Hjälp...Min häst blir helt galen!

J

Jiri

Hejsan,

Detta känns så jobbigt att prata om. Jag har jobbat i många år med nh och kommunikation och aldrig stött på problem som inte gått att lösa. Nu har jag det värsta problemet som går att tänka sig...Jag börjar bli rädd för min egen häst!
Hela hösten kan man säga att det har byggts på mer och mer och nu igår bevisades det att det fortfarande håller på...Och jag KAN INTE hitta någon lösning för jag vet inte vad som utlöser det.
Jag har under alla varit ute på långa promenader varvat med det övriga arbetet och så brukar vi varva med att "leka" i en picadero liknande inhägnad. Så fort vi har gått kanske i 30 minuter så flyger min häst i luften. Precis som någon högg honom i bakbenen, det är så svårt för han gör det helt oförberett. Han kan gå lugnt med huvet vid backen och sedan bara rusa förbi mig och sparka och stegra sig. När jag tar in honom i picaderon får jag knappt komma in utan att han börjar pressa mot mig eller springa och hoppa, sparka, stegra...Och jag vill ju inte backa utan snarare gå emot för att visa honom att jag säger ifrån att så gör man inte. Det har funkat ibland men det spelar ingen roll har problemet väl börjat vinner han nu...Jag blir rädd och då är det kört det vet ju jag också!
Jag har försökt allt känns det som, blir han rädd= lugna ner genom att sänka huvud, backa eller flytta och få hjärnan att börja fundera istället- går inte!
Gör han det för att trotsa/dominera- tvärvända och byta riktning, backa, flytta- går inte
När jag rider och det har hänt- sänka huvet, backa, flytta, alternativt tryckt till ännu mer med skänkeln för att driva framåt ännu mer- går inte!

Såklart har jag använt metoderna i olika perioder för att se om de fungerar på lång sikt...Men jag vet inte. Och jag vet inte varför det händer längre...Hade SÅ många olika idéer och förslag men inget verkar kunna utesluta det andra.
Två dagar i rad har detta hänt nu och jag känner mig så misslyckad och börjar såklart lipa nu. Jag har alltid trott att om man har ett bra ledarskap men är snäll, lugn och ödmjuk mot sin vän så ska inte sådant här behöva hända.
Det har gått över mig nu, jag erkänner att jag kan inte kontrollera situationen längre för jag blir rädd!
Snälla någon som har några idéer?
Önskar någon som kan hjälpa mig i Göteborgstrakten och se oss i ett "utifrån" perspektiv. Någon som vet någon?
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Kanske hästen har ont någonstans?
Du säger att det är som att någon hugger honom i baken. Det kanske är just det som händer? Att det gör ont någonstans.
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Hejsan...
Jo jag vet, och jag kan inte svara på det heller. Men jag tror inte det borde vara det. För då känns det som att det borde vara mer regelbundet som han beter sig så. Men nej visst jag kan inte säga att jag gjort någon hältutredning. Men han har knappt gjort något jobb, han går i en hage där inget farligt finns och tillsammans med en shettis så risken är liten att det är någonting som ska ha skett nu. Massör hittar inga spänningar, hovslagaren inga fel, Han är gallfri och torra fina ben och inte överviktig.
Men visst det finns alltid som alternativ, men jag tror att det har med något annat att göra.
Jag har funderat på om han hittar på för att han får tråkit, om han gör det för att dominera, Han blir rädd, överskottsenergi, komma undan arbetet...Ja hur mycket som helst. Han får endast lite luzern och mineraler förutom hö så foder har jag dragit ner på. Han är nyklippt om det kan vara där skon klämmer men då borde han ju ha lugnat ner sig där innan jag klippte honom igen. Jag tränar honom ur en dominant ledarposition för att se om det blir bättre...Men det blir det inte när de här rycken väl träder in. Tvärtom han blir nästan värre!
Vi kan inte möta hästar längre för då får han spelet. Minsta ljud och han spänner till. Vi försökte träna galopp (Till saken hör att han inte kan ta galopp ännu, travare i blodet så han bara springer in) en period och när han är så duktig och samlad i traven att vi försöker få en galopp tar han ett jätte bocksprång och sen sparkar och sedan flyr i full fart i galopp. Kul:cry:! En gång okej, två hallå vad gör du, tredje gången nä usch varför gör du så? Precis som jag skulle ha slagit till honom eller kommer göra. Det värsta är att en av teknikerna jag försökte med efter ett tag var att bara driva på ännu mer (fast tyvärr blev det ju värre då) men han blir ju inte trött. Ju mer han springer desto hetare och mer nervös blir han. Jag fattar inte varför han vill fly eller har detta beteende. Han har alltid varit den modige och lugna och den som respekterar läget trots farligheter!
Finns det nån som har erfarenhet av detta?:cry:
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Det är förstås bra att utesluta att det gör ont nånstans, men jag tycker inte det låter som om det är det som är problemet.
Tycker det verkar jättebra att försöka få hem en tränare som kan "se det utifrån" precis som du säger.
Många hästar blir kaxiga när de är lösa och ser möjligheter att slippa undan, att "leka" (hästlekar kan vi ju tyvärr inte ta del i ...) och att testa ledarskapet.

Det har snackats en hel del här på Buke om att man inte borde prata om ledarskap när det gäller förhållandet häst- människa, men det tycker jag att man måste. Vi vill ju att hästen ska göra det vi ber den om, alltså lyda, annars funkar inte samarbetet eftersom den är mycket större och starkare. Vi måste alltså vara ledare. Men en bra och rättvis ledare som eftersträvar samarbete och kommunikation.

Jag tror att din häst ifrågasätter ditt ledarskap, inte för att du är en dålig ledare utan för att han är en stark individ och tar de möjligheter som ges. Så ge honom inte mer de möjligheterna förrän tränaren har varit där, släpp honom inte lös när du arbetar med honom och gör bara sådant som du vet funkar så det inte blir några utmanande situationer. Förhoppningsvis får du tag på en bra tränare som verkligen kan hjälpa dig att komma vidare så du inte fastnar i den här situationen!
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Vad gör du med honom i picaderon? Vilka metoder använder du dig av och på vilket sätt?

Många får tex för sig att valla hästen, och förstår inte innebörden av detta, eller vad man förmedlar till sig häst.

Hur stor är picaderon? Har du möjlighet att mötas på en större yta? Tex ridbana/ridhus.

Jobbar du nånsin i lina med hästen i picaderon?
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Sitter i liknande situation. Min häst är otroligt laddad så han håller på och brallar hela tiden. "Piper" till som han gör när han är busig och så bockar och studsar han iväg. Han gör likadant om man bara har grimma på, så det kan inte sitta i tänderna. Och han gör likadant när jag GÅR bredvid honom, så han kan inte ha ont av sadeln.

Rider vi förbi en häst i t.ex padocken så stegrar och bockar han och flippar ut totalt.

Han har alltid varit en väldigt lättskrämd häst, speciellt bakskygg. Men det har alltid gått att kontrollera, fram tills början av november. Då började det, men ibörjan var det bara att han blev väldigt laddad och SPRANG, sen har det blivit värre och värre och nu är det totalt kaos.

Och jag blir precis som du RÄDD! :(

Till saken hör att han föll ur väldigt mkt och tappade allt hull och muskler. Hullet är tillbaka men inte alla muskler. Men är svårt att jobba honom när han flippar ut hela tiden...

Han äter groov 125 och lucern strå, vet inte om det kan göra så han blir så här ?!

Vad äter din häst?
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Läste ditt andra inlägg nu.

Att du jobbar ur en dominant position kan snarare göra saken värre om man ser till den orsak som jag gissade från början var problemet och ville komma fram till genom mitt förra inlägg. Varför han flyr? Tja, han är ett flyktdjur och du är ett rovdjur. Flykt är fullständigt logiskt från hans sida.

Det som jag funderar lite på är varför du driver honom in i galopp när han uppenbarligen inte förstår eller fysiskt orkar hantera den gångarten i picaderon? Det verkar väldigt dumt, både för att du förstör hans relation till gångarten, din relation till honom och inte heller uppnår ngt. En gångart ska arbetas ur samling för att ha ngt syfte. Jag tror i detta fall inte att han flyr ifrån arbete utan snarare ifrån dig.

Detta är bara slutsatser jag dragit från dina två första inlägg. Rätta mig om jag har fel.
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Hejsan...
Jo jag vet, och jag kan inte svara på det heller. Men jag tror inte det borde vara det. För då känns det som att det borde vara mer regelbundet som han beter sig så. Men nej visst jag kan inte säga att jag gjort någon hältutredning. Men han har knappt gjort något jobb, han går i en hage där inget farligt finns och tillsammans med en shettis så risken är liten att det är någonting som ska ha skett nu. Massör hittar inga spänningar, hovslagaren inga fel, Han är gallfri och torra fina ben och inte överviktig.
Men visst det finns alltid som alternativ, men jag tror att det har med något annat att göra.
Jag har funderat på om han hittar på för att han får tråkit, om han gör det för att dominera, Han blir rädd, överskottsenergi, komma undan arbetet...Ja hur mycket som helst. Han får endast lite luzern och mineraler förutom hö så foder har jag dragit ner på. Han är nyklippt om det kan vara där skon klämmer men då borde han ju ha lugnat ner sig där innan jag klippte honom igen. Jag tränar honom ur en dominant ledarposition för att se om det blir bättre...Men det blir det inte när de här rycken väl träder in. Tvärtom han blir nästan värre!
Vi kan inte möta hästar längre för då får han spelet. Minsta ljud och han spänner till. Vi försökte träna galopp (Till saken hör att han inte kan ta galopp ännu, travare i blodet så han bara springer in) en period och när han är så duktig och samlad i traven att vi försöker få en galopp tar han ett jätte bocksprång och sen sparkar och sedan flyr i full fart i galopp. Kul:cry:! En gång okej, två hallå vad gör du, tredje gången nä usch varför gör du så? Precis som jag skulle ha slagit till honom eller kommer göra. Det värsta är att en av teknikerna jag försökte med efter ett tag var att bara driva på ännu mer (fast tyvärr blev det ju värre då) men han blir ju inte trött. Ju mer han springer desto hetare och mer nervös blir han. Jag fattar inte varför han vill fly eller har detta beteende. Han har alltid varit den modige och lugna och den som respekterar läget trots farligheter!
Finns det nån som har erfarenhet av detta?:cry:


Jag tycker det låter som det är ngt som gör ont på hästen! Jag skulle börja med en utredning på klinik och kolla igenom hästen.
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Svar ang. Galopp. Det är just driva in som jag inte har gjort eftersom jag för det ena inte vill att han ska lära sig att det är rätt och för det andra att jag vill att han ska lugnt och avslappnat ur en fin samlad trav bara "falla" in i galopp...Det har skett två gånger och de gångerna hoppade vi över en lite vattenpöl och ett hinder. Jag avbröt den dagen då som beröm. Jag brukar bryta så fort det går bra.
Men om jag fortsätter efter kanske istället bara en liten paus så kan det bli såhär som jag beskrivit innan. Men någon gång måste jag väl kunna kräva litelite mer än bara 10 minuter? Han brukar vara en klippa de första 20-30 minuterna oavsett arbete. Sedan blir han LINDRIGT(om man jämför med galenskaperna) tung,seg, och okänslig för skänkel, vikter och andra hjälper.

Picadero "lek": lina eller lös beroende på. Det senaste halvåret i lina då det har varit som det har varit. Försökt avsluta med att vara lös och bara följa mig i båda varven.
Jag har haft olika strl på inhägnaden. Förut har han verkat tycka det varit jättekul och han har vänt genom volt stannat och stått still. Olika gångarter, öppnor osv. Nu kan han inte gå på volten utan att flippa ur så jag undviker det arbetet för jag vet inte var felet är längre. Är han på större område nu mer så springer han iväg...Han vill uppenbarligen inte vara mer med mig...Vi är inte bästisar längre:cry::cry:
Så picadero betyder inte att jag vallar. Jag har provat det som alternativ för att se om problemet var att komma undan, men det blev värre så nä jag har unvikit den metoden. Men jag hade ju önskat att han vek av från mig med marginal när han springer rakt emot mig. Kan jag då inte få stopp på han så vill jag faktiskt kunna känna att jag har ledarskapet att kunna vika av hans riktning utan att han vänder om och sparkar...Men numer vågar jag faktiskt inte det, inte eftersom jag är själv jämt också. Det är inte när han är lös alltså som han beter sig så utan oavsett arbete. Speciellt när vi tar långa promenader i skogen...Vilket han tyckte var jätteskoj förr. Nu kan han knappt gå mellan träden utan att bli tokig...Där vill man inte bråka liksom:crazy:
Men varför?
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Vet ni någon bra tränare eller hjälp i Göteborgstrakten så snälla skicka mig något namn så kanske jag i alla fall kan kolla upp det.

På allt detta kan ju vara värt att nämna att jag har haft ett rent helsike under hösten och speciellt under julen så jag har själv varit en aning deppad....Men nu känner jag att det här börjar ta upp all min kraft, jag har inte samma dragning till stallet och jag oroar mig lite för vad det är för dag och vilket jobb vi ska göra. Planerat under hösten och nu var att hitta en lugn galopp och varva med mycket tömkörning...Men jag vågar faktiskt inte tömköra honom när han plötsligt bara får för sig att dra. Han är helskum. Han har aldrig varit sådan här förut och hans personlighet kan väl inte bara ändras utan det måste ju ha någon utlösande faktor.
Hur lugn och orädd jag en står vid t.ex en farlig traktor så kan han bara explodera utan en enda spänning i kroppen som förvarning.
Det som hände i förr går var att vi var ute på en kort promenad, jag var ledsen över att ha fått avliva min underbara katt så jag ville inte göra någon stor affär utan tog bara en lugn promenad på kvällen. Det gick rätt okej och han skötte sig. travade efter på avstånd lugnt när jag sprang lite, flyttade på sig när jag bad. och backade och allting. Sedan när vi var på väg hem och det började mörkna ganska rejält så kom en häst bakifrån(Jag såg den förståss inte). Han bara från ingenstanns kastar sig i full galopp och i ren instikt tvär vänder jag runt för att byta riktning...Den här gången blev det ett rejält ryck i linan och han vände sig om och blåser som en drake och skakar. Jag såg att långt bort rörde sig en häst med en ryttare i reflexjacka...Han blev väl troligtvis rädd då tänkte jag eftersom det var skymning och allt. Så istället för att vända honom när han var så uppspelt så backade jag honom en bit, tills han verkade släppa koncentrationen på dem och sänkte sitt huvud och riktade sig mot mig. Beröm! Jag ber honom gå runt mig och vända så vi kan fortsätta. Han blir totalt crazy och gör samma sak igen och jag ber honom backa men han springer bara rakt emot mig och sparkar och bogar, jag Jag byter riktning eller backar eller något(Minns inte så tydligt längre) Det jag försöker få honom att göra är i alla fall att fokusera på mig och tänka med den andra hjärnhalvan. I ögonvrån såg jag att den andra tjejen satt av sin häst och troligtvis också fått problem, jag såg inte så tydligt i skymningen men antagligen eldade de upp varann. Sådär höll han på i ungefär 20 meter...Såklart blir man rädd när ingen förändring sker på den långa sträckan:cry:. Många tankar hinner dyka upp!

När vi kom fram till ett ställe så vände jag honom och tänkte låta henne gå förbi och se om det gick bättre när han hade sett dem. Hennes kommentar var typ: "Jag kanske ska gå först om din häst ska hålla på sådär"... Förstå vad jag tog åt mig då! Jag blev så förbanad och olycklig inombords. I samma ögonblick bogade han till mig så jag höll på att ramla, det är FÖRSTA gången han verkligen nuddar mig och bogar till!
Men nu känner jag mig bara misslyckad och jag vet inte vad jag ska göra, självförtroendet liksom bara försvann ur mig. Kunde hon inte frågat hur går det eller behöver du hjälp eller något?
Den dagen var jag känslig(vilket förståss inte riktigt släppt) men jag ville göra ett försök i går på ledarskapsövningar för att se om det går att upprätthålla som vi lyckats med förut. Det gick de första 10 minuterna, sedan avbröt jag och tänkte att bra då kanske vi kan ta en kort paus och sedan gå bort och rida eller longerhoppa lite lätt i paddocken bara för att göra något annat. Jag hann dit men insåg att det var för hårt i backen. Så jag tänkte att repitition av övningarna fast på annan plats kanske kunde vara bra. Jag hann göra dem två gånger i varje varv, hade tänkt avbryta dumt nog vill jag göra en sista gång i hans starka varv som sist. Det skulle jag inte ha gjort. Han vägra förflytta sig åt vänster med bogen han bara böjer in huvet och springer emot mig. Jag försöker vara lite tuff i början för att tala om att det var fel gå åt sidan som förut....Det håller på ett tag och det slutar typ med att han kan inte stå still utan går markerat mot mig och trotsar min varnande backsignal och i värsta fall utmanar mig med att resa sig om han kommer för nära. Efteråt om jag envist kräver att han ska backa undan kastar han sig åt sidan, piper och sparkar. Vad ska jag göra då? Jag kan inte komma åt honom i det läget. Sedan vänder han upp igen precis som han ger sig och säger okej här är jag. Jag ber honom stanna på ett avstånd men ibland fortsätter han in och det blir samma sak igen fast kanske åt andra hållet.
Har jag gett en ungefärlig bil då på hur det KAN se ut IBLAND. Förslag?
När han kommer in mot mig med spetsade öron och tittar på mig vaket så blir jag så osäker på vad han egentligen menar. Men borde han inte stanna om jag då ger signal för det (Om han är öppen för förslag det vill säga). Vill han utmana och jag inte ger mig hur ska jag då kunna visa tydligare utan att vi kommer till skada:crazy::cry:
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!


Utifrån hästens perspektiv så kanske han tröttnat på era "lekar". Vad gör du med din häst annars då....leker du bara NH ?
Jag förstår hästar att dom "sparkar bakut" :idea: tillslut. Ge hästar en uppgift, och inte bara "domdera" över dom...att det blir såhär förvånar inte mig ett dugg och nu har han dessutom fått dig att bli rädd, och då har du ju ändå "sett" att problemet har kommit mer o mer....Du ska lyssna på din häst...och du kanske skulle backat med övningarna redan mycket tidigare och BARA gjort roliga saker med hästen.

Om jag var du skulle jag lägga all "träning" på hyllan ett tag och bara ut o rida i skogen, låt hästen själv få inspektera och uppsöka ställen. Men det krävs ju också att du sätter vissa gränser o regler själv, men gör inte det förrän det är nödvändigt. :bow:
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Jag tror att din häst ifrågasätter ditt ledarskap, inte för att du är en dålig ledare utan för att han är en stark individ och tar de möjligheter som
Självklart är det för att han tvivlar på sin människa.
Varför är det alltid hästens fel- när det i 99,9 INTE är så.

Frågar igen. Får hästen motion dagligen?
Låter som överskottsenergi- här med.
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Sitter i liknande situation. Min häst är otroligt laddad så han håller på och brallar hela tiden. "Piper" till som han gör när han är busig och så bockar och studsar han iväg. Han gör likadant om man bara har grimma på, så det kan inte sitta i tänderna. Och han gör likadant när jag GÅR bredvid honom, så han kan inte ha ont av sadeln.

Rider vi förbi en häst i t.ex padocken så stegrar och bockar han och flippar ut totalt.

Han har alltid varit en väldigt lättskrämd häst, speciellt bakskygg. Men det har alltid gått att kontrollera, fram tills början av november. Då började det, men ibörjan var det bara att han blev väldigt laddad och SPRANG, sen har det blivit värre och värre och nu är det totalt kaos.

Och jag blir precis som du RÄDD! :(

Till saken hör att han föll ur väldigt mkt och tappade allt hull och muskler. Hullet är tillbaka men inte alla muskler. Men är svårt att jobba honom när han flippar ut hela tiden...

Han äter groov 125 och lucern strå, vet inte om det kan göra så han blir så här ?!

Vad äter din häst?

Det är samma här, det spelar ingen roll utrustning eller om jag rider eller går på marken. Det är definitift mest när jag är på marken men det händer när jag rider också fast lite annat sätt.
Min häst äter Hö och lite luzern strå + en dl mineralpellets...Han får alltså inget tillskott av energi eller fett. Försöker hålla mig undan det nu även om jag tror han behöver det de få gånger han faktiskt arbetar samlat. Han blir svettig direkt och tappat en hel del muskler men visst, han grovnar endå eftersom han växer så mycket fortfarande känns det som. Men inte så här länge hela tiden. annars brukar vi ha det lite kämpigt på våren när pälsbyte och allt börjar.
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Han är ute dagligen utan en dag i veckan som han får ledigt
Men även om jag jobbar stenhårt för att förekomma just överskottsenergi så kan han endå få sina ryck och trotts svettig och andfådd bara explodera. Ju mer han går upp i varv desto lättare upplever jag som att han jagar upp sig på baggateller(T.ex mötande människor eller hästar)
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Hur gammal är den?
Unghästar måste få rasta av sig- sen kan man försöka "rida samlat"- vad det nu innebär- sakta?
Rid hästen såsom den gör naturligt- som den rör sig i hagen- hästens normaltempo o takt.
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

...är han hungrig ? Hungriga hästar är inte roliga.
Tillgodoser hans hö hans behov fullt ut ?
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Utifrån hästens perspektiv så kanske han tröttnat på era "lekar". Vad gör du med din häst annars då....leker du bara NH ?
Jag förstår hästar att dom "sparkar bakut" :idea: tillslut. Ge hästar en uppgift, och inte bara "domdera" över dom...att det blir såhär förvånar inte mig ett dugg och nu har han dessutom fått dig att bli rädd, och då har du ju ändå "sett" att problemet har kommit mer o mer....Du ska lyssna på din häst...och du kanske skulle backat med övningarna redan mycket tidigare och BARA gjort roliga saker med hästen.

Om jag var du skulle jag lägga all "träning" på hyllan ett tag och bara ut o rida i skogen, låt hästen själv få inspektera och uppsöka ställen. Men det krävs ju också att du sätter vissa gränser o regler själv, men gör inte det förrän det är nödvändigt. :bow:

Vi är ute i skogen nästan varje dag. Men det blir liten obehags känsla när jag vet att han kan explodera när som. Jag känner mig inte rädd men vid minsta spänning så är det klart att jag reagera, det gjorde jag inte förut har inte ens brytt mig men plötsligt känner jag inget förtroende för honom även om jag försöker. Jag försöker intala mig själv att "hallå, bara en människa jaja håll i sadeln om det känns bättre, slappna av och ge lång tygel- "å vilket fint väder det är idag""
In i skogen/riktiga skogen bland träd osv blir han jättekonstig...Han verka tycka det var jätteskoj förut men nu hetsar han bara upp sig och man blir rädd för att bli rammad med benen och kroppen när han får sina ryck. Jätteskumt
Ja sant annars, Jag känner mig tryggare när jag rider men jag vill inte uttnytja det då det känns som problemet kryper sig dit också och blir det så illa så har vi ju inget mer kul att göra :confused:
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Ja, för tillfället sedan höbytet är han hungrig..Och absolut han är bedrövlig när han är hungrig(Samma för mig så jag förstår han). Därför försöker jag se till att han blir mätt strax innan, inte heller så klokl ja vet men vad ska jag göra. Det är helt värdelöst nu den här årstiden. Men han var inte hungrig eller hade tuggbehov under hösten så det kan inte enbart bero på det. Men absolut, tanken har slagit mig och jag ska försöka införskaffa mer halm som de kan ha i hagen.

På svar om unghäst så jo, absolut har han ett högt tempo i traven(hehe han har ju det i blodet) och jag har försökt varva lite men kanske man ska prova mer att låta honom gå i det tempot...
Ska se om det blir rida idag så kanske jag ska prova det längre sträkor. Han blir så jätte styrig med sin hals då bara. Slänger och har sig men visst det kanske inte är så farligt bara han håller sig i gångarten. Men han blir svår att samla upp sen och få att lyssna på skänkeln, han drar liksom gärna iväg...Men det är klart om jag tar ett tag i sadeln så borde jag väl inte skumpa av och så borde han väl bli trött sen :p...nån gång!

Men om jag inte minns fel blir han så obedrägligt pigg och studsig sedan efteråt men det kanske försvinner då eller? Får känslan av att han tror att han får göra vad han vill när jag släpper efter så...Hur tycker ni att jag ska bära mig åt då för att fokusera honom igen?
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Ja, det finns ju många vinklar i detta...samtidigt som jag då är av den uppfatningen att när man jobbar med hästar, och i allra helst du som jobbar "psykiskt" och på nivå av att bossa....Du skrev att du inte mått så bra själv med bekymmer o dyl. Hästar kan ju som sagt läsa av oss på en millisekund och det är nog svårt att normalt kunna lura dom på vårt kroppspråk o energier vi sänder ut. Nr man mår piss ska man inte hålla på med ledarskapsövningar för spec en del hästar klarar inte av att man ger dubbla budskap som du då gör....Man kan inte lura djuren och spec inte dom som är drillade i den sk NH andan.
Krångla inte med honom nu när du ändå inte vinner krigen...hantera honom utan krav....såklart ska han föra sig som "folk" men ställ inga krav på honom förrän du själv är stark.

Om jag tex mår piss av nån anledning och sitter o ältar sånt när jag är ute o kör...så nog f-n hittar dom på nåt jävelskap hästarna :rofl: ...slår eller på annat sätt påkallar att jag ska vara med i matchen igen :love:

Sen tillkommer ju frågor som foder, hälsa osv.....
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 311
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 714
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 316
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 767
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp