Bukefalos 28 år!

Hjälp mig!

Sv: Hjälp mig!

Jag har varit i samma sitts som du är nu. När jag vägde 130 kg (Idag 73 kg) så fick jag också möjligheten att rida en kraftig ardenner. Ägaren tog initiativet. Vi testade 2 veckor och det funkade fint. Lugna härliga rundor i naturen. Kroppen är inte så smidig när man väger så mycket, så mycket trav och galopp blev det inte. Hästen mådde bra och visade inga tecken på besvär överhuvudtaget

Tycker du ska ge det en chans!


Kan man sätta en 100 kgs kar på en liten islänning så kan man nog sätta en person på 130 kg på ett välmusklat kallblod
 
Sv: Hjälp mig!

Rid på bara! Det är ju ett jättebra sätt att komma igång med motionen. Och när man tycker att det är kul pressar man sig själv lite extra.

Lycka till! Hoppas du får en härlig sommar på hästryggen. :laugh:
 
Sv: Hjälp mig!

Det bör inte vara några som helst problem för den häst du beskriver att bära dej. Ett litet tips är att rida en stund och sedan gå hem. Då får du en promenad som gör att du också tappar i vikt fortare. Iallafall jag tyckte när jag började rida min häst (som då var en grön unghäst, väldigt lite riden) att det var roligare att rida en stund för att sedan gå hem än att ta vanliga promenader med hästen där jag gick hela tiden.
Se till att hitta en riktigt bra bomlös och en riktigt bra pad. Seriösa bomlösförsäljare kan hjälpa dej att hitta en pad som passar för din vikt.
Tänk också på att du har något tillräckligt högt att stå på när du ska upp så att du inte sliter i onödan på dej själv och på hästen.

Lycka till och se nu till att ha en riktigt underbar hästsommar :laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig!

Du har inte möjlighet att följa med ägaren när hon kör hästn nu innan du lånar henne?
Eller känner någon annan som är van att köra när du tagit hem henne?
Jag tycker visst att du kan rida, men körning är också väldigt trevligt och då får ju hästen lite ombyte om du är orolig över din vikt.
Annars övar du på att tömköra i sommar, bra för båda :idea:
 
Sv: Hjälp mig!

Ardennerhästen användes även för att bära ryttare med rustning i krig, den har en förhållandevis kort och stark rygg.

Den nordsvenska hästen har en längre och därmed svagare rygg och är därför inte lika viktbärande.

Jag tycker att TS verkar ha god insikt i sin situation och tänkte anpassa ridningen efter detta.

En god ryttare med god balans är lättare för hästen att bära än en lättare ryttare utan balans.

Tycker visst att TS kan rida hästen, genom att känna vad den klarar och orkar
 
Sv: Hjälp mig!

Det är skillnad. Halvblod avlas för ridning, ardennerhästar för arbete framför vagn m.m.

Jag tycker fortfarande inte det är okej alls att rida med sådan vikt, och kunde bara önska att fler ryttare tog hänsyn till hästen.

Ja det är bäst att vuxna islänningar slutar rida, att vi förbjuder hoppning på över 30-40 cm (belastningen är långt hårdare för frambenen där än med 130 kg på utan hoppning). Vuxna manliga nybörjare göre sig inte besvär, är de extrema lättviktare kan de möjligen få rida extremt viktbärande hästar. Belastningen är långt större när man är nybörjare än när man är hyfsat van.

Du kan fylla på listan hur långt som helst. Det är väldigt mycket som ger förhållandevis mer belastning än hyfsat lugna turer för en 130 kg ryttare på en viktbärande välmusklad ardenner, ja troligen bör nog ingen rida alls eftersom väldigt mycket är jobbigare för hästarna och mer skadligt. Hästar är som sagt inte gjorda för ridning.
 
Sv: Hjälp mig!

Klart att du ska ta hästen över sommar :banana:.....och den klarar galant din vikt eftersom du skrev att den var välmusklad.......

ha en underbar sommar med ardennern
 
Sv: Hjälp mig!

Oj oj vilka påhopp det blir på den som ger en åsikt som inte följer strömmen, är inte det vad forum är till för?

Nu råkar jag anse att det säkert kommer gå utmärkt för TS att rida en Ardenner, du verkar ha en sund insikt i situationen, så jag önskar bara lycka till! :)
 
Sv: Hjälp mig!

Knapplån

Vad roligt, Ts att du får chansen att ha en riktigt härlig hästsommar.

Långa skritt turer i sommar skogen (Vad avundsjuk jag blir) och en och annan uppfriskande gallopp.

Nu är det slutet av maj, tänk om du när sommaren är slut gått ner 10-20 kg bara på grund av den motion du kan få tillsammans med hästen.

Ha en helt underbar sommar!!!
 
Sv: Hjälp mig!

Jo forum är till för att diskutera, räknar man argumentering mot en åsikt som påhopp så får man nog problem här :)
 
Sv: Hjälp mig!

KL

Klart du ska ta ardennern och rida den i sommar:D
Ha en underbar sommar med hästen du, bara man anpassar sig och känner efter vad hästen säger till om så är det inga problem för dig att rida den.
Den verkar på din beskrivning redan väl tränad så ser inga problem.:)

Mvh
 
Sv: Hjälp mig!

Just ditt svar var kanske inte värst, men att håna någons åsikt för att den inte är samma som andras är lite onödigt eftersom hon inte skrev något elakt. Jag bara tycker att man kan försöka hålla en god ton :)
 
Sv: Hjälp mig!

Ledsen att du tar illa upp, det var bara exempel. Hånet ligger bara i ditt huvud dock, jag förstår inte hur du kan tolka det som det så. Sarkastiskt, och en praktisk jämförelse för att få lite perspektiv. 130 kg för en välmusklad ardenner är mindre slitande än 50-90 kg när man hoppar på en vanlig ridhäst. Mycket mindre dessutom.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig!

Jag tar inte illa upp alls, tyckte bara att det började gå utför med svaren på hennes åsikter. Jag håller med dig att det inte är något problem för en sådan häst och ryttare. Jag ber om ursäkt om jag fick för mig att sarkasm var en sorts hån men jag säger igen, det var inte bara dig jag menar utan andra som svarat i tråden, ditt inlägg råkade bara vara det senaste.

Jag säger lycka till till TS och fortsatt trevligt forumskrivande :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 294
Ridning Hej! Jag red mycket när jag var liten men slutade efter en olycka när jag var 7 år, och sedan dess har jag saknat ridningen fruktansvärt...
Svar
16
· Visningar
1 813
Senast: Raderad medlem 142449
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 875
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 589

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp