Bukefalos 28 år!

Hjälp mig välja sele

Sv: Hjälp mig välja sele

Oj, det var inte långt???

Drive outs standard shetland är ju 90cm? Eller du kanske har mini-storlek?


Tack för att du mätte :)
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Ideals empathybrösta går inte lika långt bak som vanliga bröstor, därför är den kortare. Det hade sett konstigt ut ifall den fortsatt längre bak.
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Hmm. Så svårt det ska vara med allt ;)

Då får man ju verkligen tänka till här nu då. Fast jag gissar att skulle inte den ena storleken passa så skulle man få byta till en annan :)
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Det är inte så svårt. Passar den inte så skickar du tillbaka den och ber Gunilla skicka en ny i en annan storlek.
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Vet du vad? Kan du inte ta bild på vad du har för selar att utnyttja och så kan vi se om vi kan pussla ihop något? :)

Annars hade jag helt enkelt köpt en däckel. Lokorna kan du ju ha kvar, och ja du får slakta selen, men det blir väldigt bra i slutändan :)
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Fast om jag slaktar min sele kan jag ju inte arbeta med den mer, då är den ju förstörd.. Eller kan man kanske det? Nää det känns inte bra.. Men jag har inspekterat lite, det går att skruva av och ta bort hela den där ringen (hjälp har tappat namnet!) så jag kan spara gamla däckeln och tillhörande remmar.

Det är en ITE-loksele, en gammal, säkert tio år, och stabil sele. Passar hästen helt fantastiskt bra. Och det är den enda selen jag har att tillgå. Det jag funderar på är att köpa en silettdäckel av något slag, men just nu finns inte några 2600 att lägga ut på det.. :cry:
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Va är det du kör mer än rockard då?

Billiga lokor kan man alltid hitta. Jag har fått x antal selar som har varit kassa i däckeln men helt ok i lokor och dragläder. Måste du ha en silettdäckel då? Kan du inte köpa en billigare nu och uppgradera sig senare?
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Äsch jag kanske ska köpa en bröstsele också? En sån i nylon.. Om inte annat kan jag ju använda däckeln.. Hmm hmm hmm.. Hjälp vad svårt det blev!
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Japp, nu har jag skaffat bröstsele! Första gången både för mig och hästen. Det kändes konstigt, men verkade passa fint. Och hästen drog på så glatt så! Bilder kommer när det slutar regna :p
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Fast nu velar jag om vilket som är bäst för hästar (rent generellt) lokor eller brösta. Står i valet och kvalet om att sälja lokselen..
Man borde väl kunna arbeta lite grann med bröstsele? Typ dra harv och så? ITE-selen är ju en finsele och den har vi kunnat arbeta med utan problem. Hmm.. Usch vad jag är velig!
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Klart man kan dra lite tyngre saker med brösta :) En tävlingsvagn väger ju runt 200 kg + två vuxna karlar på det - då kan du dra en harv! :)
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Men jag är så nojig! :p Du har helt rätt, jag behövde nog bara att någon annan än jag konstaterar det, tack! När jag känner mig rik ska jag investera i en empathy-brösta :d
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Kan du inte behålla lokselen då och använda den vid tyngre arbete då?
Så gör jag, bröstselen till rockarden och lokselen till timmersax och plog :)
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Det är så sällan vi gör något arbete nu för tiden, känns inte bra att låta en fin loksele bara hänga och bli dålig.. Så för selens skull är det bättre att den får flytta. Samtidigt är jag väldigt förtjust i den.. Huu så svårt!
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Men vänta lite med att sälja den då tills du ser hur mycket du använder den? Alternativt att du lägger ut den för ett pris du vill ha och säljer du den så säljer du den :)

Jag har också två selar varav den ena troligtvis inte kommer användas så mycket mer. Men jag tänker ändå vänta med att sälja den tills jag VET.
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Det är så jag gjort, lagt ut den för en oprutbart pris och väntar och ser. Jag vet ju att jag inte arbetat alls de senaste två tre åren, lär inte bli mer framöver. Och det lilla jag jobbar går nog att göra med bröstsele.
Ja vi får se vad som händer! Jag är nöjd med min nya bröstsele i alla fall, även om det är fruktansvärt ovant :p
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Kan ju bjuda på en bild nu! Har ändrat lite inställningar på selen sen bilden togs, bland annat höjt upp bröstan lite och rättat till bakselen. Överlag är jag nöjd :) Men usch, hur lång tid tar det innan man vänjer sig vid alla remmar och delar? :p

DSC_0252.jpg
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Tycker bröstan sitter för lågt som du säger, din häst ser ut att ha lite för lite plats för en rak brösta åtminstone på denna bilden, så sälj inte lokselen ;) Du kan inte ta loss lokorna från den o koppla draglinorna direkt i lokorna eller kanske i draglädren?
Min häst med rak brösta ser ut så här;
383416_10151209224804648_74138425_n.jpg


Han blir lite "strypt" i den och sänker jag hamnar den på bogspetsarna, jag ska prova köra med lokor i dag (kan fota) fast med däckel och baksele från bröstselen. Har kört med lokor förr men de passade inte.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Renskinn-säsongen är tillbaka för min skav känsliga häst. Dock svettas han väldigt mycket under sadeln vid nästan varje pass. Han är...
Svar
9
· Visningar
1 329
Senast: TinyWiny
·
Körning Jag är velig, behöver input. Jag har en ideal maraton lux, använd ca 15ggr. Däckeln är för liten, använder en längre bukgjord idag, och...
Svar
14
· Visningar
1 560
Senast: Digbil
·
Körning En tanke slog mig häromdagen då jag selade ut för en åktur. Fuxfröken har ju en fransk brösta till sin giggsele. Den sitter mkt bra på...
Svar
6
· Visningar
1 045
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 302
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp