Bukefalos 28 år!

Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Testa också att kanske byta täcken i hagen eller utanför stallet någon gång. Variera lite och försök hitta dom ställen där han är mest bekväm och ta det lugnt därifrån.
Sen tror jag att ni ska skita i allt som har med longering, ridning och körning att göra ett tag framöver. Och som någon sa att försöka hitta lite roliga och ostressande sätt att träna huvvet på honom istället.
Sen att du tränar honom på att stå stilla med. Småsaker som att han kanske måste stå stilla ett par sekunder precis innan boxen innan han får gå in. Samma sak i hagen. Och sen att han blir belönad när han står stilla.
Jag tror helt enkelt att du får låta det ta väldigt lång tid. Han måste hitta förtroendet för er så han kan slappna av och känna sig naturlig i erat sällskap. Men det låter super att du inte stressar upp dig själv. Är lätt att göra det annars i dom situationerna.

Sen kan du försöka med en annan grej. Det här kanske låter konstigt och knäppt men prova att sjunga hela tiden. En lugn och go låt som ni tycker om så att ni känner er avstressade. Att sjunga gör att man får ordningen på andningen också. Och andas man lugnt och i takt så känner hästen det och i många fall följer efter med sin egen andning. Och sjung inte lågt och försiktigt utan sjung i vanlig ton, eller vad man ska säga.
Det sänker iallafall pulsen hos oss människor och får våran andning att fungera bättre. Och det vet ju alla att hästar känner av vårat kroppsspråk bättre än vad vi säger med rösten. :P
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Vissla gör jag ofta när jag rider & hästarna är på tårna.

Det går inte att vissla & spänna skinkor & bål samtidigt = man sitter avslappnat i sadeln. Men imellanåt när det gått hett till så kan det vara svårt att få fram ljud utan man blåser luft för glatta livet :rofl:

Hade helt glömt bort det.:bow:

Nynna eller humma går oxå bra, har alltid radion igång i stallet på låg volym när jag pular med dom. Saker som är så självklart hos mig numera som jag inte tänkt på förrän nu när det nämndes.
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Det är många som inte tänker på det. Men det är så lite som kan göra så mycket.
Det är samma sak när man är ute och rider och hästen kanske inte vill gå förbi någonstans eller blir rädd för något. Då är det ju lätt att man spänner sig. Så då är sjunga jättebra.

Däremot har jag har hört att man inte ska vissla runt hästar för att dom hör höga, gälla ljud så mycket bättre än oss. Men jag vet inte om det är sant men jag försöker undvika det. :S
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Ja det kan jag testa att sjunga alltså. Vi hade alltid radio i stallet förut men den har pajjat och inte blitt av att få ut nån ny det måste jag göra det är trevligt att lyssna på musik när man är i stallet och "pular". Nej longerat har jag inte äns provat och det andra har jag ju redan slagit i från mig för tillfället. Att rida är LÅÅngt bort och köra också.
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Hästen skulle helt klart må bättre av att få arbeta.

Jag skulle ta hjälp av ngn travkusk som är van vid dessa o försöka få den bli rastad under kontrollerade former.
Varför måste ni vara två när den står i gången?
Den behöver nog en fast hand för att känna sig trygg.
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Ok jag förstår poängen, men vet inte vad jag ska ha en travkusk till? Bättre med en duktig "vanlig" hästmänniska. Varför är vi två i gången? Jo för att han vandrar frammåt och bakåt och åt sidan och då har en fått tagit ansvaret att stå och mysa prata och hålla honom lugn när den andra borsta och lägger på selen ect.(vi borstar nästan jämt i boxen). Jag tror också som många andra skrivit att markhantering och inget annat gäller just nu, bygga förtroende. En så stor och stark och samtidigt stressad häst ska man inte leka med och efter sin senaste resning på bakbenen när han tömkördes vore det korkat att tänka tanken att rida köra ect.
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Men prova att säga till den- stå still!

Den vet nog vad som gäller om den är körd.

Är man själv osäker så gör man hästen dito.
Frågan är väl varför den reste sig o det var synnerligt korkat att låta den gå hem efter det= belöning för dåligt uppförande.

det har blivit ganska vanligt idag att man inte ger hästen vad den behöver mest= motion, när den kommer till sitt nya hem. Det skapar mer problem. man får börja om från scratch. Ännu värre är det för denna hästen som dessutom endast har bott på en o samma plats o människor hela livet blir det självklart omtumlande.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Men snälla tror du inte att vi har sagt åt han att stå still? Och åter igen att hålla på när hästen rest sig 4ggr rätt upp på bakbenen tycker jag är korkat, det var min sambo som tömkörde vi va i hagen och det blev inte raka spåret in i stallet han fick gå runt några vändor innan han togs in i stallet då sa min sambo att vi ger oss för denna gång innan det blir nå tok! Vad är det för fel med det? Jag vet att man inte ska sluta när en häst kronglar för då har den vunnit på sitt sätt, men det finns situationer när man ska inse att man inte ska fortsätta.
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Eftersom ngn står o gullar med den har budskapet inte gått fram.

En sdn stor häst måste man ha lite ordning på annars kan den bli odräglig.
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Jo jag vet det men att kalla det att gulla med honom är inte rätt, om han kronglar av dumhet ska han självklart tillrättavisas, men om han är stressad eller nervös ska man vill inte skälla heller då ska man väll försöka lugna honom? . Låt säga så här våran hovslagare har ALLTID skott våra hästar själv, han är jätte duktig och lugn, när Lurven skulle skos stod min sambo med hela tiden och försökte hålla honom lugn, ändå RANN svätten av hästen när han var klar, vi pratar inte om rena dumheter vi pratar om ett djur som inte blivit hanterat eller motionerar på flera år, som är osäker, lättstressad och nervös! Han har ändå blivit mycket lugnare än när han kom. Men det är en lång väg kvar.
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Jag tror på din linje!
En häst som vet vad som förväntas av den, men väljer att göra något annat, ska kunna ta ett "stå still!", men en häst som inte vet vad som förväntas av den (och är stressad) måste först chilla, sedan lära sig.

Lycka till!
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Tackar! Blir nog så att vi köper han så får väll tiden utvisa hur det går,vi måste ge honom säkert minst ett halvår skulle jag tro innan några STORA förändringar märks. Ps han har inte fått mindre motion eller stimulans och hantering sen han kom till oss eftersom han endast blev ut och insläppt ur stallet under flera år. Sakta men säkert får det bli och hoppas att vi lyckas!
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Fast många gånger kan ett kort och bestämt "stå still" bryta stressen.
Hästar som stirrar har en förmåga att stirra mer och mer och kan man bryta detta så tidigt som möjligt, desto bättre är det.

Är man för snäll stirrar hästen bara vidare och det blir värre och värre.

Kan nästan garantera dig att hästen kan stå still om du bara säger till den.
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Ok har provat att säga stå still och han kan stå still men inte så länge det är lika i boxen när han börjar traska runt så ställer jag inte mig och gullar med han självklar talar jag om för honom vill ju inte bli av med tårna heller, men att försöka att lugna och att klappa och stryka på han när han är stressad tror jag på, han gillar faktiskt att man gör det också. Han bet ju också när han kom och då fick vi riva i och det gör han inte längre han läppar och plockar bara med det mesta bla mössor men det är helt ok.
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Man kan inte bli hård mot en häst som faktiskt inte gör fel.
Det är inte hans fel att han är stressad. Och att höja rösten, säga till med skarp röst eller liknande gör saken bara värre.
Jag har en halvstressat arabsto hemma och jag skulle aldrig kunna säga till henne på det viset. Fastän hon är lugn i närheten av mig och min sambo nu så skulle det gå åt helsicke så fort vi skulle höjt rösten det minsta åt henne.
Där gäller det andra metoder att lära henne vad som är rätt och fel.

Att i det här fallet säga till honom och höja rösten eller liknande skulle bara göra honom förvirrad och ännu mer stressad.
Och jag tycker att Dalmas är inne på helt rätt spår. Det kräver tid att få honom lugn och att han litar på personer innan man kan gå vidare. Men med en sån häst kommer det antagligen aldrig gå att tillrättavisa på något bestämt, hårt sätt. Det är lugna puckar som gäller alltid.
Och vad är fel med det? Alla hästar är olika och kräver olika metoder.

Det är lugn, en stadig hand och tid som kommer ge den här hästen tryggheten och ron i själen som han behöver. Och mycket kärlek. Men det har jag redan förstått att han får. =)=)=)
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Mja.. Det beror helt på individ.

Jag kan morra på min & han skärper sig, kan även morra på min satkärring inkl pissemärr till fuxsto när hon uppför sig illa som te.x reser sig, går över folk osv.

Det hänger helt på förtroende mellan människa & häst.

Även hästen är stressad måste dom hanteras med en bestämd & fast hand. Tydliga konsekventa regler som alltid gäller oavsett vad, när & hur.
Det är där hästen får trygghet, men undvik hålla minitiösa rutiner, det blir bara bakslag om du inte kan hålla dom exakt 365 dagar om året.

Jag hade ett tag fasta rutiner här, med resultat att han började stressa upp sig innan, när det väl var dax, var han så pass mycket uppe i varv.
Fick tipset att "överraska" honom dvs han ska aldrig veta när han får sin kraft = han förväntar sig den inte vid en viss tid & stressar inte upp sig.

Kan bli lite tiggig & tycker jag är långsam när han ser jag kommer med hinkarna, stoet börjar boxvandra vid fodringarna. I hagen går hon över allt & alla inkl sitt föl för att komma åt sin hink. :(
Har inte hittat någon lösning till henne ännu.

Har fri tillgång till hö även när dom står på box.
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Det är ju skillnad på att sätta gränser och vara konsekvent och att säga åt dom på ett hårt eller barskt sätt.
Man kan som sagt lära en häst rätt och fel utan att höja rösten eller till och med använda rösten alls utan istället använda mjuka och lätta handtag.

När jag fick min ponny för herrans många år sen och samma med hästar efter det så har jag först observerat dom och vilka farliga grejer dom håller på med. Som att bitas, sparkas, gå över en eller liknande. Det är dom man börjar jobba med först. Sen kanske man inte ska ta alla småfel direkt när dom är stressade. Utan fokusera på att dom ska känna sig trygga och göra att dom inte är farliga.
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Jag ska prova hitta någon i närheten som vill hjälpa mig , som har erfarenheter av sånna här pållar. Jag kanske uppdaterar denna tråden eller slänga ut en ny tråd framöver i fall någon vill veta hur det gått. Ha det bra och en riktigt god jul alla bukare!!! :bow: :):):)
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Det vill jag gärna göra. =)

God jul och gott nytt år! Och lycka till!!! =)=)
 
Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Det var det jag menade med morrning, man kan säga till utan att höja rösten eller göra det obekvämt, men ändå klargöra att det inte är ok.


Dalmas, ser fram emot en uppdatering & önskar dig lycka till, som jag skrev innan, har du tid & tålamod kommer du förhoppningsvis får en kanonhäst :laugh:
Kommer ta något år, men det är det väl värt även man kanske sitter & gråter på en höbal av frustration. ;)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 361
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 530
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 729
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 430
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp