Bukefalos 28 år!

Hjälp: Synpunkter på MJ i förhållande till smrp

E

Eeiram

Hej!

Jag har tidigare fått tips om att min hästs grundbehov är mellan 60-70 MJ samt 390-505 g smrp beroende på hur mycket hon motioneras.

Hästen i fråga är ett 17-åriga varmblodssto, väger cirka 500-550 kg skulle jag tippa på. Hon är ganska kraftigt byggd. Hon har en gammal senskada som spökade i september förra året. Från dess har jag av veterinärer rekommenderats skrittmotion 40-60 minuter/dag, nu också med 200-300 meters trav per rid/kör-tur. Med andra ord blir det ingen hård träning för henne, utan mest skritt. Dock rids hon så gott som varje dag, även om det ibland bara bli en halvtimme osv.

Jag är inte alls hemma i foderdjungeln, men hästen har en mage som jag inte lyckats träna bort seadn förra årets sommarbete. Hon är inte jättetjock, men jag tror ändå att hon får för mycket energi.

Jag är absolut ingen foderstatsberäknare. Därför frågar jag (återigen) om er hjälp.

Grovfoderanalys:
Torrsubstans 84 %
Smältbart protein, foder 8 g/kg foder
Energi, foder 7.6 MJ/kg foder
Kalcium Ca 1.8 g/kg foder
Fosfor P 1.1 g/kg foder
Magnesium Mg 0.6 g/kg foder
Kalium K 7.9 g/kg foder
-----------------------------------
Råprotein 43 g/kg Torrsubstans
Smältbart protein 9 g/kg Torrsubstans
Energi 9.1 MJ/kg Torrsubstans

Hästen får :
6 kg hö - 45,6 MJ, 48 g smrp
1,5 kg KRAFFT Lusern hackat strå - 12,75 MJ, 157,5 g smrp
0,1 kg betfor - 1,25 MJ, 7 smrp
0,2 kg havre - 0,98 MJ, 8,7 g smrp
0,1 kg vetekli - 0,85 MJ, 10,5 g smrp
0,25 kg KRAFFT Rehab - 2,5 MJ, 27,5 g smrp
0,5 kg KRAFFT Protein - 6 MJ, 165 g smrp
50 g KRAFFT Miner blå

Totalt: 69,93 MJ, 424,2 g smrp
Kvot: ~ 6,07

Finns det något jag kan ändra på i foderstaten för att minska energin ytterligare? Eftersom hästen skall gå på bete från och med mitten på juni någonting så behöver jag få ner banta ner hennes mage för att hon inte skall bli för tung så att det gäller på hennes senskadade ben.

Mycket tacksam för svar!

Mvh Marie
 
Sv: Hjälp: Synpunkter på MJ i förhållande till smrp

Eftersom behoven man räknar på är ungefärliga, så kan vi helt enkelt räkna en foderstat med behoven i underkant istället för överkant.
Dvs runt 60 MJ och minst 360 smrp (kvot 6, lite högre är sällan fel, särskilt om hästen är bukig).

Grunden är ju grovfodret, din nuvarande ranson (6 kg hö, 1,5 kg lucern) ger 58 MJ och 205 smrp.
Ett alternativ är att ge mindre hö och mer lucern (i och med att du ger hack kan det gå bra).
5 kg hö och 2 kg lucern hack ger 55 MJ och 250 smrp som är en bättre bas att utgå ifrån.

Småskvättarna havre, kli, K rehab och betfor är inte de mest proteintäta fodermedlen, så de tillför rätt mycket extra energi samtidigt som de ger sitt proteintillskott. Vill du minska energin är det de sakerna du ska skära i först, och gå på det tunga artilleriet för så rent proteintillskott som möjligt. Men minns jag rätt så står hästen på uttrappning av de fodersorter som du hade kvar av, och då är det ju en övergångsfas. Men det kan ändå vara vettigt att fundera på alternativ.

Mest proteintäta tillskottet är soja, det är billigt också.
0,5 kg soja ger 6,3 MJ och 190 smrp, vilket totalt blir 64,3 MJ, 395 smrp, kvot 6,1. Det är ett ok alternativ, men hästen vill nog inte äta ren soja, så en skvätt betfor eller så kan nog behövas till.

Förslag 1: 60 MJ, 370 smrp, kvot 6,1
5 kg hö
2 kg lucern hack
0,3 kg soja
0,1 kg betfor

Förslag 2: 61 MJ, 415 smrp, kvot 6,8
5 kg hö
2 kg lucern hack
0,5 kg krafft protein

Båda förslagen ger överskott av kalcium, så Miner Blå kan du skippa. Det som behövs är egentligen fosforbalans, för hästen behöver minst 5 g fosfor (P) till om dagen, helst 10 g (utan att samtidigt öka kalciumet för mycket då). Miner vit kan dock funka.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 618
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 235
Foder & Strö Min häst är en svårfödd krabat och skulle behöva lägga på sig lite till, framförallt överlinjen. Vet att man inte kan fodra till sig en...
Svar
2
· Visningar
588
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 814
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp