Hjälp mig!?

T

tilda_B

hejsan,.jag funderar på att betäcka mitt 11 åriga New forest sto.

hon har trevligt temprament,mysig och pålitlig i de mesta och flesta sitvationer och har bra steg samt hoppar bra :), hon har haft ett föl innan med en NF hingst som vart klass 1 sto, och hon själv är även ett klass 1 sto. Hon är en super bra mamma och fölningen gick smidigt och bra.

lite grövre modell med ngt kort hals och rygg, men ser inte oportionerlig(stavas?) ut. 143 cm i mankhöjden,känns större. Ngt svaga kotor fram annars korekta ben.

vill ha en avkomma som är större än henne och självklart bra gångarter. till hoppning.

kan man betäcka henne med en 150-160 cm hingst,som är ädel?...har hört att fölet växer mer när de kommer ut än att de växer sig för stora i magen,att fostret anpassar sig efter mammans mage,.hoppa inte på mig nu!,.jag funderar bara och är nyfiken och vill lära mig!

som sagt jag funderar bara:idea: mvh Matilda :bump:

lite bilder på stoet: http://www.pixbox.se/alb_show_id1049876_page0.html
 
Sv: Hjälp mig!?

Håller med CK. För det är ju så att finns inga som helst garantier för att fölet blir större bara för att du väljer en större hingst och inte heller att en ädlare hingst ger ett lättare föl än vad mamman är.
Så om du vill ha ett föl välj en renrasig New Forest hingst. Om det sedan är så att du behöver en större häst än vad den avkomman blir så köp en färdig där du kan se typ och storlek istället. Det blir betydligt mycket lättare att sälja en renrasig New Forest avkomma som inte passar dig än en korsning som inte gör det.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 095
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 702
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 203
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp