Hjälp...Min häst blir helt galen!

Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Han är sju i år
Men inte alltför mycket riden i o m vuxit i perioder och grovnar fortfarande
Han är gudomlig i all hantering så man får ju inte glömma bort de stunder han faktiskt är den där ängeln som han alltid varit. Men jag vill inte behöva vara tveksam om det är läge för vissa saker osv. Kunna känna säkert att ja vad kul det ska bli att rida ut tillsammans. Nu är det mest ett bekymmer när vi är ute eftersom han muckar och hoppar när vi är ute(hästarna står inte i samma stall). Och är jag ute med stallkompisen, shettisen när de kör så är han hopplös för den personen skäller lite för mycket på ponnyn så han blir så stressad. Så det är ensam ridning för mig som är lugnast. Han vill inte gå sist, för då tjurar han bara och muckar med de andra hästarna. Han verkar vara den som absolut ska gå först och bestämma väg och gångart
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

En annan tanke då: När hade han senast en längre sammanhängade vila?

Eller tycker han att ni jobbar för många dagar i veckan?

Min valack blir, skumt nog, het/spänd/rädd/okontaktbar/vill bara rusa om jag tex rider honom 6 dgr/vecka. Han VILL inte jobba så ofta, då blir han LESS på mig och allt och vägrar göra det jag ber om. Om jag rider/markarbetar 3-4 dgr/vecka så är han en helt annan häst. Ibland får han några extra dagar bara för sig själv, och sedan är han sitt mjuka, pigga, villiga jag igen :idea:

Så, kanske kan du testa det? Samt varav med längre viloperioder.

Vi islandsmänniskor gör nog kanske så oftare än andra känns det som, jag blev tex jätteförvånad när en bekant berättade att hon inte givt sin häst en längre vila på flera år.. Hon jobbar en hel del från marken och tänkte väl inte på att även det är ju att ta dem bort från hagkompisar och hästliv. Hästen hade blivit sur och ovillig, hatade redan åsynen av varje sadel osv. Efter ett par månader på lösdrift då hästen höll sig lite undan från folk, så började hon komma fram till en i hagen och om man försökte schasa undan henne så började hon låtsas att man bad henne göra olika övningar :rofl: har aldrig sett något liknande, såg helkul ut.

Så, mitt enkla råd är det, se om det blir bättre om han får vara lite mer häst och ha lite mer fritid. Hur såg det ut med hästkompisar?
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Han är en kallblodstravare, aldrig startad men troligtvis lite tränad och har det tydligt i blodet.

Jo, jag känner igen det du säger. Jag försöker undvika att göra vissa arbeten och ledarskapsövningar när jag inte mår bra...just för dubbla budskap. Tyvärr missar man ju det själv ibland:(
Men om jag är ute på en kravlös tur och han får ett sådant där ryck utan att jag har funderat på tråkigheter eller liknande, att jag känner mig med i matchen liksom(Det har hänt). Vad ska jag göra då då? Om han blir sådär helt tokigt när det kommer en häst, vad ska jag gör liksom? Det blir så mycket på en gång då.

Min tanke var att börja om från skratch (inte älta nybörjar saker då alltså). Jag började med lite ledövningar, sedan gick det bra och gjorde lite longer. Nu har jag tagit två promenader varvat med ridning och det har gått bra. Tanken var att jag skulle hoppat och bommar lite och sedan ut med grannhästen men så kom de här två tråkiga dagarna nu då....Men ska jag fortsätta på det spåret nu när det gått bra eller?
Tänkte kanske på banan så fort den är isfri med lite volter och vanligt enkelt arbete och ut i skogen försöka alla gångarter igen osv...
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Hur länge är han riden? Du skriver att han inte är allt för mkt riden. Kanske dags för en längre sammanhängande vila om han inte nyss haft det. Vila är MINST lika viktigt som ridning när hästarna håller på att lära sig nya saker, sätta muskler etc. Min unghäst blir allmänt mysko och otrevlig när han är trött och då får han vila.

NH - gör inte övningar utan ett klart syfte. varför domdera en stressad och rädd häst som ex ute i skogen? (backa å sänka huvudet är underkastelse) När min häst blir rädd får den showa, fnysa å springa runt bäst den vill så länge den inte springer PÅ mig eller bort från mig. Jag står bara kvar och pratar lugnande och gör absolut nada utan att stressa upp mig det minsta inombords. Hästen brukar då sluta efter ett tag och då får den beröm :)
Är han snäll att borsta, leda, kratsa hovar, fodra, sadla, stå på gången etc?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Just ja, han hade bara en shettis.. Det kan faktiskt också vara en grej. Mina hästar vill iaf absolut ha en kompis i samma storlek att brottas med, och bli av med lite överskottsenergi.

Kan ju vara ett tecken på att han flippar när det kommer hästar, kanske längtar han förtvivlat efter någon att bralla med ordentligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Kämpa på, men ---
om vi utgår från att det inte är värk som är grundläggande orsaken, tror jag att så länge du är minsta ostabil, deppig, ett stort frågetecken och testar nya metoder så kommer han fortsätta trassla. Bestämd dig för en metod-inriktning som du starkt tror på och måla upp en mental bild av hur du lyckas. Se bilderna framför dig när ni jobbar tillsammans hur bra allt går , hur trevligt ni under lösa förhållanden kan mötas och vara kompisar och han litar på dig igen. Håll konsekvent fast vid de positiva bilderna och den fortsatta metoden utan att tveka.

Rider själv men känner igen problemet från min hundvärld som i grund
och botten är väldigt lik hästvärlden, flockdjur, ledare, konsekvens, positiv förstärkning bl a bla, det är samma skola...
Har varit drabbad av stressrelaterad sjukdom under några år vilket gav en rejäl svacka i min ridning, men KAOS i min hantering med familjens hund. Ett problemområde var bl a annat möten med andra jämnstora hanhundar som fick honom att fullständigt balla ur och uppföra sig under all kritik. Har förstått nu att min mentala utstrålning orsakade allt, och i takt med att jag själv blev bättre och också lättare kunde tänka positivt och måla upp mötesbilderna som en positiv händelse - ( inget kommer att hända, han sköter sig, han nosar och är vänlig o social)- så uppför han sig exemplariskt numer. Visar han ev några negativa tecken kan jag direkt relatera det till att jag själv är "svajig" och t ex har en dålig dag. Ledaren svajig = flocken svajig. Visserligen har han också blivit äldre och klokare - men MYCKET handlar om mina signaler som jag undermedvetet ger vovven .... Jag önskar dig all lycka till!
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

En annan tanke då: När hade han senast en längre sammanhängade vila?

Eller tycker han att ni jobbar för många dagar i veckan?

Min valack blir, skumt nog, het/spänd/rädd/okontaktbar/vill bara rusa om jag tex rider honom 6 dgr/vecka. Han VILL inte jobba så ofta, då blir han LESS på mig och allt och vägrar göra det jag ber om. Om jag rider/markarbetar 3-4 dgr/vecka så är han en helt annan häst. Ibland får han några extra dagar bara för sig själv, och sedan är han sitt mjuka, pigga, villiga jag igen :idea:

Så, kanske kan du testa det? Samt varav med längre viloperioder.

Vi islandsmänniskor gör nog kanske så oftare än andra känns det som, jag blev tex jätteförvånad när en bekant berättade att hon inte givt sin häst en längre vila på flera år.. Hon jobbar en hel del från marken och tänkte väl inte på att även det är ju att ta dem bort från hagkompisar och hästliv. Hästen hade blivit sur och ovillig, hatade redan åsynen av varje sadel osv. Efter ett par månader på lösdrift då hästen höll sig lite undan från folk, så började hon komma fram till en i hagen och om man försökte schasa undan henne så började hon låtsas att man bad henne göra olika övningar :rofl: har aldrig sett något liknande, såg helkul ut.

Så, mitt enkla råd är det, se om det blir bättre om han får vara lite mer häst och ha lite mer fritid. Hur såg det ut med hästkompisar?

Han har just haft jullov i två veckor och han har inte jobbat lika intensivt under hösten i o m "problemen". Han har varit suverän när han gått tre dagar i rad och sedan haft två ledigt men han slutade fungera på det. Han blir bättre när han har varit ledig, han förstår övningarna och blir starkare av det...Men nu senaste tiden har det inte funkat...Men visst mycket har ju berot på mig och den otur jag haft med mycket annat också. Men de fåtal perioder som jag mått skapligt och verkligen satsat på att nu ska vi jobba tillsammans så tycker jag liksom inte det sker någon förändring. Mitt tålamod försvann någonstanns också, jag har hela mitt liv haft otroligt tålamod. Men nu ger jag bara upp och blir ledsen och frustrerad...Känner mig misslyckad:cry:.
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

men är hästen ordentligt motionerad?
promenad i grimma en halvtimme och yra runt och viffta rep är inte motion liksom.

De behöver aktiveras fysiskt reglebundet
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Det kanske är lite dags på att markera och bli lite ARG :idea:

Men det kanske du blir...annnars har jag fått den uppfattningen att NH folk inte vågar bli arga för att det kan bli en förtroendeklyfta...så är det INTE...hästar vet när dom går över gränser...

Jag skulle fortsätta bara vara med honom....blir han dum så bli arg.
En travare är ju oftast fostrad på enkelt sätt, dom vet vad som är rätt o fel i om inkörningen så tidigt, det är en form av fostran ( bra fostran) Men sen är kbl lite skarpa generellt i blodet..så det kan vara läge att kompromissa lite, för om det är nu fungerar det ju inte alls. Var flexibel, låt han inte vinna men tryck samtidigt inte ner honom för mycket för det är det nämligen jag tror har skett och nu ger han tillbaka.
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

En enkel fråga som jag inte fick svar på:

Är han snäll att borsta, leda, kratsa hovar, fodra, sadla, stå på gången etc?

OM han är snäll i denna "basic" vardagshantering så sluta med alla NH-övningar ! Låt hästen vara häst en stund. Njut av att bara borsta, gosa etc.
NH kan lätt blir för mycket domdering om man inte är väldigt väldigt erfaren och då förstår jag varför hästen blir piss-sur på dej.
Och som nån annan sade - våga bli förbannad när han bufflar på dej!

Två veckors helvila kan vara fört kort. Unghästar får 8 veckor på sommaren och mellan 4-8 veckor på vintern.
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Hur länge är han riden? Du skriver att han inte är allt för mkt riden. Kanske dags för en längre sammanhängande vila om han inte nyss haft det. Vila är MINST lika viktigt som ridning när hästarna håller på att lära sig nya saker, sätta muskler etc. Min unghäst blir allmänt mysko och otrevlig när han är trött och då får han vila.

NH - gör inte övningar utan ett klart syfte. varför domdera en stressad och rädd häst som ex ute i skogen? (backa å sänka huvudet är underkastelse) När min häst blir rädd får den showa, fnysa å springa runt bäst den vill så länge den inte springer PÅ mig eller bort från mig. Jag står bara kvar och pratar lugnande och gör absolut nada utan att stressa upp mig det minsta inombords. Hästen brukar då sluta efter ett tag och då får den beröm :)
Är han snäll att borsta, leda, kratsa hovar, fodra, sadla, stå på gången etc?

Jepp det har han fått. Efter varje ny övning har han fått längre vila och sedan sitter de som ett smäck ;)
Anledningen att jag backar honom är för att dominera de gånger som han bara hux flux exploderar. Att jag vill att han ska sänka huvudet är för att jag upplever honom lugnare om han håller sig där. Det fungerar bäst när jag rider, det är då jag använder det och det har faktiskt gått bättre. Men jag backar honom inte så ofta, inte när han blir rädd(förutom nu sist då:confused: såg för sent att det var en häst där bakom oss). Annars brukar jag vilja flytta honom för att få honom att börja tänka.
Jag klippte honom i gången så sent som dagen före det där jobbiga...få se nu det var i måndags tror jag. Det var inga problem och han är sjysst att bortsa, leda från och till hagen, kratsa, sadla osv...Men han är inte så förtjust att man sitter upp från en höjd längre. Vi jobbade lite på det nu igen så det är bättre men. Han har bråttom iväg alltså det har han. Om han tycker det ska bli kul eller om han gör det för att han tycker det är obehagligt och vill fly vet jag faktiskt inte riktigt. Han får ingen tå i magen och han ställs i välbalans före uppsittning så det kan inte ha med det att göra. Men det är inget problem i sig känner jag, kanske mer ett slarv att jag inte har lagt så mycket tid vid det den senaste tiden. Vid inridning var det aldrig något problem.
Han reds in som treåring och vi har gått lugnt fram.
Men han blir stressad av galopp helt klart, där kommer travaren i honom fram. Men han kan galoppera, det händer att han gör det med jämna mellanrum frivilligt utan kommando och allt. Men han har svårt att göra det med ryttare ännu.
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Svar ang. Galopp. Det är just driva in som jag inte har gjort eftersom jag för det ena inte vill att han ska lära sig att det är rätt och för det andra att jag vill att han ska lugnt och avslappnat ur en fin samlad trav bara "falla" in i galopp...
Okej, då läste jag slarvigt. Sitter på jobbet och gör många saker samtidigt. :o

Men om jag fortsätter efter kanske istället bara en liten paus så kan det bli såhär som jag beskrivit innan. Men någon gång måste jag väl kunna kräva litelite mer än bara 10 minuter?
Nä, varför då? Det måste väl ändå vara hästen som sätter upp gränsen för hur länge han vill/orkar och inte? Din uppgift är att kunna läsa av det hos din häst. Min egen spenderade jag 5 minuter med i ridhuset igår. Det var tillräckligt för honom den dagen.

Hur tränar ni i picaderon? Vad gör ni där?
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

"NH - gör inte övningar utan ett klart syfte. varför domdera en stressad och rädd häst som ex ute i skogen? (backa å sänka huvudet är underkastelse) När min häst blir rädd får den showa, fnysa å springa runt bäst den vill så länge den inte springer PÅ mig eller bort från mig. Jag står bara kvar och pratar lugnande och gör absolut nada utan att stressa upp mig det minsta inombords. Hästen brukar då sluta efter ett tag och då får den beröm :) "


Men om jag gör det så går han sakta emot mig men blicken på det farliga och sedan ibland får ett ryck och slänger runt sig så man inte kan stå där. Jag vill samtidigt ha honom på ett avstånd på åtminstone en meter från nosen så det finns hoppmån för honom utan att jag ska stå ivägen:crazy:
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

men exploderar - han exploderar ju inte av elakhet eller för att ta ledarskapet? han blev ju rädd i skogen? och i denna sk picadero så kanske han inte alls gillar att du dominerar honom? Han kanske känner att du leker översittare mot honom?
Det är problemet tror jag, att många använder NH för att lugna sina hästar men att i själva verket har de glömt bort innebörden för vad övningen betyder för hästen! En rädd häst ska inte samtidigt behöva visa underkastelse anser jag.

om han redan funkar i vardagen så ser jag aldrig någonsin en anledning att fortsätta med nh-övningar. De kan man kanske ta till om hästen börjar sätta sig emot men annars tycker jag att de ska få vara som de är :)

Ang galoppen så kanske han inte är tillräckligt musklad för att orka helt enkelt. Låter som så eftersom han galopperar utan ryttare men inte med så gärna.
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Kämpa på, men ---
om vi utgår från att det inte är värk som är grundläggande orsaken, tror jag att så länge du är minsta ostabil, deppig, ett stort frågetecken och testar nya metoder så kommer han fortsätta trassla. Bestämd dig för en metod-inriktning som du starkt tror på och måla upp en mental bild av hur du lyckas. Se bilderna framför dig när ni jobbar tillsammans hur bra allt går , hur trevligt ni under lösa förhållanden kan mötas och vara kompisar och han litar på dig igen. Håll konsekvent fast vid de positiva bilderna och den fortsatta metoden utan att tveka.

Rider själv men känner igen problemet från min hundvärld som i grund
och botten är väldigt lik hästvärlden, flockdjur, ledare, konsekvens, positiv förstärkning bl a bla, det är samma skola...
Har varit drabbad av stressrelaterad sjukdom under några år vilket gav en rejäl svacka i min ridning, men KAOS i min hantering med familjens hund. Ett problemområde var bl a annat möten med andra jämnstora hanhundar som fick honom att fullständigt balla ur och uppföra sig under all kritik. Har förstått nu att min mentala utstrålning orsakade allt, och i takt med att jag själv blev bättre och också lättare kunde tänka positivt och måla upp mötesbilderna som en positiv händelse - ( inget kommer att hända, han sköter sig, han nosar och är vänlig o social)- så uppför han sig exemplariskt numer. Visar han ev några negativa tecken kan jag direkt relatera det till att jag själv är "svajig" och t ex har en dålig dag. Ledaren svajig = flocken svajig. Visserligen har han också blivit äldre och klokare - men MYCKET handlar om mina signaler som jag undermedvetet ger vovven .... Jag önskar dig all lycka till!

Tack
Jo man känner ju till det där och läser om det men när det väl sen är i praktiken så blir det mycket svårare...eller hur?
Tack så mycket för tipset. Det är så lätt att bli svajjig endå i o f men jag ska försöka vara ännu mer envis. Och idag ska jag försöka rida en liten bit sedan ska jag hem och verkligen sörja min kära kattvän för det har jag inte riktigt kunnat göra. Det behövs nog. Lämna det bakom sig! Ska försöka
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

men är hästen ordentligt motionerad?
promenad i grimma en halvtimme och yra runt och viffta rep är inte motion liksom.

De behöver aktiveras fysiskt reglebundet

Han arbetas rejält fysiskt och så också. Men han blir som tidigare nämnt strulig där också med jämna mellanrum
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Det kanske är lite dags på att markera och bli lite ARG :idea:

Men det kanske du blir...annnars har jag fått den uppfattningen att NH folk inte vågar bli arga för att det kan bli en förtroendeklyfta...så är det INTE...hästar vet när dom går över gränser...

Jag skulle fortsätta bara vara med honom....blir han dum så bli arg.
En travare är ju oftast fostrad på enkelt sätt, dom vet vad som är rätt o fel i om inkörningen så tidigt, det är en form av fostran ( bra fostran) Men sen är kbl lite skarpa generellt i blodet..så det kan vara läge att kompromissa lite, för om det är nu fungerar det ju inte alls. Var flexibel, låt han inte vinna men tryck samtidigt inte ner honom för mycket för det är det nämligen jag tror har skett och nu ger han tillbaka.

Jag önskar att inte läget är så... det låter så illa men det kanske är så det har skett i o m min okoncentration vid vårat umgänge. Mycket tankar kring annat, även om jag kanske inte haft det just när jag varit med honom så kanske det fyller huvudet tillräkligt för att ta till mig hans information...Vet inte.
Det är fortfarande ingen som vet någon i Göteborg som kan ha bra koll på sånt här och hjälpa? Det underlättar alltid att ha någon så står och säger bakom axeln direkt nöär saker och ting sker liksom.
Tack för allas er hjälp! Ni är fantastiska!!!:love:
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Jag kände som du en period när det krånglade en massa både med häst, skola och sambo. Fick rådet att bara ta en fullständig paus från hästen, bara sköta det allra mest nödvändiga, och ta hand om mig själv ett tag. Gjorde så, gjorde mig av med sambon :devil:, red lite andra hästar och vilade upp mig. Och det blev stor skillnad faktiskt sedan också, men det var klart längre än två veckor, kanske två månader...

Känner med dig, det måste vara hemskt jobbigt detta. Men som andra sagt, om du är obalanserad ska du nog hålla dig borta från hästen, han blir bara osäker om han ser dig svag och obalanserad.
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

men exploderar - han exploderar ju inte av elakhet eller för att ta ledarskapet? han blev ju rädd i skogen? och i denna sk picadero så kanske han inte alls gillar att du dominerar honom? Han kanske känner att du leker översittare mot honom?
Det är problemet tror jag, att många använder NH för att lugna sina hästar men att i själva verket har de glömt bort innebörden för vad övningen betyder för hästen! En rädd häst ska inte samtidigt behöva visa underkastelse anser jag.

om han redan funkar i vardagen så ser jag aldrig någonsin en anledning att fortsätta med nh-övningar. De kan man kanske ta till om hästen börjar sätta sig emot men annars tycker jag att de ska få vara som de är :)

Ang galoppen så kanske han inte är tillräckligt musklad för att orka helt enkelt. Låter som så eftersom han galopperar utan ryttare men inte med så gärna.


:bow:
Klart är det ju att pålle inte litar på sin matte. Får hästen ens en chans att kolla in det den är rädd för ?
Mina hästar blir också rädda för saker ibland, men dom stälsätter sig....smyyyger fram, raskar sig förbi ( med mig i vagnen) men jag håller aldrig in dom, dom får lov tilll att reda ut situationen själv ( om dom inte försöker vända förståss) sp full sprutt kanske är typ 5 meter sen är dom IRL igen....men dom får själva SE vad det är och sedan ta eget ansvar över situationen och det funkar hur bra som helst.

TS...låt hästen kolla, iallafall en(max) halvminut..lägginga värderingar i nåt, beröm inte , bara var med...sen går ni iväg och överdriv inte berömmet. Berömmet ligger i att hästen klarade av situatonen för sig själv :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 359
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 460
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
8
· Visningar
806
Senast: Troll
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 762
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp