Hjälp oss att hjälpa vår son!

Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Kan det kanske vara lättare att få i sig den sena gröten om den är drickbar? Kanske göra den i ersättning så att den mättat ändå
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Gud vad glad jag blir för eran skull :laugh: Det är helt underbart när det bara fungerar!
Vad gäller att ligga på magen så säger experterna vad jag har läst att när barnen själva kan vända sig så är det inte lika farligt längre. Någon får gärna rätta mig om det är fel men det är vad jag läste/hörde senast iallafall.
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Kan det kanske vara lättare att få i sig den sena gröten om den är drickbar? Kanske göra den i ersättning så att den mättat ändå

Det är en bra idé! Jag misstänker att han kanske inte vill dricka eftersom det påminner om välling men man vet ju inte. Jag tror att vi testar gröt gjord på ersättning först och sen tunnar ut den sas om han gillar det. :)

Gud vad glad jag blir för eran skull :laugh: Det är helt underbart när det bara fungerar!
Vad gäller att ligga på magen så säger experterna vad jag har läst att när barnen själva kan vända sig så är det inte lika farligt längre. Någon får gärna rätta mig om det är fel men det är vad jag läste/hörde senast iallafall.

Tack! :D Det känns helt fantastiskt. (Och lite fånigt att bli så glad för en sån här sak som många förmodligen tycker är så enkel. Jag vill typ ställa mig på Sergels torg och skrika ut att jag har fått sova, men det känns lite överdrivet. :D)
Ok, vad skönt! Då kan han fortsätta med det, jag vill helst inte börja "bråka" om sånt nu när han faktiskt lyckades finna ro och sova på egen hand.
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Tittade på klockan och det hade bara gått 30 minuter!

Grattis till sex timmars ostörd sömn!

Jag vill bara passa på att påpeka hur himla smart det är att titta på klockan när man gör så jobbiga saker som att gå med skrikande bebisar, lägga skrikande bebisar, eller något liknande. Det känns ofta som en evighet, men håller man koll på tiden visar det sig ofta att det handlar om 15-30 minuter. Jag tycker att det ofta är tröstande. Jag använder knepet även vid otrevliga tandläkarbesök och liknande.

Om du är orolig för att han ligger på mage, skulle jag i ert läge hellre sätta på honom ett babylarm än att bråka om sovställningen. Det känns lite överkurs att förhandla med en sömnlös bebis om hur han ska ligga när han sover.
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Några förslag på hur vi kan få in gröten på ett bra sätt på kvällen? Som det är nu så äter vi (inkl. sonen) middag runt 17-18 och då är han alldeles för trött tre timmar senare för att få i sig gröt. Jag tänker att det är bra med 5 mål mat/gröt om dagen åt honom. Nu äter han: 7 gröt, 11 lunch, 14 gröt eller frukt, 17 middag, 20 gröt (som han oftast är för trött för). Alla tiderna är givetvis ungefärliga, han äter när han är hungrig.

För oss har det passat med ca 3 h mellan måltiderna. Var det någon gång det blev grinigt kunde man ge sig den på att det hade gått för lång tid mellan målen.
Jag tycker att du ska passa lite så att det inte blir alldeles för mycket mjölmat (finns en rekommendation ang. antalet mjölmål). 20-gröten hade jag definitivt bytt ut till välling om han är för trött.

Med alla barnen (efter amningen varit avslutad) har vi gjort så att vi gjort i ordning en extra flaska ersättning/välling och lagt bredvid barnet när vi själva gått och lagt oss och så har barnet gripit flaskan och druckit själv i sömnen. Säkerligen inte det bästa rent bakteriemässigt men för oss har det varit guld då vi kunnat sova hela natten både vi och barnen (och ingen har blivit sjuk!). Att de äter utan att ha vaknat upp helt gör ju att det går oerhört smidigt att somna om för barnet. Vad skönt för er att ni äntligen fick lite sömn, hoppas att det fortsätter!
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Grattis till sex timmars ostörd sömn!

Jag vill bara passa på att påpeka hur himla smart det är att titta på klockan när man gör så jobbiga saker som att gå med skrikande bebisar, lägga skrikande bebisar, eller något liknande. Det känns ofta som en evighet, men håller man koll på tiden visar det sig ofta att det handlar om 15-30 minuter. Jag tycker att det ofta är tröstande. Jag använder knepet även vid otrevliga tandläkarbesök och liknande.

Om du är orolig för att han ligger på mage, skulle jag i ert läge hellre sätta på honom ett babylarm än att bråka om sovställningen. Det känns lite överkurs att förhandla med en sömnlös bebis om hur han ska ligga när han sover.

Tack!

Ja, jag ska fortsätta att ha klockan där inne så att jag vet hur lång tid allt tar. Det är också bra om vi måste turas om så att vi vet hur länge den andra fått sova så att båda får någorlunda bra sömn.
Han får fortsätta sova på mage. Det känns som sagt lite dumt att börja bråka om det. Och han kan ju faktiskt rulla över på mage även i sömnen utan att vi kan kontrollera det.

För oss har det passat med ca 3 h mellan måltiderna. Var det någon gång det blev grinigt kunde man ge sig den på att det hade gått för lång tid mellan målen.
Jag tycker att du ska passa lite så att det inte blir alldeles för mycket mjölmat (finns en rekommendation ang. antalet mjölmål). 20-gröten hade jag definitivt bytt ut till välling om han är för trött.

Med alla barnen (efter amningen varit avslutad) har vi gjort så att vi gjort i ordning en extra flaska ersättning/välling och lagt bredvid barnet när vi själva gått och lagt oss och så har barnet gripit flaskan och druckit själv i sömnen. Säkerligen inte det bästa rent bakteriemässigt men för oss har det varit guld då vi kunnat sova hela natten både vi och barnen (och ingen har blivit sjuk!). Att de äter utan att ha vaknat upp helt gör ju att det går oerhört smidigt att somna om för barnet. Vad skönt för er att ni äntligen fick lite sömn, hoppas att det fortsätter!

Det hade jag faktiskt inte tänkt på! Vi gör nog om mellanmålet på eftermiddagen som han ändå inte är så jätteintresserad av till ett fruktmål i stället. Kanske en liten smörgås också om det behövs.

Det låter som en smart lösning. Jag blir alltid så imponerad av föräldrar som har fått sånt att funka!

Tack! :)
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Tack själv, det är ju alltid trevligt att dela med sig av sina erfarenheter till någon är positivt inställd till råd!:)
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Hur har natten varit? Hoppas att ni har fått sova :)

Den har varit bra, tack! I går tog läggningen 15 minuter med bara lite gnäll. Och sen sov han 7 timmar i sträck. :) När han "vaknar" sen är det lite svårt att få honom att somna om så det jobbar vi vidare med. Vi gjorde som Lottch tipsade om och blandade gröten med ersättning istället och det funkade jättebra (tack för tipset Lottch! :)).

Vi fortsätter som vi har gjort hittills, vi förväntar oss inte att det ska funka utan vi är inställda på katastrof. :) I natt ska hans storasyster med i ekvationen också. Förhoppningsvis stör de inte varandra för mycket. :crazy:
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Skönt att det fungerar!
Hade tänkt att hoppa in i tråden tidigare men nu är tipset försent dessutom verkar det inte vara rätt sorts tips.

Men kan berätta att vi har haft det jättejobbigt med sömnen till vår son, inte förens han var 8 månader kunde han sova en hel natt.
Innan dess vaknade han varannan- var tredje timme, men en dag vände det plötsligt.

Om att sova på mage har vår son gjort det sen han var ca 3 månader, vände sig redan när han var 2,5 vecka i sömnen och vid tre månader så gav vi upp.
Han sover över täcket på magen åt andra hållet än vi lägger honom:D

Jag gjorde egen välling åt honom i början, enkelt och simpelt om ni känner för att prova
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Kul att det fungerade med gröten! Ni kanske ska prova att blanda med lite tunn välling så han får in smaken utav välling? Vi gör så på kvällen att mellan 17.17-30 så får hon gröt med fruktsmakisar och utblandad med ersättning, jg brukar göra en flaska med 210ml vatten och använda det som blir över från gröten till kvällsmålet som brukar ges kring 18.30-19.

Det där med att få dem att somna om på natten var jag lite orolig för, men jag gör precis samma procedur som när vi lägger henne (napp och snutte) och då brukar hon slappna av och somna efter ett kort tag. Vissa dagar fungerar det Inte, tyvärr, men ibland ;)
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Jisses, så bra! Hoppas att det håller i sig nu bara, men det är nog bara att fortsätta med samma rutiner. Är kanske inte så konstigt att han har svårt att somna om, han är väl inte van att sova så länge i sträck, så han känner sig väl utsövd efter 7 tim ;)
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Härligt att det har varit bättre nu senaste nätterna! Det är hemskt att inte få sova!

Vi hade det kämpigt på nätterna med, framförallt, vår yngsta dotter. Äldsta dottern sov bra första halvåret (vaknade och ammade med tre timmars mellanrum men somnade om direkt vid brsötet, så det var inga problem). andra halvåret - elva månader framåt eller så, var rätt tuff. Hon vaknade ofta och ville leka, var inte ett dugg trött. Vi bar omkring på henne många nätter, ofta tre gånger/natt och det tog ofta en bra stund innan hon somnade om. Jag vet inte riktigt vad det var som fick det att vända, men från att hon var ca 15 månader sov hon ändå helt okej. Vi tog bort nattvällingen där någonstans och det gjorde att hon sov lite bättre, då vaknade hon till två-tre gånger varje natt men somnade om snabbt. I dag är hon snart fyra år och sover bra. Hon vaknar i regel till, en-två gånger varje natt och berättar något hon funderat på eller drömt om (det snurrar en herrans massa tankar i det lilla huvudet!), och somnar snabbt om igen :love: I natt vaknade hon och sa såhär: Mamma, du vet den där lilla larven i våran kruka? Nu är det ju vinter så då är den en larv och kanske sover i krukan. Men när det blir sommar så ska ju larven bli en fjäril och då kommer den ju inte ut om inte vi hjälper den. Men oroa dig inte, jag ska släppa ut den när den har blivit en fjäril!" och sen somnade hon bums igen.

Maja, minstingen, hon sov som en kratta sitt första år. Det var rent hemskt såhär i efterhand! Hon sov aldrig någonsin mer än 3 timmar i streck, och gick det tre timmar så var det verkligen så att man jublade! Ofta vaknade hon med 30 min mellanrum, ibland 1 timme, och ville amma. Hon somnade sällan (läs typ aldrig) om direkt som storasyster gjort, utan då vaknade hon till och ville vara vaken. Hon blev vansinnig om hon inte fick ha tutten i mun hela nätterna, och försökte jag slingra mig loss vaknade hon direkt (tog inte napp). Jag hade rätt ont i kroppen av att amma en på ena sidan och krama den andre (då 1,5 år) på andra sidan. Jag sov kanske i genomsnitt 3,5 timme osammanhängande per natt, och efter ett år var jag ett vrak. Maja vägrade välling, både dagtid och nattid, trots att jag tror att en stor del av problemet var att hon inte var riktigt mätt eftersom min mjölk var rätt kass. Tillslut pallade jag inte mer, maken fick ta henne (trots illvrål om tutte) på nätterna och låg i en säng på övre plan så att jag inte skulle vakna av henne. Redan första natten tog hon vällingflaskan och sen var hungerproblemet löst. Vi hade ju såklart provat att låta Micke ta henne på nätterna innan också, men sålänge jag fanns i närheten gick det bara inte, och hon väckte hela huset =)
Så från 13 månaders ålder fick jag äntligen sova lite mer och Maja började hinka välling på nätterna, ibland så mycket som 5 flaskor, räknat från kväll till morgon. När hon var drygt 1,5 år bestämde vi oss för att ta bort nattvällingen, något som vi trodde skulle bli svårt. Men det gick jättebra och sen dess har hon sovit jättebra. Hon vaknar i regel en gång/natt och kastar sig i famnen på oss och somnar om direkt. Det är rena drömmen!

Nu fick du en jättelång berättelse, och kanske inga tips, men jag vill bara ge dig hopp om att det kommer bli bättre. Jag har alltid följt min magkänsla, och jag har aldrig velat utsätta barnen för ångestfyllda känslor i stil med 5 min metoden. Var inte rädd för att ge alvedon när tänder spökar och prova alla olika lösningar du kan komma på. Välling (och många nappar för storasyster) vid sängen har vi också kört med, smidigt som bara den!

Om det blir värre så skulle jag prova att utesluta mjölkprodukter ett tag för att se om det gör någon skillnad. Jag har fått förklarat för mig att många bebisar med känslighet mot något födoämne ofta sover oroligt på nätterna. Men nu verkar det ju ha vänt för er!

//Julia
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Kul att det funkar!

Ett tips vi har kört med vår om han vaknat okristligt tidigt är att vara så tråkiga det bara går.

Alltså, inget onödigt prat eller rörelser, inte tända lampor, utan bara själv visa att det är natt och då sover man.

Inatt hade vi en 14-månaders som sov, utan avbrott, från 21.30 - 9.30 i sin egen säng! När man lägger honom i sängen suckar han nöjt "åh!", sen somnar han utan att vi är med. Då känner man verkligen att man gjort nåt rätt med sovrutinerna!
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Så gör vi med, vi pratar inte och tänder inte, vi stoppar bara i nappen och lägger han till rätta. Vi ger inte heller ngn mat på natten, utan tidigast kl 6 på morgonen, då får han sin välling kl 19 på kvällen och somnar ca 19.30, Våran lille är 7.5 mån. Vi sover oftast hela nätter och har gjort de sista 3 mån. Innan hade han kolik och vi kom fram till att han inte tål mjölkprotein och sojaprotein. Då sov vi 3 tim/dygn och vi såg ut som levande döda, bleka med mörka ringar runt ögonen :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Härligt att få sova!

Det är inte farligt med att sova på mage om de kan vända sig. Det var svaret jag fick när jag var orolig. Mitt barn sov på en fullstor madrass (120) i ett hörn och så ett hemma-gjort skydd för huvudet mot väggen. Ut mot golvet fanns inget, la bara en filt/duntäcke där för att dämpa eventuellt fall. Sedan hade vi alltid två kuddar och två täcken i sängen. Så när det var ledset gick man bara in och kunde somna bredvid. Då var man där, fick närhet, men ändå kunde sova lite själv. Det räddade oss!

Tänkte ang mat, prova och se vad som händer om du ger annan portionsuppbyggnad på maten. De riktiga lagade målen sas. Vi gav så här:
07 - havregynsgröt med vetegroddar och paltbröd.
11:30 lunch, fisk, kött, kyckling med kikärtor eller linser, vanliga ärtor/majs.
15 - youghurt (nu finns skyr naturell, vi gav fullfets youghurt)
17:30 middag, ungefär som lunch.
Fick vi i barnet gröt så åt den det vid 20, men det behövdes oftast inte. Just att använda kikärtor, linser osv som tillbehör gav en väldigt positiv effekt på mättnaden.

Kanske värt att prova och se hur mättnaden blir?
 
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Men kan berätta att vi har haft det jättejobbigt med sömnen till vår son, inte förens han var 8 månader kunde han sova en hel natt.
Innan dess vaknade han varannan- var tredje timme, men en dag vände det plötsligt.

/.../

Jag gjorde egen välling åt honom i början, enkelt och simpelt om ni känner för att prova

Vad skönt att det vände för er! Jag vågar inte hoppas på att det ska bli helt bra än men någon gång lär han ju sova tycker man. :)
Ja, det skulle vi kunna prova! Hur gör du den?

Kul att det fungerade med gröten! Ni kanske ska prova att blanda med lite tunn välling så han får in smaken utav välling? Vi gör så på kvällen att mellan 17.17-30 så får hon gröt med fruktsmakisar och utblandad med ersättning, jg brukar göra en flaska med 210ml vatten och använda det som blir över från gröten till kvällsmålet som brukar ges kring 18.30-19.

Det där med att få dem att somna om på natten var jag lite orolig för, men jag gör precis samma procedur som när vi lägger henne (napp och snutte) och då brukar hon slappna av och somna efter ett kort tag. Vissa dagar fungerar det Inte, tyvärr, men ibland ;)

Ja, jag ska försöka smyga in lite välling snart. Jag tycker att den är ganska lik gröten i smaken men han vill absolut inte ha nån så förmodligen känner han skillnader som inte jag gör.
Vi har fortfarande problem att få honom att somna om. Han gråter och är arg och jag måste buffa rumpan på honom konstant annars vaknar han.

Jisses, så bra! Hoppas att det håller i sig nu bara, men det är nog bara att fortsätta med samma rutiner. Är kanske inte så konstigt att han har svårt att somna om, han är väl inte van att sova så länge i sträck, så han känner sig väl utsövd efter 7 tim ;)

Det hade jag inte ens tänkt på men det låter ju logiskt att han är mer utsövd än han varit tidigare.

Kul att det funkar!

Ett tips vi har kört med vår om han vaknat okristligt tidigt är att vara så tråkiga det bara går.

Alltså, inget onödigt prat eller rörelser, inte tända lampor, utan bara själv visa att det är natt och då sover man.

Inatt hade vi en 14-månaders som sov, utan avbrott, från 21.30 - 9.30 i sin egen säng! När man lägger honom i sängen suckar han nöjt "åh!", sen somnar han utan att vi är med. Då känner man verkligen att man gjort nåt rätt med sovrutinerna!

Ja, vi försöker att vara supertråkiga. Jag upplever honom dock som trött men att han inte kommer till ro. Han vill sova men inte i sängen. Tyvärr. Jag antar att det handlar om att ha tålamod och vänja honom vid att sova i sängen och inte i famnen. När han blir van vid att vi ligger kvar i sängen så lär han ju (förhoppningsvis) få lättare att somna om.

Åh, vad skönt det låter! Ja, ni har lyckats bra! :)

Freyja_bus: Tack för att du delade med dig! Jag ska försöka hålla i minnet att det blir bra till slut. Ibland känns det som att vi aldrig ska få sova igen men jag vet ju att jag inte kommer att sitta med en 15-åring i famnen hela nätterna. Just nu känns det dock väldigt tungt att tänka sig att fortsätta såhär ända till sommaren t.ex. :crazy:

95johsv:
Kanske värt att prova och se hur mättnaden blir?

Tyvärr äter han bara burkmat. Min plan var att laga all maten själv men eftersom han slutade amma så fort och vägrade äta maten jag lagade så fick det bli burkmat. Annars var det ett väldigt bra tips!

*KL*

Natten till i dag gick också bra till att börja med. Han somnade på en kvart och sov sedan 6 timmar i ett sträck. Sen tog det en timme att få honom att somna om. :crazy: Då sov han en timme och sedan lyckades jag bara få honom att somna korta snuttar tills jag gav upp vid 6-tiden och skickade upp sambon med honom så att jag fick sova några timmar. Vi får kämpa på med uppvakningarna. Jag upplever honom som sagt som väldigt trött men att han inte kan komma till ro. Om jag sätter mig upp med honom så somnar han på en gång men så fort jag lägger ner honom så blir han förbannad. Nu är min tanke att inte plocka upp honom såvida han inte blir ledsen. Är han bara arg så fortsätter jag att buffa och klappa och bara vara där.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp oss att hjälpa vår son!

Jag finfördelade havregryn i matberedaren, tog ca 3 matskedar av det och kokade upp med 1,5 dl vatten sen hällde jag på mjölk (tror det var ca 2 dl) och värmde till ät-tempratur och hade i ersättningspulver. Fast då kan det vara bra att vänja in på mjölk först annars blir det skrikigt!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 506
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 145
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 930
Senast: Madalitso
·
Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
2 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Problemhund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp