Hjälp! Vad har hänt med vår dator??

cherie

Trådstartare
Jag vet inte om den har drabbats av något virus eller liknande, men vi har ju Norton installerat och det borde väl skydda? Eller?

Igår när min pojkvän var inne på Aftonbladet.se och en pop-up (brukar ju alltid komma upp pop-ups där) kom det först upp ett meddelande från Norton där han kunde välja "Starta om datorn" eller "Ignorera". Det stod något om att det var viktigt att starta om datorn, så han valde det alternativet. När datorn var på väg att startas om kom det även upp 3-4 till virusvarningar till, där alternativen var "Reparera" eller "Ignorera" (tror jag). Men han han inte göra något mer, eftersom datorn började startas om.

Efter detta kommer det upp diverse felmeddelanden när vi startar datorn. Det tar dessutom jättelång tid att starta den. Fläkten går igång på högvarv direkt. Vissa program kan man inte starta - däribland Norton. Man kan inte heller välja t.ex. "säker borttagning" när man har ett USB-inkopplat.

Vi tänkte att skitsamma, vi gör en systemåterställning (heter det så?). Men vi har Windows Vista och har aldrig tidigare gjort en på denna dator. Vi trodde vi hittade rätt, genomförde en systemåterställning. Vi trodde att datorn skulle återställas helt och hållet av detta, från det datum vi valt (5 dagar tidigare), men den beter sig fortfarande likadant - samma felmeddelanden kommer upp, Norton går inte att öppna osv.

Vad göra? Systemåterställning kanske inte var den åtgärden vi tänkte på? Vi vill liksom få ALLT som är gjort senaste dagarna ogjort. Går det?
 
Sv: Hjälp! Vad har hänt med vår dator??

Hm, fick nu veta att min kära partner tydligen har tagit bort massa program också. Och det verkar som om han har tagit bort/avinstallerat ett program som ska ha varit ganska viktig för vår data. Hur gör man nu? Går det att få tillbaka?
 
Sv: Hjälp! Vad har hänt med vår dator??

Man får formatera om, ni har säkert en skiva som följde med datorn. Om inte så sitter programmet i datorn, ta kontakt med supporten för vägledning så ni trycker på rätt knappar.
 
Sv: Hjälp! Vad har hänt med vår dator??

Se bara till att spara undan eventuella filer som ni vill ha kvar innan ni formaterar om datorn.

Det finns flera sätt att göra det på även om Windows inte startar. Det finns till exempel speciella CD-skivor som man kan starta datorn ifrån, helt utan att behöva använda Windows-installationen.
 
Sv: Hjälp! Vad har hänt med vår dator??

Finns något som heter systemåterställning, ligger under tillbehör - systemverktyg (tror jag) där kan man välja tidpunkt för ändringar i datorn och så återställs det.. Kanske kan fungera?
 

Liknande trådar

IT & mobiler En släkting till mig gjorde en systemåterställning på sin stationära dator förr ett tag sedan. Han återställde inte datorn till helt...
Svar
0
· Visningar
1 000
Senast: Yukionna
·
IT & mobiler Varje gång jag startar datorn har jag börjat få upp ett felmeddelande om att Java, eller mer exakt jusched.exe, inte är kompatibelt med...
Svar
3
· Visningar
1 307
Senast: Riley
·
IT & mobiler Min dator mår synnerligen obra. Den har mått bra tills igår kväll, då jag satt och surfade och skulle ladda in lite bilder från...
Svar
2
· Visningar
1 164
J
IT & mobiler Har fått ett problem på MAC datorn som innebär att den VÄGRAR att skriva ut VISSA Word dokument! Jag har testat att skriva ut andra...
Svar
6
· Visningar
979
Senast: Jeeves
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp