Bukefalos 28 år!

Hjälp min hund har ett svullet juver!

intensity

Trådstartare
Hej!

Min gamla tik på 9 år har fått ett väldigt svullet juver på kort tid (från idag/igårkväll). Det är en hård knöl och det är juvret på den raden som är närmast rumpan.

Hon har på senare år varit skendräktig varenda gång hon varit i löpen och hon var det nyligen. Då kunde dessa juver bli lite svullna.

Hon har för övrigt inte ont när man rör vid knölen, men för tre veckor sedan började hon tappa mycket päls och hon ser risig ut i pälsen nu (har en päls som en jämthund).

Kan detta vara akut? Måste jag fara in till veterinären ikväll eller går det att vänta till imorgon bitti?
 
Sv: Hjälp min hund har ett svullet juver!

Det kan säkert vänta till imorgon, men ring och konsultera en veterinär om du är orolig.
 
Sv: Hjälp min hund har ett svullet juver!

Jag skulle hålla koll, värme/rodnad samt temp o allmäntillstånd o sen vara hos vet direkt de öppnar.
 
Sv: Hjälp min hund har ett svullet juver!

Tack, fick tag på en jourvet och jag kanske måste in med hon ikväll. Får inte ut något ur juvret och det är stenhårt. Hoppas det inte är någon tumör... Hade 39,2 i temp.
 
Sv: Hjälp min hund har ett svullet juver!

Min sambo fick fara in med hunden imorse, hon fick antibiotika samt att de försökte mjölka ur lite grann. När veterinären försökte mjölka ur så råkade det bli ett litet sår så det kan bli så att det kommer spricka där :(

Jag försöker mjölka ur en gång i timmen samt att hon får ha en riskudde där innan jag försöker. Men det kommer endast en droppe varje gång (om det ens kommer nåt) och såret blir värre för varje gång jag är där och klämmer... Ska jag försöka krama ur när det ändå inte kommer nåt eller kan jag låta bli det och bara köra värmeomslag istället för att förhindra att det spricker?

Veterinären hade sagt att man skulle mjölka så ofta som möjligt, men har ni gjort på annat vis? Vill inte att det spricker! :(

Hon har aldrig fått valpar tidigare och jag tycker det ändå var några veckor sedan hon slutade vara skendräktig.
 
Sv: Hjälp min hund har ett svullet juver!

Jag har haft en tik som alltid fick mjölkstockning vid varje löp med hög feber (blev kastrerad senare pga det).

Blöta/fuktiga varma handdukar mot stockningen och försiktigt, försiktigt mjukt massera tills det börjar släppa lite. Det kan ta tid och man får vara försiktig då det gör ont. När det börjar mjukna lite kan man börja mjölka ur.

Be att få Galastop utskrivet och börja med det så mjölken minskar att produceras inom 3-4 dagar, annars riskerar det blomma upp igen. Riskerna med mjölkstockning är som sagt att det spricka till slut och bli en rejäl infektion.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 907

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp