hjälp!! Tappat respekt för elstängslet.

bigganl

Trådstartare
Ja...Vad gör man när en häst tappat respekten för elstängslet?
Min snart 2 åriga ponny har haft stor respekt för staketet hittills. Hon har gått ensam i hagen varje gång jag ridit och när jag varit på kurs osv. Hon har aldrig varit på staketet utan bara ropat lite när hon känt sig ensam. I förrgår fick jag reda på via telefon att ponnyn var ute på grusvägen. Vår hyresgäst var hemma som tur var. Tog in henne och upptäckte att staketet var nedrivet en bra bit i ena änden av hagen. Hon stände in dem i delen av hagen som är närmast stallet och jag lagade hagen igen när jag kom hem,. Har ingen aning om hur den gått sönder. Elband av och flera isolatorer sönderbrutna. Gissningsvis har lillfia upptäckt att en päls som är tjock och lång som på en bergsget gör att elpuffarna inte känns. (de är ju inte lika starka heller på vintern)
Igår morse släppte jag den lilla i hagen först. (har aldrig reagerat på det innan) Nu tvärvände hon, såg sur ut och slängde sig på trådarna i grinden. (jag elen var på) Hon vräkte sig på tills allt for i väg åt alla håll och ponnyrackaren var ute.
Idag skulle jag rida ut och jag kom ca 200 m när hästen ryckte till. Jag vände mig om i sadeln och där kom lilla ponnyn travande som om ingen hänt. Fick sitta av, ta in ponnyn i en box och laga grinden igen innan jag kunde ge mig ut och rida. Nu har hon pajat 4 grindhandtag på drygt ett dygn. Jag vill inte vara tvungen at ha henne i box varje gång jag rider. Det skulle ju inte alls kännas bra, men hur 17 gör jag för att hon ska få respekt för stängslet igen?
Alla tips och ideer om det mottages tacksamt.

Kan tillägga att jag provade lägga elbandet mot mulen på henne förut. Hon studsade 1 m bakåt, gick fram och gjorde om samma sak-studs bakåt. Sen går hon lugnt fram, håller undan huvudet och lutar kroppen mot. Hon vet så väl att det inte känns på kroppen. Det är tydligt. :grin:
 
Sv: hjälp!! Tappat respekt för elstängslet.

Oj, det där lät jobbigt.

En lösning ifall inget annat funkar är ju att sätta upp ett rejält trästaket, fast det kan ju bli väldigt dyrt och beroende på hur hagarna ser ut kanske det inte passar heller. Sen hjälper det ju henne inte ett få respekt för elstängsel.


En tanke som slog mig är ju att det finns halsband till hundar som ger en elstöt om de närmar sig en markerad gräns. Det finns kanske något liknande för hästar, i så fall kunde man ju ställa in så att hästen får en stöt på kanske en halvmeters avstånd till eltråden.


För några år sedan hade väl någon svarat taggtrådsstängsel, men de är ju lyckligtvis förbjudna.
 
Sv: hjälp!! Tappat respekt för elstängslet.

Nej trästaket är inget val då det är väldigt mycket skog i hagen, mängder av olika vinklar osv.

Det är ju inte ett helt ovanligt problem med raggiga ponnyer så det finns kanske någon som haft liknande problem och löst dem? (hoppas jag)
 
Sv: hjälp!! Tappat respekt för elstängslet.

Går hon "rakt igenom" staketet bara, inte så att hon kryper under?

Tätare med stolpar så att staketet verkligen är spänt. Se till att strömmen verkligen går fram ordentligt överallt, kan vara lite problem nu på vintern. Klipp pälsen på strategiska ställen, typ bringan om det är där tråden hamnar, så att hon känner strömmen trots vinterpälsen.

Hade det inte varit mitt i vintern så hade jag sagt häll en spann vatten över henne...

För riktiga utbrytare finns det metoder med kedjegrimma, alt antenner på grimman så att hästen får en stöt i skallen, men det är ju förenat med en risk o bör vara sista utvägen o i samråd med veterinär.. :crazy:
 
Sv: hjälp!! Tappat respekt för elstängslet.

Kom på att när våra shettisföl för många år sen fick för sig att gå på staketet, de hade ju så mycket päls att de märkte inte strömmen, så slutade med att man tog hästen med till det stället där de gick igenom, vände på hästen o la svansen över staketet, pang, o sen gjorde de aldrig om det, svansroten är ju inte skyddad av pälsen Men då hade de heller inte svans som kunde trassla in sig i tråden.

Peppar, peppar så har vi aldrig haft nån vuxen häst som gått på staketet.
 
Sv: hjälp!! Tappat respekt för elstängslet.

Du har inte möjlighet att skaffa ett riktigt superaggregat som man typ får stötar av bara genom att titta på det (Typ:p) ?
Och sen va så elak att du använder trådarna mot hennes kropp när du vet att det är helt fulladdat.
Har hon täcke på sig? Antar inte. Du skulle ju kunna va så rå att du klipper bort en liten bit av pälsen så du kan använda det partiet med att ge henne "elchockar".
 
Sv: hjälp!! Tappat respekt för elstängslet.

ett tips är att raka henne på bogen så att staketet kommer direkt på huden.kanske inte värdens snyggaste men ger troligt vis effekt.
 
Sv: hjälp!! Tappat respekt för elstängslet.

Stackars dig! Raggiga ponnyer och elstaket på vintern :devil:.

Det enda som har stoppat min är att ha många band (jag har 5 till mina) så att de sitter så tätt att inte hästen får ut huvudet mellan (glöm inte nedtill). De flesta hästar riskerar inte att få sig en känga i huvudet. Så mitt bästa tips är helt enkelt att stänga in huvudet så brukar resten av kroppen också stanna kvar bakom staket.

Sedan brukar jag försöka ge det hela en "glöm-period" också, just för att inte riskera en ny variant dagen efter att jag löst den första :devil:.

Lycka till!
 
Sv: hjälp!! Tappat respekt för elstängslet.

det är inte så att något har hänt som gör att hon fått svårare att vara ensam då??? eftersom hon plötsligt börjat.

vet att vissa barberar bringan och blöter den så att hästen får sig en riktig chock. själv skulle jag nog hellre sätta henne i en box medan jag red i några dagar och ser hur hon reagerar då. trots allt stor skaderisk, tänk om hon fastnar i eltrådarna tex och sitter fast medan elen är på.. :crazy:
 
Sv: hjälp!! Tappat respekt för elstängslet.

min 7 åring var så där när jag köpte henne. Hade noll respekt för stängslet så i början tog jag in henne när jag skulle ut med den andra så fick hon stå i boxen tills jag kom tillbaka och då gå ut igen.

gjorde så 1 eller 2 månader sen provade jag att låta henne vara kvar ute själv och då höll hon sig på rätt sida. :)

Men nu i nya stallet så tror jag inte strömmen är så stark för där kan hon lägga halsen på tråden och hon bryr sig knappt om det. :o

Hoppas bara hon inte får nå ryck igen och ska spränga stängslet.
 
Sv: hjälp!! Tappat respekt för elstängslet.

*kl*

Jag uppfattade det som om hästen gick igenom staketet även när hon hade sällskap i hagen. Går hon bara igenom när hon är ensam hade jag också satt henne i en box ett tag, där tränar hon ju också på att vara ensam utan att komma nånstans. Så får du efter ett tag börja ha henne ute i hagen igen och då se till att du har bra staket.
En häst som bara går igenom när den är ensam är nog svår att stoppa med allehanda metoder.. då måste seperationsångesten botas först...
 
Sv: hjälp!! Tappat respekt för elstängslet.

Hade 2 små ponnyer som gick ut flera gånger om dag tillslut då kaften i elen inte räckte till. Vi löste det ganska enkelt genom att sätta ner mer jord i back en vilken kraft det blev i staketet. Dom har inte vart ute en enda gång sedan vi slog ner 5 spett 1meter ner i marken som jordar.... Se till att stängslet inte ligger under snön utan löper fritt!!!
 
Sv: hjälp!! Tappat respekt för elstängslet.

du har uppenbarligen som många andra STORA problem med jorden i den här väderleken. har du tagit och känt på tråden o sett hur mycket kräm det är?
 
Sv: hjälp!! Tappat respekt för elstängslet.

Starkare el? Bättre syssesättning i hagen såsom fri tillgång på hö/hösilage?
 
Sv: hjälp!! Tappat respekt för elstängslet.

När du har konstaterat att elen verkligen funkar. Ända sättet är att ta i tråden så här års.... gärna med hanskar eftersom du då får lite motstånd.
Om du inte får tillräckligt med el kan du testa att "vattna" jordspetten, det kan hjälpa till att få bättre jord!

Skulle jag spola hästen på bringan så att hon blir ordentligt genomblöt! kanske även vattna marken vid grinden så att snön blir blöt och leder bättre. Alternativt klippa henne som någon föreslog tidigare.

Skriv gärna hur du löser problemet..

Lycka till med den lilla!
 
Sv: hjälp!! Tappat respekt för elstängslet.

ett tips är att raka henne på bogen så att staketet kommer direkt på huden.kanske inte värdens snyggaste men ger troligt vis effekt.

Det var faktiskt ingen dum ide.:laugh: Hon vräker sig ju på trådarna och den övre går ju emot bringan. Synd att jag inte har någon klippmaskin. Hon studsar ju tillbaka när jag lägger elbandet mot mulen, men hon fattar att det inte känns på övriga kroppen tyvärr. Synd för hon har aldrig varie intresserad av att gå ut eller ens gå emot staketet förut.
 
Sv: hjälp!! Tappat respekt för elstängslet.

Det finns ström och hon har sysselsättning och mat. Detta har hon alltså aldrig sysslat med förut. Hon har antagligen bara upptäckt att staketet inte känns när hon har björnpäls och när jag då tar ut den andra hästen så spränger hon hagen för att inte behöva vara ensam en stund. När den andra hästen är i hagen försöker hon inte gå ut. Hon är sällskapssjuk helt enkelt.
 
Sv: hjälp!! Tappat respekt för elstängslet.

Det enda som har stoppat min är att ha många band (jag har 5 till mina) så att de sitter så tätt att inte hästen får ut huvudet mellan (glöm inte nedtill). De flesta hästar riskerar inte att få sig en känga i huvudet. Så mitt bästa tips är helt enkelt att stänga in huvudet så brukar resten av kroppen också stanna kvar bakom staket.
Huvudet håller hon ovanför staketet. Hon springer mog grinden och trycker helt enkelt sin kropp mot elbanden tills de går i bitar. Det är bringan och frambenen som får ta trycket. Huvudet har hon som sagt ovanför.
Sedan brukar jag försöka ge det hela en "glöm-period" också, just för att inte riskera en ny variant dagen efter att jag löst den första :devil:.
Ja så har jag också funderat. Liksom försöka få henne att glömma av detta. Jag tänkte att jag kan ta in henne i boxen när jag rider några gånger och sen prova ha henne ute igen. Får väl se hur det går.
 
Sv: hjälp!! Tappat respekt för elstängslet.

Ja det är så jag tänkt göra. (men om någon har bättre ideer så är jag idel öra) Att klippa bringan var ingen dum ide tex.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 055
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Jag köpte nyligen en tredje häst, en unghäst, vilket med facit i hand visade sig vara ett dåligt beslut. Jag upptäckte nämligen ganska...
Svar
13
· Visningar
4 193
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 034
Senast: MattiZ
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 049
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp