hjälp? tips, råd motivation !

A

annorlunda

ja, jag vet ärligt talat inte längre vad jag ska ta mig till...

köpte för ca 1 ½ år sedan en varmblodsvalack..hur fin, snäll och lugn som helst..
Förra ägaren hävdade att han kunde galoppfattning men pyttsan..valde ändå att bortse från det, då jag va nykär o tänkte att det klarar väl minnsann jag att lära honom..

jo tack..nu, kan jag knappt skritta ut en runda på han..
stress är bara förnamnet..nya ställen o rida på kan man i princip glömma..såvida man inte har sällskap med sig, eller gått där med hästen innan, då klarar man att sitta kvar på han iaf...

Allt började när jag förra vintern flyttade han till ett annat stall en period, och flyttade sedan tillbaka honom till det första, som han fortfarande står i, och har stått i ca 1 år nu..
det var då han började stressa över saker, främst när det kommer till nya situationer som sagt, även om det så bara är att lära sig gå över bommar tex, eller som att skritta ut en runda i skogen..
förstår inte varför han har blivit så här !!
Ont någonstans har han inte..

känner som det är nu, att jag inte har erfarenheten, lusten, orken eller tiden att få rätsida på allt, men samtidigt är det ändå något i mig som inte vill ge upp.!

Hur hade ni gjort ?
någon som kan ge lite motivation, råd, tips vad som helst som kan få det att bli roligt igen !
annars känner jag att det rätta är att sälja honom..:cry:

Långt inlägg, men är oändligt tacksam för svar !
 
Sv: hjälp? tips, råd motivation !

Om han blir så stressadav nya situationer, känns det då trevligt att sälja honom till ytterligare ett ställe?

Vill du inte ha kvar honom så är det väl bättre att avliva honom?
 
Sv: hjälp? tips, råd motivation !

Hur är han mot dig i stallet?
Har han förtroende för dig?
När du går med honom?
De kanske hjälper till att komma på tips. Har han inge förtroende för dig är det nog där du får börja.
 
Sv: hjälp? tips, råd motivation !

CK, nej, det är ju just det..
avliva känns så fel det med..vet ju att han har det där inne någonstans...:S

Remix;
jo i stallet är han urmysig..o när jag går med han så är det ju bättre, han lyssnar och har fokus på mig..förtroende vill jag tycka han har för mig..vid hanteringen osv..
är just vid ridningen det inte verkar spela någon roll..
jag kan sitta o prata med honom hela tiden, men då är det som att han slår dövörat till..:(
 
Sv: hjälp? tips, råd motivation !

Jag är ingen expert på stressade hästar. men om han går bra när du hanterar honom från marken, när du går med honom och så, kanske du får prova att gå med honom över tex bommar. Istället för att rida en ny runda kanske du först får gå den nya rundan med honom, och göra det några gånger. Du kanske får lägga ridningen på hyllan ett tag och jobba mycket från marken istället.
 
Sv: hjälp? tips, råd motivation !

Kan du inte låta någon gå med dig bredvid hästen ett tag, exempelvis när du rider ut? Det behöver ju inte vara en lösning för en längre tid (man vill ju inte att hästen ska bli "beroende" av att gå med ledare) men kanske något tills du får mer motivation eller vet vad du ska göra för att ta tag i saken? Vet ej om detta var ett bra förslag, men kanske något att testa i alla fall! :)
 
Sv: hjälp? tips, råd motivation !

Jo, får väl testa ha med sällskap, och börja promenera med honom oxå. Tänkte iaf att jag skulle lägga ner rdningen någon månad, och bara låta han och mig vila, och se om man får tillbaka lusten :)
 
Sv: hjälp? tips, råd motivation !

Kan det vara så att det blivit en ond cirkel av det hela?

Du har börjat bli lite nervös av någon orsak (såsom att du upplevt att han stressar), han har börjat stressa för att du är orolig.

Sedan har det här accelererat. Du Vet att han kommer vara stressad för att ni ska prova en ny sak, elle rgöra något som du gjort innan och vet stressar upp honom, det slår in eftersom han känner av din stress och därför stressar upp sig.

På backen Vet du att du har kontroll, därför har du kontrollen och hästen känner sig trygg.

Kan du få hjälp av en trygg ryttare som klarar av alla dansstegen och stressen utan att själv stressa upp sig?

Alt få en lugn ridlärare som kan hjälpa dig att hitta tillbaka till ditt inre lugn.


Slakt är ju onödigt.

Skulle det nu vara så att du inte klarar av honom finns det säkert någon annan som kan och vill. Och det betyder inte att du är dålig, utan att just denna häst ev passar ihop med en annan personlighet.
Och alla som köper travare (som jag har för mig att han var?) är inte nybörjare eller dåliga hästmänniskor.
Så kommer det till det att du själv känner att du inte kan längre, så är slakt inte ett tvång.
 
Sv: hjälp? tips, råd motivation !

Jag känner igen mig. Mitt halvblod beter sig så om han inte får daglig motion och stimulans. Han är en dubbelnatur och stressar upp sig och hittar på saker om han inte för jobba.

Jag har longerat honom innan ridning ibland, då går det bättre.
Har även "satt upp " en totalt orädd tjej som ridit.Det gick jättebra, nyttigt för både mig och hästen.

Hästen känner så väl om man spänner sig och väntar på att någonting skall hända.

Dra ner på kraftfoderet är ett annat tips. Bra grovfoder är mycket bättre än havre.
 
Sv: hjälp? tips, råd motivation !

hej,jag har själv ett vbl som kan bli stressad i ridningen..då stänger hon av känns det som..köp örter och ge han,har du läst heartland?gör de i sådana fall..läser man imellan raderna så berättar dom en del om olika örter som är lugnande för stressade hästar..

ta hjälp utav tränare eller nh tränare vettja,bygg upp en mer stadig relation på marken..=) jag hoppas detta löser sej för vbl är underbara!
 
Sv: hjälp? tips, råd motivation !

Hejsan!Vet inte om jag kan hjälpa dig men jag köpte en häst år 2007.Jag visste allt om hans förflutet och det är ingen vacker historia.Han är likadan,stressad av nya situationer och jag fick först rida honom i våras,jag älskar den hästen och vill inget annat än lyckas och vinna hans förtroende och det är just vad jag nyss har gjort.När jag ska rida honom på nya ställen måste jag gå en runda med honom först eller nångång till,det märker man på honom om han är stressad eller inte.Rider man samma vända man gått igenom flera gånger funkar han hur bra som helst.Vi har för någon vecka sen travat för första gången utan problem.Han går framåt helatiden men det tar tid vilket jag har och accepterat för att jag älskar honom så.Vägen till detta har inte varit lätt och det är långt ifrån färdigt och har hänt en gång att jag fallit av när han har paniksprungit och jag måste gå på kryckor men jag ger aldrig upp.Jag vet när du säger att du blev kär i denna häst,ge inte upp,tro på det du gör,ge det tid.Efter varje fallgrop verkar det som om både hästen och jag finner styrkan och det vet jag att ni också kommer att finna så kämpa på!
 
Sv: hjälp? tips, råd motivation !

oj va många svar..ska försöka svara så gott de går :)

Sammet;
Det kan nog ha sin förklaring i det lite..Att jag stressar upp mig själv osv..För när en annan tjej rider han (som ja hyr stallet hos ) så går han hur fint som helst, men till och med hon tycker att han stressar för mycket..:/ Jag har funderat på en tränare, som kan hjälpa oss, problemet är att de tränare som finns häromkring, deras åsikter om hur man ska gå till väga, stämmer inte in på mina. Den ena vill att jag ska slita han i munnen o tvinga han i "form", och den andras svar är hjälptyglar.
Jag anlitar lixom en tränare för att lära mig rida bättre, inte för att slänga på utrustning som inte gör nån nytta..
Tack så mycket för de uppmuntrande orden:)

Rousie, ja han är travtränad och tävlad, vet då inte hur länge tyvärr :(

Horsefriend;
Jo, har också gått i dom tankarna, och försökt rida han varje dag osv, men det hjälpte inte speciellt mycket tyvärr :(
Han får inget havre. Massa ensilage, ca 1 kg lucern pellets och 2-3 nävar betfor om dagen för smakens skull.

Sara_90;
nää de har ja inte läst..vart kan man hitta de ?
vad skulle de va för örter ??:S
Känner mig inte så pigg på att stoppa i han massa grejer..:S
 
Sv: hjälp? tips, råd motivation !

Hur mycket motioneras hästen då?

Travare är vana vid att röra på sig ordentligt.
 
Sv: hjälp? tips, råd motivation !

Hur mycket motioneras hästen då?

Travare är vana vid att röra på sig ordentligt.


Just nu har jag tagit paus från ridningen, så den enda motionen han får för tillfället pga massa snö, är i hagen :/
annars brukar ja gå promenad och dylikt..

Normalt fall, när jag rider regelbundet, brukar han ridas ca 3 dagar i sträck, och vila en.
Inga spec hårda pass, utan kanske;

Dag 1; 40 min skritt ut i skogen
Dag 2; 30-40min ridpass i padock, fokus på lösgjordhet ( 8-volter, serpentin osv )
Dag 3; 30-40 min skritt/trav pass i skogen..
Givetvis varierar detta med, men så ser det väl ut generellt sett.
 
Sv: hjälp? tips, råd motivation !

Du tror inte det kan bli för såsigt för honom då? Testa att hålla igång hästen lite mer och se om det inte blir bättre.

Det går faktiskt rida i snö. Jättebra träning.:idea:
 
Sv: hjälp? tips, råd motivation !

Varför rider du så lite?
Låt honom gallopera också. Om du inte är så modig kan du börja med att galoppera uppförsbacka eller tillsammans med en ridkompis som är bra på att stanna. Så inte du blir stressat och drar onödigt mycket i hästen.
Låt honom komma av med sin energi på ett bra sätt, då börjar han också att gilla att rida skritt.
 
Sv: hjälp? tips, råd motivation !

Varför rider du så lite?
Låt honom gallopera också. Om du inte är så modig kan du börja med att galoppera uppförsbacka eller tillsammans med en ridkompis som är bra på att stanna. Så inte du blir stressat och drar onödigt mycket i hästen.
Låt honom komma av med sin energi på ett bra sätt, då börjar han också att gilla att rida skritt.


För jag är onödigt rädd om honom :S är jätte orolig för att slita på hans ben o dylikt :(
Han kan ju inte galoppen än, och har tyvärr ingen bra backe att galoppera i..de enda som skulle vara lämpliga är rätt trafikerade, och riskerar inte min eller hans hälsa genom att galoppera där, då han blir het och stressad och svår att få stopp på :/ men tack för tipset :)
 
Sv: hjälp? tips, råd motivation !

haha, jo, jag me min kondis skulle nog ge mig efter 10 miinuter ;) haha.
Men de får väl bl nåt sånt :P
Rider dock inte nu när de e snö o halt. LIVRÄDD för halkolyckor :S
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 059
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 869
Skola & Jobb Hej! Jag känner att jag är alldeles för gammal för att fortfarande inte veta vad jag vill "bli när jag blir stor" (jag är 33 år)...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 756
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 490
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Vildkattungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp