Hjälp va ska ja göra !

O

Oasis

Har planer på att hyra ett stall med 8 boxar, dock inte så lyxigt, men perfekt för den som inte kräver så mkt. Och som bara vill ha sin häst där i lugn o ro. Själv tänkte ja ha 2 egna hästar och sen hyra ut minst 4 boxar.

MEN: va ska man ta i stallhyra och va ska få ingå, hur mycket tar ni i era stall o va ingår där. Hur gör ni med betalningar osv.

VORE JÄTTE TACKSAM, för alla tips o råd, ska bestämma mig senast i morron. Samt hur mkt foder kommer de att gå åt i mån om man ska ta full service 5 dagar i veckan o sen helger är de schema lagt. :confused: :confused:

Finns tillgång till bara sommarbete oxå, pris på det hela säsongen,

första gången som ja ska hyra ut liksom. :crazy:
 
Sv: Hjälp va ska ja göra !

finns tillgång på bra ridvägar, ridbana, ridhus? Nära större stad? Går det bussar? Finns varmvatten, täckestork, spolspilta?

Mycket av detta spelar in och höjer priset. Saknar stallet dessa moderniteter så hamnar kallhyran på någon hundring bara.
 
Sv: Hjälp va ska ja göra !

Hur finns det med förvaringsmöjligheter? finns det utrymme för hö till hela säsongen? att köra i omgångar blir mycket extraarbete. Har du någon kontakt du kan köpa hö från till ett bra pris? har du inte det skulle jag inte välja att låta hö ingå i hyran.

Sätt upp tydliga regler redan från början är mitt bästa tips när du ska börja hyra ut. Ett uthyrningsstall funkar sällan bra utan tydliga regler.
Och skriv noggranna kontrakt som verkligen innefattar allt!

Lycka till!
 
Sv: Hjälp va ska ja göra !

Kan jämföra med stallet jag står i...
Dock delar vi alla på fodringar, ut och insläpp osv.

Iaf, 10 boxar.
Liten sadelkammare där varje hyresgäst får 1 sadelhängare, 1 tränshängare o 1 hylla per box
Plats för skåp osv på logen
Kallvatten-kran.
Stora hagar
Sommarbete
5 min skritt till 2 utebanor och 2 ridhus
Bra ridvägar
Hösilage köps in tillsammans för ca okt-maj. Resten av året, om man vill ha hästen på stall, köper man in själv. Plats finns på logen.
Allt kraftfoder köper man själv
Bra bussförbindelser, bussen stannar ca 200m från stallet.
450kr i kallhyra. Sen tillkommer ju hösilage efter hur mkt man ger, samt spån efter hur mkt man ger...
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp va ska ja göra !

Detta finns !!

Hagar så de räcker o blir över, sommarhagar 2 st stoooora
gräsbana
dusch i så kallad gammalt mjölkrum
sjukhage
mkt rid/körvägar
skrittavstånd till flera ridhus
Uppvärmdsadelkammare med var sin garderåb
Jätte stor höskulle
ej bussförbindelse, ligger mer på landet,
hyfsat med foderförvaringar
täckeshängare per box
torkrum ska fixas

osv osv, vi ska måla o fräscha upp innan nya hästar anländer
 
Sv: Hjälp va ska ja göra !

det var billigt där du ståår

här har dom tagit i kallhyra på minst 650
 
Sv: Hjälp va ska ja göra !

det var billigt där du ståår

här har dom tagit i kallhyra på minst 650

Ja, det är billigt, men som sagt, ingen lyx :) Ingen chans att spola hästarna, mer än med kallvatten isåfall ute på gårdsplanen...

Det ligger i utkanten av en medelstor stad, Växjö.

Men du tänkte att du som hyresvärd skulle sköta alla utsläpp osv?
Då kan du ju givetvis ha högre kallhyra.
I mitt stall delar vi hyresgäster på utsläpp, lunchfodring, insläpp o kvällsfodring.
 
Sv: Hjälp va ska ja göra !

vardagar så sköter ja mkt, helger vill ja ha jour
 
Sv: Hjälp va ska ja göra !

det är just de ja gör o alla tar verkligen OLIKA... :confused:
 
Sv: Hjälp va ska ja göra !

frågan är ju också vad du MÅSTE ha betalt, för att få det att gå runt.

något liknande det du beskriver tar häromkring 750kr. Då ingår morgon+middagsfodring samt utsläpp vardagar. Helger shemalagda. Eget foder o strö få köpas in. Mockning, kvällfodring osv sköts av resp hästägare.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 237
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 846
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 280
Senast: Crossline
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 178
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp