Hjälp oss att hjälpa vår son!

micaelathegreat

Trådstartare
Vår lilla son på 7 månader håller på att driva oss till vansinne med sina sömnproblem. Han har ända sen han föddes haft väldigt många uppvak/amningar per natt (oftast uppemot 10/natt) och det har varit jobbigt men ändå hanterbart då han har somnat om så fort han har blivit ammad. För ungefär en månad sen så slutade han självmant med amningen. Det gick väldigt fort, mycket fortare än jag planerat. Till en början så kunde jag fortsätta amma på nätterna även om han tog längre och längre tid på sig att somna om.
Sen en vecka tillbaka så funkar ingenting. Han sover MAX en timme och sen vaknar han igen. Att få honom att somna om i sängen funkar inte utan en av oss måste gå upp och vagga honom i famnen/ha honom i Manducan för att han ska somna om. Det går sen inte att lägga i från sig honom utan vi sitter med honom i soffan i vardagsrummet för att inte väcka vår dotter. Helt sinnessjukt! Om man lyckas lägga honom i sängen så är det max en timmes sömna och sen får vi börja om igen. Jag behöver nog inte säga att vi är helt slut. Jag har börjat få problem att somna pga stressen att få tillräckligt med sömn. Jag ligger liksom bara och väntar på att han ska vakna igen.

Han har aldrig kunnat somna på egen hand sas. Han somnar i vagnen när den rör sig och kan sedan sova någon timme i stillastående vagn. När han var riktigt liten så gick det amma honom till sömns men det går som sagt inte längre. Han kan inte heller somna när man lägger ner honom, trött, i sängen. Vi är givetvis alltid med, vi samsover så han lämnas aldrig ensam. Han sover inte överdrivet mycket på dagarna heller. Han får sova när han är trött, likadant på kvällen. På dagarna sover han antingen 2 gånger (fm: 2 tim, em: 1 timme) eller 3 gånger (fm: 30 min, lunch: 1 tim, em: 30min-1 tim). Det styrs helt av honom.

Vi måste ju bort från det här. Vi måste göra en ordentlig förändring men jag vet inte hur den ska se ut. Jag klarar inte av att höra honom gråta så därför plockar jag alltid upp honom och vyssar.

Någon som har liknande erfarenheter eller tips eller pepp eller förslag att komma med?

(Eventuella stavfel/rörigheter i texten beror på att mina hjärna är mos pga sömnbrist. :))
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Ja, det tror jag. Nu ammar jag inte längre på natten (sen typ två nätter tillbaka). Han äter gröt och mat och frukt under dagarna. På nätterna tar han tyvärr ingenting alls. Vi försöker med både ersättning och välling men han vill inte ha, vatten dricker han dock. Han har vaknat så ofta även under tiden jag helammade och hade mycket mjölk. Jag försöker få in ett grötmål senare på kvällen men det är inte alltid han vill ha. Och eftersom han tvärvärgrar välling/ersättning så vet jag inte vad vi ska göra.
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Hur mycket sover han sammanlagt per dygn? Jag tycker att du ska prova att aktivera honom mer på dagtid och hålla igen på dagsömnen, åtminstone sätta en tid varefter han inte får sova, tex kl 15.
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Om man har uteslutit att han är hungrig, blöt osv tror jag att det är viktigt att han blir så pass trygg att han kan sova utan att ligga i famnen.

Jag hade nog börjat med att försöka söva honom genom att ligga tätt tätt ihop, men inte i famnen. Mycket möjligt att han skriker, men det känns lite som man får ta det. Sen skulle jag ta små steg, efter ett tag kanske det räcker att bli klappad på huvudet eller att man buffar lite på rumpan.

Vi har varit noga med att vår ska kunna somna själv och vara trygg i sin säng, även om han lyfts över till vår säng 9 gånger av 10 framåt natten.

Nu lägger vi bara ner honom på kvällen, klappar om, säger godnatt, vi går ut och sen somnar han själv på 1 minut.

Viktigt också att få in rutiner!

Men som sagt, jag hade börjat med små små steg. Hoppas ni hittar en lösning!
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Hur mycket sover han sammanlagt per dygn? Jag tycker att du ska prova att aktivera honom mer på dagtid och hålla igen på dagsömnen, åtminstone sätta en tid varefter han inte får sova, tex kl 15.

Och jag säger tvärtom, sömn föder sömn:)
Upplever även mycket oroligare sömn efter dagar med mycket aktivering.

*kl*
Vet att många har haft hjälp av pantleys somna utan gråt, har dock inte läst den själv så vet inte om den är applicerbar på er situation.
Kan inte vagnen funka som sovplats på natten också? Tänker om han där kan sova ett par timmar mot uppvak varje timma i säng.. eller en sån där takhängd vagga kanske(den kan hängas så att man kan vagga den utan att gå upp tänker jag)?
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Det låter ruskigt jobbigt och jag har INGA råd att ge för jag har haft en sån där "lättsövd" rackare.

Det här med att "lära barn att somna tryggt" går ju jättebra för de som får det att fungera ... men alla får det faktiskt inte att funka ...

Men några tankar bara ...

Det som Mino skriver kan faktiskt vara en ledtråd. Hur mycket sover han på dagen? och hur ser skillnaden/dag natt ut? Dvs. med aktivitet/ljus - slår ni på TV:n när ni sitter där i soffan te.x?

Eller är det helt enkelt för mycket spännande som händer? Han kanske behöver lite lugnare i kring sig?

Har ni någon som kan hjälpa er på nätterna så ni får ta igen lite sömn?
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Hur mycket sover han sammanlagt per dygn? Jag tycker att du ska prova att aktivera honom mer på dagtid och hålla igen på dagsömnen, åtminstone sätta en tid varefter han inte får sova, tex kl 15.

Det där kan vara dumt. Jag är iofs vuxen men har periodvis galna sömnproblem jag har rekommenderats att sova när jag är trött om det är möjligt eftersom kroppen annars varvar upp ännu mer och med mer stresshormoner i kroppen så blir det ännu svårare att sova.
Bebisar kan ju vara annorlunda, men det är iaf vad jag lärt mig :)
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Nja, nattsömnen får barn så klart sova fritt, det är dagsömnen man kan behöva kontrollera, barnet är ju på väg mot allt mindre dagsömn. Om ett litet barn sover dåligt på natten finns det anledning att testa vad som händer om man håller igen något på dagsömnen utan försöker förlägga så mycket sömn som möjligt på natten. Man kan ju testa att dra ner på en halvtimme, eller som jag skrev, att hålla barnet vaket efter kl 15 för att se om det påverkar sömnen. Gör det ingen skillnad om man har testat ett par dagar så får man testa något annat.
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Har ni något babylammskinn? Om inte så köp ett sådant. Det blev räddningen för min son när han var liten och inte kunde/ville sova. När dottern sedan kom så hade jag ett skinn till henne direkt och hon sov så mycket bättre.

Börja med att lägga skinnet i vagnen så att han sover på det på dagarna och får vänja sig. Sedan lägger ni det i sängen på kvällen också. När ni sedan går upp på natten så tar ni med skinnet så att han alltid har det emot sig, känner dess värme och mjukhet. Skinnet har förmågan att reglera temperaturen så att barnet alltid är lagom varmt. Ofta vaknar ju barnet för att det är för varmt/kallt. Ha en ordentlig pyjamas på honom om det är kallt/han är frusen så att han inte behöver ha så mycket täcken och filtar på sig som han kan sno omkring med utan hellre då två skinn som man lägger ett under och ett över honom om han är frusen.
Prova också om han faktiskt kanske sover bättre i egen säng. Även om han inte somnar i egen säng så kan det gå att lyfta över honom om ni lyfter med skinn och allt. Skinnet gör ju att det inte blir kallt att lägga ned honom i egen säng.
Ni har säkert bra kvällsrutiner redan men tänk igenom om ni kanske kan förenkla dem så att de innehåller så få saker som det bara går. Tre saker är vad så små barn kan minnas och få en lugn rutin av läste jag någonstans och för mig känns det som att det kan stämma bra.

Min son var 15 månader innan han sov en hel natt men han somnade ändå av amningen så jag vet hur fruktansvärt jobbigt det är att inte få sova. Jag hoppas verkligen att det löser sig för er.
Om ni bestämmer er för att prova så tänk att detta kommer fungera. Intala dig att det verkligen kommer fungera för då kommer du att få sova också istället för att stressa upp dig.
Lycka till!
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Hur mycket sover han sammanlagt per dygn? Jag tycker att du ska prova att aktivera honom mer på dagtid och hålla igen på dagsömnen, åtminstone sätta en tid varefter han inte får sova, tex kl 15.

Sammanlagt blir det ca 12-13 timmars dålig sömn. Det längsta han sover i ett sträck är 2 timmar. Vi har provat att hålla honom vaken på eftermiddagarna, men det gör ingen skillnad tyvärr.

Jag hade nog börjat med att försöka söva honom genom att ligga tätt tätt ihop, men inte i famnen. Mycket möjligt att han skriker, men det känns lite som man får ta det. Sen skulle jag ta små steg, efter ett tag kanske det räcker att bli klappad på huvudet eller att man buffar lite på rumpan.

Tusen tack! Det låter som en bra strategi. Jag får helt enkelt ställa in mig på att det blir gråt och att jag iaf är nära och kan trösta så. Även om det kommer att kännas jobbigt.

Kan inte vagnen funka som sovplats på natten också? Tänker om han där kan sova ett par timmar mot uppvak varje timma i säng.. eller en sån där takhängd vagga kanske(den kan hängas så att man kan vagga den utan att gå upp tänker jag)?

Vagnen får bli vår plan B! Helst vill jag att vi ska kunna sova i sängen men för att slippa sitta och hålla i honom så är det såklart mycket bättre med vagnen. Jag vet inte riktigt varför vi inte har tänkt på det innan. :o

Hur mycket sover han på dagen? och hur ser skillnaden/dag natt ut? Dvs. med aktivitet/ljus - slår ni på TV:n när ni sitter där i soffan te.x?

Eller är det helt enkelt för mycket spännande som händer? Han kanske behöver lite lugnare i kring sig?

Har ni någon som kan hjälpa er på nätterna så ni får ta igen lite sömn?

Han sover totalt ungefär 3 timmar på dagen. Skillnaden på dag och natt är rätt stor. På dagarna fixar jag hemma oftast eller är på Öppna Förskolan (en dag i veckan), på eftermiddagarna är hans syster hemma och då är det verkligen full fart. Vi är ute en stund varje dag. Även om jag får erkänna att det har blivit sämre med det den senaste tiden när jag är så trött. På nätterna har det alltid varit mörkt och lugnt. Nu när vi är uppe med honom så slår vi på tvn men med väldigt lite ljud för att inte väcka syrran, inga lampor tända.
Jag tror att vi har ett rätt lagom tempo. Men ska mer uppmärksam på det i framtiden. Tack för det tipset!
Ja, som tur är har min underbara syster kommit och hjälpt oss (bl.a med jättekort varsel sent i går kväll när jag bröt ihop i telefonen). Och i helgen ska mina föräldrar ta storasyster så att vi kan jobba på lillens sömn. Så det har vi verkligen tur med!
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Jag vill tipsa om boken "Somna utan gråt" av Elisabeth Pantley om du inte står ut med tanken om att barn "måste" gråta sig till sömns...
Nu har jag turen att min fortfarande somnar genom amning men tänker köra hennes strategi när vi väl slutar amma. Jag klarar inte heller av att de höra min lille gråta eller skrika.
//Qbaby
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Om det har blivit en markant skillnad sista veckan, så skulle jag dels fundera på tänder, och dels sjukdom, tex öroninflamation behöver inte ge feber men kan göra ruskigt ont att ligga ner.
Prova att ge lite alvedon vid sänggående och se om det kan hjälpa, om det gör det så kolla om det är tänder på gång, annars skulle jag prata med VC för att kolla öronen.

Om det nu inte är något av de alternativen, pröva att söva honom liggande i sängen, jag "buffade" på mina barn, dvs mina barn har sovit på mage eller sida och jag har hållt en hand på baken och så buffat mjukt och sjungit för dem. Ungefär som när man går och "vaggar" ett barn i famnen, fast barnet ligger. Och när man ser att de är på väg att somna så har jag minskat buffandet. Det tar tid i början, så det gäller att inte vara stressad och tro att det är någon snabb lösning men efter ett par kvällar så har ialla fall mina barn somnat fortare och fortare.
Min barn har behövt "hand på kroppen" för att komma till ro, och inte varit nöjd med tex vagga.
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Hur har du och mannen delat upp det er emellan?
Går det att kanske ta varannan natt så att ena föräldern får sova ostört då?
Kan amningshäjlpens hemsida vara en idé att kika på? Tänker om du är öppen för att fortsätta/återuppta amningen iom att det är ett.smidigt sömnmedel när det fungerar?:)
Hur är det med allergier förresten? Hört om många oroliga bebisar som visat sig ha p mjölkallergier eller liknande.. bara en tanke som slog mig, behöver ju absolut inte vara så:)
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Jag hade testat att lägga barnet och en vuxen på en madrass på golvet i ett mörkt rum utan andra möbler. Sen kan bebisen vara vaken och den vuxne halvsova. Jag hade låtit bli att gå omkring och vagga om barnet inte panikskrikit.
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Han har haft öroninflammation en gång och då tyckte jag att han var mer allmänpåverkad än han är nu. Men det kan vara tänder kanske. Eller, ja, öroninflammation kan det säkert vara ändå. Eftersom det har varit så rörigt och det händer så mycket annat nu (han har börjat krypa, ställa sig mot saker osv) så kanske jag bara inte kopplar ihop saker rätt. Jag ska prova att plutta i en Alvedon sen och se om det hjälper. För ja, det är som du säger, det har blivit markant sämre bara senaste veckan.
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Hur har du och mannen delat upp det er emellan?
Går det att kanske ta varannan natt så att ena föräldern får sova ostört då?
Kan amningshäjlpens hemsida vara en idé att kika på? Tänker om du är öppen för att fortsätta/återuppta amningen iom att det är ett.smidigt sömnmedel när det fungerar?:)
Hur är det med allergier förresten? Hört om många oroliga bebisar som visat sig ha p mjölkallergier eller liknande.. bara en tanke som slog mig, behöver ju absolut inte vara så:)

Vi delar upp varje natt i skift om 3 timmar. Så turas vi om helt enkelt. Tyvärr är det svårt att dela nätterna rakt av då min sambo jobbar mer än heltid för tillfället och jag har två barn att jonglera på eftermiddagar/kvällar.
Jag tror inte att jag vill ta upp amningen igen, eller snarare jag tror inte att det går, eller att jag inte är beredd att kämpa med det. Mjölken har sinat helt otroligt fort bara de senaste dagarna. Det hade dock varit väldigt smidigt om det hade funkat. :)
Jag tror inte att det är någon allergi, han har inte visat några andra tecken på det. Men allt är värt att tas upp och övervägas! :)

Jag hade testat att lägga barnet och en vuxen på en madrass på golvet i ett mörkt rum utan andra möbler. Sen kan bebisen vara vaken och den vuxne halvsova. Jag hade låtit bli att gå omkring och vagga om barnet inte panikskrikit.

Det är ett jättebra tips och jag skulle gärna ha provat. Men tyvärr bor vi i en 2:a och har inga tomma bra rum för det. Vi kanske skulle ta av benen på sängen dock för att kunna slappna av lite mer. Det kanske är en bra idé?
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Ja lite svårt att skaffa ett nytt rum sådär :)

Testa verkligen att ta av benen, det tar ju nästan ett år till innan bebisen kan sova i hög säng utan att trilla ut. Lägg nåt mjukt på golvet också ifall den skulle rulla ut.

Mina barn har haft vakenperioder på natten men inte varit ledsna, då har jag gjort så som jag skrev. Är det beckmörkt går de inte så långt.
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Benen plockas av i morgon! :) Vi hade inga ben på sängen när dottern var liten, vi satte dit dem när hon kunde klättra i och ur sängen själv. Så det dröjer innan de åker på igen. Vi kommer att plocka bort allt från golvet och täcka över sladdar och kontakter så att det är ofarligt OM han drar iväg nånstans. Båda våra barn har dock varit av sorten som inte är sådär jättenöjda när de vaknar på natten tyvärr.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 505
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 145
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 930
Senast: Madalitso
·
Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
2 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp