Har jag rätt att få pengarna tillbaka för frakten?

ZaNdRoRiA

Trådstartare
Jag köpte en sadel via en nätbutik.(ny)
När jag öppnade paketet ser jag att den inte alls är som jag förväntat mig.
Jag ringer till säljaren och förklarar vad felen är, det är olika färger på lädret samt att den är skitig på undersidan.
Hon tror att det är ett såkallat måndagsexemplar jag fått.
Hon fick sadeln från tillverkaren men tog inte upp och kollade den innan hon skickade den vidare till mig. Det säger hon själv.

Hon säger att jag ska provrida den iaf, och sedan får jag antingen bestämma mig för prisavdrag eller byta den. Sadeln ser bedrövlig ut i mina ögon så något prisavdrag vill jag inte ha.

Samt att jag vill inte stå och vänta ytterligare 2 v på att få den utbytt.

Jag provred sadeln igår. Skulle göra det idag med men varken jag eller hästen tyckte om den samt att jag vill inte ha den så som den ser ut.

Då jag fått betala en frakt på 350 kr, och det kostar ju säkert lika mycket att skicka tillbaka den, kan jag begära de kostnaderna av säljaren eftersom det faktiskt är fel på sadeln och det är orsaken till att jag skickar tillbaka den?

Har kollat på nätet men jag hittar inte bra svar vad det gäller just fraktkostnaden.

Tacksam för svar!
 
Sv: Har jag rätt att få pengarna tillbaka för frakten?

Det är lite klurigt nu när du inte vill ha sadeln (även om den hade varit i bra skick).
Enligt konsumentköplagen kan du ju kräva omleverans eller prisavdrag för en felaktig vara, och även skadestånd (tex utgifter & förluster du drabbas av pga fel på varan).
Men att häva köpet är inte lika lätt bara pga fel på varan.
 
Sv: Har jag rätt att få pengarna tillbaka för frakten?

Kolla på försäljningsvillkoren, antingen på papper som följt med eller om ÅF har en hemsida. Där brukar det så vem som står för frakt vid retur.
 
Sv: Har jag rätt att få pengarna tillbaka för frakten?

Precis.
Jag läste att omleverans ska ske om det kan ske inom skälig tid, men 2veckor är för mig lång tid utan sadel :-(
Hade sadeln varit ok så hade jag gett den en chans till, men jag tycker den är så fruktansvärt ful så jag vill verkligen inte ha den.
Det prisavdrag jag erbjöds för en sadel som har 5 olika färger istället för 2 tyckte jag var larvigt.
 
Sv: Har jag rätt att få pengarna tillbaka för frakten?

Det enda som står är fel som täcks av garantin. Då får köparen stå för returfrakten. Men nu vill jag häva köpet eftersom varan är befäst med fel från början.

För övrigt tycker jag butiken talar emot sig själv :-(

I villkoren står det att om man vill ångra köpet måste man kontakta säljaren inom 14 dagar och sända tillbaka varan i oanvänt skick.
Jag frågade om det via mail och fick till svar att sadeln måste hämtas ut direkt och sändas tillbaka inom 1 vecka.
 
Sv: Har jag rätt att få pengarna tillbaka för frakten?

jo man kan lämna tillbaka, enligt distanslagen. tror du har 14 dagar på dig om du köper över nätet!!!

frakten vet jag däremot inte om du kan få tillbaka enligt någon paragraf :)
 
Sv: Har jag rätt att få pengarna tillbaka för frakten?

Vad är det för butik som har så hög frakt, har jag aldrig varit med om.
Har du frågat om du får en returfraktsedel?
Det har jag fått när det varit ngt galet med varan.
 
Sv: Har jag rätt att få pengarna tillbaka för frakten?

En mindre nätbutik.
Köpte en sadel från en annan butik med som jag fick sända tillbaka och det var samma kostnad där :-( men jag håller med om att det lr dyrt..
 
Sv: Har jag rätt att få pengarna tillbaka för frakten?

Om varan är felaktig hade jag krävt att de stod för frakten. Dock har de ju rätt att omleverera, så det är i så fall bara returfrakten de ska stå för och så får du en annan sadel istället för den du reklamerar.

Om du däremot utnyttjar din ångerrätt får du stå för frakten hos de allra flesta företag.
 
Sv: Har jag rätt att få pengarna tillbaka för frakten?

Men vad räknas som en skälig tid för omleverans?
De kan ju ge mig en annan sadel om tidigast 2 veckor.
Är det godtagbart?
 
Sv: Har jag rätt att få pengarna tillbaka för frakten?

Ja, det tycker jag absolut är acceptabelt. Flera månader - då börjar det skena iväg. Hur lång var leveranstiden när du beställde?
 
Sv: Har jag rätt att få pengarna tillbaka för frakten?

2 veckor. Så det är samma tid, men att vara utan sadel sålänge är inte kul :-(
Så får väl bita i det sura och stå för kostnaden isåfall, att behöva vänta på en sadel i 4-5 veckor när man inte har någon tycker inte jag är ok, men vad jag tycker när lagen säger annat spelar ju ingen roll :-(
 
Sv: Har jag rätt att få pengarna tillbaka för frakten?

Fast som jag förstod det så passade inte sadeln så det hade inte hjälpt om den varit fin? Du hade ju ändå behövt returnera den.
 
Sv: Har jag rätt att få pengarna tillbaka för frakten?

Lagen säjer ju inget specifikt, men jag tror det blir svårt att kräva att de ska lagerhålla en likadan sadel som de levererat, bara för det fall du vill reklamera den du fått.
 
Sv: Har jag rätt att få pengarna tillbaka för frakten?

Då det är en bomlös så kan jag prova att ändra padden.
Men jag tänker inte lägga ner energi på en sadel som jag inte vill ha.
Då tanken är att jag ska iväg på clinic om 2 veckor så kan jag inte vänta på en ny heller.
Ger nu upp tanken på bomlöst då det inte verkar fungera på min häst.

Jag hade en likadan sadel som jag köpte innan denna men jag fick då fel storlek, så blev tvungen att byta. Men med den sadeln trivdes jag och hästen.
Dock var min röv lite bred :-P

Men i denna fick jag stolsits och den lade sig längre bak än den förra. Ändå skiljer det bara 1 cm på hela längden. Men den är ju en tum större i sätet.

Men ska skicka sadeln imorgon och på fredag bär det av till ett utprovare och hoppas hitta en bomsadel :-)
 
Sv: Har jag rätt att få pengarna tillbaka för frakten?

jo man kan lämna tillbaka, enligt distanslagen. tror du har 14 dagar på dig om du köper över nätet!!!

frakten vet jag däremot inte om du kan få tillbaka enligt någon paragraf :)

Många missförstår lite - 14 dagars öppet köp enligt distanslagen = då skall varan vara oanvänd och förpackningen skall vara obruten. Om du packar ut sadeln och provrider den, då har du använt varan.
 
Sv: Har jag rätt att få pengarna tillbaka för frakten?

Jag skulle rent spontant tycka att det är upp till återförsäljaren att stå för frakten då den begått ett misstag... ;)
 
Sv: Har jag rätt att få pengarna tillbaka för frakten?

Jag har fått godkännande av säljaren att provrida sadeln och sedan skicka tillbaka den, men den får ju inte se använd ut.

Då jag tejpat stigbyglar så är det enkelt fixat :-)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 211
Senast: geting
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
22 178
Senast: DarkInNight
·
Hundhälsa Ungefär som trådtiteln säger. Betty är sjuk och varit sedan 21 oktober. Då började det med att hon kräktes och ville ut frekvent...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
9 705
Senast: Monifa
·
Kropp & Själ Den korta versionen: Jag har inte tagit gynekologiskt cellprov på 8 år och har nu drabbats av dödsångest. Den längre versionen: Jag...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 307
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp