Bukefalos 28 år!

Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Jag vet inte hur länge du har haft honom, men han har genomgått en stor omställning som har bytt miljö, människor och rutiner, det är fullt normalt att han reagerar så starkt som han gör efter att enbart ha skrotat i några år. Det kan ta månader för honom att landa och det kommer att ta tid hur ni än gör, efter att bara ha skummat tråden så tycker jag att bl a schnork har väldigt vettiga åsikter.

Rutiner är trygghet, gräla inte mer än nödvändigt och absolut inte när han är olycklig och stressad. Många ggr räcker det med ett "nej" som markering och sedan korrigera och visa vad ni vill han ska göra, mycket uppmuntran och belöning när han gör rätt.

Jag anklagar er absolut inte för att ha bråttom, men ibland när man läser här på forumet så verkar det som att många anser att bara för att en del hästar är vana att byta miljö ständigt så ska andra klara det lika bra. Många gör inte det utan blir väldigt stressade även om det är samma människa/människor som följer med vid omställningen vilket det inte är här? Han behöver landa, rutiner, regler och förhållningar och väldigt mycket kärlek och förståelse.

Jag ser stor skillnad på mina uppfödningar, en är alltid lika glad vad som än händer, den andra reagerar mer ett par veckor innan hon landat mentalt.

Kallblodstravare är ofta väldigt intelligenta hästar, de kan lätt ta över handen och är inte sena att utnyttja ett övertag, samtidigt så är de även känsliga till sin natur och gör allt för den som står dem nära, en av mina absoluta favoriter när det gäller raser! :love:
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Det var det jag menade med morrning, man kan säga till utan att höja rösten eller göra det obekvämt, men ändå klargöra att det inte är ok.

QUOTE]

Exakt!
Att säga till eller korrigera betyder inte detsamma som skrika och gapa.
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Och att höja rösten betyder inte samma sak som att skrika och gapa heller. Men bara man höjer rösten lite lite kan ibland stressa upp en häst väldigt mycket.
Jag kan inte morra eller höja rösten lite grann till min tjej. Då blir hon stressad och försöker springa undan.
Så jag måste säga till henne på andra sätt.
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Kallbloden är otroligt intelligenta & arbetsvilliga, jag beskriver dom som nordiska fullblod, intelligens, kraft, samarbetsvilja & energi. Ingen mysig skogsmullehäst, utan en häst som vill & ska arbeta för att må bra.

Tänk om mina föräldrar hade hört det här innan de gick med på att köpa häst till mig då jag var 14.

Samtidigt hade jag då aldrig fått så mycket erfarenhet, kunskap och lärt mig att ha en ängels tålamod. :grin:
Jag älskar min knäppgök så att hjärtat kan brista, men samtidigt finns det dagar då jag tror att jag skulle kunna explodera av frustration!
Ingen kan få mig känna så mycket åt alla håll och kanter!
Men när man har dom där dagarna som allt klaffar när man rider/kör eller när vi busar och sen gosar då är det bara ren vänskap och kärlek :love:

Min häst är precis som din Spirit, ändå har han aldrig gått på banan för att han blev skadad då han var 3. "Mulleridning" utomhus på raka skogsstigar? Glöm det! Här ska göra skänkelvikning, stanna, träna backning, tempoväxlingar, öppna, sluta osv. Annars så är det bara fullt ös medvetslös. Jag har testat det där med att "låta de få rasa av sig" Sure thing! Vi bor nära en nedlagd järnväg, men efter att han har fått springa och vi har saktat av och skrittat och vänder så är bara samma sak som gäller igen. Det gäller var vi än galopperar. Oavsett hur han har varit i kondition och igång. Hans återhämtningsförmåga är enorm.
Men det är som du sa. Hjärngympa är super för honom!
Trail är det bästa som finns för honom.

Jag hoppas allt löser sig för er Dalmas! Men det låter som att du har rätt inställning!
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Hur länge har hästen stått hos dig? Det låter som att det är en kort period och då tycker jag att du ska låta honom acklimatisera sig i lugn och ro. Lösgaloppera ett par gånger i veckan och tömkör någon dag dessimellan så att han får blåsa ur överskottsenergin. Övriga dagar ryktar du och borstar i lugn och ro.

Hur går det att borsta i boxen? Kan du binda upp honom där istället eller kanske t.o.m. ha honom lös? Låt det ta några veckor innan du ställer högre krav.

Vad får han att äta?

Mvh JV
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Hej vi har haft han i snart 1,5 mån, vi har inte hållit på med han mycket och den första tiden att anpassa sig tar vi på största allvar vi bortstar och gör ren hovarana VARJE dag det gör vi med alla hästarna på kvällarna när dom kommit in det hör till den dagliga skötseln, vi borstar i boxen , och det går bra han snurrar runnt och går omkring men han är inte omöjlig. han äter hösilage och endast en symbolisk "skvätt" med kraft när de andra får sitt, han behöver ju både gå ner i vikt och inte behöver han nå mer energi heller.
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

knapplån (och tack!)

Men åååå vilken bra tråd, jag har inte läst till slutet men bara på första sidan har jag fått så otroligt bra tips.

Min travnordis passar in på beskrivningarna och det har krävts så oerhört mycket lugnt arbete för att "tagga ner" honom.

Vad jag tycker är intressant här är att flera "dissar" rundkorallsarbete. Jag har alltid tänkt att det är så bra, att en join up ska funka på alla hästar. Men jag har testat flera gånger på min och det FUNKAR inte. Han bara kutar som en galning till jag måste sätta mig i mitten och då kommer han in, följer mig som en hund, men om jag skickar iväg honom, samma sak igen.
Det var jätteskönt att hitta den här tråden och få höra att folk upplevt samma grej, jag har trott att det har varit min kunskap, mitt kroppsspråk som varit felande.
Nu ska jag ALDRIG testa mer, men jag ska verkligen testa att ge honom olika uppgifter, som fler beskrivit ovan.

Han är så oändligt mycket lugnare idag, vi kan rida ut själva (även om han gärna vill hem), han kan acceptera att vara själv med mig i stallet (inte varje dag, men oftast), jag tror aldrig att han kommer att acceptera att bli lämnade ensam i stallet, han är alltför flockbunden för det.

TACK och skriv gärna fler tips, jag ska läsa igenom hela tråden!

Katja med Tand Tråd (japp en liten Tand Trollskille...):)
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Det är egentligen vad du gör i rundcorallen som har betydelse. Många nybörjare blir introducerade till 'Join Up', och börjar mala den utan att ha koll på hästens signaler och hur man måste bemöta dessa. Många hästar blir förstörda, stressade eller aggressiva i ren okunskap, i rundcorallen. Jag är inte helt och hållet insatt i hur Monty Roberts lär ut hela spektrat eller om han gör det alls, men att driva runt en häst utan annan tanke än att bestämma när den får komma in och tro att du blir en ledare för hästen, någon den respekterar och vill vara nära, blir helt uppåt väggarna, tyvärr. Troligtvis blir hästen arg eller uttråkad eller stressad eller hypernervös eller lär sig helt enkelt snabbt att 'ha ha, jag kommer in till mitten så fort han vänder sidan till, så får jag vara ifred'!!!
Det går att starta en relation löst i en mindre inhägnad, rund eller ej, men det ska kanske förbehållas dem som vet vad som ska uppnås och kan göra detta på rätt sätt. Det ska inte heller upprepas som någon tjatig 'ledarskapsövning'.
Att börja med kontakt, dvs med lina, att utföra moment som innehåller hjärngympa, precision och fysisk träning, och sedan avancera genom att göra detta utan lina när relationen och språket är fint nog-det är en annan sak.
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Jag tror att det är många som gör join-up och inte förstår betydelsen i dom olika övningarna. När vi skickar iväg en häst så gör vi det som en dominant häst i flocken. Det handlar inte om att jaga iväg en häst för då blir det katastrofalt fel.
Jag hade aldrig övat just den här delen på en unghäst, hingst eller en väldigt väldigt osäker häst. Det ger fel signaler. Men då finns det andra sätt att öva på.
Jag tror det viktiga med dom här hästarna är att man får till en bra relation häst-människa innan man börjar med mer avancerade övningar.
Jag hade nog tränat att hästen ska gå efter, flytta sig för tryck, backa och flera andra olika lekar. Och aldrig mer än en till tre gånger per övning (per sida). Det får aldrig bli för mycket för en sån häst. Dom måste känna sig trygga i tillvaron och så fort man märker att dom blir stressade och att det blir obehagligt för dom så måste man sluta. Backa ett steg i utbildningen och öva det lite till innan du går vidare.
Det kommer ta lång tid och måste få ta det.

Hmm... Det står inget om att TL har använt lina på sin häst när hon har visat iväg den???
Det är ju också något som har blivit så fel när folk ska träna join-up. Varför börjar man inte med att ha en lina på hästen? En longeringslina funkar fint. Hästen känner trygghet i att ha det. Och du kan ha hästen närmre dig. Du behöver inte skicka iväg en häst som försvinner så långt ifrån dig som den bara kan. Utan du kan ta den i en lite mindre volt för att få bättre närhet.
Min pojk var inte stressad när jag släppte honom första gången men han sköt iväg som ett lite spjut och var lite som din. Fast utan stressen då. Men jag backade ett steg i träningen, tog på honom i linan igen och tränade honom mer i den. Sen när han kunde skritta lugnt och fint i den när jag visade ut honom och jag var tvungen att ta in linan lite för att han sökte sig inåt, så provade jag att släppa honom igen. Och då gick han jättefint runt mig och gjort sen dess.
Ska kanske tillägga att jag har ingen rundcorall att träna i. Jag tränar i en paddock.

Jag tror att join-up och Monty Roberts sätt, ses lite som en mirakelgrej av väldigt många. Och då ska det gå snabbt och effektivt. Men så är det inte. Det är inget mirakel. Det är att få din häst att förstå att du faktiskt kan prata hästspråket. Och det måste få ta tid. Olika mycket beroende på häst. Men när du väl fått det så sitter det i om inte någon går in och gör något väldigt korkat med hästen. Och det sträcker sig över alla människor den träffar.
Kunniga som okunniga. =)

Ge det tid och backa i träningen som sagt, då kommer det ge resultat. Kanske inte pang bom direkt, men lite grann varje gång. =)

Lycka till!!
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Jag gör inte 'Join-Up' alls. Det är helt och hållet Montys metod, och jag tycker inte att det verkar finnas någon variation efter individ.

Här kan jag också till fullo förstå dem som anser att man trycker ner hästen, och eftersom Monty tillhör NH-tränarna så blir intrycket av NH därefter.


Jag skickar aldrig iväg hästen förutom när jag vill be den att göra moment ute på volt, eller om den kommer till mig med utmanande uppsyn eller ställer till med oreda runt mig. Det finaste som finns är att den vill komma till mig och vill vara med mig!

Det är att se när eftergiften från dig ska komma, och hur stor press du måste/ inte får sätta på hästen, som är hela momentet. Men det är inte många nybörjare som får det förklarat eller har en naturlig känsla för det. Ofta skickas hästen ut utan tanke på om energi och kroppsspråk är det lämpliga för hästen, och sedan ska den drivas runt ett tag och sedan få komma in. Under dessa fem-åtta varv har man missat kanske ett tjugotal viktiga signaler som egentligen har krävt eftergift. Det hela kan vara över på ett halvt varv likaså som att du får vara beredd på att ägna två timmar. Du måste helt enkelt ha koll på hästens känslor och signaler och agera blixtsnabbt på dessa!
Kontentan av det hela är att du kanske har sabbat relationen med hästen istället för tvärtom, och om hästen har tappat självförtroendet så är det på hans bekostnad!:cry:

Du har helt rätt, man behöver inte dra in unghästar i det här, och definitivt inte en hingst. Själv väljer jag den här vägen enbart om hästen är mer vild än tam eller om jag känner att hästen mår bättre av att kunna välja hur nära den ska vara mig. Detta handlar dock om trasiga eller extrema hästar.

Ber om ursäkt, denna tråd skulle inte utvecklas till en tråd som eventuellt mynnar ut i dispyter om NH!:)

TS:
Jag håller med om att hjärngympa är det förlösande ordet. Jag ska inte generalisera en ras kanske, men ofta blir nordisarna trängda när de inte får tid att tänka och processa det man ber dem om. Stegringar och att den sticker kopplar jag ihop med att det blir för mycket krav och att den blir pressad och kanske osäker. Helt rätt att utvärdera vad som lyckas och utgå från det! Det händer nog att ett och annat kallblod får lite för mycket att försöka sortera, just för att den snälla, lugna och tålmodiga attityden kan missförstås som 'att man kan göra vad som helst med den'. Det är visserligen bra att vara bestämd och på det sättet vara trygg för hästen, men den känner det den gör, och att vara bestämd löser inte alltid det. Om situationen blir bättre av att vara två ett tag så hade det varit ett enkelt val för mig, då är ju det något som fungerar. Det är bara att se om ni kan avancera från det. Ha tålamod och ge tid till nordisen att smälta det du ber så tror jag att det blir bra!
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Hej Dalmas!

Trist att ni har bekymmer - även om jag tror att ni kommer att reda upp dem!

En kallblodstravare är enligt min definition ofta en arbetsnarkoman. Inget arbete = en häst som har en massa överskottsenergi som den inte vet vad den ska göra med... och då blir det ju lätt hänt lite dumheter eller stress.

En stressad häst behöver ofta lära sig ramar, får den ramar för exakt vad den får och inte får göra så brukar många lugna sig lite och bli lite tryggare. Men det är förstås oerhört svårt att komma dit med en häst som redan från början är stressad och kanske har en massa överskottsenergi. Sannolikt har er kuse lite omställningsproblem efter flytten också.

Vad var orsaken till att den skulle gå till slakt innan den kom till er? Att den inte presterade på travbanan eller att den var oregerlig? Hur mycket vet ni om hästens bakgrund?

Vi har haft några olika varianter på otrygga hästar i stallet som vi jobbat på olika sätt med. Den ena var otrygg i sig själv - han blev stressad av ALLT och slutade sin travkarriär efter att ha sparkat tränare ur vagnen, rusat hem och fastnat med vagnen i dörren till stallet. Han var otrygg i alla lägen helt enkelt - de första gångerna jag gick in till honom i boxen blev han skräckslagen och pressade sig mot väggen längst bort från mig. Honom fick man jobba med mycket små åthävor åt - absolut aldrig höja rösten eller på annat sätt skrämma honom utan bara sakta lära honom att det var ok att man stod i dörren, att det var ok att man kom in i boxen och till sist hade vi en nallebjörn som kröp upp i famnen på en. Nu är han såld som ridhäst till en tjej med oändligt tålamod och såvitt jag vet en lycklig och trygg häst.

En märr i stallet var helt trygg framför vagn men ett elände att hantera i övrigt eftersom hon skvätte och for och blev allmänt rädd för saker och skitförbannad om man sade åt henne. Henne har vi jobbat massor med att få henne att förstå att det finns saker som hon får göra och saker som hon inte får göra och att hon måste respektera människans space. Hon börjar tack vare främst sin medryttare bli en vansinnigt trevlig och vettig häst nu.

Sedan har vi buffeln... han som bara använde sin styrka som makt över människor. Drog när man skulle ta in honom - gick inte att tömköra eller longera eftersom han gjorde utfall och attackerade och sedan drog etc. Han blev dels kastrerad vilket hjälpte en del men också hanterad och med små små medel har vi etablerat ett samarbete där vi fått rätten att bestämma över honom. Han kommer kanske alltid att förbli en buffel men det blir bättre hela tiden.

Det jag vill komma till är att det skiljer så himla mycket på individer och att man måste försöka hitta rätt sätt för just den individ man arbetar med. Är hästen rädd måste man lära den att våga lita på en, är hästen dominant måste man ta ned den på ett säkert och lagom snabbt sätt etc. etc.

Och så måste man antagligen hitta ett sätt att få ur hästen överskottsenergin om det är en del av problemet - det är ju väldigt svårt att arbeta med en häst som är taggad till tusen.

Vet ni något om hur hästen är att köra? Om den är travtränad kan det ju vara ett alternativ att se hur den beter sig med vagn. Men det är en farlig väg att gå om man inte är säker på att den lärt sig att sele + vagn = arbete = skötsamhet... många travare har det där i sig men inte alla...

Lycka till med kallblodstravaren!
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Det som är viktigt när man skickar iväg en häst på volten, och som många gör fel på, är att man ska inte ha den där så många varv. Jag tränar inte helt efter Monty Roberts version, utan tar in flera olika från olika håll. Och det vettiga jag har lärt mig där är att det är max tre-fyra varv som gäller. Även här för att det inte ska bli traggel och same same hela tiden. Och som du säger så kan det bara vara ett par steg som min häst får gå därute tills jag märker att han gjorde vad jag ville och då får han komma in. Sen nu när han är tränad så är det mer och mer sällan man skickar ut honom. Men jag gör det fortfarande och ser inte riktigt något negativt i det.
Han är avslappnad, lyhörd och jobbar fint. Kommer sen in och kör huvvet i famnen på mig. Lugn och avslappnad. :P

Sen som sagt, inget jag hade gjort med den här stressade hästen. Och jag hade inte tränat något sånt här alls med TS häst än eftersom den är väldigt stressad.
Men sen är NH en väldigt bra träningsform för att få hästen att lita på människan och sig själv.
Men det är ju också att alla lekar passar inte alla hästar, eller så måste man modifiera dom lite. Och har man inte kunskapen till det här så måste man ta in en tränare som förklarar och visar för att det ska bli rätt.

Många är så negativa till NH men jag tror helt enkelt det beror på att dom inte har kunskapen att använda det rätt och så har det blivit pannkaka av det.
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Jag förespråkar inte join-up överhuvudtaget, förstår inte syftet med att jaga en redan stressad häst i en rundcorall varv på varv.

Dock är det kul att jobba med sin häst i en rundcorall, man kan öva övergångar dvs "longera" utan en störande lina. Man kan finslipa språket tillsammans & få hästen att vända inåt eller utår på mycket små hjälper.
Men det kräver att man redan innan går in i corallen har dels ledarskapet fastställt & hästen har förtroende för människan.

Jag kan jobba min kille på linan, men så fort jag släpper honom lös, spränger han staketet av stress.
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Hej, ja han har problem med nya miljöer, nya saker allt nytt. Han skulle slaktas eftersom hans kompis fick fång och bokade bägge till slakt eftersom han är flockberoende och kan inte vara själv blir tokig då. Men det var nog bristande intresse också sen har han ju inte gjort något på flera år så han kunde ju inte sälja som ridhäst heller. Han är lättstressad, flock beroende,ohanterad, bär på massa överskotts energi, han känns som ett levande krutpaket som kan explodera närsomhelst. Dock inte dum och försöker inte skada attackera dra iväg ect, han är sällskapsjuk och kommer fram så fort man går til hagen, sen har han svårt att stå still vandrar runt i boxen tex. Vet ej hur han funkar framför vagn, vi har inte kommit dit eftersom han började resa sig vid tömkörningen. Antagligen skulle det gå undan som bara den med vagn och skulle det dyka upp nått farligt på vägen så "flyger" han nog i luften. Mina planer för honom är följande: låta duktig ryttarinna rida honom, har fått tag på hjälp med de nu hon ska hit och börja "jobba" med honom i morgon sen får vi se om vi får till ridningen eller körningen så kanske vi säljer honom till någon duktig ryttare som vill utveckla honom inom något område. Han blir nog aldrig den ridhäst jag söker, men han ska absolut inte slaktas, han är såå snäll och sällskaplig och fölrtjänar en andra chans även om det i framtiden inte blir här hos oss!
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Det låter faktiskt som en häst som kan bli väldigt trevlig när han landat och eventuellt också med rätt ryttare - som kan vara du eller någon annan...

Lycka till!!!
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Håller me!!:) Har självklart förhoppningar! Tror han har potential att bli duktig om man hittar hans "grej" Han är ju helt "oförstörd" i kroppen dvs inte en avdankad tävlingshäst( inte negativt menat )men om dom tävlats, tränats hårt kan dom ju ha slitage och skador. Jag är säker på att det finns en funktion för honom att fylla mer än att gå och skrota som han gjort nog många år och defenetivt inte som smörgås pålägg.:mad:
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Ett steg frammå:banana:t!!!!!! I förrgår longerade vi honom´i djupsnö så han fick arbeta oj va duktig han va, först hade vi sadeln på och det gick jätte bra! Sen körde vi några varv utan. En mycket lugnare nordis i boxen vid kvällsskötningen!!!! Mycket nöjd över det lilla framsteget!!!:):):)
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Åh, vad roligt att höra. =)=) Grattis!! =)
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Ett steg frammå:banana:t!!!!!! I förrgår longerade vi honom´i djupsnö så han fick arbeta oj va duktig han va, först hade vi sadeln på och det gick jätte bra! Sen körde vi några varv utan. En mycket lugnare nordis i boxen vid kvällsskötningen!!!! Mycket nöjd över det lilla framsteget!!!:):):)

Härligt! Kul!
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Måste bara skriva att nu har min käraste hjälp ryttarinna ridit våran överaktiva nordis och det gick strålande hon red i puls snö på en åker och endast en liten stund men ändå, Super roligt!!!!:bump: Det enda problemet var att han är så rund vs platt rygg så den bredaste sadeln var för liten och det hjälpte inte att dra åt gjorden den vinglade ändå så nu ska jag köpa en barbackagjord så länge så man inte "snurrar av".
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 361
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 530
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 729
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 430
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp