Bukefalos 28 år!

Hjälp! Min häst går inte att rida ut på!

Sv: Hjälp! Min häst går inte att rida ut på!

Hur länge har du haft hästen? och vad är hästen van vid sen tidigare? Hur gammal är hästen och hur utbildad är den?

svara gärna på frågorna så blir det lättare att komma med konkreta tankar. Hästen är uppenbarligen väldigt stressad och osäker utomhus, och jag vill veta vad den har för bakgrund och hur länge du haft den, hur mkt du ridit ut osv, och i princip ja - vad har hänt.
 
Sv: Hjälp! Min häst går inte att rida ut på!

Han går absoulut inte att leda, han sticker också iväg till och från hagen och ute är han omöjlig och jag vill ju inte att han ska snubbla och göra illa sig. Jag är ingen spänd ryttare som är väldigt nervös utan jag tar det lugnt och pratar med honom men lyssnar inte. Inte ens pappa som är väldigt stark kan hålla honom när han sticker iväg. och om jag låter han springa på så har han ingen koll på sina ben och bara snubblar sig fram och jag har inte planerat att gå omkull mer än det som redan hänt
 
Sv: Hjälp! Min häst går inte att rida ut på!

Han är 7 år köpte honom -07. En ridskola hade honom innan vi köpte honom han passade inte in där då han var väldigt illsken av sig, han var väldigt mager då han komme till dom då dom sade att han hade fått "slagits" om maten när ha var liten. Innan dom köpte honom hade han varit på ett försäljnings stall (JennyK) När vi köpte honom sade dom att han var jätte snäll att rida ut på men kunde bli lite piggare men att det inte var någon fara att varken rida ut själv eller i grupp. Men han är till och med värre i grupp än att rida ut själv på. Han är en herre som vet vad han vill och bara kan rusa ut ur boxen när han får lust. Nu har han blivigt lite bättre att sköta om men skryta skall man väl inte...
Jag har väl ridigt i ungefär 12 år och har tidigare älskat att rida ut i skogen och ha kul men när jag fick honom förändrades allt, det är en ren mardröm att rida ut på honom
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp! Min häst går inte att rida ut på!

Har bara läst ditt första inlägg, men svarar ändå.

Det låter inte som om hästen dummar sig, det låter som om ni har en hel del arbete från marken framför er, för att stärka er relation och att ni litar på varandra, därefter ridningen.
Bettet är inget nödstopp man drar i när hästen skenar, då har man lurat sig själv. Byt till något annat bett, i mina ögon kommer inte pessoat hjälpa er alls. Rid mer med sätet och ta hjälp av en instruktör.
Lycka till :)
 
Sv: Hjälp! Min häst går inte att rida ut på!

Han går absoulut inte att leda. Inte ens pappa som är väldigt stark kan hålla honom när han sticker iväg.

Att hålla kvar en häst med rena styrkan håller inte, som du redan listat ut. Har ni tillgång till paddock eller ridhus? Det kan underlätta, då slipper du oroa dig för att hästen skadar sig eller sliter sig. Jobba på från marken och ta gärna hjälp av en NH-instruktör.
 
Sv: Hjälp! Min häst går inte att rida ut på!

Vi har tillgång til både utebana och ridhus men han går fint både på utebanan och inne i ridhuset!! det är bara ute som de inte funkar
 
Sv: Hjälp! Min häst går inte att rida ut på!

Vi har tillgång til både utebana och ridhus men han går fint både på utebanan och inne i ridhuset!! det är bara ute som de inte funkar

Din häst har tagit över ledarskapet i eran relation och det är aldrig bra då det innebär att han känner att han måste besluta om vd som ska göras i en situation. Då han bara har ett par procent av din intelligens så slutar det förmodligen oftast med att han tar till den enda kända och trygga instinkt han känner till, flykt.
Du måste precis som alla andra har sagt här på forumet långsamt bygga upp ledarskapetoch tilliten. Det gör man genom att träna på att hästen lyssnar på det enklaste kommandot som finns, "stopp" eller "ptrrrooo".
Enklast är att lära in detta vid longering där du ska se till att hästen stannar, på stört, av ditt kommando. Det kommer att ta ett tag så du får beväpna dig med tålamod.
Efter detta tar du och promenerar med din häst, träna på att INTE stressa upp dig inför promenaden och tänka ut skräckscenarior utan fokusera på nuet. Se till att din häst följer dig och när du stannar så säger du stoppkommandot samtidigt. Se till att hästen stannar! Gör den inte det så brukar jag lägga en pisk mot bogen, stannar han trots detta inte lägg till pisken som en förstärkt hjälp till din röst. Inte hårt, inte med en massa dramatik utan bara lugnt och sansat som om det var den mest naturliga sak i världen.
Din häst ska stanna när du vill att den ska stanna, på kommando, när du slutar gå liksom att den ska börja gå när du börjar gå.
Se till att din häst lyssnar på dig i dessa situationer och lär sig att du bestämmer.
Sedan är det dags att sitta upp och rida ut. Om du har gjort rätt, så räcker det med att du säger stoppkommandot om han skulle göra ansats att dra iväg. Han kommer att stanna, du kommer att känna dig trygg på hans rygg och erat problem är löst.
Men du måste börja från marken, mycket viktigt ur säkerhetssynpunkt, precis som man gör med unghästar. Ingen unghästberidare skulle i sin vildaste fantasi sitta upp och rida ut på en häst utan att först jobba den från marken.
Lycka till nu! :)

Uppdatera också tråden kontinuerligt så att vi kan hjälpa dig med eventuella problem som uppstår längs vägen.
 
Sv: Hjälp! Min häst går inte att rida ut på!

rid mer med sätet hur då på en skenande häst?
Vidareutveckla gärna.

Det förstår du väl själv att jag inte menar att man ska rida mer med sätet på en skenande häst? Finns ingenstans jag har skrivit så. Läs igen! Först arbete från marken för att balansera upp relationen, därefter ridningen. Då kan en instruktör vara till god hjälp för att lära ekipaget att rida mer med sätet och mindre med handen.
 
Sv: Hjälp! Min häst går inte att rida ut på!

Först och främst så behöver du lära dig att hantera hästen från marken.
Kan du inte hantera den på marken hur i hela friden ska du då kunna göra det på ryggen?

Så börja med grunden. Han ska kunna gå att leda till och från hagen utan bråk. Få hästen att lita på dig.
Sen när du kan leda hästen så börja gå promenader ut och sen när det funkar bra så börja rida ut MED ledare som har hästen i grimskaft/longerlina.
När det funkar bra så går ledaren med utan att hålla i och sen till slut så bör du kunna rida själv men det lär ta tid eftersom du måste börja om med något som hästen skulle ha lärt sig från dag 1
 
Sv: Hjälp! Min häst går inte att rida ut på!

Okej, tack ska pröva det :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
923
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 095
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 564

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Böjprovsreaktion vid hovböld?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp