Hjälp! Vad gäller?

Charlotta

Trådstartare
Köpte i augsti 05 en sadel från Hööks, CH allround, är väldigt nöjd överlag. Men... efter att använt sadeln ca 15-20 ggr så ser lädret under kåpan ut som den har fått fläcktyfus! Avskavda partier där den svarta färgen försvunnit hellt och hållet. Att lädret blir nött vid sadelgjorden är ju självklart, men här finns ingen färg kvar och dessutom på ställen som inte ligger mot sadelgjorden. Detta på båda sidor av sadeln.
Garantin gäller 1 år på materialet och 5 år på bommen. I lördags åkte jag och lämnade tillbaka sadeln på Hööks i Upplands Väsby och fick i dag besked om att personalen tyckte att det var normalt slitage:confused: . Tjejen jag pratade med påstog till och med att hennes 1/2 år gammla Stubben såg ut så, varpå jag sa att om en ny stubben såg ut på det viset efter ett halvår så ska hon nog ta och reklamera den. Blev ganska tyst i luren då.
Hur som helst så säger hon att det ända hon kan göra är att skicka den till reklamation, så får de titta på den och avgöra. Det går jag med på, jag vill antingen ha en ny sadel eller mina pengar tillbaka.
Döm om min förvåning när hon 5min senare ringer tillbaka och säger att jag SJÄLV måste skicka sadeln till reklamation. Alltså, åka tillbaka till butiken för att hämta sadeln för att sen själv ordna med frakten och då behöva betala den kostnaden.
Jag förstår att om jag hade köpt den på postorder så fick jag själv ordna med frakt, men jag har köpt den i deras butik!
Hur är det nu, är jag skyldig att själv stå för frakten?
 
Sv: Hjälp! Vad gäller?

Hej
Det är väl självklart att butiken ska skicka reklamationen. Jobbar själv i butik och vi skickar alla reklamationer själva, men vi har krav på kvitto.
Lycka till
Suss
 
Sv: Hjälp! Vad gäller?

Visst ska du väl gå till butiken där du köpt varan och reklamera den. Det är butiken som ska fixa med reklamationen. Får du inget gehör av butiken kan du kontakta konsumentverket

Är det fel på en vara du köpt har du enligt konsumentköplagen rätt att:
hålla inne betalningen,
kräva att felet avhjälps,
kräva en ny, felfri vara,
få prisavdrag,
få ersättning för reparation,
häva köpet och få pengarna tillbaka,
få skadestånd.
Men du kan förstås inte kräva alla alternativen. Det är egentligen bara kravet på skadestånd som går att kombinera med något av de andra. Du har rätt att reklamera en vara upp till tre år efter köpet.
 
Sv: Hjälp! Vad gäller?

Jag köpte en CH hoppsadel vintern 04 som stoppningen började flytta sig i och bildade en massa veck o grejjer, jag hade beställt den via postorder och åkte till butiken i Kungens kurva, tjejen i kassan sa att det ska vara så, att den hade anpassat sig efter hästen.....:eek: grejjen är den att hästen är skadad så den är bara skrittad i ca 10 ggr sa jag och i ca 10 min per gång, sadlar ska inte se ut så här... snorkig ton tillbaka fick man då att - ja ja då ska vi höra med min chef som kommer senare under dagen, -japp, sa jag jag vill inte ha sadeln...
chefen ringde mig på en gång o sa - jag håller med dig, så här ska inte en sadel se ut, den har på tok för lite stoppning!!! Hon ordnade med reklamation o ny beställning o ringde sen o sa att nästa sadel ser likadan ut så jag vill inte skicka denna till dig ens....så jag fick pengarna tillbaka.;)
 
Sv: Hjälp! Vad gäller?

När man köper en sån billig sadel så kan man helt enkelt inte förvänta sig att den ska hålla... Kvaliten är ju usel, därför är den billig....
 
Sv: Hjälp! Vad gäller?

Då måste ju det felet vara mkr vanligt på den sadeln du nämner.Skrämmande, tänk på alla stackare som faktiskt går å köper en sadel som inte ens föräljarna vill sälja:eek:
 
Sv: Hjälp! Vad gäller?

Sorbe skrev:
Därför man inte handlar saker på Hööks... :smirk: .


Håller med, servicen är urusel där. Börjes är visserligen oxå en billig postorderfirma, men oj, vilken service de har, inga problem där inte.


Charlotta skrev:
Och om man handlar på Hööks så har man inga rättigheter eller?

Verkar faktiskt inte bättre, inte enligt Hööks iaf.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte för ett år sedan en sprillans ny sadel av en lokal ridsportbutik. Jag har tyckt att det känts lite snett att rida i den, men...
2
Svar
22
· Visningar
2 467
Senast: Gimlan
·
Ekonomi & Juridik Jag köpte en sadel via en nätbutik.(ny) När jag öppnade paketet ser jag att den inte alls är som jag förväntat mig. Jag ringer till...
2
Svar
31
· Visningar
3 966
Senast: ZaNdRoRiA
·
S
Utrustning eller vad ska man säga när sadeln börjar flagna.. min sadel 2 månader gammal har tappat ytterskinnet. på flera ställen har sadeln...
Svar
3
· Visningar
1 021
Senast: fjordtokan
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att byta sadel. Ska lämna in min Hubertus som jag köpte för tre år sen, då jag är helt säker på att bommen måste...
2
Svar
23
· Visningar
2 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp