Hjälp...Min häst blir helt galen!

Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

En enkel fråga som jag inte fick svar på:

Är han snäll att borsta, leda, kratsa hovar, fodra, sadla, stå på gången etc?

OM han är snäll i denna "basic" vardagshantering så sluta med alla NH-övningar ! Låt hästen vara häst en stund. Njut av att bara borsta, gosa etc.
NH kan lätt blir för mycket domdering om man inte är väldigt väldigt erfaren och då förstår jag varför hästen blir piss-sur på dej.
Och som nån annan sade - våga bli förbannad när han bufflar på dej!

Två veckors helvila kan vara fört kort. Unghästar får 8 veckor på sommaren och mellan 4-8 veckor på vintern.

Han får sommarlov varje år och så får han vinterlov. När han var yngre fick han mer och längre.
Han är snäll i all hantering. Och bara för att klargöra när jag säger övningar så menar jag att kanske gå ett varv på stallplanen innan jag ska rida bara för att kolla av.
Longera osv har jag slutat med för länge sedan, förutom att jag försökte göra ett prov igår då. Vilket inte gick så bra.
Och jepp, jag kan bli arg och säga ifrån. Han utmanar aldrig vad jag tänkt på vid borstning eller liknande mer än att på vissa ställen vill han smyga iväg. Men såklart rättar jag honom då. Men jag försöker vara noggrann med förvarningarna och inte bara flyga i taket själv...
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

men exploderar - han exploderar ju inte av elakhet eller för att ta ledarskapet? han blev ju rädd i skogen? och i denna sk picadero så kanske han inte alls gillar att du dominerar honom? Han kanske känner att du leker översittare mot honom?
Det är problemet tror jag, att många använder NH för att lugna sina hästar men att i själva verket har de glömt bort innebörden för vad övningen betyder för hästen! En rädd häst ska inte samtidigt behöva visa underkastelse anser jag.

Ang galoppen så kanske han inte är tillräckligt musklad för att orka helt enkelt. Låter som så eftersom han galopperar utan ryttare men inte med så gärna.

Absolut jag håller med i skogen blev det fel, förlåt! absolut... Men i många andra fall då? När han bara utan förvarning, precis som han har tråkit, bara kastar sig förbi mig som han vill bestämma och gå först och sparkar åt mig utan att jag gjort något?

Han galopperar inte så ofta utan ryttare heller om han inte springer in i den...men det händer "oftare" där en med mig på ryggen
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Vet tyvärr inget om duktiga NH folk, men du har ju Ramona som är duktig på häst nere i gbg ( dock ej NH) .

Du kanske kan spela rollspel...nr dom kommer till stallet är du Jiri...Jiri som är världsbäst på att läsa häst.....:D Alla andra bekymmer har du lagt i finskorna hemma :idea:
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Visst skrev du att han var kallblodstravare? Läste någon gång en artikel av..kanske Ronny Åman(heter han så?), den handlade iaf om just NH med kallblod, att han upplevde att de var så väldigt mycket mera utmanande att jobba med dem. Lätt att göra fel och då var de mycket mer lagda åt att dominera tillbaka ganska kraftfullt.

Kanske skulle du försöka få kontakt med någon som har mycket erfarenhet av att hålla på med NH med kallblod? Kunde ju kanske räcka med ett telefonsamtal för att komma på var felet ligger.

Sedan skulle jag fortfarande tippa på att han skulle vilja ha en jämnstor kompis att leka med...
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Om man arbetat i många år med hästar som du gjort, känner hästen väl och märker att den blivit helt personlighetsförändrad på det sätt som du beskriver, med konstiga "ryck" och det inte direkt kan kopplas till någon förändring i skötseln, skulle jag inte tvekat att låta den bli grundligt undersökt med röntgen av veterinär. Det skulle kunna vara precis vad som helst, en hjärntumör, ryggskada,...

Det hela verkar helkonstigt tycker jag. Hade du varit oerfaren och började "bossa" runt med din häst med olika dominansövningar hade det varit en helt annan sak, då kunde man kopplat det till hanteringen men det stämmer inte heller riktigt med hur du beskriver din hästs beteende.
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Jagförstår dig precis...att bli rädd för sin egen häst är ABSOLUT inget roligt och det tar bort allt det fina i umgänget med hästen.
Jag har precis genomlevt en likadan period i mitt liv, med en Fjordhäst. Hon var genomtrevlig när hon ville, men hade ett mycket stort JAG och var MYCKET dominant!
Det hela slutade med att jag ara fick dåligt självförtroende, trots att jag hade proffesionel tränarhjälp.
Ju sämre självförtroende jag fick-destoärre blev hästen.
Tillslut frågade jag min snälla stallkompis om inte vi kunde byta hästar några dagar (hon hade en supersnäll fjordvallack på 18 år).
Det gick toppen både för henne och mig, vid hästbytet.
Hon hade inga "dåliga" upplevelser sedan tidigare med min häst och jag kunde rida och slappna av-det blev helt plötsligt ROLIGT att åka till stallet igen.

Jag insåg efter detta att jag och min kära Fjordhäst inte skulle klara av att lösa våra problem tillsammans, trots tränarhjälp.
Jag lämnade tillbaka henne till uppfödaren (vilket INTE var roligt efter 3 år).
Nu har jag skaffat mig en trygg och trevlig vallack och hästeriet börjar ÄNTLIGEN bli roligt igen. Tyvärr har jag fortfarande perioder då jag blir hästrädd, men det blir längre och längre mellan inervallerna.

jag menar inte att du måste sälja din häst, men fundera på det åtminstone,då ni kanske får dett bättre båda två på varsitt håll!
Det är inte alltid kemin stämmer överräns och då det gått såpass långt som i mitt och troligen även ditt fall, kan det iblan vara MYCKET svårt att reparera igen!
Lycka till!

Kramar från "en som VERKLIGEN vet hur det känns"

Ps. du kan maila mig, om du vill ställa frågor eller bara prata av dig Ds.
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Nä, varför då? Det måste väl ändå vara hästen som sätter upp gränsen för hur länge han vill/orkar och inte? Din uppgift är att kunna läsa av det hos din häst. Min egen spenderade jag 5 minuter med i ridhuset igår. Det var tillräckligt för honom den dagen.

Hur tränar ni i picaderon? Vad gör ni där?[/QUOTE]

Nu är vi inte i picaderon alls. Förut gjorde vi allt möjligt. Allt från att bara busa en liten stund till att träna in övningar, började med bommar där(större mått på ytorna). Åkte häst där i början för att lära känna vikter och rörelser...Massor;)

grejen är den att jag nästan under alla hans träningsår har just gjort korta pass för det är det som känts som han har lärt sig bäst på. Sedan blev han lite förändrad och vi la om schemat lite. Men om jag är på banan borde han inte kunna lära sig att med den styrkan han har fått nu kunna göra lite allt möjligt varierat fast lite längre tid hela tiden? Eller ska han hela livet endast gå 5-15 minuter i paddock? Undrar för att jag är nyfiken. När jag rider lektion så är ju dem 45 minuter så det blir lite svårt där då t.ex.
När jag lär in något nytt har vi just gjort korta pass fast ofta en period. Det har gått utmärkt, men nu har han kommit till det stadiet att han kanske behöver utveckla dem lite mer för att komma vidare...Några idéer?
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Jag kände som du en period när det krånglade en massa både med häst, skola och sambo. Fick rådet att bara ta en fullständig paus från hästen, bara sköta det allra mest nödvändiga, och ta hand om mig själv ett tag. Gjorde så, gjorde mig av med sambon :devil:, red lite andra hästar och vilade upp mig. Och det blev stor skillnad faktiskt sedan också, men det var klart längre än två veckor, kanske två månader...

Känner med dig, det måste vara hemskt jobbigt detta. Men som andra sagt, om du är obalanserad ska du nog hålla dig borta från hästen, han blir bara osäker om han ser dig svag och obalanserad.

Jag tycker endå att jag har hållt mig borta ett tag även under hösten... Men det kanske inte är tillräkligt. Det är så extra svårt bara när alla hemma och bekanta har så mycket "goda råd" och förslag...Man känner ju sig inte mindre värdelös då:confused: Men jag vet man ska strunta i det men jag vill prata med någon om det men jag kan inte med alla känner eftersom det blir så mycket "naw!" och bra råd osv...Men det har kännts skönt att få ta ur lite här :) Tackar ännu en gång för er allas stöd, TACK!!:love:

Det är faktiskt riktigt jobbigt, och min häst var liksom det sista man hade att luta sig på som roligt...Och nu börjar det också svikta liksom. Jag hoppades på ett nytt år och nya tag men det började ju inte så bra :/
Man känner sig så misslyckad också eftersom jag varit ridlärare och Nhtränare för så många innan och så blir det såhär...Svårt att ta det, verkligen...
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

vet du vad jag tror... att din häst behöver mer pondus än vad du ger den. Missförstå mig rätt :) Du har mått dåligt ett tag, du låter rätt så osäker på en hel del och hästen kanske ser sin chans? Du behöver inte mer repviftande eller longering what so ever. Du behöver gaska upp dej själv! Upp med hakan, ut med bröstet, andas djupt, hitta en energi. Bli riktigt jävla förbannad när han springer förbi dej! Han har fått chansen så många gånger att bete sig normalt. Visst kanske den har ont, men varför ska den från att gå snällt i grimman få för sig att leka allanbrallan med matte pga smärta?! Nja. Även om hästen har ont så får den ju inte springa över nån.

Ryck tag i repgrimman rejält och ryt åt honom när han springer förbi. Ha med dig en pisk som du kan snärta med i luften framför honom när han kommer farande så kanske han tänker sig för nästa gång.

Jag har hanterat måååånga hästar och alla är individer. En del måste man vara extremt varsam med, andra har jag tom fått rappa till för att de ska fatta å förstå att man inte beter sig så där!
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

:bow:
Klart är det ju att pålle inte litar på sin matte. Får hästen ens en chans att kolla in det den är rädd för ?
Mina hästar blir också rädda för saker ibland, men dom stälsätter sig....smyyyger fram, raskar sig förbi ( med mig i vagnen) men jag håller aldrig in dom, dom får lov tilll att reda ut situationen själv ( om dom inte försöker vända förståss) sp full sprutt kanske är typ 5 meter sen är dom IRL igen....men dom får själva SE vad det är och sedan ta eget ansvar över situationen och det funkar hur bra som helst.

TS...låt hästen kolla, iallafall en(max) halvminut..lägginga värderingar i nåt, beröm inte , bara var med...sen går ni iväg och överdriv inte berömmet. Berömmet ligger i att hästen klarade av situatonen för sig själv :bow:

Absolut...
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Jag tycker du ska sluta lära honom saker övht för ett tag, jag tror han är trött på allt...varför lära honom saker han redan vet...det är din tur att lära dig lite nu :D
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Du ska nog inte sluta åka till stallet, och inte sluta hantera honom, men du kanske ska följa flödet bara ett tag och inte göra dominata övningar...bara vardagsfostran...Säga förlåt för du varit lite korkad :p och leva i nuet...din häst är säkert väldigt fostrad i grunden, men nu har han fått nog av nån anledning och tydligare än såhär kan han ju inte vara för att visa att nåt inte är som det ska ??:D
Så backa ett tag....
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

vet du vad jag tror... att din häst behöver mer pondus än vad du ger den. Missförstå mig rätt :) Du har mått dåligt ett tag, du låter rätt så osäker på en hel del och hästen kanske ser sin chans? Du behöver inte mer repviftande eller longering what so ever. Du behöver gaska upp dej själv! Upp med hakan, ut med bröstet, andas djupt, hitta en energi. Bli riktigt jävla förbannad när han springer förbi dej! Han har fått chansen så många gånger att bete sig normalt. Visst kanske den har ont, men varför ska den från att gå snällt i grimman få för sig att leka allanbrallan med matte pga smärta?! Nja. Även om hästen har ont så får den ju inte springa över nån.

Ryck tag i repgrimman rejält och ryt åt honom när han springer förbi. Ha med dig en pisk som du kan snärta med i luften framför honom när han kommer farande så kanske han tänker sig för nästa gång.

Jag har hanterat måååånga hästar och alla är individer. En del måste man vara extremt varsam med, andra har jag tom fått rappa till för att de ska fatta å förstå att man inte beter sig så där!

Det är ju just säga ifrån jag tycker att jag gjort...Rent självförsvar ibland och då rejält men nuför tiden blir det bara värre :crazy: Han går på ännu tuffare ibland...
Ja jag vet inte. Tack endå. Du har helt rätt med att jag får gaska upp mig. Ska försöka mitt bästa. Under närmaste tiden har jag ingen lust att ha varken elever eller mer att göra i alla fall utan bara koncentrera mig på universitetet(som inte är lite det alla gånger) och min pålle.
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Du ska nog inte sluta åka till stallet, och inte sluta hantera honom, men du kanske ska följa flödet bara ett tag och inte göra dominata övningar...bara vardagsfostran...Säga förlåt för du varit lite korkad :p och leva i nuet...din häst är säkert väldigt fostrad i grunden, men nu har han fått nog av nån anledning och tydligare än såhär kan han ju inte vara för att visa att nåt inte är som det ska ??:D
Så backa ett tag....

Jepp ska göra det ännu mer nu... Ska försöka vara tuff nog att låta honom springa på i sitt tempo i trav, skritta lugnt. Kanske samla någon gång då och då och göra nån öppna för skänkel koll(För lite kontroll måste man väl koll av:p). Och sedan hoppas på det bästa.
JAg ska ut dit nu och ge honom ett stort mål mat nu(hö alltså), så han blir mätt. Sedan ta in och lugnt och sansat utrusta och sedan rida en sväng i skogen.
Hoppas det går bra, och sedan berömma och ta ut i hagen igen medans det sista görs i stallet och sedan ta in. Åka hem och sörja och trösta det som varit rejält och sedan får vi se vad som händer....
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Tack för all hjälp!

Vet ni någon mer i min närhet som kan hjälpa mig så skriv gärna till mig.

Ha det så bra!

Vänligen tack
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

vill bara göra ett kort inflik även om du verkar vilja gå ifrån tråden...

låt inte hästen bestämma tempot under ridturerna. Han ska ju fortfarande lyssna på dej men inte behöva se dig som översittare. Svår gränsdragning! men jag tror inte du blir hjälpt av att låta honom ånga på i den trav han mest känner för. hur blir då nästa ridtur? och nästa?

När du går till stallet med den inställning du har så kommer det garanterat sluta med strul. Så länge du är rädd och osäker och nere så kanske det räcker att borsta och fodra? Lägg ridningen och övningarna åt sidan ett tag och se till att mysa tillsammans. Kanske har ni hamnat lite snett och bara behöver tid att slicka såren? Negativa tankar drar åt sig skit - sa en god vän till mig och negativa tankar har du gott om just nu. Hoppas det ger sig snart!
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

några små tankar bara... :)

Min nordistravare kan bli som tokig om han inte fått galoppera ur sig. Då kan jag inte rida en meter på banan, för han hoppar och studsar... Då MÅSTE jag leta reda på en LÅNG bra galoppväg, helst med uppförslut, där han får tömma ur all överskottsenergi. Vägen får inte sluta innan hästen är slut :p (gjorde det en gång, och hästen satte av i en radda bocksprång där vägen tog slut...). DÅ är min häst nöjd, och vi kan fortsätta med det vi höll på med, för då kan han börja koncentrera sig igen.

Just travare upplever jag att de behöver få sträcka ut lite då och då, verkligen göra det dem är gjorda för, -att springa fort! De brukar bli så nöjda då. Ridhästar (hästar som från början är avlade och tränade för ridning) brukar inte ha lika stort behov av det.. Vi får inte glömma av vad våra hästar är avlade för.


När du rider, kräv inte perfekt lydnad hela tiden. Det kan du göra på banan. I skogen ska man ha kul, det ska man ju ha på banan också, men i skogen ska det vara lite mer fritt, inte konstant perfektion.


Min andra tanke var om den faktiskt har ont ändå.
Om man relaterar till mig, jag har inte ont konstant, och då fungerar jag normalt, men ibland kan det bara "knäppa till" och man får superont istället.
KAN vara så med din häst också, den fungerar normalt en längre stund, men sen kanske den råka trampa snett, vrida sig fel osv, och så får den jätteont.


Lycka till :)
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Har bara skummat igenom tråden, så det kanske blir lite upprepning, ursäkta isf. Ska PM:a tips på tränare till dig. Jag var själv med om ett rejält bakslag nu under jul ledigheten, men har kommit fram till att jag krävt för mycket av hästen under för lång tid och bara hållit igen utan att låta henne springa av sig. Det har gått så himla bra det senaste året och då vill jag ju att det ska gå bättre o bättre för varje gång. Blev helt enkelt insnöad och glömde att läsa av hästen..... Har därför backat några steg i träningen och tar det helt enkelt lugnt ett tag. Gör bara saker som jag vet att vi klarar av samtidigt som jag är extra noga med att kolla av att jag verkligen har hästen med mig hela tiden. Tyvärr innebär detta att hon laddas med överskottsenergi så jag varvar därför med löslongering samt mycket tömkörning. Har du provat tömkörning? För mig funkar det kanon. Jag står på ett säkert avstånd om hon i all iver känner att hon bara måste bocka av sig för att det är så kul o hon har så mycket energi, samt att jag kan få henne att jobba sig trött. Jag har en varmblodig travare och vi har problem i galoppen för hon orkar inte bära sig ännu. När jag tömkör orkar hon mycket mer och då får jag också en chans att få kontroll på galoppen (tempoväxlingar och bärighet). Till sist, så går det upp o ner med hästen precis som det gör i resten av livet o det ena påverkar ofta det andra, men efter regn kommer solsken, "klyschigt" jag vet men det stämmer. Försök att inte ta det så allvarligt och personligt utan jobba på och testa dig fram så kommer det till slut att vända för er. Försök tänka positivt när du tränar och om det ändå blir bakslag så är det inte hela världen. Reflektera över vad ni gjorde och fundera på om du kunde gjort något annorlunda. Kolla upp så att hästen inte har ont oxå (om det inte redan är gjort) och glöm inte säkerheten! Givetvis måste vi bestämma över hästen i alla lägen, men ibland kan det vara lätt att gå till överdrift i dominansen och då känner hästen sig hotad och försöker fly och om det inte går försvarar den sig. Nu blev det långt, kämpa på och lycka till!
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

20 min aktivt arbete med pauser är normalt för en vuxen häst i kondition. 45 minuter är lång tid för 100%ig koncentration och muskelarbete. Ffa om man ska lära in ngt nytt. Sen är det individuellt också, och hur man lägger upp arbetet.

Värderar hellre 10-15 fokuserade och välanvända minuter än 45 halvdanna. När jag kursade sist så var det de som haft mest att lära som höll på i 30-45 minuter i sträck. De som kommit längre i sin ridning kunde behålla fokus och arbete mer konstant och jobbade i ca 20 minuter. Tiden du vistas på banan är helt ovesentlig, det är ju arbetet som avgör när det är dags att sluta och inte.

Om din tränare inte kan anpassa ert arbete efter er som ekipage så tycker jag att du ska byta instruktör. En bra instruktör ska kunna avgöra vilken typ av arbete som passar er bäst. Vi jobbar med djur, inte maskiner. Jag har ridit åtdkilliga pass på 30 minuter för instruktör. Jag betalar samma pris oavsätt tid, det är arbetet jag får ut av ridningen som jag betalar för.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 354
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 751
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 407
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 801
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp