Bukefalos 28 år!

Hjälp mig välja sele

sthu

Trådstartare
Sitter i valet och kvalet om jag ska byta ut min loksele.
Har precis köpt en rockard (en Oxer, tidigare bara kört fyrhjuligt), och måste modifiera selen lite för att det ska fungera.
Men nu har jag börjat fundera. Kanske är det lika bra att helt byta sele? Inte för att den jag har är dålig, men jag har fått för mig att loksele inte ska användas ihop med rockard..

De bröstor vi har provar har suttit helt åt skogen på hästen. Minns inga märken, självklart, men alla har legat mot halsen och klämt. Han har en väldigt bred hals (på "höjden", det finns nästan ingen bringa alls), om ni förstår hur jag menar. Har spanat lite på Empathy-bröstan, men hästen brukar reagera väldigt mot neopren och -liknande material.
Lokorna passar hästen kalasbra. Det har aldrig varit några problem. Kanske räcker att byta ut däckeln? Vad ska man satsa på i så fall?

Hjälp! Jag vet inte alls vad jag ska satsa på..

Tilläggas bör kanske att jag bara hobbykör, ingen tävling. Kör mest på vägarna runt omkring.
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Jaa, om jag nu ska ha bröstsele? Är det det som bäst motsvarar vad jag vill ha?
Empathy som jag pratade om är en sån svängd, men ärligt talat är den lite över min budget just nu... Det blir ju lite dyrare i och med att det är fjording jag har.
Då skulle en sele gå på ungefär 6000, det är inget som finns rum för just nu tyvärr även om jag gärna hade velat :(
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Jag har en kompis som satte dit fästen till draglädren på lokorna (och helt enkelt kopplade bort dem från däckeln).
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Det låter ju som att du ska behålla lokselen och bygga om den lite om det nu är så att den har så uruselt med utrymme över bringan? Jag inbillar mig dessutom att det borde vara bekvämare att dra med lokor än med en rem över bringan. Hade jag haft onödigt mycket pengar skulle jag köpa en collersele, det är väl lite av ett mellanting. Och så ofantligt snyggt, om man nu skulle finköra... :love:
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Ja, min drömsele är en coller med brunt foder :d
Jag googlade lite och har sett några bilder där man helt enkelt bytt däckel och behållt lokorna. Det känns som ett bra alternativ för oss! Så nu ska jag hitta en fin däckel som inte ser för fånig ut ihop med resten av selen.
Måste även köpa nya dragläder, de jag har var på tok för långa. De går inte korta heller, nackdelen med "armélinor"..

Nu ska här byggas sele! Tack för alla tips allihopa!
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Haha, klart jag kommer göra! Men det kan ta tid, var svårare att hitta de delar jag vill ha än vad jag trodde..

Det här kanske räknas som reklam, men var kan jag hitta lösa däcklar förutom driveout och selar.se?
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Har inte alls koll men kan vara värt att kolla begagnat! Man kan säkert fynda mycket delar till bra pris.
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Ja, jag har kikat lite på de vanliga och största sidorna jag känner till, men det är inte mycket i rätt storlek..
Nu sitter jag på eBay och kollar collar-selar från USA istället :angel: Försöker luska ut hur man mäter storleken på en coller på rätt sätt. Jag vet ju size på lokorna, då borde väl det vara samma på en collar?
Så mina 60 cm långa (bossorna) borde motsvara ca 24" collar. Eller tänker jag galet nu?
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Jag hittade de måttangivelserna på tillverkarnas hemsidor. Ett coller är ju extra viktigt att det passar. Jag hade sån extrem tur i våras och fyndade ett coller för en bråkdel av nypriset (det hade en liten färgdefekt) som dessutom sitter alldeles perfekt på fjordingen.
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Var hittar man det? Lösa alltså?

Kollade på IE hemsida men där fanns bara lösa för cob och full verkade det som?
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Fast empathy-bröstan kostar alldeles för mycket :/ Det skulle kräva att jag köper helt nytt allting, och det går på över 6000, finns inget utrymme i budgeten för det nu..
Dessutom är jag skeptisk till brösta överlag, i och med att han ser ut som han gör. Känns som om det kommer trycka och bli obehagligt även med en svängd brösta.

Nä, jag vet inte alls hur jag ska göra nu! :cry:
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Men du, givetvis kan man ha lokor med rockard :) Jag ska själv sätta lokor på min ene ponny. Kommer köpa kompletta lokor med draglinor och sedan ha den vanliga däckeln från Ideal. Plättlätt.
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Ja det är ju inte själva lokorna som är problemet, utan att det är så lågt fäste för skaklarna. Vill ju inte göra sönder selen. Det sitter ju ihop allting, on du förstår hur jag menar.
Och i vilket fall börjar däckeln bli lite dålig..
Kan man köpa lösa bågdäcklar nånstans?

Oj vad det är många tankar som snurrar nu!
Ska prova en bröstsele i nästa vecka, syntetmodellen från driveout. Får se hur det verkar..
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Det man får göra är väl att antingen ta en däckel från en sele och lokor från en annan alternativt dela på den selen du redan har? Det är ju lite meckigt men om du hittar nått som passar så kommer det ju hålla i evigheter :)
 

Liknande trådar

Utrustning Renskinn-säsongen är tillbaka för min skav känsliga häst. Dock svettas han väldigt mycket under sadeln vid nästan varje pass. Han är...
Svar
9
· Visningar
1 329
Senast: TinyWiny
·
Körning Jag är velig, behöver input. Jag har en ideal maraton lux, använd ca 15ggr. Däckeln är för liten, använder en längre bukgjord idag, och...
Svar
14
· Visningar
1 564
Senast: Digbil
·
Körning En tanke slog mig häromdagen då jag selade ut för en åktur. Fuxfröken har ju en fransk brösta till sin giggsele. Den sitter mkt bra på...
Svar
6
· Visningar
1 045
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 302
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp