HJÄLP! trassel med fodervärden, vad gör man?

R

reespect

Har lyckats hamna i en riktigt tråkig situation som ja inte vet hur ja ska ta mej ur / gå till väga...
Köpte i oktober hem ett jättefint sto e. Corleone som jag visste att ägarna hade uppenbarliga problem med. Hästen i fråga har tidigare tävlat upp till 130 med placeringar men något har hänt hos förra ägaren och hästen vill inte hoppa, när den kom var den t.o.m rädd för bommar på marken. ( Hästen var helt genomgången på klinik så den hade inga skador osv)
Tanken var att min syster skulle rida dressyr på henne och vi skulle ev. ta något föl.
Tyvärr så drattade syrran min av en unghäst och skadade höften rätt illa så det blev ingen ridning på ett tag..
Vi bestämmer oss då för att låna ut hästen till en dressyrinriktad tjej som vi känt lite sen innan och som vi alltid uppfattat som mkt seriös och duktig.
Ví var mkt noga med att poängtera att vi ville INTE att hästen skulle hoppas.
Vi har hållt kontakt och allt har enligt henne funkat mkt bra och hon har också frågat om hon får köpa hästen.
Efter 4 månader ringer hon och säger att hästen är galen och att hon måste lämna tillbaka den och hon vill komma med en gång.
Då har hästen blivit skrämd av något i hagen och rusat runt som en dåre i full panik, dragit rakt ut genom staketet och ut på vägen där dom sedan fått tag i den.
Veterinären har varit där och sytt 8 stygn på hästens skenben och också sagt att hästen är mkt öm i ryggen och att man verkligen borde kolla upp detta.
Tjejen påstår nu att hästen är galen i huvudet och säger i förbifarten att hästen rest sej och slått över när hon försökt hoppa.. som hon lovat att inte göra!!!
Vi säger till henne att vi får höras under morgondagen och vi har i vilket fall inga lediga boxplatser exakt nu, en månads uppsägningstid och vi vill ha tillbaka en frisk häst, vi ber henne göra en vet.bes på hästen då den är fräsch igen och sen är hon välkommen tillbaka med den.
Nästa dag när våra hästar är ute i hagen och vi kommer in i stallet så står plötsligt våran utlånade häst där så tjejen har kört hem och ställt hästen här när vi inte varit hemma.
Vi lämnade en häst som var genomgången på klinik och helt frisk och nu står här en häst med 8 stygn, spörädd och fruktansvärt öm i ryggen, man blir så förbannad och ledsen!!!
Finns det något vi kan göra????
Alla tips är tacksamma!!!!!
 
Sv: HJÄLP! trassel med fodervärden, vad gör man?

Stackars hästen =(



Står det något i kontraktet om "uppsägningtid" om hon vill lämna tillbaka hästen??
 
Sv: HJÄLP! trassel med fodervärden, vad gör man?

Mycket olyckligt, främst för hästen. Har ni något kontrakt? Står det något om att den ska besiktas innan ev återlämnande?
 
Sv: HJÄLP! trassel med fodervärden, vad gör man?

Blir helt paff när jag läser detta! Vilka människor det finns. Om det står i kontraktet att hästen ska gå igenom en besiktning innan den lämnas tillbaka, så skulle jag få hästen besiktigad själv (även om fodervärd bör bekosta detta) och sedan skulle jag ta med mig kontrakt + både besiktningen från innan hästen lämnades + det nya till en hästadvokat. Tyvärr så är det nog svårt att faktiskt göra så jätte mkt. Även om man skulle kunna gå till rätten med saken så blir det oftast inte mkt pengar.
 
Sv: HJÄLP! trassel med fodervärden, vad gör man?

Som jag tolkar ditt inlägg så har ni ett avtal med uppsägningstid på en månad och att hästen ska vara i samma skick vid återlämnadet som när den lämnades iväg. Är det rätt?
Då ska ni göra så att ni skickar räkningar löpande till henne för de kostnader ni har. Först är det för uppehället under uppsägningsmånaden och för en första veterinärbesiktning. Sedan håller ni noga koll på de kostnader ni har för att först hästen ska bli hel och återställd rent fysiskt. När den är det så gäller det hur då är psykiskt sett. Men det kan vara svårt att både påvisa och återställa så det blir enklast om hästen är förstörd på det viset att driva ett skadeståndsärende för hästens minskade värde.
Om inte tjejen betalar de räkningar ni skickar kräver ni henne via kronofogden.
 
Sv: HJÄLP! trassel med fodervärden, vad gör man?

Min första tanke är att ni ska vara glada att hästen är hemma igen... Men jag förstår vilket problem det skapar och det var ju inte det frågan gällde.

Utgår från att ni skrev kontrakt med fodervärden, vad står det i det?
 
Sv: HJÄLP! trassel med fodervärden, vad gör man?

Helt sjukt! Hur gick det?
 
Sv: HJÄLP! trassel med fodervärden, vad gör man?

hmm själva skadan i benet tycker jag inte hon ska ersätta, det var ju i hagen, det hade kunnat hänt hos dig ju.. sedan detta med att ska vara i samma skick.. skulle hon fått betalt om han var i bättre skick när han kom tillbaka? det är ju väldigt svårt att få tillbaka en häst i samma skick som man lämnat den.. MEN hon har hoppat när hon inte fick det..stod detta i avtalet? (tänkte behöver utredas med ryggen, om han slagit över kanske han skadat sig pga hennes oaktsamhet att försöka hoppa när hon inte fick..) en månads uppsägningstid hade hon?ja då får hon stå för era merkostnader helt enkelt! alltså stall, jobb,foder osv

ooops såg nu det va gammal tråd:P
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP! trassel med fodervärden, vad gör man?

ojdå hehe, skyller på allt satans tentaplugg som gör att jag inte orkar läsa ordentligt:P:angel:
 
Sv: HJÄLP! trassel med fodervärden, vad gör man?

Men det kan vara svårt att både påvisa och återställa så det blir enklast om hästen är förstörd på det viset att driva ett skadeståndsärende för hästens minskade värde.
Om inte tjejen betalar de räkningar ni skickar kräver ni henne via kronofogden.

Det här är inte enbart riktad till Dig nu, men hur lätt är det egentligen att få tillbaka pengar när det uppträder tvist och kontraktsbrott?
 
Sv: HJÄLP! trassel med fodervärden, vad gör man?

hmm själva skadan i benet tycker jag inte hon ska ersätta, det var ju i hagen, det hade kunnat hänt hos dig ju.. sedan detta med att ska vara i samma skick.. skulle hon fått betalt om han var i bättre skick när han kom tillbaka? det är ju väldigt svårt att få tillbaka en häst i samma skick som man lämnat den.. MEN hon har hoppat när hon inte fick det..stod detta i avtalet? (tänkte behöver utredas med ryggen, om han slagit över kanske han skadat sig pga hennes oaktsamhet att försöka hoppa när hon inte fick..) en månads uppsägningstid hade hon?ja då får hon stå för era merkostnader helt enkelt! alltså stall, jobb,foder osv

ooops såg nu det va gammal tråd:P

Är väl självklart att fodervärden ska ersätta även skadan på benet eftersom det hände när hästen var under dennes ansvar.
Angående skicket på hästen så ska den lämnas tillbaka i samma eller bättre skick. Är hästen i bättre skick t.ex. mer utbildad och tävlad så är det nackdelen med att vara fodervärd. Man gör en massa jobb som man inte får betalt för på annat sätt än att man får tillgång till någon annans häst under en period.

/Camilla
 
Sv: HJÄLP! trassel med fodervärden, vad gör man?

Går inte att svara på rent generellt. Det hänger på så mycket som varierar från fall till. allt från själva kontraktet till vem det är man ska tvista emot.
Ett kontrakt kan vara mer eller mindre bra skrivet och "motståndaren" bättre eller sämre på sin juridik.
 
Sv: HJÄLP! trassel med fodervärden, vad gör man?

Det här är inte enbart riktad till Dig nu, men hur lätt är det egentligen att få tillbaka pengar när det uppträder tvist och kontraktsbrott?

Det är inte helt omöjligt. Den som söker får ju lämna in sina kopior på kontrakt osv och sedan skickar Kronofogden ut en delgivning som svaranden måste bestrida om den anser att kravet inte är riktigt. När svaranden är delgiven drivs skulden in på ett eller annat sätt.

Detta är i lite grova drag hur det går till. Jag hyrde ut min lägenhet till en person som slutade betala sina hyror och det gick till Kronofogden så nu får jag mina pengar. Kanske är lite svårare i de fall där ord står mot ord (hur ska t ex kronofogden veta var hästen befinner sig från ett visst datum) men försöka går ju...
 
Sv: HJÄLP! trassel med fodervärden, vad gör man?

Det är inte helt omöjligt. Den som söker får ju lämna in sina kopior på kontrakt osv och sedan skickar Kronofogden ut en delgivning som svaranden måste bestrida om den anser att kravet inte är riktigt. När svaranden är delgiven drivs skulden in på ett eller annat sätt.

Detta är i lite grova drag hur det går till. Jag hyrde ut min lägenhet till en person som slutade betala sina hyror och det gick till Kronofogden så nu får jag mina pengar. Kanske är lite svårare i de fall där ord står mot ord (hur ska t ex kronofogden veta var hästen befinner sig från ett visst datum) men försöka går ju...

Fast det du svarar på är inte frågan om tvist och kontraktsbrott utan om indrivning av skuld. Lite olika saker.
 
Sv: HJÄLP! trassel med fodervärden, vad gör man?

Fast det du svarar på är inte frågan om tvist och kontraktsbrott utan om indrivning av skuld. Lite olika saker.

Jo det har du rätt i... Många tror dock inte att Kronofogden hjälper privatpersoner så det var mest bara det jag ville ha sagt :)
 
Sv: HJÄLP! trassel med fodervärden, vad gör man?

ett kontraktsbrott är en civilrättssak har jag för mig vilket betyder att det är ett lagbrott och går att anmäla...

Civilrätt är något som alla borde läsa, samt även att kronofogden absolut hjälper till att driva in pengar i tvister mellan privatpersoner så länge skulden kan styrkas.


TS LYCKA TILL!! Det är för j*vligt när "vänner" beter sig sådär och djuren far illa. Hoppas det ordnar sig för er!
 
Sv: HJÄLP! trassel med fodervärden, vad gör man?

Det finns verkligen människor till allt tyvärr. Men har ni ett kontrakt har du rätt till ersättning, för den vet.vård som kommer att krävas att din häst blir bra igen, även om du måste ta ut massör/akupunktur för ryggen. Hade min häst utlånad och är idag glad att att jag hade ett kontrakt, och gjort vet.besikt innan utlåning, för fick hämta hem honom efter ett par månader då han såg ut som ett staket, hade jätte ont i ryggen m.m. Fodervärden fick stå för kostnaderna för de behandlingar han var tvungen att genomgå för att bli "frisk" igen, även för foder då han var tvungen att få upp sitt hull igen.
Kostar ju inget att ringa och rådfråga avdvokat, så de kan du ju även göra, och få veta hur du ska gå vidare med detta. Glöm inte att göra en vet.besikt nu efteråt också för att få ner på papper hur hästens skick är idag. Lycka Till, och hoppas er häst återhämtar sig snart.
 
Sv: HJÄLP! trassel med fodervärden, vad gör man?

Har lyckats hamna i en riktigt tråkig situation som ja inte vet hur ja ska ta mej ur / gå till väga...
Köpte i oktober hem ett jättefint sto e. Corleone som jag visste att ägarna hade uppenbarliga problem med. Hästen i fråga har tidigare tävlat upp till 130 med placeringar men något har hänt hos förra ägaren och hästen vill inte hoppa, när den kom var den t.o.m rädd för bommar på marken. ( Hästen var helt genomgången på klinik så den hade inga skador osv)
Tanken var att min syster skulle rida dressyr på henne och vi skulle ev. ta något föl.
Tyvärr så drattade syrran min av en unghäst och skadade höften rätt illa så det blev ingen ridning på ett tag..
Vi bestämmer oss då för att låna ut hästen till en dressyrinriktad tjej som vi känt lite sen innan och som vi alltid uppfattat som mkt seriös och duktig.
Ví var mkt noga med att poängtera att vi ville INTE att hästen skulle hoppas.
Vi har hållt kontakt och allt har enligt henne funkat mkt bra och hon har också frågat om hon får köpa hästen.
Efter 4 månader ringer hon och säger att hästen är galen och att hon måste lämna tillbaka den och hon vill komma med en gång.
Då har hästen blivit skrämd av något i hagen och rusat runt som en dåre i full panik, dragit rakt ut genom staketet och ut på vägen där dom sedan fått tag i den.
Veterinären har varit där och sytt 8 stygn på hästens skenben och också sagt att hästen är mkt öm i ryggen och att man verkligen borde kolla upp detta.
Tjejen påstår nu att hästen är galen i huvudet och säger i förbifarten att hästen rest sej och slått över när hon försökt hoppa.. som hon lovat att inte göra!!!
Vi säger till henne att vi får höras under morgondagen och vi har i vilket fall inga lediga boxplatser exakt nu, en månads uppsägningstid och vi vill ha tillbaka en frisk häst, vi ber henne göra en vet.bes på hästen då den är fräsch igen och sen är hon välkommen tillbaka med den.
Nästa dag när våra hästar är ute i hagen och vi kommer in i stallet så står plötsligt våran utlånade häst där så tjejen har kört hem och ställt hästen här när vi inte varit hemma.
Vi lämnade en häst som var genomgången på klinik och helt frisk och nu står här en häst med 8 stygn, spörädd och fruktansvärt öm i ryggen, man blir så förbannad och ledsen!!!
Finns det något vi kan göra????
Alla tips är tacksamma!!!!!

Vad står det i avtalet??
Bes så fort som möjligt så ni ser vad som har hänt med eran häst.
Har ni pratat med fodervärden något efter hon lämnade hästen?, isånfall gör det och var mycket bestämda med vad ni vill ha fram, ingen ska komma undan med en sådan här grej.
Beklagar verkligen, aldrig roligt att höra sånt här.
Har hört att många har problem med sina fodervärdar men sen finns det ju super fodervärdar också.
Det känns precis som att många inte bryr sig när det inte är deras egna, sorligt men sant, tyvärr är det oftast så.:crazy:
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 725
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 702
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 386
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 414
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp