Hjälp mig välja!

Apollo

Trådstartare
Nu är det dags för en ny vagn.
Jag väljer just nu mellan Drive out 016L eller en rockard från Tidaholm, Rockard 204. Att det blir just 204 är att den är hopfällbar och lätt att ta med sig, men ful:( och mycket dyrare än 016L.

Ser också att Drive out kommit med några billigare vagnar, nån som har erfarenhet av dom.

Jag har en maxad Shettis och har just nu en Oxer.

Eller har körsverige några andra bra förslag.:bow:
 
Sv: Hjälp mig välja!

Roslagsrockarden eller en NHS då?

Vad har du för planer med körningen, att åka iväg och träna och tävla eller mest köra hemma?
 
Sv: Hjälp mig välja!

Skulle vilja åka och träna. Kör mest hemma på vägarna och dressyr på banan.

Men problemet är ju att allt tar sån plats. 204 får jag ju plats med i andra spiltan i transporten. Så man slipper köra dubbla bilar.
 
Sv: Hjälp mig välja!

Jag hade nog valt en som går att stuva in i en transport. Jag har vanlig rockard och maratonvagn och det känns så tråkigt att aldrig kunna ta med vagn smidigt om man vill träna eller ut på utflykt med vänner, då har jag valt att rida eller så har sambon fått köra med den andra bilen och släp för att få med vagnen. Jag har precis köpt en speedcart just bl a av den anledningen att jag ska kunna hänga den på transporten (har dock ingen egen transport men hoppas kunna köpa en sen) utan ngt krångel om jag vill köra någon annanstans (inte att jämföra med en bra rockard dock ;) ). Men skulle jag köpt en finare rockard så hade jag nog absolut prioriterat att kunna ta med den.
 
Sv: Hjälp mig välja!

Om pengarna finns skulle jag valt Tidaholmsrockarden. Då går det ju fint att helt själv stuva in både häst och vagn och bege sig till träning/tävling/gemensam körutflykt. Med en vagn som kräver eget släp måste du helt plötsligt ha tillgång till två dragbilar, två släp och en extra chaufför för att ta dig någonstans - eller möjligheten att åka två vändor om man kan dumpa häst eller vagn på plats - vilket ger en betydligt krångligare logistik som man måste lösa för att komma någonstans alls...

Jag köpte dock en billig (i sammanhanget) polsk importrockard. Dels fanns inte ekonomin att köpa en dyrare rockard om jag skulle köpa bröstsele också (och göra det nu). Dels också för jag just börjat köra och inte riktigt vet vad det jag vill ha. Då kändes det dumt att bränna mer pengar än jag måste utan nöjde mig med att köpa något som är "tillräckligt bra" och "tillräckligt snyggt" i kombination med "tillräckligt billigt" och duga att tävla gärdsgårdsklasser med. Då kan den ju hänga med ett tag varken jag väljer att träna/tävla eller bara hobbykör hemma, och så får jag väl uppdatera den dagen behov av annat åkdon uppstår. :)
 
Sv: Hjälp mig välja!

Skulle vilja åka och träna. Kör mest hemma på vägarna och dressyr på banan.

Men problemet är ju att allt tar sån plats. 204 får jag ju plats med i andra spiltan i transporten. Så man slipper köra dubbla bilar.

NHSen går också att plocka isär och stuva antingen i bilen eller brevid hästen. Mycket trevlig vagn är det också :D
 
Sv: Hjälp mig välja!

Trevlig vagn ja! Men däremot den fulaste. Då är ju 204 och roslagen snyggare om man tänker så ;)
 
Sv: Hjälp mig välja!

Det gör ju min Oxer oxå egentligen. Man kan ju skruva bort skaklarna och kanske att den skulle gå in då, om man inte behöver plocka bort hjulen. Då vagnen är bromsad så blir det ju genast krångligare.

Men det som är bra med 204 är ju just att den är byggd för att fällas ihop. Då även själva vagnen.
 
Sv: Hjälp mig välja!

Ja det är ju lite roligt om den är snygg oxå. Den som finns på bilden på hemsidan är ju grön. Men jag tänker i såfall beställa den i svart. Tror jag stör mig lite på att den just är grön.
 
Sv: Hjälp mig välja!

Att det blir just 204 är att den är hopfällbar och lätt att ta med sig, men ful:(


Jag har en 204 till stor häst och den är INTE ful :mad: :D

299829_107014822735079_100002796869229_39642_7066901_n.jpg


Köpte den just för att den går att fälla ihop och hittills har jag inte hittat några nakdelar med den. Hade jag varit rik så hade jag köpt den lilla till min shettis också ;)
 
Sv: Hjälp mig välja!

:bump: Hoppas du blir lika nöjd som jag :D

ps. Det är min häst i släpet på bilden på Tidaholms hemsida ;)
(å min bil också för den delen :angel:)

286029_109224529180775_100002796869229_45648_4616540_o.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig välja!

Köpte den just för att den går att fälla ihop och hittills har jag inte hittat några nakdelar med den. Hade jag varit rik så hade jag köpt den lilla till min shettis också ;)

Fortsätter i en gammal tråd, men med samma ämne. :) Funderar på att köpa en Tidaholmsvagn 204, men undrar om den är svår att fälla ihop? Fick en bild med lite förklarande text av försäljaren, men vet inte om jag blev så mycket klokare. :crazy:

Jag har mest tänkt att köra hemmavid på grusvägarna, men det skulle vara skoj att ha möjlighet att åka på träning någon gång och så småningom också köra in mina yngre hästar också. Då måste ju rockarden gå in i transporten och då verkade 204 så smidig...
 
Sv: Hjälp mig välja!

Trevlig vagn ja! Men däremot den fulaste. Då är ju 204 och roslagen snyggare om man tänker så ;)

Tycker du?! Jag tycker 204 är riktigt ful, men att min NHS är sportigt snygg! Men smaken är som baken ;)

Tyvärr har NHS slutat tillverka vagnar, så en ny sådan går det inte att få tag på längre...
 
Sv: Hjälp mig välja!

Jag köpte en 204 i vintras och är nöjd! Tycker det är en trevlig vagn, den är bekväm och känns rejäl. Jag tycker inte att den är svår att skruva isär, eller ihop för den delen. Men det underlättar om man är två när man ska skruva ihop den igen eller bära när den är nedmonterad. Jag har dock inte skruvat isär den så många gånger så jag kanske inte hittat det mest optimala sättet.

Appropå ful, så ligger det ju i betraktarens öga, men det gäller ju att välja rätt färgkombination ;) Jag tycker min är fin iaf
392715_10200320819417110_1095932196_n.jpg
 
Sv: Hjälp mig välja!

Tack för svar! Varför måste man vara två? Är det tyngden eller måste man ha fler än två händer vid montering?
 
Sv: Hjälp mig välja!

Va? Var har du läst att de ska sluta göra vagnar? Senaste jag såg var att de ska göra fler modeller :)
 
Sv: Hjälp mig välja!

Det underlättar att vara två, så en kan hålla emot när man vecklar ut de två stora gallerdelarna. Annars går det lika bra med nåt stöd. Jag upplever att den blir lite styrsellös och svår att hålla ordning på, och tar man inte av hjulen snor den sig runt dessa. Det är det som är "problemet" när man ska bära den oxå, den är för bred när man fällt ihop den för att det ska gå att greppa rakt över och snor sig runt hjulen när man lyfter dem. Men det går att rulla runt på den när den är hopvecklad. Sedan kan vara värt att nämna i sammanhanget oxå att jag kan vara lite osmidig, så det kan ju vara jag som inte hittat det mest optimala sättet heller :D Hoppas du förstår hur jag menar, mina förklaringar håller inte alltid världsklass :p Annars får du fråga mer :)
 
Sv: Hjälp mig välja!

Tack, då tror jag att jag förstår. :) Frågan är bara vem jag skall muta att hjälpa mig. :p Fast det är nog lättare att hitta någon som vill bära några meter/hjälpa till vid montering än någon som kör med släpvagn efter mig och transporten till träning. ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 600
Senast: Blyger
·
Fordon Ok har fått till mig att jag nu måste välja ny bil i jobbet. Jag är i grund och botten väldigt ointresserad av bilar. Har inga direkta...
Svar
19
· Visningar
1 624
Senast: Snubbelfot
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
70 056
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 436
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp