Hjälp oss att hjälpa vår son!

Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Ja, som tur är har min underbara syster kommit och hjälpt oss (bl.a med jättekort varsel sent i går kväll när jag bröt ihop i telefonen)
Åh men det är lugnt, fakturan kommer på posten sen!
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Man kan ju testa att dra ner på en halvtimme, eller som jag skrev, att hålla barnet vaket efter kl 15 för att se om det påverkar sömnen. .
Jag tänkte tvärtom. Försöka få barnet att sova mer sammanhängande under dagen. 3-4 timmar.
Hade en kompis som berättade att deras (lite äldre barn iof.) unge sov jättedåligt och oroligt nattetid hade sovit väldigt mycket under en bliresa ca. 4 timmar i sträck. Hon tänkte att hon inte skulle få sova något alls på natten blev mycket förvånad över att barnet somnade vid samma tid och vaknade tidigt på morgonen. Den var sen ute och gick på em och barnet fick lång sammanhängande sömn och sov hyfsat nästa natt med. Hon trodde det berodde på att barnet sov mer.
gulan
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Hade liknande problem med dottern och det var oftast och är fortfarande relaterat till hur hon äter. Äter hon dåligt så vaknar hon på nätterna. Hon äter välling fortfarande och vi har kompletterat med kraftfullare välling. Det har hon gjort sedan hon var åtta månader.
Har du testat att tex ge fullkornsvälling eller liknande?
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Jag tänkte tvärtom. Försöka få barnet att sova mer sammanhängande under dagen. 3-4 timmar.
Hade en kompis som berättade att deras (lite äldre barn iof.) unge sov jättedåligt och oroligt nattetid hade sovit väldigt mycket under en bliresa ca. 4 timmar i sträck. Hon tänkte att hon inte skulle få sova något alls på natten blev mycket förvånad över att barnet somnade vid samma tid och vaknade tidigt på morgonen. Den var sen ute och gick på em och barnet fick lång sammanhängande sömn och sov hyfsat nästa natt med. Hon trodde det berodde på att barnet sov mer.
gulan

Om våra barn sovit helt extremt för lite någon dag så har de inte kunnat sova alls, eller sovit väldigt dåligt.

I övrigt har de sovit bättre och bättre med åldern ju mindre de sovit på dagen. Den sammanhängande sömmen har kommit först när de helt slutat sova på dagarna. Då har de kommit upp i nästan 10 timmar sömn per dygn.

Men vi har inte forcerat sömnen på dagarna jättemycket, utan det har blivit mer att de inte har kunnat somna på dagarna och därför sovit färre och färre pass. De har fått sova på dagen och sen vara vaken sent på kvällen och upp tidigt på morgonen.
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

*kl*
En gungstol att sitta och slumra i medan bebis sitter i manducan kanske kunde vara nåt? Tänker att man åtminstone slipper vara uppe och gå, kanske kan man få vilat lite iaf:) (om madrassen på golvet inte skulle funka, för det lät som en riktigt bra idé)
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Han har haft öroninflammation en gång och då tyckte jag att han var mer allmänpåverkad än han är nu. Men det kan vara tänder kanske. Eller, ja, öroninflammation kan det säkert vara ändå. Eftersom det har varit så rörigt och det händer så mycket annat nu (han har börjat krypa, ställa sig mot saker osv) så kanske jag bara inte kopplar ihop saker rätt. Jag ska prova att plutta i en Alvedon sen och se om det hjälper. För ja, det är som du säger, det har blivit markant sämre bara senaste veckan.

Hoppas att ni har fått sova i natt, just öroninflamationer kan vara luriga, min yngsta var visserligen lite äldre men han sov dåligt under en period, jag pratade med dagis och undrade om de hade märkt om han var ovanligt trött där men de hade inte heller märkt något, tills en morgon när jag fick se att det rann ur hans öron. Han hade en "tyst" öroninflamation som hade värkt hål på trumhinnan, utan att visa mer än att han sov dåligt. :crazy:
Men han har även haft "vanliga" med nedsatt allmäntillstånd och riktigt ont.

Men även när du skriver att det händer mycket i hans liv kan ju spela in, just under utvecklingsperioder kan sömnen bli lidande, skönt att ni har möjlighet till avlastning! Det är guld värt!
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Åh men det är lugnt, fakturan kommer på posten sen!

Inga problem! Det är det värt. :)

*kl*
En gungstol att sitta och slumra i medan bebis sitter i manducan kanske kunde vara nåt? Tänker att man åtminstone slipper vara uppe och gå, kanske kan man få vilat lite iaf:) (om madrassen på golvet inte skulle funka, för det lät som en riktigt bra idé)

Det är ett bra tips men jag hoppas att det inte ska behövas. :)

Hoppas att ni har fått sova i natt, just öroninflamationer kan vara luriga, min yngsta var visserligen lite äldre men han sov dåligt under en period, jag pratade med dagis och undrade om de hade märkt om han var ovanligt trött där men de hade inte heller märkt något, tills en morgon när jag fick se att det rann ur hans öron. Han hade en "tyst" öroninflamation som hade värkt hål på trumhinnan, utan att visa mer än att han sov dåligt. :crazy:
Men han har även haft "vanliga" med nedsatt allmäntillstånd och riktigt ont.

Men även när du skriver att det händer mycket i hans liv kan ju spela in, just under utvecklingsperioder kan sömnen bli lidande, skönt att ni har möjlighet till avlastning! Det är guld värt!

Vi valde att vara uppe med honom i natt för dottern inte skulle bli så störd. Som tur var så kunde sambon ta honom mellan 23:30-06:15 så jag fick sova rätt länge relativt ostört. I natt (den som kommer) så kommer vi att köra sängträning eftersom mina föräldrar tar dottern. Så nu laddar jag upp för i kväll och försöker förbereda mig på att det kanske inte går jättebra.

Alvedonen hjälpte ingenting så förmodligen har han inte ont. Han är förmodligen lite lite hungrig sent på kvällen så vi ska försöka peta i honom gröt några timmar efter middagen. Det är så svårt när han vägrar ta välling.

Ja, vi är så tacksamma för att min familj finns här och ställer upp!
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Har ni något babylammskinn? Om inte så köp ett sådant. Det blev räddningen för min son när han var liten och inte kunde/ville sova. När dottern sedan kom så hade jag ett skinn till henne direkt och hon sov så mycket bättre.

Börja med att lägga skinnet i vagnen så att han sover på det på dagarna och får vänja sig. Sedan lägger ni det i sängen på kvällen också. När ni sedan går upp på natten så tar ni med skinnet så att han alltid har det emot sig, känner dess värme och mjukhet. Skinnet har förmågan att reglera temperaturen så att barnet alltid är lagom varmt. Ofta vaknar ju barnet för att det är för varmt/kallt. Ha en ordentlig pyjamas på honom om det är kallt/han är frusen så att han inte behöver ha så mycket täcken och filtar på sig som han kan sno omkring med utan hellre då två skinn som man lägger ett under och ett över honom om han är frusen.
Prova också om han faktiskt kanske sover bättre i egen säng. Även om han inte somnar i egen säng så kan det gå att lyfta över honom om ni lyfter med skinn och allt. Skinnet gör ju att det inte blir kallt att lägga ned honom i egen säng.
Ni har säkert bra kvällsrutiner redan men tänk igenom om ni kanske kan förenkla dem så att de innehåller så få saker som det bara går. Tre saker är vad så små barn kan minnas och få en lugn rutin av läste jag någonstans och för mig känns det som att det kan stämma bra.

Min son var 15 månader innan han sov en hel natt men han somnade ändå av amningen så jag vet hur fruktansvärt jobbigt det är att inte få sova. Jag hoppas verkligen att det löser sig för er.
Om ni bestämmer er för att prova så tänk att detta kommer fungera. Intala dig att det verkligen kommer fungera för då kommer du att få sova också istället för att stressa upp dig.
Lycka till!

Tack för tipsen och stöttningen! Det känns så otroligt mycket lättare bara efter att ha startat den här tråden, även om inga förändringar skett än.

Vi är ett fårskinn bara och jag tycker att det är så strävt och obekvämt. Han sover på det i vagnen som det är nu men han verkar inte gilla det speciellt mycket. Men det är kanske något annat du menar?
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

När vår (eller egentligen sambons, men jag tänker på honom som vår ;) ) tvååring i perioder haft svårt att sova/varit ledsen på nätterna har det fungerat bra att låta honom ligga på min mage. Då har jag kunnat somna om medan han ligger på min mage och myser.
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

*kl*

Vilken jobbig situation. Bara funderar ang välling. Vår dotter slutade också amma väldigt tvärt och tog då inte flaska alls så det blev svårt med välling /ersättning. Däremot så drack hon ur mugg/glas. Vi fortsatte prova flaska och hittade sen en sorts flasknapp hon accepterade. Strax där efter så började hon faktiskt dricka välling. Vi fick prova flera olika sorters välling också innan vi hittade en hon gillade. Så mitt tips är att testa ge välling eller ersättning i mugg/kopp/glas och se om det fungerar. Det är ju inte lätt att somna om med magen tom, och man ställer sig ju inte gärna och gör gröt mitt i natten.
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

*kl*
Med våra flickor krävdes en invänjningsperiod på ca 14 dagar innan det fungerade med vällingen som de först tyckte var hysteriskt äckligt (till skillnad från ersättning). Sedan älskade de den. Vällingen har många gånger varit vår räddning då de varit för trötta för att äta men ändå hungriga.
Även sonen behövde en kortare invänjning, d.v.s. smaka och sedan får man kasta den. Flera bekanta har också upplevt att man får ha en hel del smaktillfällen innan smaken är etablerad.
Ersättning brukar vara mer smakligt än välling i början, där går det väl att googla för att se om det finns någon passande i ålder.

Mitt bästa sömntips är alltså en riktigt mätt mage, fungerar på mig själv också!;)
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Jag hade testat att lägga barnet och en vuxen på en madrass på golvet i ett mörkt rum utan andra möbler. Sen kan bebisen vara vaken och den vuxne halvsova. Jag hade låtit bli att gå omkring och vagga om barnet inte panikskrikit.

Så gjorde vi också när vår son var som värst. Fast vi plockade inte bort alla möbler, en 7 månaders är kan ju inte åstadkomma vad som helst. Två madrasser på golvet och bort med allt farligt. Sen sov vi jämte honom och ville inte han sova så sov vi ändå. Det gjorde att han lärde sig somna mer eller mindre av sig själv. Rätt som det var så stupade han mitt när han kröp omkring. Så här kunde det se ut.

Nu är han 15 månader och somnar enkelt i egen säng utan att vi är med. Däremot vaknar han fortfarande upp på nätterna, men bara en eller två gånger.
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

2 tips...
Har ni lampa i rummet? Annars läs om nattskräck..

Mata när bebisen fortfarande sover.. När han är vaken är den ju redan uppjagad.. matat många syskonbarn när de sover eftersom de alltid vaknar hungriga mitt i natten...

Lycka till!!
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

När vår (eller egentligen sambons, men jag tänker på honom som vår ;) ) tvååring i perioder haft svårt att sova/varit ledsen på nätterna har det fungerat bra att låta honom ligga på min mage. Då har jag kunnat somna om medan han ligger på min mage och myser.

Vi testar i natt! Dottern älskade att ligga på magen på någon av oss och sova. Sonen har inte varit lika förtjust. Men det skadar inte att testa igen. :)

*kl*

Vilken jobbig situation. Bara funderar ang välling. Vår dotter slutade också amma väldigt tvärt och tog då inte flaska alls så det blev svårt med välling /ersättning. Däremot så drack hon ur mugg/glas. Vi fortsatte prova flaska och hittade sen en sorts flasknapp hon accepterade. Strax där efter så började hon faktiskt dricka välling. Vi fick prova flera olika sorters välling också innan vi hittade en hon gillade. Så mitt tips är att testa ge välling eller ersättning i mugg/kopp/glas och se om det fungerar. Det är ju inte lätt att somna om med magen tom, och man ställer sig ju inte gärna och gör gröt mitt i natten.

*kl*
Med våra flickor krävdes en invänjningsperiod på ca 14 dagar innan det fungerade med vällingen som de först tyckte var hysteriskt äckligt (till skillnad från ersättning). Sedan älskade de den. Vällingen har många gånger varit vår räddning då de varit för trötta för att äta men ändå hungriga.
Även sonen behövde en kortare invänjning, d.v.s. smaka och sedan får man kasta den. Flera bekanta har också upplevt att man får ha en hel del smaktillfällen innan smaken är etablerad.
Ersättning brukar vara mer smakligt än välling i början, där går det väl att googla för att se om det finns någon passande i ålder.

Mitt bästa sömntips är alltså en riktigt mätt mage, fungerar på mig själv också!;)

Då fortsätter vi att envisas! Jag hoppas att han ska acceptera den eller nappen när han inser att han inte får något annat att suga på. Det är bra att veta att det kan ta ett tag, jag tror att vi gav upp lite för fort med dottern som inte heller villa ha något av det som bebis.
Ersättning provar vi parallellt med vällingen (eller snarare lite då och då). Det kanske är bättre att bara fokusera på en sak och hålla oss till det?

Så gjorde vi också när vår son var som värst. Fast vi plockade inte bort alla möbler, en 7 månaders är kan ju inte åstadkomma vad som helst. Två madrasser på golvet och bort med allt farligt. Sen sov vi jämte honom och ville inte han sova så sov vi ändå. Det gjorde att han lärde sig somna mer eller mindre av sig själv. Rätt som det var så stupade han mitt när han kröp omkring. Så här kunde det se ut.

Nu är han 15 månader och somnar enkelt i egen säng utan att vi är med. Däremot vaknar han fortfarande upp på nätterna, men bara en eller två gånger.

Skönt att höra att det funkade för er också! Var han någonsin ledsen? Jag misstänker att lilleman kommer att bli förbannad rätt snabbt när vi inte plockar upp honom som vanligt.

(Vilken härlig sovställning! Jättesöt verkligen! :))

2 tips...
Har ni lampa i rummet? Annars läs om nattskräck..

Mata när bebisen fortfarande sover.. När han är vaken är den ju redan uppjagad.. matat många syskonbarn när de sover eftersom de alltid vaknar hungriga mitt i natten...

Lycka till!!

Nej, ingen lampa. Däremot är rullgardinen uppe nu på natten och det är rätt ljust i rummet. Jag har läst om nattskräck då hans storasyster har haft det (misstänker vi). Men lillebror visar inte alls samma "symptom".

Det ska jag prova! Kanske kan få i honom lite om han halvsover.

Tack!
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

I övrigt har de sovit bättre och bättre med åldern ju mindre de sovit på dagen. Den sammanhängande sömmen har kommit först när de helt slutat sova på dagarna. Då har de kommit upp i nästan 10 timmar sömn per dygn.
Så har det varit med mina med. Med då var de mycket äldre runt 3-4 år. Upp till 2år har bägge sovit minst två gånger /dag. (som bebisar sov de väldigt mycket så jag förstår att TS är trött och hoppas det blir bättre)
Speciellt vår son var oerhört känsligt då vi skulle vänja av vid att sova dagtid. Fick han 5 min sömn tex. i bilen så blev det jättesvårt för honom att somna den tid han skulle, vilket gjorde att han var väldigt trött när vi skulle upp och då ville han ännu mer sova middag. Med honom hamnade vi väldigt lätt i en ond cirkel om han fick sova dagtid.
gulan
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Skönt att höra att det funkade för er också! Var han någonsin ledsen? Jag misstänker att lilleman kommer att bli förbannad rätt snabbt när vi inte plockar upp honom som vanligt.

Ledsen blev han ibland, men inte sådär vansinnigt hjärtskärande. Mer sur/förbannad. Precis som er son ville han bli buren. Men man finns ju till hands för närhet och värme om barnet vill, vill inte ungen så slipp då. Men låt mig sova:cool:. Skämt åsido, det kommer ju en punkt där man är sämre förälder om man inte får sova och då kan ju lite gråt vara en liten grej i sammanhanget.
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

De tre första nätterna kommer absolut bli jobbigast för er och honom om ni väljer att ändra rutinerna, sen kommer det bara bli bättre, med något bakslag då och då.

Jag har alltid fått "lära" mig att man inte ska ge mat på natten om de vaknar just för att man inte vill bygga upp någon vana att de ska somna till mat eller börja vakna och vilja ha mat för att det blir en vana, men bara för att det fungerat utan mat för oss när de är tillräckligt stora och inte behöver det längre, så betyder det såklart inte att det är bäst för alla.

Vi hade liknande problem med vår dotter. Då hon för det mesta hängde med i en bärsele dygnet runt för att hinna med storasyster, så fick vi henne inte att somna utan att vagga henne, tills jag fick psykbryt efter en natt då jag fått sova kanske en timme totalt då det bara var JAG som dög. Dagen efter började jag vid Morgonvilan att bara lägga ned henne i sängen, ge henne nappen och vyssja henne. Hade handen på henne och tröstade, men tog inte upp henne. Tror hon somnade efter 10-15 (jobbiga) minuter, men för mig fanns det inget annat alternativ. Dagen efter tog det ännu kortare tid och efter 5 dagar kunde jag lägga ned henne, ge henne nappen och snutten, för att sedan säga godnatt och lämna rummet och hon somnar själv. Helt otroligt skönt! Oftast sover hon hela nätterna, men vaknar hon går jag eller sambon in och gör om proceduren (ge napp och snutte över ansiktet) så somnar hon om. Vi behöver inte längre vagga henne timmar.

Ett tips för att göra gröten mer mättande är att göra gröten på ersättning istället för vatten, då blir den mer mättande och "tyngre" så att de är mätta längre. Så gör vi på kvällen. :)
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Tack för tipsen och stöttningen! Det känns så otroligt mycket lättare bara efter att ha startat den här tråden, även om inga förändringar skett än.

Vi är ett fårskinn bara och jag tycker att det är så strävt och obekvämt. Han sover på det i vagnen som det är nu men han verkar inte gilla det speciellt mycket. Men det är kanske något annat du menar?

Det ska vara ett riktigt babylammskinn. (Helst ifrån Nya Zeeland.) Ett sådant som man kan tvätta i maskin. De är otroligt mjuka och sköna. Mina barn sov och även min bonusdotter sover direkt på det och det är stor skillnad på sömnen med och utan. Jag och sambon köpte ett skinn härifrån http://www.minimundus.se/body_klader/ull_minimundus.htm till hans lilla barnbarn när hon föddes. (Gå in på baby och sedan på filtar och fällar och sedan lammskinnsfäll ifrån Nya Zeeland.)
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Precis så är det med vår son, han har bara hängt med och är så van att sova när vi rör oss. Tack för att du delade med dig av hur ni har gjort, det hjälper jättemycket att få höra om andras erfarenheter! Och tack för tipset om gröten! Vi provar det i kväll! :)

*kl*

Så, i går var första försöket att somna i sängen och stanna där hela natten. Han sov tyvärr en liten stund runt klockan 18 då han var så trött att det inte ens gick att få i honom middag. Efter middag och lek och bus så gav vi honom gröt vid 21:30 och efter den började han gnugga sig i ögonen och visa att han var trött. Jag tog honom i famnen och vaggade honom tills han började klippa med ögonen och se riktigt trött ut men ändå var vaken. 22:15 lade vi oss och han blev rätt pigg på en gång och låg och pratade och tuggade på fingrarna. När han insåg att inget kul skulle hända och att jag inte gav nåt gensvar så började han gråta men en trött och arg gråt, inte en ledsen gråt-gråt liksom. Jag varierade mellan att buffa honom mjukt på rumpan och att stryka honom över ryggen och till slut så bröjade han somna. Det tog en liten stund av ålande och "gnällande" men sen sov han faktiskt. Tittade på klockan och det hade bara gått 30 minuter! Sen sov han i 6 timmar i sträck! Jag var närmast i chock när han väckte mig vid kvart i fem. Sen vaknade två gånger till innan kvart i sju när jag skickade upp sambon (som sovit på soffan i väntan på sin tur med bebisläggande) med honom. Men de tre gångerna lyckades jag få honom att somna om i sängen med bara lite vatten och buffande på rumpan.

Det känns så overkligt, jag har fått sova! :) Vi är dock helt förberdda på att det kan gå sämre i natt så vi njuter av natten som var och laddar upp för en katastrof natten som kommer. Men ändå! Sömn!

Några frågor bara: han sov på mage hela natten. Är det fortfarande farligt? Han är som sagt 7 månader och kan vända från mage till rygg och krypa.
Några förslag på hur vi kan få in gröten på ett bra sätt på kvällen? Som det är nu så äter vi (inkl. sonen) middag runt 17-18 och då är han alldeles för trött tre timmar senare för att få i sig gröt. Jag tänker att det är bra med 5 mål mat/gröt om dagen åt honom. Nu äter han: 7 gröt, 11 lunch, 14 gröt eller frukt, 17 middag, 20 gröt (som han oftast är för trött för). Alla tiderna är givetvis ungefärliga, han äter när han är hungrig.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 498
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 145
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 930
Senast: Madalitso
·
Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
2 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp