Bukefalos 28 år!

Hjälp mig välja stall

Sparrisen123

Trådstartare
Nu står jag i valet och kvalet mellan två stall. De är ganska likvärdiga vad det gäller uppstallningskostnad, förvaringsmöjligheter och sånt. Det som skiljer (och är viktigt för mig) har jag försökt lista nedan. Vilket skulle ni ha valt baserat på den informationen, eller är det något mer ni tycker man bör väga in?

Stall 1
+ Väldigt nära från där jag bor
+ Hindermaterial på ridbanan vid stallet
+ Spolspilta
+ Möjlighet att själv köpa in grovfoder
+ Toalett och pentry finns i stallet

- Relativt trångt
- Ganska små vinterhagar och väldigt dåligt med beteshagar
- Tidigt insläpp
- Halvtråkiga ridvägar
- "Nära" motorväg (några hundra meter över åkrar)

Stall 2
+ Bra ridvägar
+ Okej storlek på vinterhagar och bra sommarhagar
+ Litet, lugnt stall
+ Hyresgästerna väljer själv när hästarna ska gå in på kvällen

- Ingen spolspilta
- Grovfoder av varierande kvalitet (ibland på gränsen att man ens vill ge det till hästarna)
- Inget hindermaterial alls, finns dock på en annan ridbana 5 min skritt från stallet där man ska kunna hyra in sig
 
Sv: Hjälp mig välja stall

Stall 1 för mig. Jag skulle aldrig stalla upp en häst där grovfodrets kvalitet kan vara på gränsen till att man vill ge det.
 
Sv: Hjälp mig välja stall

Nej, så känner jag också... Samtidigt som tidigt insläpp inte är något som passar min ponny heller :crazy:
Tyvärr finns det bara dessa två stall att välja på just nu.
 
Sv: Hjälp mig välja stall

Ne min förra strejkade med stallägarens häst så slutade med att stallägaren gav upp å tog in dom 2 timmar senare. Men inte alltid man kan ha sån tur tyvärr.

Inget alternativ är ju direkt bra. Optimal stallplats för mig prioriterar ett dyrare grovfoder med riktigt bra värden och bra hagar.
 
Sv: Hjälp mig välja stall

Min kan bli en riktig :devil: att få tag på om han tycker att han får vara ute för lite... Tyvärr :crazy: Så jag vet inte om stall 1 kommer fungera på just den biten.

Inget alternativ är ju direkt bra. Optimal stallplats för mig prioriterar ett dyrare grovfoder med riktigt bra värden och bra hagar.

Det håller jag med om och egentligen skulle stall 2 vara fullt godkänt om de bara hade bättre grovfoder, istället för att köpa billigast möjliga (det är iallafall vad jag misstänker att de gör) och hoppas på det bästa...
 
Sv: Hjälp mig välja stall

Har du inte möjlighet att köpa eget grovfoder i stall 2? :) Alternativt höra med dem om de kan köpa in lite bättre foder och istället lägga den extrakostnaden på hyran?

Det är väldigt tråkigt när det inte finns tillräckligt med ridvägar. Små hagar och tidigt insläpp på det känns som att det blir en dålig kombination.
 
Sv: Hjälp mig välja stall

Nej, tyvärr finns inte förvaringsmöjligheter för eget grovfoder i stall 2 :( Tror heller inte de vill köpa in bättre foder mot högre hyra, då de flesta hyresgästerna föredrar lägre pris framför bättre foder...

abc: Jag tror det är runt 5-6 km till stall 2, så det är ju inte direkt långt det heller.
 
Sv: Hjälp mig välja stall

Jag funderar just på att flytta pga dåligt grovfoder. Flera hästar i stallet har fått hosta och andningsbesvär. Så grovfoder ska man verkligen inte kompromissa med. Så i ditt fall skulle jag nog välja stall1 men leta vidare - om du nu måste flytta till ett av dessa stallen?
 
Sv: Hjälp mig välja stall

Skulle i alla fall inte välja stall 2 med tanke på fodret! Finns det ingen möjlighet att någon mer häst också går ute längre om tex du tar in båda? :)
 
Sv: Hjälp mig välja stall

Stall 1. Mycket pga fodret, men också för att jag inte gillar när alla hästar går in på olika tider om man nu "får välja". Min häst blir gärna stressad av det.
 
Sv: Hjälp mig välja stall

Allt utom fodret verkar ju bättre i stall 2. Går det inte att ordna så skulle jag nog försöka leta vidare om du i inte redan gjort det
 
Sv: Hjälp mig välja stall

*svarar alla*

Stall 1 tar in hästarna runt 17, ut vid 8. Mina är vana att vara ute allra kortast 9-21, oftast lite mer.
I stall 2 är det så pass litet att mina skulle utgöra 50% av hästarna, så det skulle nog inte bli oroligt ändå även om andra gick in tidigare.
I stall 1 får hästarna inte vara ute längre för markägaren.

Jag ska försöka prata med stall 2 om fodret och se om det skulle gå att lösa...
 
Sv: Hjälp mig välja stall

Om det inte hade varit för det där med grovfodret hade jag tyckt att stall 2 var bättre (man överlever trots allt utan spolspilta och hindermaterial), men fodret är en sån grej jag inte kompromissar med.

Tråkiga ridvägar är också ett elände, men det känns ändå som att stall 1 vinner bara för att fodret är dåligt i det andra alternativet. Finns det bara dessa stall att tillgå, eller kan det öppnas andra möjligheter längre fram?
 
Sv: Hjälp mig välja stall

Just nu är det dessa två stall som har platser, de "bättre" stallen är fulla och får sällan mer än en plats ledig åt gången, men omöjligt är det ju såklart inte att det dyker upp något i framtiden.
 
Sv: Hjälp mig välja stall

Usch, jag vet precis hur det är, satt i ungefär samma sits som du förra året. Finns det möjlighet att ställa sig i kö till något av de "bättre" alternativen? Det kan ju kännas lättare att ställa sig i ett stall som har "brister" om man vet att det inte är för alltid, utan bara till något bättre dyker upp?
 
Sv: Hjälp mig välja stall

Oj vad svårt, jag var helt inne på stall 2 innan jag kom till punkten med grovfodret. Så endast pga det säger jag stall 1.

Dåliga ridvägar, små vinterhagar och dåligt med sommarhagar är ett väldigt stort minus för mig dock.
 

Liknande trådar

Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 649
Senast: super
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 345
Senast: LiviaFilippa
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 862
Senast: MaRomer
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 027
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp