hjälp!! Tappat respekt för elstängslet.

Sv: hjälp!! Tappat respekt för elstängslet.

Synd att jag inte har någon klippmaskin.

Ett så pass begränsat område kan man klippa med vanlig sax. Lägg saxen jämns med huden, klipp inte inåt med spetsen. Det räcker förmodligen med lite stubb, behöver väl ej rakas in till huden helt.
 
Sv: hjälp!! Tappat respekt för elstängslet.

Har du läst senaste Ridsport? Första sidan i delen "Inblick" handlar om elproblem på vintern. Hästarna känner inte stöten för de inte jordar själva när de står på snön, dessutom måste spettet förbi tjälen, dvs djuuupt om det ska funka.

Tips i Ridsport är att dra järntrådar om du inte har det, och två trådar nära varandra (3 - 4 cm emellan)- den ena till plus, den andra till minus på aggregatet. Hästen får en stöt när den kommer åt båda samtidigt.

Och så tipsar de om något som heter Polarband - bygger på samma princip: plus o minus i samma tråd, ingen jordning.
 
Sv: hjälp!! Tappat respekt för elstängslet.

KL
jag vet inte hur jag tänkte igår när jag skrev, men det är förstås inte bringan som går emot stängslet. Så lågt stängsel har jag inte. Det är underdelen av halsen/strupen. Hon håller upp huvudet och trycker på.
Idag har hon varit på grinden trots att hon inte är ensam. Men hon har bara varit på den nedre tråden. Den hamnar mitt på hennes framben ungefär. Den tråden hängde för att den var uttöjd, men den övre var spänd. Hon går inte fram till tråden med mulen när jag provade. Hon backade direkt, men övriga kroppsdelar går visst bra. Jag får nog prova klippa henne lite så hon känner strömmen. attans ponny,( men hon är så himla söt)
 
Sv: hjälp!! Tappat respekt för elstängslet.

*utan att ha läst hela tråden...*

Vi fick hem en avvand hingstunge som sällskap till min. I andra hagen gick min hingstunges mamma, och nykomlingen tyckte att hon var en riktig pärla....

Vad hästägaren glömde nämna var att han hemma hos dem smitit ut ur hagen ganska ofta.
Så det gick ju bara någon dag innan jag hörde mystiska ljud ute. Väl ute konstaterade jag att täckesförsedda stoet hade ovälkommen uppvaktning,,,
Han hade pressat sig mellan Polarbanden och tack vare sin rejäla shettispäls (fast han var ett halvblod...) så kände han ingenting.
Sedan hade han oturen att försöka en gång till på ett annat ställe i hagen - när jag råkade vara där. Banden satt lite annars där så att han kom sig bara halvvägs men jag såg ju att han inte fick ström där han stod med trådar på sig.

Vad göra? 20-25 grader kallt.
Vi rakade honom under halsen/på bogen och sedan blötte vi honom ordentligt där - och sedan tryckte vi elhandtaget mot bogen.
Vi fick upprepa detta ett par gånger (sambon hade honom i långrep) men sedan försökte han inte smita mer,

Det kanske hade varit svårare om nu inte stoet tyckt att han inte alls var något att hänga i julgran och således inte visade brunst förrän ganska sent på våren. Trots att hon då stod tillsammans i stallet med två ettårshingstar.
Förståndig fröken.
 
Sv: hjälp!! Tappat respekt för elstängslet.

Verkar ju vara en väldigt smart liten häst du har. Hoppas det funkar med klippningen, men som du beskriver henne är nog risken uppenbar att det blir helklippning då risken känns stor att hon kommer att prova med andra håriga kroppsdelar där du inte klippt. Eller så kommer hon på att man kan bita på handtaget och öppna :eek:

Det är bara att inse att för oss människor är det nog enklast ifall hästen är lite trögtänkt ;)
 
Sv: hjälp!! Tappat respekt för elstängslet.

Huvudet håller hon ovanför staketet.

Då behöver du nog ett högre staket. I hästars hjärnor är det tyvärr så att när huvudet är ute så är halva striden vunnen redan enligt min erfarenhet. Som sagt, stäng in huvudet så kommer hästen att stanna innanför också. Har du ingen du kan låna klippmaskin av? Det går att använda en för människor - men bara en gång. Klippning kommer dock bara att funka om hästen trycker långsamt - går det för fort hinner den inte stoppa och backa tillbaka in i hagen igen och då lär den sig istället i värsta fall att ta mer sats.

Jag har haft några olika varianter och tycker utan tvekan att kryparna är värst, men även där gäller det att se till att inte huvudet kommer utanför.
 
Sv: hjälp!! Tappat respekt för elstängslet.

Hej!
Jag köpte ett sto i höstas som har samma problem.
I början gick hon ingenstans pga elen i stängslet med sedan så försvann elen när det frös till och hon bröt sig ut.
Vi fixade staketet med tråd, köpte starkare aggregat, förstärkte det med plankor men inget funkade. :mad:
Det var boxvila som gällde för henne och "rastning" när jag var uppe i stallet och kunde hålla vakt.
Hon tog sig ut under staketet och tryckte sig mot det tills tråden gick av.
Nu har hon anten och ett halsband som är fast flätat i manen.
På så sätt kan hon inte ta sig under staketet och inte trycka sig mot, och det har funkat underbart! :)
Det är inte snällt mot hästen att ha dessa men de är bara en förstärkare av elstängslet och jag föredrar att min häst får en stöt istället för att bli påkörd.
 
Sv: hjälp!! Tappat respekt för elstängslet.

Tror du det räcker med sax? Hoppas det. jag får prova.
 
Sv: hjälp!! Tappat respekt för elstängslet.

Jag har läst Ridsport. problemet är att mitt aggregat inte är speciellt nära hagen. Det sitter inne i stallet och hästarna ska gå på marken där emellan så jag kan inte ha trådarna liggande där.Tyvärr.
 
Sv: hjälp!! Tappat respekt för elstängslet.

Verkar ju vara en väldigt smart liten häst du har. Hoppas det funkar med klippningen, men som du beskriver henne är nog risken uppenbar att det blir helklippning då risken känns stor att hon kommer att prova med andra håriga kroppsdelar där du inte klippt. Eller så kommer hon på att man kan bita på handtaget och öppna :eek:

Det är bara att inse att för oss människor är det nog enklast ifall hästen är lite trögtänkt ;)

ja hon är snabb i tanken. Jag valde henne istället för en jämnårig som var lite segare i tanken och inte lika lättlärd. Dessutom var det den andra som hade tendens att smita ut ur hagen. Det hade inte den här lilla donnan då.
Helklippt är inget alternativ här då hästarna går ute nästan jämt och utan täcken. Delvis klippt är nog ett bra alternativ och det får väl bli klippning på de delar som är i höjd med tråden då. Jag tror i och för sig inte att hon backar mot tråden(fast man vet ju aldrig:D) strupen och bringan är nog det viktigaste. I går fick hon vara i boxen när jag red. Jag provar så några dagar, samt försöker klippa bort päls så får vi se om det kan hjälpa.
 
Sv: hjälp!! Tappat respekt för elstängslet.

Har du någon bild av detta? Jag fattar inte riktigt hur du menar. (PM;A om du inte vill lägga ut bild här) Även om det inte är så snällt kan det ju vara en krislösning som förhoppningsvis hjälper även på längre sikt.
 
Sv: hjälp!! Tappat respekt för elstängslet.

Höja staketet är ju kanske en del av lösningen. Jag sänkte staketet när den lilla kom, men det kanske är dags att höja lite igen. Nu har jag ju bara två rader elband. Kan ju prova med tre och se om det blir bättre.
 
Sv: hjälp!! Tappat respekt för elstängslet.

Jag brukar klippa bort en "lusränna" under manen i början av mars och det gör jag med vanlig sax. Det går bra, lite pilligt och hästen behöver stå hyfsat stilla. Kanske inte blir helt jämnt och snyggt, men det står man väl ut med om hästen håller sig inne i hagen. Snart är det pälslossningstider igen...
 
Sv: hjälp!! Tappat respekt för elstängslet.

Vi hade problem med att hungriga islänningar gick under tråden i somras. Vi satte en vajertråd längst ner och det går bra ström genom den. Inga rymningar efter det. Kanske ståltråd längst upp? Den självjordande tråden låter ju smart också.
 
Sv: hjälp!! Tappat respekt för elstängslet.

Jag provade klippa med sax idag, men det blev inte så värst bra. Jag var ensam och hon stod inte helt stilla. Ska se om jag kan få hjälp så går det nog att klippa mera. 17 vad päls hon har alltså. Ska kanske prova med en ståltråd brevid/ihop med elbandet i grinden? Det kan hon ju inte spränga precis och det verkar vara just grinden hon går på.
 
Sv: hjälp!! Tappat respekt för elstängslet.

Jobbigt med en liten rymmare:mad: Vi hade problem med en liten russhingst för några år sedan. Han kom på att manen inte "släppte igenom" strömmen utan han lyfte tråden med nacken och kröp under. Vi provade att blöta honom, men det hade tveksam effekt. Så fort han var torr var han ute igen.
Fick då tipset att spraya konaktspray på manen! (eller de delar som hästen lägger mot tråden) Den leder ström och används bla till bilar för att få bra kontakt mellan kablarna. Låter hemskt, men vilken effekt:devil: Den lilla rymmaren gjorde inga fler försök utan stannade snällt kvar! Nu får jag väl höra att det är djurplågeri, men sprayen verkade inte skada pälsen och hästen fick en trygg tillvaro i hagen!
 
Sv: hjälp!! Tappat respekt för elstängslet.

Har du mätt strömmen i trådarna?

Annars är det bara att sätta upp trästaket just vid grinden. Låter som det är där den går ut alt. sätta upp en hel skiva.

Just vid grinden kan man sätta så att trådarna hamnar i kryss. M a o 4 trådar.

en tråd från den övre o nedre raden till var handtag.
 
Sv: hjälp!! Tappat respekt för elstängslet.

Fick då tipset att spraya konaktspray på manen! (eller de delar som hästen lägger mot tråden) Den leder ström och används bla till bilar för att få bra kontakt mellan kablarna. Låter hemskt, men vilken effekt:devil
DET ska testas. tack!!
 
Sv: hjälp!! Tappat respekt för elstängslet.

Just vid grinden kan man sätta så att trådarna hamnar i kryss. M a o 4 trådar.

en tråd från den övre o nedre raden till var handtag.
[/QUOTE]
Låter som en riktigt bra ide. har jag inte tänkt på. Enkelt fixat är det ju också.
Nu lämnar jag datorn för nu går jag ut och fixar med grinden! Tack!!:laugh:
 
Sv: hjälp!! Tappat respekt för elstängslet.

Just vid grinden kan man sätta så att trådarna hamnar i kryss. M a o 4 trådar.

en tråd från den övre o nedre raden till var handtag.

Jag fattar inte hur du menar men nu blev jag nyfiken, kan du förklara lite mer?
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 058
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Jag köpte nyligen en tredje häst, en unghäst, vilket med facit i hand visade sig vara ett dåligt beslut. Jag upptäckte nämligen ganska...
Svar
13
· Visningar
4 193
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 034
Senast: MattiZ
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 050
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp