Bukefalos 28 år!

HjÄlp nu!

F

fraaida

snälla, nån duktig och snäll människa hjälp mig.
jag är 13 år gammal och har en kallblodstravare som jag har haft några månader.
först kunde hon ingenting, jag lärde henne galopp och att hon skulle sluta vara så bufflig på marken. det funkade. Tills nu.
Hon har blivit som ett monster, hon spränger hagar (har hänt 2 ggr, dock endast när man tar ut hon) , kan inte stå still då man rider, toktravar innan galoppen och böjer sig inte i ena varvet. Då man rider dressyr kan hon inte koncentrera sig, hon tänker bara på att hennes kompis står i stallet och att allt är farligt.
Hon är rädd för nästan allt
Dessutom är hon hela tiden sur på mig, jag har inte gjort någonting mot henne och det känns som om hon hatar mig. så fort hon ser mig (och alla andra) blir hon jätte sur. och hon tänker BARA på mat.
Snart skiter jag i henne, jag hatar att rida hemma nu.
Det känns hela tiden som om jag misslyckas med henne och jag gråter ofta pga henne. jag har hört att man måste jobba hästen mke från marken, men hur då?!!??! det är lätt att säga men att sen göra! egentligen vill jag bara sälja iväg henne, skaffa en duktig VALLACK och slippa allt skit, men jag skulle aldrig få för mina föräldrar. och det känns som om jag gör det smiter jag från alla besvär och då känner jag mig sämst i världen. :(:cry:
jag ska på en hoppkurs på fredag, men det känns som om allt kommer skita sig för hon kan inte hoppa. Och det älskar ju jag :(
inga av mina kompisar måste ju göra horsemanship iaf inte ofta, och det känns så orättvist för jag tkr det är jättetråkigt. iaf om man gör det ofta.
snälla ge mig tips och råd hur jag ska göra eller vad jag ska göra.:confused:
snälla.
 
Sv: HjÄlp nu!

rider du för nån tränare som kan hjälpa dig?
om du tänker att hon hatar dig/ att du känner dig otrygg/ ledsen, och att det inte är roligt
bidrar nog till en ond cirkel.
kan du inte ha med dig nån som du känner dig trygg med när du rider?
finns det någon duktig hästmänniska som du kan hjälpa dig?

hoppas det löser sig.
 
Sv: HjÄlp nu!

Det här var hemskt att läsa! Du har köpt en alldeles för svår häst för dig, och nu har ni kommit in i en ond cirkel som ingen av er klarar bryta på egen hand. Det bästa för både dig och hästen vore att sälja. Tyvärr. Om det inte är ett alternativ så måste du absolut, så fort som möjligt, skaffa en tränare! Innan det blir farligt för dig att hantera och rida hästen. Och innan du tröttnar helt på allt vad hästar heter :(

Lycka till!
 
Sv: HjÄlp nu!

Sälj hästen, om du vill hoppa så skall du inte ha ett kallblod, även om dom säkert kan hoppa dom också.
Men dom är inte avlade för den uppgiften. Det låter som om du behöver en tränare! Det bästa är om
du kan stå i ett stall där du kan få daglig hjälp av ett proffs. Hästen verkar ju inte trivas den heller,
det finns säkert någon som älskar henne om du inte vill ha henne kvar. Alla kan inte älska alla.
 
Sv: HjÄlp nu!

Ingen hjälper mig, jag söker ju nån som kan ge privarlektioner nu men jag vill ju inte åka för långt.
Visst kan det bidra till den där cirkeln, men jag går ju alltid in till henne och är glad och inte sur, hon är sur på mig och jag försöker vara glad. Men hon slutar ju aldrig vara sur.:(
hon är nog den mest otrevliga häst jag har träffat.
Och i hennes tankar finns inte en lugn trav eller lugn balopp.
Utan bara TOKSNABBT!
 
Sv: HjÄlp nu!

jag vill ju sälja, men det känns som om ingen häst passar mig!
Jag hade en shettis, som alltid bockade jag vart rädd och red nästan aldrig, jag var ju liten då men endå. nu är jag inte rädd alls längre.
Men den lilla shettisen, hon verkade inte hata mig, hon var inte sur när jag kom och hon busade. Jag vill ha en stor henne!!!:cry:
Sen tog vi hand om en annan kallblodstravare för hans ägare skulle utomlands, och han fick stanna ett tag och han var också sådär sur, men inte alls som min nya. Han skänkte vi för att han var så gammal.
Och nu har jag den nya som är helt hopplös.
Men precis hela tiden känns det som om jag är hopplös.:(
skulle jag säga att jag vill sälja skulle väl mamma o pappa gå i taket och vägra. och jag är så fruktansvärt rädd att jag köper fel häst igen.:cry:
dom vill väl inte lägga ner så mke pengar på en häst, och inte långt borta.
hon stog jättenära och var i lagom ålder så vi köpte henne.
då var hon ju bra :/ det är ju det att hon ger sig aldrig. hon skritta jättefort o studsigt och traven o galoppen måste gå fort :/ Jag vill ha en ridskole häst men dom kostar ju typ 50.000 och dom lägger ner max 20.000 typ.
 
Sv: HjÄlp nu!

även om du inte är sur på henne, så känner hon nog av din osäkerhet och kanske utnyttjar det.
 
Sv: HjÄlp nu!

Är dina föräldrar hästkunniga?
Ser de vad som händer?
Jag hade aldrig låtit min doter hålla på själv med hästen när hon var tretton och absolut inte med en häst som är så svår.
Som du skriver så är det ju en lugn häst du behöver som du kan ha roligt ihop med och lära dej på.
Om dina föräldrar inte vill lägga ut en massa pengar så kanske du kan ta en häst på foder istället?

Jag tycker att du ska prata med dina föräldrar, jag är säker på att de inte vill att något ska hända utan vill att du ska ha roligt med din häst.

Man kan hitta pärlor för 20000 kr med, även om man oftast får leta länge.

Om du hittar någon häst som du kan få ha på foder så kanske du kan köpa den sedan, då vet du ju vad det är för en häst, alla hästar testar sin ryttare när den vant sig vid sin nya miljö, ofta är de guda snälla de första två-tre månaderna och sedan börjar testningen.
Kanske är det vad din häst gör?
Men oavsett så måste du få hjälp i din vardagliga hantering med hästen, finns det ingen vuxen som kan hjälpa dej i stallet och när du ska rida hemma?
 
Sv: HjÄlp nu!

jag ska snacka med mamma.
Jag säger bara:
Antingen börjar jag ta privatlektioner för en duktig person, eller så säljer vi hästen.

Ja jag vill hellst ha en duktig häst som jag kan ha kul ihop med.
På ridskolan funkar det bra för mig och jag får ofta hästen att göra det den ska så nån stangs känner jag mig duktig iallafall.
Men min syrra har hela tiden sagt om jag har hittat en häst:
Men Frida. Du ska inte ha ett varmblod dom är som dom är.
Men Frida. Du ska inte ha en nybörjarhäst, du har ridit länge.
Men Frida. du SKA ha ett kallblod.
Men Frida. Den där hästen var ju bra, då kan du lära den saker!
Och så blev det ju som det blev. Jag är så lätt övertalad också :/
Och mamma höll me syrran...
Visst det är väl mitt fel också, men jag vill ju bara ha en lugn läromästare som jag kan rida i skogen och tävla då jag får lust :s
 
Sv: HjÄlp nu!

Dina föräldrar är rent ut sagt korkade om de tvingar dig att behålla en häst du inte klarar av och är rädd för :mad: De borde ju inse att du är väldigt mogen som vågar erkänna att det inte är rätt häst och hellre säljer den!

Kanske ska du vara utan häst ett tag, kanske bara vara medryttare och rida på ridskolan? Så du får upp självförtroendet igen och om ett par år köpa en ny häst. Gärna en äldre, läromästare. Även om man anses vara en duktig ryttare är det inget fel i att köpa en "nybörjarhäst". Tvärtom kanske du äntligen hittar en häst du kan ha roligt med och som visar att du är älskad!

Kallblod är generellt sett inga nybörjarhästar, det är bara en dum fördom enligt mig. Visst är de oftast lugna och snälla, men oerhört starka och intelligenta. De märker direkt om man har några svagheter och utnyttjar det till fullo :grin: Jag har själv en kallblodstravare, och jag har aldrig träffat en så intelligent, svår och underbar häst innan. Men även om hon är snäll skulle jag aldrig kalla henne för nybörjarhäst då hon kräver en mycket rutinerad ryttare. Ett typiskt kallblod... :p
 
Sv: HjÄlp nu!

jag ska snacka med mamma.
Jag säger bara:
Antingen börjar jag ta privatlektioner för en duktig person, eller så säljer vi hästen.

Ja jag vill hellst ha en duktig häst som jag kan ha kul ihop med.
På ridskolan funkar det bra för mig och jag får ofta hästen att göra det den ska så nån stangs känner jag mig duktig iallafall.
Men min syrra har hela tiden sagt om jag har hittat en häst:
Men Frida. Du ska inte ha ett varmblod dom är som dom är.
Men Frida. Du ska inte ha en nybörjarhäst, du har ridit länge.
Men Frida. du SKA ha ett kallblod.
Men Frida. Den där hästen var ju bra, då kan du lära den saker!
Och så blev det ju som det blev. Jag är så lätt övertalad också :/
Och mamma höll me syrran...
Visst det är väl mitt fel också, men jag vill ju bara ha en lugn läromästare som jag kan rida i skogen och tävla då jag får lust :s

Alltså det gör mej helt kall att läsa det här:crazy:
Varför är det ingen vuxen som kan hjälpa dej?
En tretton åring kan omöjligt avgöra vilken häst som passar bäst, det behöver man mer erfarenhet än du har levat i år för att ens kunna ge råd om.

Be din ridlärare hjälpa dej att tipsa om hästar som skulle passa dej, om du har ridit för denne en tid bör den kunna ge dej den hjälp du behöver med att hitta rätt häst.
Ett kallblod kan vara jättebra på många olika sätt, det viktiga är att du hittar den hästen som passar ihop med dej, vad den är för ras har mindre betydelse.

Du ska inte behöva utbilda en häst oavsett om du har ridit sedan innan du kunde gå, du är i en ålder då man utvecklas väldigt fort och då ska hästen kunna matcha dej och din framgång.

Jag som är 36 år och har hållt på med hästar och jobbat med hästar i många år hade inte tagit en helt grön häst till min dotter, jag vill att hon ska kunna utvecklas åt de håll hon vill och att det ska vara roligt att rida och vara med hästen.
Jag skulle faktiskt inte ta en häst till mej själv heller som jag fick lära att galoppera, nog för att min häst är grön, men inte så grön.

Jag hoppas verkligen att din mamma och din syster kan se vad du behöver istället för att försöka få dej att ta de hästar de tycker duger.
 
Sv: HjÄlp nu!

Varför köpte du en kallblodstravare om du inte är beredd att lägga ner tiden eller jobbet på den ?
Har själv haft ett varmblod och det är inte som att rida "riktiga" ridhästar. De behöver mer jobb och kmr antagligen aldrig bli någon super stjärna i dressyr eller hoppning. Men det är det många hästar som inte kan bli oavsett ras.
Jobbar i ett travstall ibland och de flesta hästarna där är inte så väl uppfostrade kallbloden är typ som ångvältar som bara går.
Ta hjälp av en NH tränare istället om du inte vet hur du ska göra själv. Hur hade du tänkt att kunna bygga upp något förtroende och att det skulle bli bättre om du nu inte vill träna NH ofta, men det kanske är det den här hästen behöver...
 
Sv: HjÄlp nu!

På ridskolan funkar det bra för mig och jag får ofta hästen att göra det den ska så nån stangs känner jag mig duktig iallafall.
...
Men Frida. Du ska inte ha en nybörjarhäst, du har ridit länge.

På min ridskola finns (och har funnits) en del hästar som jag har älskat att rida. De har varit känsliga, duktiga, kanske lite pigga, men hanterbara.

Köpte jag någon av dem när jag skaffade häst? Nej, för jag hade inte klarat av att ha någon av dem som min egen, och själv ha ansvaret för att hästen skulle fortsätta vara känslig, duktig och hanterbar. Jag köpte en häst som jag kände mig trygg på, som jag kan hantera i alla lägen, som jag törs galoppera över stubbåkrar, hoppa i skogen, leda i grimma, göra vad som helst med. Han är inte en superkänslig häst - men det innebär att jag inte har samma stora ansvar att göra precis rätt hela tiden. Han är inte tokpigg, så jag behöver inte balansera på gränsen till att inte kunna hantera honom. Han är med andra ord perfekt för mig som förstagångsägare.

Det är skillnad på att kunna rida en häst bra ibland, och att själv ha ansvaret för den hästens utveckling, och bara för att den första delen funkar är det inte säkert att man fixar den andra. En häst kan vara alldeles för svår när man själv har ansvaret för den.

Och utan kunniga människor runt mig, som jag fått lektioner av när det gäller det mesta, hade jag definitivt inte lyckats.

Vad kan dina föräldrar om hästar? Är de med ute i stallet och ser hur det funkar mellan dig och hästen? Vad säger de i så fall? Vad säger din syster? Kan du få hjälp av dem eller tycker de bara att du borde vara nöjd för att du har en häst oavsett hur det funkar?
 
Sv: HjÄlp nu!

och hon tänker BARA på mat.

Har hästen blivit sån här på senare tid? Eller har hon blivit värre än vad hon var innan?
Min första tanke var nämligen att hon kanske helt enkelt får för lite mat och försöker då ta sig ur hagen för att komma in i stallet och få mat. Och hon orkar kanske inte anstränga sig för hon är hungrig.

Nu var det ju bara vilda spekulationer från min sida. Men vad får hon för mat?

Lycka till och hoppas att det blir bättre!:)
 
Sv: HjÄlp nu!

Ingen hjälper mig, jag söker ju nån som kan ge privarlektioner nu men jag vill ju inte åka för långt.
Visst kan det bidra till den där cirkeln, men jag går ju alltid in till henne och är glad och inte sur, hon är sur på mig och jag försöker vara glad. Men hon slutar ju aldrig vara sur.:(
hon är nog den mest otrevliga häst jag har träffat.
Och i hennes tankar finns inte en lugn trav eller lugn balopp.
Utan bara TOKSNABBT!

Var bor du någonstans?

Att hästen inte böjer sig i ena varvet skvallrar om att det finns något fysiskt problem hos hästen. Det behöver inte vara stort eller allvarligt än - men det behöver tas om hand. Det är inget hon gör för att bråka med dig eller pga att hon har något emot dig personligen. Detta kan även vara (men måste inte vara) orsaken till att hon springer in i galoppen och har allmänt bråttom framåt.

Det är bra att du är glad och inte sur mot din häst - men det att du är glad och aldrig har gjort henne något innebär tyvärr inte att hästen känner att den i gengäld borde behandla dig med vänlighet och respekt. Det är mänsklig logik och hästar tänker inte så.

Det verkar helt klart som att den här hästen skulle komma bäst till sin rätt hos någon med mer pondus och erfarenhet. Helst någon vuxen. Jag tror inte att hästen på något vis är ett hopplöst fall - men ni är inte rätt för varandra.

Med tanke på din ålder och erfarenhetsnivå tycker jag det är orättvist att begära av dig att du ska klara av detta själv - eller ens med hjälp av en duktig tränare och hästmänniska. Utmaningar krävs för att man ska utvecklas men det ska vara utmaningar i lagom stora tuggor om man säger så.

Kanske kan du be din ridlärare att försöka resonera med din familj om du känner att du inte når fram till dem själv?

På hoppkursen kanske ni ska be att få träna på galoppfattningar eller andra basics istället för att hoppa? Med tanke på att hon inte kunde något alls just för några månader sedan (och du nyss lärt henne galopp) så kanske du har för stora krav på henne för snabbt? Även hästen måste få lagom stora utmaningar - annars är det inte konstigt att hon stressar och protesterar och bli sur och grinig...

Lycka till och kram!
 
Sv: HjÄlp nu!

Det låter ärligt talat inte som att du är tillräckligt kunnig för att ha häst överhuvudtaget. Försök bli medryttare eller fortsätt rida på ridskola för både dig och hästens skull. Hon mår uppenbarligen inte heller bra av er relation och till slut kanske någon blir skadad om du inte reder ut det hela
 
Sv: HjÄlp nu!

Du måste prata med dina föräldrar. Jag har oerhört svårt att tro att de blir arga eller besvikna på dig om du erkänner att du inte klarar av hästen, snarare stolta för att deras dotter är klok nog att förstå läget.

Det kan finnas många anledningar till att hästen beter sig som den gör och jag skulle vilja råda dig till att ta hjälp av kunnig instruktör för att komma förbi problemet men tycker nog att det är bättre för dig och hästen att den säljs med helt öppna kort (så blivande ägare är helt på det klara med hur hästen är) och att du får köpa dig en härlig läromästare.

Lycka till!
 
Sv: HjÄlp nu!

Visa den här tråden för dina föräldrar!

Det är ju helt uppenbart att du måste sälja hästen, om du inte kan få i princip daglig hjälp av en duktig tränare.
Det kommer inte att bli bättre av sig själv, och risken är rätt stor att du eller någon annan blir skadad om det fortsätter såhär. Dessutom blir ju hästen mer svårsåld ju längre ni väntar.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 208
Senast: AbCdE
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 210
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 551
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp