Hjälp! Min häst går inte att rida ut på!

E

eleven5

Någon som vet något bra tips, När jag ska rida ut på honom så kollar han på minsta lilla sten bort från stallet och så fort man vänder på honom så sticker han av i full gallop och går inte att stoppa :( Har pessoa nu på honom dom ynka få gånger som jag vågar rida ut på honom, har på andra hålet men han tycke det är så starkt då man ska försöka få honom att skritta istället för att takta hela vägen hem så han slänger med huvudet och bara dummar sig.

Men när han stickeriväg i full gallop bryr han sig inte det minsta om bettet, helt ostoppbar! Någon som har något bra tips? Och om man har lyckats få honom att gå hyftsat lugnt en stund och om det kommer en bil som inte kör alls fort, så precis när den är bredvid honom så vill sticker han av i fullsprutt och om man ska försöka bromsa så svänger han bara ut mot bilen :/

Hjälp!
 
Sv: Hjälp! Min häst går inte att rida ut på!

Din häst är rädd så att bettet inte hjälper det förstår jag INGET bett kommer att få i handbromsen så som du kanske önskar att det skulle. Hur är hästen när du går med brevid? Hur är den i sällskap av andra hästar om ni rider ut flera? Om något av dessa moment inte funkar så ska du börja där gå med hästen att h*n får vänja sig känna sig trygg, sällskap är ju alltid bra av en mer erfaren lugn häst som går före och visar att allt är inte farligt. Sen finns det hästar som bara ser spöken ÖVERALLT och JÄMT!! Men det kan man ju oftast minska i alla fall.

När ni rider ut så är ju du också spänd för att du VET att hästen är rädd, därför sänder ju du ut helt fel signaler med, även om du tänker att du inte är rädd så känner hästen det på dig hur du sitter i sadeln och hur du spänner dig. Kanske kan någon som är van och lugn som inte vet vad din häst gör få rida och se vad som händer, det viktigaste är ju att inte ge sig. I värsta fall hoppa av och gå förbi det läskiga och sen upp igen även om det bara är 10m ifrån stallbacken och sen hem igen..
 
Sv: Hjälp! Min häst går inte att rida ut på!

Först så tycker jag att du ska slänga pessoat och hitta ett annat hästen trivs på. Du kanske ska prova hackamore eller kanske pelham tills du har fått lite ordning på hästen. Och senare så kan du betsla ner.

Hur beter sig hästen om du bara tar kortakorta turer på kanske 5-10 minuter i skogen? Sticker hästen så fort du vänder så nosen pekar hemåt? Hur reagerar hästen om du gör halt direkt du känner att hästen börjar visa tecken på att sticka? Hur reagerar hästen om du inte har korta tyglar?

:)
 
Sv: Hjälp! Min häst går inte att rida ut på!

Miljöträning kan vara lösningen. Nu vet jag inte om detta fungerar på din häst men det var vad som fungerade på min. Rid ut mycket med sällskap (trygga hästar). Om du känner att du har kontroll och din häst känner sig trygg med dig på marken så kan du även prova att gå promenader. Om hästen ser dig som en ledare så borde inte hästen reagera lika starkt på läskiga saker om du går före den.
 
Sv: Hjälp! Min häst går inte att rida ut på!

Hästen har verkligen tagit över.
Sådär med bilar betedde sig min häst också i början, hon hade haft en ryttare som inte klarade ut henne.

Det som först och främst är viktigt är att du inte är rädd eller spänd! Är du det, så finns det faktiskt inte så mkt att göra :crazy:
utan då måste jag nog säga att det bästa är att hitta en annan ryttare som kan rida ut på hästen, iaf tills hästen har blivit bättre.
Sen om du rider ut sällan, så är det heller inte så konstigt att hästen gör sådär.
Hästar som får komma ut sällan, och får dåliga upplevelser varje gång - ja de blir sådär.

När hästen är sådär spänd, så det man ska börja med är att bara skritta ut på långa tyglar. Med en ryttare som är avslappnad givetvis. Be någon människa gå med första gångerna, det kanske går bättre då?
Skritta samma runda varje dag, helst en runda där ni inte behöver vända. Avsluta eller börja ridpasset med att skritta ut 10-20 minuter! VARJE dag (eller åtminstonde majoriteten av dagarna.)!
Om du måste vända, se till att själv vara jätteavslappnad, sitt INTE och bålhåll i tyglarna. Prata med hästen om det hjälper.
Så länge du inte vågar lita på din häst, så kommer hästen heller inte lita på dig.
DU måste våga slappna av, innan du kan kräva att hästen ska göra det.
Sen måste du nog försöka förhindra hästen från att sticka. Hjälper det med skarpare bett - ja ha då skarpare bett MEN som sagt så är det viktigt att du vågar släppa tygeln, även om hästen taktar. Börjar den takta/antyda om att springa - ta en förhållning, sen ge ordentlig eftergift DIREKT när den svarar. I början kan man behöva göra sisådär tusen såna per ridtur :grin:
Att hästen "dummar" sig när du har skarpare bett beror garanterat på att du sitter och håller för mycket i munnen.


Sen ang. bilarna.Det är inte lika enkelt, eftersom bråk i trafiken kan bli farligt.
Min pålle var också så, kom det en bil ville hon fly, och när jag höll in henne så hon inte fick fly, ja då började hon backa rakt ut i vägen.
Dom lär sig ganska snabbt hur dom ska komma undan. Ingen vill ju att hästen ska backa ut i körbanan :crazy: så då låter 'man' dem göra som dom vill istället.
Jag gjorde faktiskt så att jag tog med mig ett dressyrspö ut. När hon backade UT mot bilarna så använde jag pisken på baken (Viktigt att man släpper i tygeln, så man inte ger dubbla hjälper) och drev på framåt ordentligt.
Jag är inte förtjust i att använda spö, men syftet med detta var att det skulle bli obehagligt för henne att backa ut i vägen på det där sättet.
Jag slår hellre hästen ett par ggr än blir påkörd av en bil/lastbil.

Men det är också viktigt att det finns ordentligt med utrymme, så hästen inte känner sig trängd när bilarna kommer! (det är ffa därför de reagerar på det där sättet, de kommer lixom inte undan)
De gånger jag såg att det skulle bli riktigt trångt, och hästen inte kunde gå ut mot sidan, så hoppade jag av hästen. Hon kände sig mkt tryggare med mig på marken.
Har man möjlighet ska man givetvis träna på trafiken utan att använda våld. Det bästa är om man har möjlighet att gå ut fem-tio meter från vägen när det kommer bilar, och ställa sig där (med långa/halvlånga tyglar) och bara titta på bilarna när de åker förbi. Visa hästen att det inte är farligt!
Sen närma sig bilarna mer och mer.

Men som sagt - om inte du kan slappna av och lita på hästen, så kommer hästen inte kunna slappna av och lita på dig!


Vad mycket jag skrev :p
Hur du än gör, så lycka till - och glöm inte att andas! :)
 
Sv: Hjälp! Min häst går inte att rida ut på!

Din häst är rädd så att bettet inte hjälper det förstår jag INGET bett kommer att få i handbromsen så som du kanske önskar att det skulle. Hur är hästen när du går med brevid? Hur är den i sällskap av andra hästar om ni rider ut flera? Om något av dessa moment inte funkar så ska du börja där gå med hästen att h*n får vänja sig känna sig trygg, sällskap är ju alltid bra av en mer erfaren lugn häst som går före och visar att allt är inte farligt. Sen finns det hästar som bara ser spöken ÖVERALLT och JÄMT!! Men det kan man ju oftast minska i alla fall.

När ni rider ut så är ju du också spänd för att du VET att hästen är rädd, därför sänder ju du ut helt fel signaler med, även om du tänker att du inte är rädd så känner hästen det på dig hur du sitter i sadeln och hur du spänner dig. Kanske kan någon som är van och lugn som inte vet vad din häst gör få rida och se vad som händer, det viktigaste är ju att inte ge sig. I värsta fall hoppa av och gå förbi det läskiga och sen upp igen även om det bara är 10m ifrån stallbacken och sen hem igen..

Resten av ditt inlägg var bra men det fetmarkerade tycker jag bara är elakt att göra, tänk om ryttaren skulle ramla av framför en bil eller något? Jag tycker inte man sätter ryttare på farliga hästar utan att informera dem. Däremot kan man ju ändå sätta upp en van och lugn ryttare men informera h*n så h*n vet att sådant förekommer, då borde ryttaren förhoppningsvis inte spänna sig heller men ändå vara förberedd - kanske vissla då man inte kan hålla andan eller vara speciellt spänd då. Och så öva på bilar som körs av folk man känner som kan stanna om det blir farligt.
 
Sv: Hjälp! Min häst går inte att rida ut på!

Men nu har du missuppfattat det du markerat en hel del. Dessutom läst mellan raderna, jag menade inte att man skulle slänga upp en människa som inte har en aning om hur hästen beter sig, men en ryttare som inte har det med sig i bagaget när han/hon rider hästen för det har ju TS med största sannolikhet.
 
Sv: Hjälp! Min häst går inte att rida ut på!

Jag bara antog att "inte vet om vad hästen gör" betydde just det i klartext, men då vet jag ...
 
Sv: Hjälp! Min häst går inte att rida ut på!

Visserligen tycker jag också att hon ska strunta i att experimentera med bett men om hästen sticker så är det väl ganska tokigt att sätta på ett hack? Det blir ju jätteskarpt om man blir rädd och tar tag.

TS: Hur funkar det om du promenerar med hästen?
 
Sv: Hjälp! Min häst går inte att rida ut på!

Hej!

Vill bara säga att det är bra av dig att ta itu med problemet genom att söka råd och hjälp snarare än bara sitta och skämmas (många vågar inte ens erkänna för sig själva att de inte kan kontrollera hästen).

Om huvudproblemet är rädsla kan det vara en idé att leda hästen på korta promenader, till och börja med en och samma kortkorta runda som du sedan tänkt börja rida. Att ta det efter en ridpass när hästen är lite slö kan göra det lättare. Sedan kanske någon annan ryttare kan prova rida den rundan, speciellt om det har med kontroll snarare än rädsla för då har hästen inte hunnit 'lära sig' att den kan sticka iväg. Att rida i sällskap med en annan häst brukar funka bra för de flesta.

Huvudidén är alltså ta allting i 'babysteps' och försöka förstå vad det är som är grundproblemet. Det låter som en kombination av rädsla/ovana hos hästen att vara ute i skogen och kontroll.

Med små, upprepade övningar brukar sådana problem lösa sig, det gäller bara att ha tålamod. Det kommer att ordna sig!
 
Sv: Hjälp! Min häst går inte att rida ut på!

Hästar som blir stressade av att man tar för mkt i tygeln (vilket ts häst blir) fungerar ofta mkt bättre på hack.

Det blir f.ö inte skarpare än om hon måste slita hästen i munnen för att få stopp på den.
 
Sv: Hjälp! Min häst går inte att rida ut på!

delvis knapp

Håller med här förutsatt att man använder ponnyhack och inget annat, och det är måånga hästar som reagerar så pass positivt på hack att dem helt och hållet byter melodi :) Så jag tror inte det är så tokigt att prova...
 
Sv: Hjälp! Min häst går inte att rida ut på!

*KL*

Alltså jag blir ganska bestört när jag läser sådana här trådar, att folk inte reagerar mer. En häst som inte går att kontrollera på allmän väg är lika farlig som en bil som inte går att kontrollera. Jag skulle inte vilja möta detta ekipage när jag var ute och cyklade med mina barn t ex, det kunde sluta hur som helst. :eek:

En sak att man inte är rädd om sitt eget liv men jag tycker att man har ett ANSVAR gentemot andra att se till att man kan kontrollera sin häst när man är ute. :mad:

Kan man inte kontrollera hästen, då ska man hålla sig inom ridbanans staket och jobba med en tränare tills man börjar återfå kontrollen, sen ska man ge sig ut på korta turer under kontrollerade former och göra det som funkar. Eller acceptera sin egen rubrik - Min häst går inte att rida ut på! -och sälja hästen och köpa en som man faktiskt fixar att rida ut på. Bara inte tro att man kan hålla på och mixtra med bett eller annan utrustning för att försöka handgripligen kuva en häst som tagit över!
 
Sv: Hjälp! Min häst går inte att rida ut på!

Hästar som blir stressade av att man tar för mkt i tygeln (vilket ts häst blir) fungerar ofta mkt bättre på hack.

Det blir f.ö inte skarpare än om hon måste slita hästen i munnen för att få stopp på den.

Jag är jättedålig på bettlöst och tvivlar inte alls på det du säger. Jag blir bara så osäker eftersom man alltid hör att hack bara skall användas av erfarna ryttare (och dit räknar jag inte mig själv heller, trots att jag gärna skulle prova ^^) och man han ju hört en och annan skräckhistoria. Huruvida de är sanna är givetvis en helt annan sak.
 
Sv: Hjälp! Min häst går inte att rida ut på!

Alltså hack precis som ALLA ANDRA BETT som inte är vanligt tränsbett ska ju självklart användas av en "van" hand men vi alla är väl nybörjare första gången vi testar ett bett eller hur. Det med att knäcka nosrygg osv det ska mycket till och en felplacering av ponnyhack för att man ska kunna lyckas med det. Det finns ju westernhack som har jätte långa skänklar och som över nosryggen är mycket hårdare än ett ponnyhack, med dem är det ganska stor chans att skada hästen om man inte vet vad man gör. Men sjävklart prova på bettet på inhägnat område där hästen inte gör på detta viset för att först "lära känna" det
 
Sv: Hjälp! Min häst går inte att rida ut på!

Pessoa och pelham är också såna bett som bara ska användas av väldigt erfarna ryttare, men kolla hur många nybörjare som rider på det! ;)

Som sagt, ponnyhacket är inte så mkt farligare än ett pelham.
Men givetvis ska det användas med försiktighet för det ÄR väldigt skarpt. Det är inget man ska sitta och slita i direkt.
 
Sv: Hjälp! Min häst går inte att rida ut på!

Jag instämmer i vad som tidigare skrivits om att din häst har tagit överhanden.

Först skulle jag vilja påstå att ditt problem inte är en häst som "inte går att rida ut på". Jag skulle istället vända på det hela och säga att problemet snarare är att du inte klarar att rida ut på din häst.

Detta är en viktig skillnad, för först när man vet var problemet ligger, kan man göra något åt det.

Av vad som går att utläsa i din text kan jag inte se att ditt problem är en häst som är "rädd" och det skulle vara därför den uppträder tokigt.

Jag tror istället att din häst är av en alert sort som dessutom är tillräckligt klyftig för att ha räknat ut att du känner dig osäker och rädd vid ridning utomhus, där det inte finns staket eller väggar till "hjälp".

Hästen utnyttjar situationen för egna syften- tex. skutta, sprutta och raca, saker som han antagligen- precis som många artfränder- tycker är buskul.

Så som din situation verkar vara idag, där hästen far fram okontrollerat med dig då ni rider ut, så skulle jag vilja hålla med Tussinussen om att ni av säkerhetsskäl inte bör uppehålla er utom inhägnat område förrän du behärskar din häst till fullo.

Du måste istället fokusera på att etablera ett ledarskap över din häst och lära dig rida den.
Ta kontakt med en bra tränare och se till att du får vägledning i hur du ska handskas med din häst.

Att betsla upp, som det har diskuterats, är i mina ögon fel väg att gå. Plocka bort pessoabettet -som är ett bett som är svårt att använda på ett korrekt sätt och som felanvänt inte sällan skapar mer motstånd hos hästen- och se till att du istället har ett bett som är tillräckligt snällt för att inte stressa upp hästen om du råkar fastna i handen ibland.

Flera andra skribenter har varit inne på linjen att låta någon mer erfaren ryttare ta över uterittsbiten åt dig tills du har etablerat ett bättre ledarskap, och detta tycker även jag är en god idé. Hästar mår bra av att få röra sig lite fritt och framåt ute i terrängen, och en stadig och framåt ryttare är jag tämligen övertygad om skulle hantera din häst utan problem.

När du sedan skall ge dig ut med din häst- följ med något tryggt och stabilt ekipage som ni kan luta er mot litegrand.

Är det så att din häst är av typen som lätt blir lite överladdad kan det vara en idé att du till en början tex. longerar hästen en stund innan uteritt, eller att du lägger in små korta uterittsrundor efter avslutat ridpass på bana/i ridhus. Då har hästen redan fått göra av med eventuell överskottsenergi innan ni lämnar tryggheten innanför staketet och kanske är lite mindre upplagd för bus och bråk.

Det här löser sig ska du se!

Lycka till:)!
 
Sv: Hjälp! Min häst går inte att rida ut på!

Jag tycker att du lägger ner uteritterna ett tag fram över. Börja promenera med hästen, gå samma runder som du rider.. Vänd på turen gå mot stallet, vänd igen och fortsätt rundan. Låt hästen "nosa" på det den vill, låt den känna in sig så at den känner sig lugn. Klappa på den på prata med den. Prova även att tömköra hästen ute kortare sträckor, beröm, och var lugn.

När du väll ska börja rida ut, ta med ngn som sällskp till fots, ngn som går framme hos hästen, som pratar med den. Gör som när du promenerar vänd gå hemåt och vänd och skritta boråt igen. Lätt tygel, inte för lös men inte för hård heller, använd sitsen.

Bett: Jag är själv otroligt emot passoa då det är fejk, du får ingen posetiv respons på passoa. Testa ett pelham, eller om ovanstående har ngt bra tips.


Lycka till..

// Malin
 
Sv: Hjälp! Min häst går inte att rida ut på!

Har hästen alltid varit sådan vid uteritt eller har det kommit helt plötsligt? Beter den sig likadant om du har någon annan som rider ut med dig?
Jag tror det kan vara en kombination av att hästen inte är van(?) vid att inte ha sällskap ute och vill hem till flocken och säkerheten samt att den inte ser dig som ledaren (blir då mer rädd och osäker).

Träna ledarskapsövningar, finns säkert folk här på buke som sysslar mycket med NH som kan tipsa dig om något som kan vara bra att börja med.

Sen kan du ju ha med sällskap ut ett tag, kanske till och med hjälper att ha med någon du känner på cykel? Våran häst är väldigt tittig när man rider ut själv och kan bli rätt bråkig. Men har man med cykeln så är han lugn som en filbunke och tittar knappt åt något :) Han föredrar faktiskt cykel framför andra hästar:D

Att byta bett kan nog också vara bra.
 
Sv: Hjälp! Min häst går inte att rida ut på!

Kan bara hålla med vad dom övriga sakt, väldigt bra tips.

Kan säja att sen jag bytte till hackamore så har min häst lugnat ner sig jätte mkt och blivit mkt roligare att rida ut på samt träna med. sätter jag på honom sitt vanliga träns blir han hel tokig,

Att låta en annan rida är inte en sån dum ide bara det är en mäniska som har många års erfarenheter... att personen i sig inte vet att hästen skenar så fort man vänder på den kan vara positivt då ryttaren inte förväntar sig något och där med inte späner sig.

Lycka till och hoppas det löser sig.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
921
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 402
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 095
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 564

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Mindre kombi?
  • Bärstol

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp