Hjälp mig! Rygg på häst

unoannis

Trådstartare
Det är så att jag har en häst på prov, ska köpa i Oktober. Hon är 10 år, kanon stam.
När jag fick henne i April så hade hon en knöl på ryggen, alltså vid ryggraden, det är typ en utåtbuktning av ryggraden ca 1 dm lång, ca 1 dm efter sadel läget. Hon är enligt förra ägare friröntgad nacke,rygg,haser UA.
Hon tycker inte om när man trycker när utan blir som en banan, när man trycker vid "bulan", men enligt förra ägare så är hon väldigt känslig för hon har dåliga ryggmuskler, då hon är väldigt lång i kroppen. Och att hon är lite kinkig i ryggen och måste alltid ha varma täcken osv.

Igår så masserade jag med värmesalva på "bulan" och hon stod och försökte klia mig. Men sedan när jag masserat typ 5 min runt där så ska jag ta ut henne i hagen och känner då igenom ryggen igen och då kan jag inte ens nudda min hand där fören hon blir en banan och svankar med ryggen.
Hon har aldrig varit halt eller dylikt.

Jag vill ha ett hum om vad detta är, eller vad ni tror. Så kan vi ta det vidare då.
Hon tävlar hoppning, inga problem på banan. Hon är som sagt lång i kroppen så det krävs otroligt mkt ridning för att hon ska komma till sin rätt i markarbetet, men det är inte bekymmer där.
 
Det är så att jag har en häst på prov, ska köpa i Oktober. Hon är 10 år, kanon stam.
När jag fick henne i April så hade hon en knöl på ryggen, alltså vid ryggraden, det är typ en utåtbuktning av ryggraden ca 1 dm lång, ca 1 dm efter sadel läget. Hon är enligt förra ägare friröntgad nacke,rygg,haser UA.
Hon tycker inte om när man trycker när utan blir som en banan, när man trycker vid "bulan", men enligt förra ägare så är hon väldigt känslig för hon har dåliga ryggmuskler, då hon är väldigt lång i kroppen. Och att hon är lite kinkig i ryggen och måste alltid ha varma täcken osv.

Igår så masserade jag med värmesalva på "bulan" och hon stod och försökte klia mig. Men sedan när jag masserat typ 5 min runt där så ska jag ta ut henne i hagen och känner då igenom ryggen igen och då kan jag inte ens nudda min hand där fören hon blir en banan och svankar med ryggen.
Hon har aldrig varit halt eller dylikt.

Jag vill ha ett hum om vad detta är, eller vad ni tror. Så kan vi ta det vidare då.
Hon tävlar hoppning, inga problem på banan. Hon är som sagt lång i kroppen så det krävs otroligt mkt ridning för att hon ska komma till sin rätt i markarbetet, men det är inte bekymmer där.

Och det är ingen stor knöl, man ser de knappt på bild men känner bara att de är en liten utåtbuktning.
 
Det är alltid svårt att säga något om det man bar hör talas om men det du beskriver liknar det min förra häst hade. Hon svankade när man rörde området över korset som jag upplevde som svullet. Hon visade sig ha lindrig kissing spine, men jag är inte säker om det här svankbeteendet hade med det eller något annat ryggproblem att göra.

I vilket fall finns det nog anledning att ta nya röntgenbilder och diskutera det hela noga med en veterinär om du funderar på att köpa hästen. Ryggproblem är verkligen inget man vill köpa. Med min var det så att hennes problem märktes mer vid samling - hoppning fungerade bättre.
 
Är utbuktningen 1 DM lång?! Eller ska det stå 1 CM?? Om det är cm vi talar om så ta ut en kiropraktor som kollar igenom hästen. Min hade en sådan utbuktning vilket korrigerades igår. Hästen somnade :) :up: Det var tre länd -kotor som låg fel. Tydligen hade hon ischias nerven i kläm:eek:..
Hästen min är exp röntgad inkl rygg då.. Tror endast de tittar på tornutskottens avstånd till varandra. Konstigt nog gick hon dessutom igenom utan anmärkning för detta gör ont!
Det kan vara en naturlig avvikelse utan betydelse också.
 
Det finns någon sorts godartade cystor de tydligen kan ha i huden, vet inte om det bara uppkommer längs ryggraden eller om det kan vara var som. Dermoidcystor kanske de hette..?
Ska som sagt vara ofarligt, men om hästen visar obehag när man håller på där så skulle jag undersöka det närmare innan köp.
 
Ja utåtbuktingen ligger vid ryggraden och är hård, känns som ryggraden bara att den buktar uppåt lite grann. Vi har haft equi här, och hon lasrade samt att hon var sne i korset, så hon fixade det. Men fortfarande finns buktningen där. :/
 
Ja eller typ 0,5 dm är den, equi sa att de kunde bli karprygg. Men hon svankar ju där. Och när hon vilade 2 v kunde jag trycka där utan att hon svankade lika mycket
 
Ja eller typ 0,5 dm är den, equi sa att de kunde bli karprygg. Men hon svankar ju där. Och när hon vilade 2 v kunde jag trycka där utan att hon svankade lika mycket

Jag hade velat kolla upp det helt klart.
Nog för att en del hästar är känsliga vid palpation osv, dessa brukar svanka mycket när man först börjar palpera, men sen försvinner det när man fortsatt och hästen "vant in sig" lite vid rörelsen.
Jag tycker inte det är normalt att en häst svankar extremt och vill bort från palpationen utan förändring. Man ska kunna palpera och trycka hårt på hela hästens rygg inkl länden utan att de finner det obehagligt eller agerar som det smärtar.
En rygg på en häst är precis som hovarna på en häst - verkligen a och o att de är friska - annars håller de sällan.
Utöver att du är orolig, och det finns lite rygg kommentarer runt hästen att den är känslig, måste täckas varmt osv, och sen kombo med att den är lång i ryggen och hopphäst, hade jag definitivt velat kolla igenom den innan jag övervägde köp, om det är ridning du vill ha den till i första hand - men du skrev om stammen, så iof kanske du tänker att du kan ha henne till avel om inte annat? Även då vill man ju gärna veta att hästen är frisk tänker jag. Inte optimalt att betäcka ett sto med ryggproblem om det skulle vara ngt sånt tex....
 
Jag vet att jag borde kolla upp det, men ägaren till hästen har inte betalat henne försäkring, vilket medför att jag kommer få stå för ALLA kostnader på kliniken, och jag håller på att spara massa pengar till henne redan, så att betala 5000+ för veterinären känns inte lockande om jag ska lämna tillbaka henne för ryggproblem :(
 
Jag vet att jag borde kolla upp det, men ägaren till hästen har inte betalat henne försäkring, vilket medför att jag kommer få stå för ALLA kostnader på kliniken, och jag håller på att spara massa pengar till henne redan, så att betala 5000+ för veterinären känns inte lockande om jag ska lämna tillbaka henne för ryggproblem :(
Hur ska du annars ta reda på om du ska behålla eller låmna tillbaka? Veterinärräkningar känns aldrig lockande men de är ett nödvändigt ont när man håller på med hästar.
 
Jag vet att jag borde kolla upp det, men ägaren till hästen har inte betalat henne försäkring, vilket medför att jag kommer få stå för ALLA kostnader på kliniken, och jag håller på att spara massa pengar till henne redan, så att betala 5000+ för veterinären känns inte lockande om jag ska lämna tillbaka henne för ryggproblem :(

Men hur ska du annars veta om du ska köpa henne eller inte? Om du köper en häst som har fel på ryggen är ju risken stor att det blir BETYDLIGT dyrare i längden, än om du betalar för en undersökning nu.
 
Om inte ägaren betalt försäkringen och du köper hästen kan du hamna i problem när du ska försäkra den. Du kommer vara tvungen att nyförsäkra och får hästen problem med ryggen kan det vara så att de inte betalar då skadan uppkom innan du försäkrade henne. Kan bli riktigt dyrt så i förhållande till det scenariot tror jag du tjänar på att kolla upp hästen noga nu.
 
Jag vet att jag borde kolla upp det, men ägaren till hästen har inte betalat henne försäkring, vilket medför att jag kommer få stå för ALLA kostnader på kliniken, och jag håller på att spara massa pengar till henne redan, så att betala 5000+ för veterinären känns inte lockande om jag ska lämna tillbaka henne för ryggproblem :(

Om ägaren vill sälja så får väl denne stå för besiktning av hästen innan köp isåfall?
Gör den inte det så är det ju ditt val oavsett - endera vill du köpa hästen så gärna att pengar för en ordentlig genomkoll är värt det i sammanhanget - eller så är det inte värt det och då köper du inte hästen.

några andra möjligheter ser jag inte öht, om du verkligen vill köpa hästen och göra det ekonomiskt om du köper, utifrån frågetecknen hälsomässigt på hästen som finns.
 
Jag vet att jag borde kolla upp det, men ägaren till hästen har inte betalat henne försäkring, vilket medför att jag kommer få stå för ALLA kostnader på kliniken, och jag håller på att spara massa pengar till henne redan, så att betala 5000+ för veterinären känns inte lockande om jag ska lämna tillbaka henne för ryggproblem :(

Har du pratat med ägaren om detta?

För hur du än vänder och vrider på det, kommer det vara en kostnad du kommer att få ta tex om du väljer att köpa. Men oavsett så krasst sagt, är du nästan skyldig till att kolla upp det hos en veterinär om det är så att man misstänker att något inte står rätt till..Tyvärr är det ibland bara att pynta och se glad ut för man är huvudansvarig när man har en häst i sin vård och dit räknas man som fodervärd om inte ägaren tänker kolla upp det och stå för kostnaden vill säga. Tror det blir svårt för dig att komma runt - ägaren anser nog att du ska undersöka det närmre om denne inte självmant säger "jag står för det" för denne vill ju inte få tillbaka en ev skadad häst som du haft i din vård.
Utan att veta vad ni avtalat om så är det ändå en situation som ni snarast bör reda ut innan det är försent är mitt råd..Innan ägaren tex påstår att du förstört hästen. Bara en varnande tanke i all välmening, prata med ägaren.

Det är redan dumt att hästen inte är försäkrad..Det går ju inte heller att räkna med att teckna försäkring nu - för hästen kommer då kanske måsta vetcheckas och då kan ev frågetecken om ryggen tillkomma om det är så att det är något för att det fanns där före försäkringen tecknades..och sånt kan försäkringsbolag reagera mot. Sen kan man inte heller förlita sig på försäkringar i överlag, allt beror vad som där ingår..Hade hästen varit försäkrad så kanske undersökning etc inte hade blivit ersatt.
 
Senast ändrad:
Sen om hästen var ua vid överlämnandet så borde du ju rimligen kunna ta del av undersökningsresultat och vad för slags undersökning man gjorde. Vad som gällde då behöver inte gälla nu, när röntgades hästen tex?
 
Förra ägaren har röntgenplåtarna, men hon säger att jag måste köpa dem för att få se dem, då hon redan "lagt ut så mkt pengar på undersökningarna"
 
Menar du säljaren när du skriver "förre ägaren"? I så fall låter det jätteskumt att du inte får se bilderna. Ju längre den här tråden blir desto fler varningsklockor ringer. Akta så du inte blir blåst!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 325
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 646
Senast: ainasoja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 618
Senast: mackan
·
Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 512
Senast: Wildhearts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp