Hjälp...Min häst blir helt galen!

Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Hej,
Det din häst visar nu är det som man alltid måste hantera med hingstar. Du lägger fel värderingar i hästens uppförande och troligtvis för mycket känslor. När inte hästen arbetar så trivs den bäst med andra hästar. För att komma till rätta med detta genomför följande steg:
1: Köp betselring (används till hinstar). 2: Gå ut och led hästen och var uppmärksam på att han inte trycker (bogen skall flyttas ut från din högra sida). 3: Ställ hästen cirka 10 minuter obs han skall inte flytta sig.
Öka på dessa övningar under kontrollerade former under 4-5 dgr. Jag menar att hästen skall gå undan för all sorts tryck. All fostran från marken sker enligt 1-2-3 principen = 1 be hästen backa (ingen reaktion) 2 be hästen backa med eftertryck (ruska i grimskaft och gå mot honom) 3 skall förhoppningsvis alldrig användas men det är att genomföra till varje pris. Betsel ring är för att han inte ska komma undan samt för din egen säkerhet och sakll inte användas till att straffa hästen. Sluta och jamsa och gosa med hästen (han tycker ändå inte om det/som jag sa de trivs bättre med hästar) dock hantera hästen bestämt och med respekt. Detta gäller i all hantering i boxen, vid lastning osv. Hantera inte hästen utan betsel och grimskaft.
Lycka till.
PS: Vi vet att detta fungerar då vi har unghästar hingstar mm och lång erfarenhet.
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Sluta och jamsa och gosa med hästen (han tycker ändå inte om det/som jag sa de trivs bättre med hästar)

Jag förstår vad du menar och håller med, men vill ändå inflika att jag använder gos som beröm på min pålle o hon njuter i fulla drag när jag kliar henne i örat eller masserar på vissa ställen :love: Dock är det ju en oerhörd skilland från att hålla på o gosa med dom i tid o otid....
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Jag glömde säga att även om hästen har lite ont så skall den uppföra sig rimligt och det är inte ok att stegra och sparka omkring sig... Köp inte detta, hästar som har ont på riktigt försöker att dölja detta inte visa och dra uppmärksamhet till sig.
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

håller med till viss del, men inte om att hästen ska stå still i 10 minuter ute i skogen... Lite schysst måste man ändå vara mot våra djur.
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

hästar som har ont på riktigt försöker att dölja detta inte visa och dra uppmärksamhet till sig.

Jag håller helt med, hästar är bytesdjur och de försöker instinktivt dölja att de har ont... svaga, sjuka djur lever farligt...
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Reflektera över vad ni gjorde och fundera på om du kunde gjort något annorlunda.

Jätte bra inlägg och postivit och allt ;) tackar för tipsen på PM
en sak bara. Jag tror att jag kanske reflektierar och analyserar lite för mycket. Det är ju just den biten som jag har fastnat i. Varför händer det? Jag har provat så många olika idéer och nu är de slut på dem. Och ändå blir det värre...Det är lite det som är problemet. Jag vet inte längre vad som händer eller varför, hur jag ska bära mig åt. Jag kan helt enkelt inte längre avläsa situationen och nu har jag blivit rädd. Självförtroendet är helt borta liksom efter alla missar. Och ju mer jag konstaterar att jag blir rädd desto värre blir det
:confused: suck
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Hej,
Det din häst visar nu är det som man alltid måste hantera med hingstar. Du lägger fel värderingar i hästens uppförande och troligtvis för mycket känslor. När inte hästen arbetar så trivs den bäst med andra hästar. För att komma till rätta med detta genomför följande steg:
1: Köp betselring (används till hinstar). 2: Gå ut och led hästen och var uppmärksam på att han inte trycker (bogen skall flyttas ut från din högra sida). 3: Ställ hästen cirka 10 minuter obs han skall inte flytta sig.
Öka på dessa övningar under kontrollerade former under 4-5 dgr. Jag menar att hästen skall gå undan för all sorts tryck. All fostran från marken sker enligt 1-2-3 principen = 1 be hästen backa (ingen reaktion) 2 be hästen backa med eftertryck (ruska i grimskaft och gå mot honom) 3 skall förhoppningsvis alldrig användas men det är att genomföra till varje pris. Betsel ring är för att han inte ska komma undan samt för din egen säkerhet och sakll inte användas till att straffa hästen. Sluta och jamsa och gosa med hästen (han tycker ändå inte om det/som jag sa de trivs bättre med hästar) dock hantera hästen bestämt och med respekt. Detta gäller i all hantering i boxen, vid lastning osv. Hantera inte hästen utan betsel och grimskaft.
Lycka till.
PS: Vi vet att detta fungerar då vi har unghästar hingstar mm och lång erfarenhet.


Jag förstår lite vad du menar. Och jag håller väl helt med om att gosa i tid och otid eller jamsa runt får man inget för....Men det gör jag inte heller det kan jag säga. Men det här med att stå still i 10 minuter eller använda sig av skarpa betsel...tveksam. I mina fall har det nog ärligt talat blivit värre av att ha bett ibland eller inte spelat någon roll alls. Tvärtom han är väldigt känslig i munnen och även kring nosen eftersom han är tränad så. Så han hetsar nästan upp sig mer om man tar till detta som 3-4(i vissa situationer steg5)steg.
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Jag kände idag...Att jag faktiskt var osäker på att rida. Jag kände också att "nä, ryck upp dig! Det har ju inte varit något problem att rida innan...i alla fall inte så ofta". Har ju inte åkt av någon gång på hela hans unghäst tid eller någonsin så varför idag. Jag följde det goda rådet jag fick här i tråden om att se mig själv och hästen i skogen, visualisera som det heter ;) mycket bra. Man vet om det och man läser så mycket men det är svårt att göra det utan träning faktiskt.

Jag lät honom få välja lite tempo i traven, gick bra de första tre gångerna sedan på väg hem var det ju jättefort...så nja, han blir baske mig inte trött och får springa av sig av det i alla fall. Men man kanske kan varva lite. Risken är väl att det ballar ur helt annars förr eller senare. hoppas inte nästa gång:crazy: men nä det ska man väl inte tro.
Han var tjock i benen sen i alla fall så det var väl inte så toppen att race på. Men jag provade i alla fall, han gick nästan över i galopp något steg men han höll sig i trav som han blev tillbedd från början.
Idag ska han få vara ledig så ska jag bara koppla av och sedan åka dit och mocka och pyssla. På söndag hoppas jag paddocken har tinat så kanske man kan försöka rida där den här gången. Se var hjälperna finns och kanske ha någon bom som variation. Annars vet jag inte riktigt...Förut hade jag mer schema men nu känns det mer som att det är dagen som avgör liksom:confused:

Jag känner i alla fall att det gått över styr. Ju mer jag tänker på det desto mindre lämpad för att var i stallet känner jag mig...vilket leder till ännu mindre självförtoende förståss:crazy:....
Himla skit att det var tvungen att bli såhär!

Varför kunde inte de tränare jag sökte från början haft tid och hjälpt lilla mig innan det var försent:cry:
jaja, jag ska inte säga nåt jag är ju tränare själv och nu lär jag inte vilja lägga tid på att ha fler elever på ett tag...Hoppas jag kommer ur det här

Tack för alla idéer i alla fall, tack.
Fortsätt gärna och tipsa om ni vill. Det är säkert fler som läser tråden kanske. Någon mer som känner igen problemet att bli rädd för sin häst...
Jag trodde aldrig det skulle hända efter alla år med hästar i olika individer, men nu står jag här!
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Har du funderat på att ta kontakt med en djurkommunikatör. Det finns många bra seriösa där ute, de flesta behöver inte ens komma till dig.. :)

Skriv till Pat parelli vettja, man får många bra svar därifrån (inte direkt ifrån honom men från andra lika kunniga) www.parelli.com
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Ja usch det är inte enkelt, men du skrev att du inte har några scheman utan tar dagen som den kommer och det är helt rätt i dagsläget..Hästar och djur övht lever i nuet..det är vi som går tillbaka o ältar gamla saker och det är vi som då sänder ut knepiga signaler....åk ut o mocka idag...ta in honom till kvällen o borsta av, ge han en klapp i rumpan och säg : Vi ses i mõra :D ...Det behövs inte mer för tillfället...
Försök att inte fundera över saker du inte kan påverka...det som har hänt har hänt och nu är det i dag o framtiden som är viktigast....:bow:

Får jag fråga vad du jobbar med själv ?
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

I huvudsak studerar jag nu till lärare
Annars den tid som finns kvar ridlärare och tränare med hästar...vilket inte kan märkas i nuläget:confused:
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

synd att jag inte bor närmare för det skulle vara intressant o se vad din häst är för en filur egentligen :D
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

synd att jag inte bor närmare för det skulle vara intressant o se vad din häst är för en filur egentligen :D

Filur?! jo precis:p
idag var jag där på morgonen och efter att ha broddat och fått aning huvudvärk:eek: aldrig varit med om att det har varit så besvärligt! Det var som sten(fruset) i de där j*vla broddhålen. Men i alla fall, när jag skulle sadla och fixa och så så var han precis som förr...Stencool och bara myste och stod still när jag höll på. Inget bråttom från stallplanen och inte mer än att titta på grannhästarna. stannade direkt och slappnade av, inte som en stålfjäder iväg igen(Inte för att just det brukar vara problemet men ändå att starten kan vara sådan).
Var en liten stund på banan och gjorde lite volter, en hel del trav faktiskt. Han har bytt "svår"sida..hm...krångligt. Men jaja det är ju lindrigt
Jätteduktig i alla fall hela tiden. Lite småbusig men det får man väl vara när ny snö kommit:grin:
Slutar när det fungerat bra ett tag i båda varven och tom kunnat byta volt hur som helst och minska, förstora utan ett enda krångel.
Han kan ju liksom...När han bara vill
Ska testa vara där två mornar till här nu och se om det är lika lugnt då, har testat det förut men då fick han rycken oavsett tid på dygnet...men man kan ju alltid prova igen. Om han är lite hungrig och jag kanske lite trött på em så kanske det är värt ett nytt försök i alla fall.

Gisses vad jag har ont i rumpan nu;) sedan de två senaste arbetena, har ju inte ridit på några veckor...
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Kanon :D

Försök att vara lite flexibel också, om du märker på honom att idag är det ingen bra dag så låt honom vara istället..alltså du kan rida ut men inga "övningar" ...Nu gäller det ju bara att ni får förtroendet för varan tillbaka, sen kan man busa och det är roligt...nu r han ju bara dryg o dum verkar det som : Men det brukar alltid finnas en anledning till allt...:bow:
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Jo...Men han får ju ändå de där explosionerna även om man inte ställer krav. Precis som om han får tråkigt, vill dominera, "hittar på" faror, få mig att vara med på noterna eller alla förslag som nu finns...:confused:
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Finns det nån möjlighet för dig att ignorera explosionerna ? Att du inte blir rädd alltså?
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Jag hade tänkt försöka vara så iskall nästa gång och bara fortsätta gå utan att bry mig. Problemet är det att när han kastar sig förbi mig och vänder sig om med sitt huvud mot mitt betyder det att jag måste gå förbi honom och han är då väldigt snabb att kasta sig runt igen...vilket betyder att han måste boga mig på vägen eftersom jag inte hinner förbi helt innan. Men ska prova att bara stå still en liten stund...Gillar inte att han går emot mig bara...Jag vill ju ha han på avstånd också, och då måste jag ju agera. Blir otrygg, såklart, när han pressar in på mitt territorium. Och iom att jag agerar verkar ju inte situationen bli bättre. Men jo jag hade tänkt att bara försöka ignorera nästa gång(Om han agerar som han blir rädd för något). Ibland kan han gå och ladda innan...Då blir det klurigare ;) för det är inte så lätt att sysselsätta honom verkar det som då. Precis som han bara måste hitta på nåt hyss oavsett liksom
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

det kan inte vara så att han gick så bra för att han fått springa av sig lite dagen innan?
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Känner helt klart igen mig. Har också i perioder fastnat i att analysera för mycket. Då brukar jag försöka bara vara med hästen och om jag ska göra något så visualiserar jag att det ska gå jättebra (som du oxå varit inne på), men samtidigt ha i bakhuvudet att om det händer något oväntat så är det inte hela världen. Bara jag håller mig lugn så kommer hästen att till slut lugna sig oxå. Nu vet jag att det inte är så lätt att just hålla sig lugn o speciellt inte om man har dåliga erfarenheter i närtid som gnager, men räkna till tio eller tänk på något annat så att du blir lugn innan du agerar. Tänk oxå på att hästar är mycket förlåtande varelser så det är faktiskt ok att göra misstag. Så länge man behandlar dom med respekt och är snäll mot dom, så går det att reparera det mesta. Jättekul att ni hade en bra träning i paddocken! Jobba på precis som du gör nu o försök att göra något med hästen varje dag. Även om det bara blir 15 min så är det bättre än inget. Såg att du skrev att den gärna knuffar med bogen. Öva på att flytta den i stallgången eller paddocken, så kommer det att bli bättre när ni går ut oxå. Hoppas du får napp på någon tränare o kämpa på så kommer ni att hitta tillbaks till varann!
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Idag var vi i skogen(En annan lite mindre skog en vanligt).
Det var jättehalt på vägen dit men det är ju tur man har brodd. Det blev lite jobbigt för honom på vägen och han fick säkerligen spänna varenda muskel men det kanske var nyttigt, Han lyssnade och stannade direkt vid minsta rörelse(kommando) från min sida och var vaksam på nästa uppgift, härligt! I skogen hetsade han upp sig lite och det är klart man blir lite spänd själv i o m att man inte har så mycket utrymme om han skulle få för sig nåt tokit. Men jag höll mig så där lagom länge inne bland träden och så gick jag ut på det intressanta gärdet som han hetsade upp sig för och så lugnade han ner sig igen. Vi gick hemåt och så var den ridturen avklarad :D. Inte tjock i benen trots underlaget och stod still och var lugn enda från att jag kom på morgonen, gav frukost och utrustade, till efter ridturen tog av utrustning och tog tid på mig att få in allt och se till att han kände sig duktigt. Hade inte ens bråttom ut att fortsätta äta frukost.
Ska vara där på morgonen imorgon och på onsdag också för att se om det fortsätter. Imorgon ska vi nog ut på en längre tur...Den farliga:eek: skogen, så får vi se hur det går. Om det inte regnar då har jag inte lust eftersom det tar nästan 2 timmar runt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 354
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 743
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 396
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 801
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp