HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

Mitrolle skrev:
Hur många hundar skulle direkt avbryta jakten precis när de fått upp farten?

Min labbetik Memory och jag var ute och gick i en av hagarna (jag var ca 15 år). Hon var ungefär 30 meter framför mig när ett rådjur studsade ut ur skogen och rätt genom hagen ca 25 meter framför nosen på henne. Memory började springa efter rådjuret, jag ropade LIGG och hon lade sig ner direkt när kommandot kom.
 
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

I jämförelse med Pirus stora hund verkar min något ouppfostrad så jag kan också intyga att där finns det koll.
 
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

Mitrolle skrev:
Hur många hundar skulle direkt avbryta jakten precis när de fått upp farten? Nog är det koll allt.


Min pappa lyckades få stopp på våran hund när hon sprang efter ett rådjur. Sen att det kanske inte var det bästa sättet, tennis boll som träffade rumpan, är väl en annan sak:angel:
Nu tittar hon inte ens åt rådjurens håll om man möter dom ute. På våran garage uppfart brukar det stå rådjur på mornarna, men dom försöker hon inte ens jaga.
Allt annat går dock bra att jaga så som katter och fåglar:mad:

Jag känner att jag får försvara mig lite eftersom min hund har ätit en död råtta och tagit en levande i munnen som mamma lyckades slå ut.
Min mamma är ganska mesig när det gäller hunden och brukar inte gå med henne så mycket, det sköter jag och min pappa. Ibland får hon syn på något rått bo eller något i gräset. Då räcker det oftast med att säga nej, lyder hon inte då blir jag galen. Jag kan inte ens döda en mygga utan att känna skuld. Jag tycker inte att det överhuvudtaget är accepterat att äta något djur. Det är inget som jag accepterar, men det är svårt att träna på att dom inte ska göra det:confused:

Jag vet en person som var ute och gick med sina hundar. Den ena stack in i skogen. När ägaren hittade hunden igen stod den och åt från ett kid. Antagligen hade väl kidet blivit skadad på annat sätt och så hittade hunden den. Det är ingen stor hund så jag betvivlar att den lyckades fölla djuret själv.
Men saken är den att jag hade blivit fullständigt galen om jag hittat min hun ätandes från ett levande kid. Hon hade aldrig någonsin mer fått gå lös (min pappa påstår att han till och med hade avlivat henne:eek: går inte att ha kvar en hund som fått in det i skallen påstår han? )
Denna ägaren har fortfarande hunden lös och jätte lydig är den då inte.
Kidet togs till veterinären och avlivades.
 
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

min tik börjar inte ens jaga. det har hon lärt sig att man inte får. hanen har jag stoppat på vilt ett flertal gånger men han gör som piru, börjar springa och det är olydnad (dessutom har han fått ett ryck på senare tid och sprungit en bit innan han kommit tillbaka, därför får han inte vara lös där det finns vilt förän han lärt sig veta hut igen).
 
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

_moa_ skrev:
Min pappa lyckades få stopp på våran hund när hon sprang efter ett rådjur. Sen att det kanske inte var det bästa sättet, tennis boll som träffade rumpan, är väl en annan sak:angel:
Nu tittar hon inte ens åt rådjurens håll om man möter dom ute. På våran garage uppfart brukar det stå rådjur på mornarna, men dom försöker hon inte ens jaga.
Allt annat går dock bra att jaga så som katter och fåglar:mad:

Jag känner att jag får försvara mig lite eftersom min hund har ätit en död råtta och tagit en levande i munnen som mamma lyckades slå ut.
Min mamma är ganska mesig när det gäller hunden och brukar inte gå med henne så mycket, det sköter jag och min pappa. Ibland får hon syn på något rått bo eller något i gräset. Då räcker det oftast med att säga nej, lyder hon inte då blir jag galen. Jag kan inte ens döda en mygga utan att känna skuld. Jag tycker inte att det överhuvudtaget är accepterat att äta något djur. Det är inget som jag accepterar, men det är svårt att träna på att dom inte ska göra det:confused:

Jag vet en person som var ute och gick med sina hundar. Den ena stack in i skogen. När ägaren hittade hunden igen stod den och åt från ett kid. Antagligen hade väl kidet blivit skadad på annat sätt och så hittade hunden den. Det är ingen stor hund så jag betvivlar att den lyckades fölla djuret själv.
Men saken är den att jag hade blivit fullständigt galen om jag hittat min hun ätandes från ett levande kid. Hon hade aldrig någonsin mer fått gå lös (min pappa påstår att han till och med hade avlivat henne:eek: går inte att ha kvar en hund som fått in det i skallen påstår han? )
Denna ägaren har fortfarande hunden lös och jätte lydig är den då inte.
Kidet togs till veterinären och avlivades.

det dära med kidet--där går gränsen så kraftigt!!:mad:
nåde min hund om den gjorde ngt sånt!:devil:

kan med gott samvete säga att INGEN av mina hundar under hela min livstid har jagat/tagit ngt annat djur..isynnerlighet inte de 3 jag har nu...(men jag kan nog säga att min gamla york skulle LÄTT ha tagit ngn nagare OM hon orkat jaga ikapp djuret med sin feta mage å korta ben:rofl: men det är hon "tyvärr" inte kapabel till att göra pga av det,hur mkt hon nu än vill..så det är inget jag oroar mig över) men dom resternade 2 hundarna "tittar" knappt åt vilt...å ännu mindre jagar de! (såvida jag inte "bussar" på hundarna,vilket jag INTE gör!!!);)
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

Nikkis skrev:
det dära med kidet--där går gränsen så kraftigt!!:mad:
nåde min hund om den gjorde ngt sånt!:devil:

Ja jag håller med dig! Hade min hund gjort det skulle jag se rött
(och hunden skulle nog åka på en rejäl däng i backen:o )
 
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

men ska hunden få stryk för att du inte lärt den låta bli viltet? hundar lär sig genom förstärkningar, inte bestraffningar.
 
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

cillamuffins skrev:
men ska hunden få stryk för att du inte lärt den låta bli viltet? hundar lär sig genom förstärkningar, inte bestraffningar.

Jag hade nog lagt henne på backen ja, men då skulle jag vara så blockerad att jag inte tänkte klart, tyvärr. Det är ett av mina problem att jag kan bli lite för arg ibland. Sen vet inte jag om ni förstår hur jag menar. Men visst jag får hålla med om att det lät lite dumt där:o Jag hade inte slagit min hund på riktigt, alltså sparkat eller med händer. Jag hade tagit tag henne i skinet och skällt på henne, förmodligen lite mer än vad som vore bra.
Det lät lite dumt med att dänga i backen, så jag ber om ursäkt att det var svårt att förstå.

Jag kan med 95% säkerhet säga att min hund inte hade gått fram och börjat äta på ett kid. Varför? Jo för den hunden är rädd för allt som rör sig ut i skogen. Hon hade nog bara hoppat omkring och skällt som en galning.
 
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

cillamuffins skrev:
men ska hunden få stryk för att du inte lärt den låta bli viltet? hundar lär sig genom förstärkningar, inte bestraffningar.

vad är det man ska förstärka om hunden tuggar på en kid då?

Vadå inte lär sig nåt av en bestraffning funkar din annorlunda mot alla andras hundar eller?

Klart som är ju att om man korrigerrar hunden om den tuggar på ett Kid och man tar hunden rejält så kommer hunden aldrig mer röra ett kid.Det är ett som är säkert.
 
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

Hundar lär sig av både bestraffningar och förstärkningar. I grund och botten är även straff en sorts förstärkning.

Ta bara en valp som ska lära sig att soffan är förbjudet område. Man går ju inte och berömmer valpen hela tiden den är på golvet utan puttar istället ned valpen om den försöker klättra upp. Det är säkert inte alltför behagligt och alltså en sorts straff, men nog sjutton lär sig valpen att inte gå upp i soffan.

Samma princip gäller om man hittar sin hund stå och tugga i sig något förbjudet. Man berömmer inte hela tiden hunden inte har något förbjudet i munnen utan korrigerar då den försöker sig på att sno tårtan, äta kid eller vad det nu må vara.

Eller hur tänker du att man ska göra?
 
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

man kan lära in "nej" utan att dänga hunden i backen och det kan vara ett väldigt användbart kommando.

en förstärkning är något som hunden upplever som positivt, en bestraffning är dess motsats.
 
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

det finns inget som heter "tillräckligt hårt en gång" på min ena. eller kanske om jag slagit honom sönder och samman. men det vill jag inte.
 
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

Hur definierar du då begreppet negativ förstärkning?
Innebär det fortfarande något positivt för hunden?
Förstärkning för mig är allt som ökar hundens motivation att utföra en handling eller att låta bli.

Och visst kan man lära in ett nej-kommando, men om valpen börjar klättra på soffan redan dag har man inte hunnit med det. Det är ju inte så smart att låta valpen klättra tills nej sitter.
 
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

negativ förstärkning innebär att hunden slipper ifrån något olustigt/obehagligt. förstärkningen ligger i att bli av med det obehagliga (positivt för hunden), inte i att det obehagliga tillförs (negativt för hunden).

du kan hämma hunden genom att bestraffa den. men du kan inte LÄRA den någonting.
 
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

cillamuffins skrev:
negativ förstärkning innebär att hunden slipper ifrån något olustigt/obehagligt. förstärkningen ligger i att bli av med det obehagliga (positivt för hunden), inte i att det obehagliga tillförs (negativt för hunden).

du kan hämma hunden genom att bestraffa den. men du kan inte LÄRA den någonting.
Du kör samma metoder som jag å som polisen å det militära håller på att ändra till...alltså framtidens metod.
Precis som med barn, svarar dom bättre på beröm än på bestraffning...slår du ditt barn/hund lär den sig våld
 
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

Jag tycker du tänker lite konstigt. Inte sjutton hämmar man hunden då man puttar ned den från soffan. Jag ser det som att den lär sig att inte gå upp, precis som att den lär sig att inte äta strumpor eller vad det nu må vara.En unghund som i full karriär rusar rätt in i sin förare får antagligen lite ont och lär sig rätt snart att inte göra om det. Att hämma innebär för mig att bromsa/hindra någon i utvecklingen och det sker inte i mitt exempel.

Men visst, kalla det att hämma. Min hund kan för all del vara hämmad. Det gör varken henne eller mig något, men det är ett konstigt resonemang.
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

Hmmm, både polis och militär tar till det som behövs när det behövs. Det är inte bara gullegull. Dock ska det jag talar om förväxlas med momentinlärning och korrigeringar som kan ske inom dressyren. Det är inte samma sak som att putta ned en hund från soffan i uppfostringssyfte. Man blir ju inte arg är valpen puttas ned utan det bara händer, tyst och ordlöst.
 
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

Det handlar inte om gullegull, bara att man inte bestraffar å dessutom så skrev jag att dom håller på att ändra inte att dom redan gjort det
 
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

cillamuffins skrev:
men ska hunden få stryk för att du inte lärt den låta bli viltet? hundar lär sig genom förstärkningar, inte bestraffningar.

Min hund lärde sig att inte jaga vilt genom en bestraffning. Spårlina på, sedan ett rejält ryck. Detta gjorde jag en gång och aldrig att han ens tänker tanken på att dra på vilt. Sänkte nog hans motivering kraftigt :angel:
 
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

Tasse sprang rätt in i husse när han skulle jaga hönsen. Tasse jagade aldrig mer hönsen efter det så visst lärde han sig något. Han springer inte in i husse mer heller för den delen. Fast husse hade nog gärna sett att Tasse lärde sig på något annat vis för han haltade något efter att ha fått hunden på sig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
944
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 639
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 777
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp