Bukefalos 28 år!

Hjälp mig välja sele

Sv: Hjälp mig välja sele

Ang alla remmar och delar, det gör inget med tanke på hur mycket min armésele väger :D Hellre lite remmar än den dövikten varje dag ;)
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Armésele med finnlokor, ger mycket bättre dragläge än rak brösta på min lille fis :)
417233_10150646103274648_445062507_n.jpg
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Jag har flyttat upp bröstan, så nu sitter den bättre. Inte så perfekt som man önskat kanske, men den sitter helt ok speciellt om han håller upp huvudet i "normal" höjd. Kanske vore bättre med en french collar eller en empathy?

Mja, jag måste göra om så mycket på lokselen om det ska gå ihop med vagnen, jag vet inte om jag är beredd att förstöra selen för det.. Det blir lite väl mycket som måste fixas till, vet inte om jag har tid, energi eller pengar till det :crazy: Har dessutom en ev köpare på selen nu.
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Haha, ja jag är ju van vid min enkla lilla lätta finsele :D Nu är det visserligen lätt, men en hel massa snören hit och dit. Man vänjer sig väl hoppas jag.
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Nej det är ju dumt om lokselen inte har lösa delar tex ställbara dragläder som man kan skruva loss :) Tänkte mest om du hade en som gick lätt att dela och sätta ihop igen.

Jag har också funderat på en empathy-brösta eller något, men måste spara lite först. Undrar om French eller empathy är bäst..
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Ja, jag hade ju gärna använt lokorna.. Men får inte riktigt ihop det, så tror det är bäst att låta bli, lite får många saker som kan bli lite för mycket fel.
Så fort jag har råd ska jag skaffa en annan brösta. Kan inte någon riktigt duktig filur titta in och säga vad som är bäst, french eller empathy? :D
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Ungefär fem centimeter, högre vågade jag inte. Hade inte ställt in den alls innan jag spände för, ville se hur det såg ut bara :D
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Fick inga bilder men det blev inte bra med lokorna, men han drog inte bra alls i dem så skaffar en annan börsta ist. Har hittat French collars på E-bay men vet inte hur de är. Får snoka lite mer :p
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Har du! Jag har letat, men inte hittat några.. Tänker att det kanske kan vara värt att testa, om det är billigare då. Får bara upp en massa kragar och spets när jag söker på french collar.. Heter det nåt annat på utrikiska?
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Men grattis - din häst är byggd som min ponny :D Och han kan endast ha lokor har jag kommit fram till, så denna matten ska hosta upp 4000:- för ett par nya.....

548904_167906256676838_730650032_n.jpg
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Och jag som precis sålde min loksele :cry: Nej, jag ska prova en collar, antingen en vanlig eller en fransk. Hoppas det fungerar!
Upplevde att han inte var helt nöjd med bröstan idag efter ca en timmes körning. Han ville inte galoppera ordentligt heller, fast det kan bero på att han inte är van vid att galoppera i vagn över huvudtaget. Speciellt inte med fasta skaklar.
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Med fransk brösta:
sigge4.jpg


Med lokor: (dum som jag var så sålde jag selen!)
DSC09279.jpg


Med ergonomisk brösta: (sänks lite vid drag, givetvis)
254579_194898147310982_161416609_n.jpg


Och med pyjamas :D
528065_161873020613495_2106926150_n.jpg
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Fransk brösta kan absolut fundera, det funkade dock inte ultimat på min. Men han är väldigt smal framtill, så den låg inte an som den skulle. Man såg det på var den blev skitig, det var liksom inte jämt på insidan av bröstan. Samt att jag kände på den i drag och den låg inte an överallt så det blev punkttryck.
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Då kanske jag vågar chansa på en sån! Min ponny är ju bred framtill (och överallt i dagsläget om jag ska vara ärlig :angel:). Vore ju skönt om man kunde hitta en begagnad att prova, innan man lägger ut för mycket pengar på något som kanske inte fungerar. Inte lätt att vara arbetslös!

Hur tycker du empathy-bröstan är?
Skulle du säga att det går göra vissa tyngre jobb med antingen den eller en fransk? Typ dra harv, kanske någon stock någon gång ibland. Fast det är klart, kan de dra vagn med folk i borde de kunna dra en liten pinnaharv.. Äsch, jag tänker för mycket! Men jag vill ju att det ska bli rätt.

Nej, det blir nog till att lägga undan så mycket jag kan varje månad och förhoppningsvis ha råd med en fransk snart!
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Jag har dragit ved med min empathy. Det gick :) En fransk är ännu bättre att dra tungt med.
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Då får det bli en fransk! Kommer se lite lustigt ut med en läderbrösta till syntetsele, men what the heck! Hela ponnyn ser lite lustig ut, så vem vet? Det kanske matchar honom :D
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Jag hittade på tyska e-bay för 1300 kr ca. Där stod ingen frakt till sverige angiven utan det fick man fråga, har inte gjort det.

Gick in på ebay.se, välj Tyskland och tryck på sök. Sedan sportutrustning, Reint -& Fahrsport, Kutschbedarf (det gissade och klickade jag mig fram till, tyckte det lät som kusk någonting :D )

Französisches Kumt für Einspänner heter den. Jag tycker den ser trevlig ut.
 

Liknande trådar

Utrustning Renskinn-säsongen är tillbaka för min skav känsliga häst. Dock svettas han väldigt mycket under sadeln vid nästan varje pass. Han är...
Svar
9
· Visningar
1 329
Senast: TinyWiny
·
Körning Jag är velig, behöver input. Jag har en ideal maraton lux, använd ca 15ggr. Däckeln är för liten, använder en längre bukgjord idag, och...
Svar
14
· Visningar
1 560
Senast: Digbil
·
Körning En tanke slog mig häromdagen då jag selade ut för en åktur. Fuxfröken har ju en fransk brösta till sin giggsele. Den sitter mkt bra på...
Svar
6
· Visningar
1 045
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 302
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp