Hjälp mig välja hingst (Lansing-Contender)!

Sv: Hjälp mig välja hingst (Lansing-Contender)!

Det låter som att du skulle behöva framförallt en mentalt stabil häst, som är lugn och trygg i sig själv. "Het" i betydelsen häst med mycket energi och framåtanda borde inte vara något problem? Lite vassare hästar är ju ofta rätt trygga i sig själv (det är väl därför de vågar muppa sig mot ryttaren, det gör dem inte så mycket om ryttaren blir arg. För en lättstressad häst så är det betydligt jobbigare).

Hur är det med pilot-blodet, tänker t ex på Lucky Point (då blir det iofs lite linjeavel på Landgraf)? Men det är klart, ska avkomman gå 1,50 så kanske du ska ha en internationell toppförärvare istället.

Precis! Det är så svårt att säga vad som är vad med min häst.. om hon är lättstressad för att hon är så mycket barrerad, eller om hon är så mycket barrerad för att hon är lättstressad. Hursom så har hon inte det bästa psyket, så en stabil hingst är ett måste. När tomtarna på loftet åtminstone håller sig till promenader är hon väldigt ridbar och har ett himla fokus (och självförtroende!), så den biten är jag inte så orolig för.

Hur känsligt är det här med linjeavel? Jag antar att det är något man ska passa sig noga för om man är så pass orutinerad som jag är? Eller räcker det att rådfråga någon som är duktig? Om jag till exempel skulle använda en hingst som har Contender som farfar (som alltså är morfar till mitt sto), blir det för nära?
 
Sv: Hjälp mig välja hingst (Lansing-Contender)!

Illa med fryst på maidensto är det främst för att det kan bli dyrt om hon visar sig vara ett krångelsto och inte tar sig. En jag känner är i precis den sitsen just nu. Många frysskick men stoet har inte tagit sig, nu har säsongen gått och det har kostat mycket utan dräktighet.

Okej. Så det är inte det att det är svårare för henne att ta sig som är den stora risken utan att det blir dyrare om hon inte gör det? Men då kan man väl börja säsongen tidigt (vilket vi planerar att göra) med fryst och byta om hon verkar krångla, eller tänker jag fel då?
 
Sv: Hjälp mig välja hingst (Lansing-Contender)!

Hur känsligt är det här med linjeavel? Jag antar att det är något man ska passa sig noga för om man är så pass orutinerad som jag är? Eller räcker det att rådfråga någon som är duktig? Om jag till exempel skulle använda en hingst som har Contender som farfar (som alltså är morfar till mitt sto), blir det för nära?

2+2 är inte linjeavel det är INavel.
Linje avel då brukar man tänka att talet ska bli 6,tex 3+3 eller 2+4.
 
Sv: Hjälp mig välja hingst (Lansing-Contender)!

Just Ladykiller finns det väl en del linjeavlade hästar på, som presterar utmärkt. Möjligen att det kunde bli lite vasst, men det behöver ju faktiskt i ditt fall inte vara ett problem. Lite hårdare huvud skulle kanske rent av vara bra på ditt sto, särskilt om avkomman kan hoppa riktigt bra och därför kommer kunna få en duktig ryttare.

Jag känner en häst med liknande bakgrund som din, bra stam och hoppar fint med bra teknik (inte svår klass kanske, men 1,30 klipper den med lätthet), kom till Sverige som åtta-nioåring, och har förmodligen blivit alldeles för hårt tagen i Tyskland. Den klarar inte alls av tävlingssituationer längre, ägarna har provat flera gånger med olika ryttare, men det går inte, den låser sig och blir inte kontaktbar, och kommer oftast inte ens över första hindret. Också väldigt lättstressad, lite svår att hålla i hull och vill absolut inte vara ensam. Håller med dig om att det är svårt att säga vad som är hästens natur, och vad som är ett resultat av behandlingen under unghästtiden. Förmodligen en kombination - en känslig häst som behövt en helt annan matchning än vad den fick, med resultat att den som vuxen tål stress väldigt dåligt, sämre än de flesta andra hästar.
 
Sv: Hjälp mig välja hingst (Lansing-Contender)!

Om du tittar på Quidam blod så skulle jag välja Nabab MEN jag har hört att hans sperma tyvärr inte är den bästa :-(
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig välja hingst (Lansing-Contender)!

Just Ladykiller finns det väl en del linjeavlade hästar på, som presterar utmärkt. Möjligen att det kunde bli lite vasst, men det behöver ju faktiskt i ditt fall inte vara ett problem. Lite hårdare huvud skulle kanske rent av vara bra på ditt sto, särskilt om avkomman kan hoppa riktigt bra och därför kommer kunna få en duktig ryttare.

Jag känner en häst med liknande bakgrund som din, bra stam och hoppar fint med bra teknik (inte svår klass kanske, men 1,30 klipper den med lätthet), kom till Sverige som åtta-nioåring, och har förmodligen blivit alldeles för hårt tagen i Tyskland. Den klarar inte alls av tävlingssituationer längre, ägarna har provat flera gånger med olika ryttare, men det går inte, den låser sig och blir inte kontaktbar, och kommer oftast inte ens över första hindret. Också väldigt lättstressad, lite svår att hålla i hull och vill absolut inte vara ensam. Håller med dig om att det är svårt att säga vad som är hästens natur, och vad som är ett resultat av behandlingen under unghästtiden. Förmodligen en kombination - en känslig häst som behövt en helt annan matchning än vad den fick, med resultat att den som vuxen tål stress väldigt dåligt, sämre än de flesta andra hästar.

Ja, det är jättesvårt att veta vad som är vad. Min häst är trygg som individ (idag.. inte när hon kom, då stod hon i ett hörn och skakade) och i alla hantering, men det är just vid hoppningen.. Och det är så svårt att veta vad som utlöser det. När jag hoppar hemma eller inne på tävlingsbanan är det nemas problemas, men så fort det står en man vid hindret kan hon helt plötsligt helt balla ur och inte vilja vara med mer. Speciellt om han håller i något.

Det är mycket det här som gör att jag ändå vågar avla på henne. Att det är yttre faktorer som utlöser det varje gång. När det bara är hon och jag eller andra kvinnor går det jättebra. Antagligen för att hon är barrerad/slagen av män.

Hursomhelst så har hon så oerhört många toppkvalitéer att jag verkligen vill ge avkomman en chans. Se hur det blir om man ger den en så bra start som möjligt i livet liksom. Men ja, då ska ju bara rätt hingst till också!
 
Sv: Hjälp mig välja hingst (Lansing-Contender)!

Om du tittar på Quidam blod så skulle jag välja Nabab MEN jag har hört att hans sperma tyvärr inte är den bästa :-(

Ja, jag har tittat lite på Nabab. Han har ju en del fina avkommor i världstoppen (t.ex Schröders London.. oh my!), men när man söker på Youtube så tycker jag att han har lämnat mycket medelmåttigt också. Han verkar lämna rätt tungt (tänker t.ex på Philippe Le Jeunes hingst), vilket oroar mig lite.. Får jag en koloss på 178 och tung dessutom, då är det ingen häst för mig i alla fall.. (jag är 159 lång och väger 52 kg). :p
 
Sv: Hjälp mig välja hingst (Lansing-Contender)!

Det är skillnad på rykten och rykten tycker jag! :)

Det hon jag känner menar är att jag ska akta mig för Luxblodet för det är inte den typ av häst JAG vill ha. Själv så gillar hon det blodet skarpt! Men det hon tyckte var att det är hästar som kanske inte är de lämpligaste amatörhästarna man kan ha, och det är ju en sådan jag vill ha!

Själv så har hon flera stycken med den stammen, och jäklar vad de vinner! :)
Men så är hon en skicklig ryttare, en ryttare med kapacitet för svår hoppning, något jag INTE är! :angel:
 
Sv: Hjälp mig välja hingst (Lansing-Contender)!

Ofokuserade är hennes hästar med Luxblod inte! De har bara lite "åsikter" om hur jobbet ska göras! ;)

På beskrivningen vad du vill ha så tycker jag (glad amatör) att du ska fundera på Tornesch. Där är ju Luxblodet, och hennes hästar hoppar verkligen hus! Men har lite mellan öronen!
 
Sv: Hjälp mig välja hingst (Lansing-Contender)!

Självklart är det skillnad på rykten och skitsnack men ibland kan det vara svårt att sålla bland allt som sägs därför jag ville påpeka att det inte bara hänger på faders hingsten.
Men jag skulle inte välja Tornesch eftersom de blir så (nära) besläktade visst det är inte inavel (3+4) men jag personligen undviker att betäcka med nära besläktade individer. Men det finns många som gör det...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 393
Senast: Kilauea
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 460
Senast: tuaphua
·
Avel Jag har 2 ston som är bestämt att dom ska betäckas i år. Den ena är ett sto efter Quasimodo Z - Quick Star, hon har inte gjort något vad...
2
Svar
22
· Visningar
4 003
Avel Funderar lite på ovan nämnda hingstar, och stammen i stort. Har en medryttarhäst som är E: Acacio (Acagion) och UE: Robin Z. Han är...
Svar
5
· Visningar
1 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden
  • Hingstval 2024

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp