Bukefalos 28 år!

Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Dalmas

Trådstartare
Hej jag behöver råd, tips ang en travar nordis, han är 10 år och travtränad för flera år sedan men blev aldrig någon tävlingshäst, han ska ha dragit släde och harv tror jag att det var och sen är han sporadiskt riden också för flera år sedan. Nu till problemet: Han har de senaste åren gått och skrotat i en hage och skulle skickas på slakt egentligen men eftersom jag letar efter en skogsmulle häst gärna ett kallblod så tog vi hem honom på prov för ca en månad sen, när vi tog ur honom ur transporten fullkommligt rann svetten av honom han var jätte stressad hade åkt transport ca en halvtimme. Inne i boxen var han jätte orolig utspärade näsborrar och såg helt vild ut han var påväg att försöka klättra ur boxen ett par ggr, hursomhelst lugnade han sig, men han traskarfortfarande runt i boxen när man är där och sköter honom ja han gör så ändå går runt mycket fast han är själv i boxen också, i gången vill han inte stå och går åt sidorna och frammåt hela tiden man får passa tårna hela tiden, han har ändå lugnat sig jätte mycket nu mot när han kom. Vi har tömkört honom med loksele och det har gått bra han är stark och het men har i alla fall lyssnat, nu till det STORA problemet , nu har han fått för sig att inte alls gå dit vi vill och han har visat att han kan gå på två ben, ställer sig rätt upp, inte kul alls han är ett stort djur och han är som en bruksnordis i kroppen plus att han är för fet också han är nästan lika stor som våran ardenner, mycket power alltså. Så hur ska man göra?? Och hur kan man aktivera en sån häst som inte går att rida, köra eller tämköra heller i nu läget?? Longera kanske men tror inte att han gjort det någon gång förut. ALLA TIPS MOTTAGES GÄRNA. Finns det hopp eller ska man inse att det inte är nått att hålla på med? Hls uppgiven.
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Hästen är ju uppenbarligen både riden och körd så omöjligt tror jag inte det är.
Frågan är om du har kunnandet och orken, för en stor portion av båda kan behövas.
Kallblodstravare är sällan speciellt sävliga av sig tvärtom vad många tror.

Börja med att lösgaloppera så den värsta överskottsenergin försvinner. Var inte rädd för att ryta i. Still i gången SKA han stå;)
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Ja vi brukar vara två när han är uppbunden, min sambo hjälper mig så jag är inte själv det är han som har fått ta det största ansvaret eftersom han är så stark. I hagen kan vi nog lösgaloppera honom i ridhus skulle han bli farlig jätte stressad vid nya miljöer och nya saker, i grannens paddock får vi nog inte vara hon vill nog inte att staketet går sönder;) Han kan inte vara själv i hage eller stallet heller då blir han hel tokig, det var därför dom skulle ta bort honom för att hans sällskapshäst skulle på slakt.
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Jag svarade dig i stegringstråden, skulle kännas onödigt att duvbbelposta, men en tanke slog mig nu.

Han kan springa av stress, vilket det låter som på din beskrivning, och i så fall tycker jag inte du ska "stressa runt" honom, som man gör när man försöker få ut överskottsenergin.
Mycket lugn hantering, tills han vant in sig vid sin nya miljö och nya ägare. Du kommer säkerligen få många bakslag, men det kommer vara värt det.

Hästar som inte blivit ordentligt hanterade på länge, vilket det verkar som han inte blivit?, har lätt för att sätta tillit till sig själva istället för människor runt omkring. (Särskilt medelålders/äldre kallblod, enligt mina erfarenheter ;)) Därför är det viktigt att ingen hantering upplevs som hotfull, och han känner att han kan lita på er. Var hellugn, även om hästen härjar på gången, stegrar när man leder och så vidare.

Om det nu är så att han springer för att han är stressad, så gör absolut inget där du behöver jaga runt honom. (Join up, löshoppning osv)
Men först måste du ju avgöra varför han springer.

Lycka till! Det är ett hårt slit, men det kommer vara värt det!
Och jag blir så glad att höra om folk som ger hästar en andra chans! :love:
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Jag tror nästan helt säkert att hans beteende är stress relaterat, han är orolig i kroppen mer el mindre hela tiden och det och minsta lilla förändring är jätte stressande, sen är det ju som du säger kanske inte så bra att "jaga upp eller jaga på "en häst som är så, utan vi vill ju få han lugn men på samma gång ge han möjlighet att få utlopp för sin energi.Knivigt värre. Och ja det har nog inte varit någon hantering alls de senaste åren bara in och ut i stallet och hagen där han bossade i 10 år. dom har handmatat han också för han högg efter saker när han kom men det har han slutat´med nu han plockar bara med läpparna nu i jackor , mössor ja allt han får tag på, jag ger allt i krubban eller på backen. Vi borstar och kelar och sen har vi ju täcket som ska av och på varje dag och det funkar ju rätt så bra, han kan sno runt i boxen flera ggr men det går till slut, han är inte rädd för varken täcket eller lokselen det går bra. Jag jagar inte upp mig när jag håller på med honom eller någon annan häst heller för den delen det får bara motsatt effekt. När han rest sig vid tömkörning har vi slutat och gått tillbaka till stallet.
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Tycker som andra att det låter som om han är väldigt stressad.

Slå sirap i ditt blod & bara hantera honom utan krav, gör allt långsamt & lugnt. Var tydlig, skäll INTE på honom utan visa vad du vill.

Låt han inse att han inte kan jaga upp er, utan NI ska lugna honom.

Rid inte, longera inte, tömkör inte förrän själva hanteringen går bra. Beröm massor när han visar minsta tendens till att slappna av. Ta honom med på promenader där ni äter lite gräs & bara "är", gå ut i hagen & prata med honom, gärna flera gånger om dagen.

Har själv en stressad kallblodstravare som gått 120 lopp, vi har skenat nästan okontrollerat runt dom första 6 månaderna, nu snart 4 år senare är han iofs fortfarande laddad, men fullt hanterbar. Stenlugn i transport, står iofs & vevar på stallgången & hugger efter fingrarna då han är extremt godisfixerad sen tidigare. Jag har inte lyckats få bort dom beteenderna.
Så länge JAG är med honom är han lugn, men någon annan kan inte lasta & ta honom med utan han nästan spårar ut.

Idag kan jag rida ut med 2 andra hästar, då är han hyffsat lugn, men vi måste vara först när det ska travas & galoppera, annars drar han med mig av ren stress & tävlingsinstinkten slår ut förnuftet.
Fler än 2 hästar går inte, då pullar han konstant, småtravar på stället & är dryg att sitta på, man får bara sitta & fightas med honom trots postkandar bett. Rids på tränsbett när vi är själva & pelham när vi är 2 st. (jag har atrit i händerna & kan inte sitta & slita i honom)
Kan inte stå själv inne, då stressar han upp sig i boxen, lämnas han helt själv i hagen springer han längs staketet hela tiden.

Trivs bäst på lösdrift...

Största rådet jag kan ge dig är att inte göra en sådan stor grej av det hela, behåll ditt lugn & visa tydligt vad du vill. Och låt det ta lång tid. Kommer säkerligen ta honom flera månader innan han landat & börjar lugna sig. Försök klura olika lösningar, prova inte NH:a honom i en roundpen, för han kommer antagligen bara stressa upp sig & rusa okontaktbar varv på varv.
Min gör så trots jag haft hjälp av en duktig instruktör, jag har insett att han inte fixar det, blir fullständigt kortslutning mellan öronen. :o


Fasta, klara & konsekventa regler är viktigt, du får INTE släppa på dem, då rasar hans värld samman. Ta igenom det du tänkt att göra innan ni avslutar.
Jag hade inte slutat & gått tillbaka till stallet om han rest sig med mig, utan jag hade bett honom göra det jag hade velat ännu en gång, gärna med hjälp av någon annan, när han gör rätt hade jag berömmt & avslutat.
Kallbloden är otroligt intelligenta & arbetsvilliga, jag beskriver dom som nordiska fullblod, intelligens, kraft, samarbetsvilja & energi. Ingen mysig skogsmullehäst, utan en häst som vill & ska arbeta för att må bra.


Mvh
Spirit
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Skriver under på allt Spirit säger!

Du verkar vara på rätt spår, ge det bara tid nu! Och verkar det som han behöver göra av med energi kanske du kan släppa honom i paddocken men en av de pigga ponnyerna(?) och se om de vill rejsa av sig lite tillsammans?
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Trick träna honom gärna, sätt hjärnan i arbete, inte kroppen.

Jag kan trava & galoppera min häst så han nästan kryper hem, nästa dag när jag sitter upp är han minst lika explosiv.

Men sätter jag hjärnan i arbete & gör honom mentalt trött är han lite loj dagen efter.

Att släppa honom & jaga på så han får springa är ingen lösning, ge han en uppgift istället.
Lägg en bit planka på marken, får honom att sätta hoven på plankan enligt ett kommando, beröm när han gör rätt.
Lär honom ta upp saker, hämta saker osv.

När du leder honom, gå snabbt 20 steg, gå långsamt 20 steg för att gå snabbt 15 steg, gå i cirklar, krumelurer osv. Aktivera hjärnan helt enkelt.

Sen när du börjar rida, skritta på långa tyglar, låt han skritta så fort han vill utan att takta, be honom hålla din takt ett par steg & släpp, sen får man öka på stegen efter hand.
Rom byggdes inte på en dag.

Det kommer ta enormt lång tid & jag lovar att du kommer bli frustrerad & svära långa ramsor. Men det är väl värt när ni väl kommer underfund med varandra.
Försök aldrig bromsa energin utan lär honom använda den på rätt sätt istället, du kommer aldrig få honom lugn & beskedlig. Men du kan få en energisk häst med power som svarar direkt när du vill någonting.

Jag kan fortfarande få lust att strypa min herre på 22 år ;)
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Ok lugn är jag redan hanterar inga hästar i uppjagat tillstånd, har sett andra göra så och vet att det får motsatt effekt, anledningen till att det blev att gå tillbaka till stallet förra helgen är för att han reste sig 4 ggr och tycker inte att det är värt att bråka med en sån stor häst då skaderisken faktiskt är stor och det blev en farlig situation som kunde slutat illa, annars har jag inställningen att inte ge sig när det känns tråkigt eller dom inte lyssnar för då har dom vunnit på sitt sätt att agera, men som sagt stort stressat djur som kan skada både andra och sig själv är inte att leka med.:o Har fått många fina råd och det var intressant att höra om egna erfarenheter med häst som verkar bete sig väldigt likt våran kluns.
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Förstår dig, men försök hitta var hans gräns går. Och lägg dig strax under för att öka på efter hand.

Jag kan inte longera eller tömköra mer än x antal varv på en volt, sen säger det *piiip*, bockserie & jag ser inte röken av honom längre. ;)
Har lärt mig tyda honom så jag hinner bryta av till en annan övning för att sedan fortsätta jobba honom på volt innan det kommer ett *Piiip* & han försvinner som en avlöning.

Nu är min galning sådan att han blir utled ganska fort, ju mer avancerat det blir, desto roligare är det anser honom. Han mår som bäst när vi te.x rider skrittpiruett, en diagonal sluta ur den, skänkelvikning tillbaka till medellinjen, ny piruett åt andra hållet, ny diagonalsluta ut sen byte av gångart halvt varv växla lite mellan öppna, sluta & sen kan man börja om från andra hållet te.x.

Ju mer man krumelurar så vi nästan slår knut på oss själva desto mer myser han.
Har man fattat galopp i te.x samma hörn 2 gånger så ska det vara så alla andra gånger man passerar det hörnet enligt honom. Blir väldigt frustrerad om jag inte tillåter galopp 3:e gången. :p

Rider regelbundet för instruktör & har diverse böcker hemma för inspiration på olika övningar. Bara harva på fyrkantspåret är döden enligt min herre, då blir han fruktansvärt explosiv. Enda gången som jag egentligen kan ta det lugnt är vid uteritter, då är det bara fartreglering som gäller. :D

Jag har ärligt talat skitroligt med den hästen & föredrar honom istället för mitt halvblodssto som iofs även hon har rejält med drag under hovarna, men hon är mer opålitlig & lynnig. Kallblodet är mer ärlig att rida. :love:
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Ok, ridkunskapen för herren är nog noll, vet inte om han dom få gångerna han blivit riden är med sadel äns,det var brodern till ägaren som slängt sig upp och gjort något tokvarv på travbanan för några år sen vet ej om någon ridit in honom"riktigt" före eller hur det är( tror inte det). vi ska ha han på prov tills efter nyår sen ska vi avgöra om vi ska köpa han eller om han ska gå på slakt. Marigt val. Tror inet att framstegen är så stora tills dess, tid är vad han behöver och det är inte säkert att det funkar då äns. Men jag är ju inte någon som brukar ge upp lätt heller, ja vi får se hur det går. Tackar än en gång för alla tips.
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Min var inriden, lite utbildad & gått montè lopp.

Men jag har ändå fått göra om i stort sett allt utom själva insittningen då han backade rejält när jag fick honom. Fixar inte miljöombyten, skulle gått till slakt om ägaren inte hade hittat någon galen nog att ta emot honom. Är hans 13:de hem har jag för mig & även det sista.
Har haft nästan 4 år på mig att utbilda, tar lång tid då det är främst det mentala jag måste jobba med. Exteriört är han mogen & välmusklad.

Du har fördelen med din grabb att han inte är tävlad. Du får prova & se, du lär kanske inte göra några större genombrott på den korta tiden, men du kan förhoppningsvis så lite "frö" vilket man upptäcker ganska fort.

Men ha inte dåligt samvete om han går till slakt, en död häst lider inte om man ska vara brutalt ärlig.
Då har han iallfall fått en chans..

Vad är det för stam på killen? Är väldigt nyfiken, ska definitivt inte ha ännu en projekthäst även det kliar i fingrarna. ;) (har redan 2 halvgalna ridhästar)
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Han är efter Pilo Pirat och mamman heter Lurvina, vill absolut INTE att han slaktas han är ju en snäll häst finns inget ont i han, social och den som kommer och hälsar direkt någon kommer till hagen eller boxen, men en sällskapshäst behöver vi inte vi har ju redan en stor och två ponnyer, men det är inte ett lätt beslut och jag måste verkligen tänka över om vi fixar denna häst, har tiden emot mig bara. Detta är Lurvens 2 hem han är född hos dom förra ägarna och har bott där i tio år.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Ser att din grabb är norsk stammad, min har oxå Steggbest fast i 5:e generationen på faderns sida.

Den erfarenheten jag har av dom norska är att dom har en fantastisk ridbarhet.

Prova googla Steggbest ;)

10 år är ingen ålder på en kallblodtravare, min är idag 22, ska fylla 23 & han har inga planer på att börja ta det lugnt ;)

Men som sagt, har du tiden & framförallt tålamod & kunskap hade jag gett honom iallfall 6 månader.
Har du erfarenhet av travare sen tidigare?
Dom är inte riktigt som "vanliga" ridhästar att rida, man får tänka lite ologiskt & hitta egna lösningar på olika saker.
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Jag har ingen erfarenhet av kallblodstravare bara varmblodstravare, min första häst var en varmblodshingst. Ja vi får se hur allt slutar.
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Låter bra. Kallbloden är sak samma fast dom har lättare för sig än varmbloden.
Jag har haft 3 st innan jag fick kallblodet.
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Det låter som jättebra idéer alltihop du har fått. Tror också han är en sån häst som man får göra trygg i små doser.
Har ni honom uppbunden i stallgången när han blir stressad? Har ni provat att bara hålla i honom i grimskaft? Så han inte sitter fast.
Och så kanske man ibland då och då bara ta ut honom i gången utan att göra något. Inte borsta eller greja utan bara stå och prata lite lugnt och klappa honom. Så det blir en positiv grej utan att det måste hända något.
Min frieser var lite stressad i stallgången när jag fick honom. Jag gjorde så att jag gjorde allting i stallgången i början. Bytte täcke och sen fick han gå in. Myset och kelet tog jag ut honom i gången för att göra och sen fick han gå in igen eller ut i hagen efter en stund.
Men han var iofs uppbunden.
Men jag tror man måste få till att det känns positivt och att han inte känner sig instängd eller fast någonstans.

Sen tror jag att när du börjar longera så visa ut honom och låt honom skritta. Och vill han då springa och hoppa och studsa så låt honom göra det. Men sen när han lugnar ner sig och går fint så låt honom komma in till dig och stå och kela och gosa där. Då kommer han att lära sig att när man går lugnt och snällt så får man klapp och kel.

Vad får han för mat?? Det kan ju också ha med saken att göra att han stegrar sig och är pigg.

Sen finns det ju jättemånga duktiga hästmänniskor därute som har för yrke att åka och hjälpa en med sina problem när man står mitt uppe i dom och inte hittar ut. Speciellt många horsemanship-människor som skulle kunna hjälpa dig.

Men jag tycker som dom andra som har skrivit här att jag tycker du är fantastisk som tar dig an den här hästen. =) Det värmer i hjärtat att du och andra likadana finns. =)
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Han blir stressad av att stå i gången men vi är två då en som pratar med honom och klappar på han , det jobbigaste var när hovslagaren var hit då rann svetten av stackarn, vi gör det mesta i boxen dvs borstar och tar av och på täcket mm.I stallgången är vi när vi ska på med tex selen. Han äter hösilage och sen får han bara en näve med kraft eller betfor när dom andra får det, han är ju som sagt också väldigt överviktig.
Ja jag funderar på att ta hjälp av någon duktig människa men vet inte vart jag ska vända mig häromkring. Jag får forska lite.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Men prova iallafall att göra det mesta i gången så han får vänja sig lite vid det... Och varva det med att stå i gången och göra absolut ingenting. Bara gosa så det blir positivt. Men bara korta stunder i taget. Det får inte bli för mycket.
Och nu i början kanske det är en framgång att han står stilla i fem sekunder och bara han gör det lilla så måste han få gå därifrån för att han ska förstå att han gjort rätt. Är han stressad i hagen??
Vad säger han om att stå ute och bli borstad??

Du har inte provat HS själv någon gång??
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Nej jag har inte provat HS själv jag använder sunda förnuftet och tar hjälp när jag kör fast med något. Ja han är inte stressad hela tiden i hagen han står gärna still och äter runt foderhäcken men ibland vandrar han liksom runt, var mer stressad när han kom, sen blir han det när vi tar ut ardennern ur hagen då skulle han vilja ur hagen. Ja vi kan alltid testa det där i gången.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 361
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 530
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 729
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 430
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp