Hjälp! Problem med hullet...

D

Diggemon

Jag har fått ett stort problem. Vi har två katter; Dimma och Wilma. Bägge katterna är ganska små. Fram tills för ca 2 månader sedan hade de fri tillgång på torrfoder.

Dimma är 1,5 år och äter allt hon kommer över och hon kunde nog vräka i sig 2,5 dl om dagen tidigare. I början av hösten vägde hon 4,8 kg, var konstant dålig i magen och glanslös i pälsen. :crazy: Vi började för ca 2 månader sedan ge henne Iams light-foder 4 ggr om dagen. Nu väger hon 4,0 kg, är aldeles lagom i hullet, bra i magen och verkar må kanon. :)

Problemet är Wilma 2,5 år. Henne får man truga i all mat. Hon äter endast torrfoder, allt annat ratar hon. Vi har provat med allt; blötmat, kött, fisk etc, men det vägrar hon äta. :confused: Under den tid de hade fri tillgång på mat höll hon sig hyfsat i hull (dock i magraste laget), men nu har hon gått ner från 3,6 till 3,2 kg och det fortsätter rasa... Vi försöker ge henne mat så ofta vi kan, men hon äter bara ett par tuggor åt gången (som hon alltid gjort). Hon börjar bli väldigt mager nu och pälsen är glanslös, inte så konstigt när hon inte får i sig någon näring... :cry:

Vad ska vi göra??? Har tittat efter högenergifoder för katter, men det verkar inte finnas. Har ni några förslag? Vi vill ju inte gärna behöva göra oss av med ena katten för att de inte funkar ihop matmässigt!

Hjälp oss!
/ Digge
 
Jag har samma problem,min enda fertila hane är fet som en kossa o får komentarer hela tiden ,både på utställningar o av andra uppfödare.... :angel:

Min hona däremot är så smal....typ: Kate Moss.modellen.
Men ser benknotorna sticka upp vid svansen..... :crazy: :(

Jag har löst det så här:I "öppen terräng" så har jag fri tillgång på RC sensible blandat med RC indoor.Det får alla katter äta av ,hanen o mina fertila ska inte ha fet mat så RC light hade varit det bästa men honan o ungen går dit o äter ibland så jag vill inte ha helt fetfritt där.

Sen har jag en kartong ,ganska lång där jag placerat en skål med RC kitten.....har skurit upp ett hål stort nog att endast honan o bebisen kommer in i kartongen.

Där är det såklart fri tillgång o så får de två alltid äta vid matbordet o är de enda som får tigga .
Det skiter jag i ,känns viktigare att de går upp i vikt än att de är väluppfostrade.

Min fert.hane väger runt 6 kilo.....alldeles för mkt för en aby.... :angel:ska ligga runt fyra,max fem kilo.

Honan väger ca:2,1....alldeles för lite... :( :( :(
Hon är liten i kroppen o nätt som en fluga men några knotor vill jag inte se. :crazy:

Vet inte om mina försök funkar ,om inte så skiter jag i min hane...då blir det kittenmat för hela katteriet....jag får fortsätta ställa honom efter att jag fått fason på honan.

Funkar de så är det ju bra....har bara hållt på i drygt en vecka.... :smirk:
 
Tyvärr kan jag inte ha fri tillgång på någon mat längre då Dimma äter tills hon ser ut som en balong. Sedan blir hon jättedålig i magen och går och fiser och skiter löst... Hon är helt besatt av mat. Ligger det en påse eller kartong med hund- eller kattmat någonstans i lägenheten biter hon sönder den och sätter i sig innehållet... Lika så med människomat, hon stoppar i sig allt hon kan förutom grönsaker... :confused:

Idag har vi i alla fall varit till djuraffären och kom hem med Royal canin kitten till Wilma. Den maten tyckte hon i alla fall om som liten och den innehåller ju lite mer än "vanlig" mat, får hoppas det funkar.

Jag känner mig så hemsk som matte som inte kan tillfredställa deras behov på ett bra sätt. :cry:

/ Digge
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
636
Senast: Hazel
·
Övr. Hund Någon som har förslag på vad man kan ge för att hunden ska lägga på sig lite och som samtidigt är snällt mot magen? Harry är väldigt...
2
Svar
34
· Visningar
2 599
Senast: Tonto
·
Katthälsa Jag och min sambo är totalt nybörjare på katt och fick hem en liten neva masquerade för några veckor sedan. Vi köpte samma mat som...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 686
Senast: MJLee
·
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp