Bukefalos 28 år!

Hjälp mig tolka honom...

Sv: Hjälp mig tolka honom...

Iom att ni inte träffar dom så ofta kan jag tycka dte är onödigt att skapa konflikt. Det bästa ni kan göra, anser jag, är att hålla koll på hunden under tiden ni är där så den inte är nära barnet. Om möjligt passa in det så att barnet sover några timmar i vagnen jämte er lr dylikt.
 
Sv: Hjälp mig tolka honom...

Hur ska han annars visa att han inte vill bli buren? Den har liksom tre verktyg att välja på; försvar, flykt och apati. Här har den valt ett sätt som fungerar. Det handlar inte alls om att han vill bestämma, han vill bara inte bli buren!

Jag håller med dig där. Han vill helt enkelt inte bli upplyft. Svårare än så är det inte.

Kl

När vi har andra barn hemma hos oss så stänger jag in våran hund. Både för hundens skull och för barnens. Enklast så.

Små barn kan vara väldigt hårdhänta mot djur. Oftast är det för djurets skull snarare än barnets säkerhet som jag håller dom åtskilda.
 
Sv: Hjälp mig tolka honom...

I min värld är det inte ok att en hund hotar med tänder för så triviala saker som att matte vill lyfta upp den. Hade det vart min hund hade jag aldrig accepterat det om den inte var skadad och hade ont eller liknande.

Jag tror inte heller hunden har som ändamål att bestämma, den bara gör det.
Men det var liksom inte det det hela handlade om, jag skiter som sagt eg i hur de gör med sin hund så länge inte jag eller någon i min familj råkar illa ut.
 
Sv: Hjälp mig tolka honom...

Ja jag vill inte ha någon konflikt, eg oavsett om vi träffas ofta eller sällan såklart.
Vår dotter sover tyvärr inte så länge och ffa inte när vi är borta och det kan hända massa spännande saker. Dessutom skulle nog mina svärföräldrar bli rätt ledsna om hon sov hela tiden när vi träffade dem ;)
Men vi får prata med dem... eller min man får prata med sin pappa, han är nog lite lättare att prata med än hans fru skulle jag gissa.
 
Sv: Hjälp mig tolka honom...

Fast varför hota hunden med tänderna för att slippa bli upplyft? Antagligen för att den lever med "språkstörda" människor som inte sett/brytt sig om de små fina signalerna. Om hunden aldrig får gehör för de små signalerna är det ju inte konstigt att den tar i från början.

Jag accepterar inte heller att mina hundar tar till tänderna mot mig, men vi når heller aldrig det extremläget eftersom jag ser deras ovilja tidigt och kan bemöta den då (tex genom att ombetinga, byta motivation eller liknande). Jag blir betydligt mer orolig av att hunden inte vill bli upplyft, än hur den försvarar sig!
 
Sv: Hjälp mig tolka honom...

Fast det kan väll inte direkt undgått någon i tråden att jag är fullt medveten om att hundens beteende är en direkt konsekvens på dens husse och matte?
 
Sv: Hjälp mig tolka honom...

Det var ett svar menat till detta inlägget:

Jag tror inte heller hunden har som ändamål att bestämma, den bara gör det.

Hunden är nödgad att ta i från tårna för att nån ska lyssna på den. Det handlar inte om att hunden bestämmer, det handlar om att ingen faktiskt kommunicerar med den. Att bestraffa de visade tänderna är bara grymt, det är verkligen att straffa bort hundens sista desperata möjlighet att uttrycka sig.
 
Sv: Hjälp mig tolka honom...

Jag har inte sagt något om lösningen vore att straffa bort det heller?

Däremot har jag sagt åt hunden själv eftersom jag inte vill bli biten och själv omöjligt kan lösa det på ett långsiktigt sätt. Där med är inte det samma sak som att jag hade gjort så om jag stod inför att lösa problemet om hunden var under mitt ansvar och omvårdnad.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
542
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 346
Senast: Ridinglady
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 908
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 333
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp