Hjälp! Vad ska jag välja?

Hovkrats

Trådstartare
Åh..
Här kommer ännu en vilsen ungdom som ska välja gymnasium.. :nailbiting:
Jag har pratat med syv en gång men han hjälpte mig inte ett dugg! Han sa ;)bara att jag skulle försöka hitta ett program jag ska skugga innan oktober så man kan boka in det.. Sen var det liksom tack och hej.
Jaha tänkte jag.
Men om man inte vet vad som finns där ute, ifall om man är så förvirrad som man kan bli??
Jag älskar hästar, det gör jag. Men jag vill hålla det som min hobby. Jag har såvitt jag vet ingen talang.. Kan inte spela nått instrument eller sjunga, rita kan jag väl någorlunda men inte märkvärdigt liksom.. Skitdålig på matte är jag också. (Är godkänd)

Jag vägrar skaffa mig ett jobb där jag stannar i resten av livet. Jag har höga ambitioner och jag vill kunna komma någonstans! Jag har sån energi jag vill lägga på en karriär.. Men VAD för karriär?? Det är frågan..
Jag har tänkt lite på arkitekt men... Man måste ju ha fantasi. Jag har inte så mycket fantasi tror jag.
Ifall om jag väljer en sån linje så kanske jag tappar inspirationen helt? Jag vet att man inte ska tänka såhär men det finns ju folk som är mycket bättre än vad jag är på att rita sånt.
Min dröm är att inte stanna i Sverige, jag vill UT!! Jag vill upptäcka olika länder, min dröm är att få någon gång få besöka Los angeles, new york och många fler stora städer!

Kan man åka runt och marknadsföra olika företag genom att resa runt? (vild gissning här)
Kanske vill jag vara på något företag och skaffa erfarenhet där och sedan skaffa mitt egna företag? Jag vill nog ha ett jobb som är kreativt, där man får vara social samtidigt man får kanske resa runt.. Eller framför allt kanske resa runt.
Jag gillar och prata och att sitta på ett kontor dag in dag ut passar nog inte mig. Men visst kanske ibland..

Aja.. För att komma till punkt någonstans. Jag vill antagligen gå något högskoleförberedande. Men det står ju bara vad man gör och inte vad man blir.. Jag vill ju veta vad man blir!!! :banghead:

Jag tackar alla som har lust att hjälpa mig för mina vänner och föräldrar samt min syv är inte till någon vidare hjälp.. :wtf: :crazy:
 
Sv: Hjälp! Vad ska jag välja?

Åh..
Här kommer ännu en vilsen ungdom som ska välja gymnasium.. :nailbiting:
Jag har pratat med syv en gång men han hjälpte mig inte ett dugg! Han sa ;)bara att jag skulle försöka hitta ett program jag ska skugga innan oktober så man kan boka in det.. Sen var det liksom tack och hej.
Jaha tänkte jag.
Men om man inte vet vad som finns där ute, ifall om man är så förvirrad som man kan bli??
Jag älskar hästar, det gör jag. Men jag vill hålla det som min hobby. Jag har såvitt jag vet ingen talang.. Kan inte spela nått instrument eller sjunga, rita kan jag väl någorlunda men inte märkvärdigt liksom.. Skitdålig på matte är jag också. (Är godkänd)
Det finns många program där man läser Häst-samhällsvetenskap, Bild - samhälle musik-samhälle och liknande. Naturvetenskap skulle jag inte rekommendera om du i högstadiet har svårt för matte och inte är villig att lägga MYCKET tid på att plugga.


Jag vägrar skaffa mig ett jobb där jag stannar i resten av livet. Jag har höga ambitioner och jag vill kunna komma någonstans! Jag har sån energi jag vill lägga på en karriär.. Men VAD för karriär?? Det är frågan..
Jag har tänkt lite på arkitekt men... Man måste ju ha fantasi. Jag har inte så mycket fantasi tror jag.
Fantasi har man inte, Fantasi SKAPAR man. Inspiration är inte något som kommer utan något som du arbetar för. Vissa behöver arbeta hårdare än andra, men alla kan vara kreativa.


Ifall om jag väljer en sån linje så kanske jag tappar inspirationen helt? Jag vet att man inte ska tänka såhär men det finns ju folk som är mycket bättre än vad jag är på att rita sånt.
Vad du än gör i livet så kommer någon annan alltid att vara bättre än dig. Du blir bra på det som du tycker är roligt och som du lägger tid på att träna på. Tycker du att det är roligt och du tränar mycket så blir du bra och då kvittar det hur bra andra är.

Min dröm är att inte stanna i Sverige, jag vill UT!! Jag vill upptäcka olika länder, min dröm är att få någon gång få besöka Los angeles, new york och många fler stora städer!
Ut och resa kan man med många jobb :)


Kan man åka runt och marknadsföra olika företag genom att resa runt? (vild gissning här).
Marknadsföring kan du absolut jobba med. Det innebär resor. Då kanske en medialinje hade varit något och sedan plugga vidare inom marknadsföring?

Kanske vill jag vara på något företag och skaffa erfarenhet där och sedan skaffa mitt egna företag? Jag vill nog ha ett jobb som är kreativt, där man får vara social samtidigt man får kanske resa runt.. Eller framför allt kanske resa runt.
Jag gillar och prata och att sitta på ett kontor dag in dag ut passar nog inte mig. Men visst kanske ibland..


Aja.. För att komma till punkt någonstans. Jag vill antagligen gå något högskoleförberedande. Men det står ju bara vad man gör och inte vad man blir.. Jag vill ju veta vad man blir!!! :banghead:
Om du inte väljer att läsa el, fordon, frisör och liknande är det mycket svårt att säga vad man blir. Jag kan säga som så att gymnasieval inte är så viktigt som man tror när man står där och ska välja. Det mesta går att ordna. Välj det som intresserar dig, men det är klart. Vill du plugga vidare senare är det bra att välja någon samhällsinrikting. Media-samhälle kanske?

Jag tackar alla som har lust att hjälpa mig för mina vänner och föräldrar samt min syv är inte till någon vidare hjälp.. :wtf: :crazy:

Jag förstår att dina vänner och föräldrar inte är till någon vidare hjälp med vad du ska göra med livet när du själv inte vet det :) Gör det du tycker är ROLIGT så blir det bra!
 
Sv: Hjälp! Vad ska jag välja?

Aja.. För att komma till punkt någonstans. Jag vill antagligen gå något högskoleförberedande. Men det står ju bara vad man gör och inte vad man blir.. Jag vill ju veta vad man blir!!! :banghead:

Grejen är att om du inte väljer ett yrkesförberedande program så "blir" du inget på ett gymnasieprogram. Eftergymnasial utbildning blir allt vikigare på arbetsmarknaden och du lär ändå behöva plugga vidare för den typen av jobb du vill ha.
Andas, ta det lugnt. Gymnasievalet är inte så tokviktigt och livsavgörande som det känns när man står där och ska välja. Välj en skola där du tror att du kommer trivas, utnyttja möjligheterna att gå på öppet hus och sånt som skolorna anordnar. Välj ett program som ger grundläggande behörighet till högskolan och välj gärna till nuvarande motsvarighet till Engelska B och minst Matte C (även om du tycker att det är apjobbigt, Matte är meriterande på många högskoleprogram). Sen kör du på magkänslan så långt det går.
 
Sv: Hjälp! Vad ska jag välja?

Jag önskar att jag valt något jag ville göra istället för något man "borde". Nu vet jag inte hur framtiden ser ut men plugga in behörigheter kommer man säkert alltid kunna göra. Och högskoleprovet finns också om man skulle missa betygen eller extrapoängen.

Välj det du vill göra och fokusera inte så mycket på vad du ska bli. Jag valde helt fel linje, bytte 2 gånger och gick 4 år i gymnasiet. Nu 5 år efter studenten har jag precis påbörjat en utbildning jag bara drömde om på gymnasiet. Fick komplettera behörigheten med ett basår och skriva högskoleprovet 5 gånger innan jag kom in.

Så; välj det du VILL inte det du borde :)
 
Sv: Hjälp! Vad ska jag välja?

Haha, ta det här på rätt sätt, men du är ganska söt i mina ögon.

Du behöver drömma mer och sikta högre. Att "få lov" att resa utomlands i jobbet är inte ens svårt att få. Bara börja jobba på ett någorlunda stort företag som gör business internationellt och visa att du både vill och kan, så kommer du få resa mer än du vill. Det är min personliga erfarenhet i alla fall.

Som sagt, jag tycker du borde drömma mer.. Annars riskerar du att hamna i positionen som jag var i när jag var 25.. Jag hade rest mer än jag kan komma ihåg sedan jag var 18, bott+jobbat i 5 olika länder och provat på alla roller inom mitt yrke från lägsta ingenjör till att vara chef för vårt engelska kontor. Låter det som en bra position? Jo, vid första blick kanske, men när man sitter där och undrar "vad ska jag göra härnäst", så är det lite jobbigt att komma på något jobbrelaterat. Visst, I-lands problem så det stänker om det, men inte så kul för det.
Det jag försöker förmedla är att jag tycker att det kan vara viktigt att ha drömmar och planer utöver "jag vill resa i jobbet". Försök gärna dra upp en plan som inkluderar både jobb och privatliv.
Du behöver inte ta planen på blodigt allvar. Det är din plan, som du tagit fram för dig själv. Det är okej att ändra på den precis när du känner för det, men det kan vara bra att ha en egen lite vägvisare som man kan kämpa för.

Men, allt mitt svammel är inte direkt ett svar på vad du ska göra, eller vilken skola du ska välja...

Tänk på att du inte väljer jobb och framtida liv genom ditt val av gymnasie-skola, då väldigt få program på gymnasiet är yrkesinriktade. Även de yrkesinriktade programmen är ganska generella, och kan leda till flera olika jobb.

Du behöver inte välja om du vill bli tandläkare, social-tant eller reklam-guru riktigt ännu. Det "enda" du behöver välja är egentligen "ungefär" vad du vill jobba med. Vill du jobba med teknik och forskning? Jobba med barn? Jobba i kök? Jobba med reklam eller marknadsföring? Osv.

Det är inte så allvarligt faktisk. Inte ens om du efter tre år skulle komma på att det inte var det du vill hålla på med. Många av ämnena du läser är generella, och går att "återanvända", så att komplettera för att "bli något annat" tar inte så mycket tid faktiskt. Man kan även göra det mitt i utbildningen.

Inget är satt i sten. Inte förrän efter pensionen i alla fall, för då är det lite sent att ändra sig. :)
 
Sv: Hjälp! Vad ska jag välja?

Välj ett program som ger grundläggande behörighet till högskolan och välj gärna till nuvarande motsvarighet till Engelska B och minst Matte C (även om du tycker att det är apjobbigt, Matte är meriterande på många högskoleprogram).

Håller med om detta.
Vidare så har jag aldrig stött på en person som är intelligent nog för att klara av att leva i samhället som en normal person som jag inte kunde lära skapligt avancerad matte.
Jag har en bekant som blev så pass skrämd av matten i skolan att hon fick problem med det i vuxenlivet (självförtroende och att hon begränsade sina yrkesval alldeles för hårt).
Efter att ha förklarat hur matte faktiskt fungerar, och hur jag tänker när jag gör matte, så har hon gått från att plus och minus var det hon vågade sig på till att kunna jobba med olika talbaser, integrera, interpolera och grundläggande ekvationer. Hon sitter också och löser soduku på luncherna, vilket är ett jäkligt stort steg för någon som hade ångest så fort hon såg siffror. :)

Det jag försöker säga är att du nog inte är "dåligt på matte", utan mer har problemet "haft lärare som är dåliga på att lära ut matte".

Om det finns en utbildning du vill gå för att komma närmare dina mål, men matten står ivägen för dig, så get matten en ny chans, fast med en bättre lärare. Matte är inte svårt egentligen. Det är bara svårt att förstå hur den fungerar, men när man väl kommit underfull med det så är den enkel.
En bra lärare är A och O när det gäller att förstå matte istället för att lära sig den utantill, vilket många mattelärare tydligen tror är hur man ska lära ut det...
 
Sv: Hjälp! Vad ska jag välja?

Tack ALLA som har svarat.. Tänk att lite text kan lugna ner en så mycket..

Angående matten, jag hade riktigt, riktigt dåliga lärare på mellanstadiet.. Jag hade fyra olika lärare och alla lärde ut olika. Det var så jobbigt för mig att jag bara slutade räkna och bara skrev olika random siffror i matteboken bara för att bli klar.. Slutade med att jag inte blev godkänd i nationella proven i femman. Men mina betyg har förbättra sig så jäkla mycket. Det är inte svårt för mig att nå ett C, eller ett B, ifall om jag verkligen kämpar, ett A. Men i matten så känns det som så hur mycket jag än kämpar så är jag alltid på ett E. Jag villl så gärna höja mig till ett D, men det känns omöjligt ibland.

Men har fått en jättebra lärare nu men det är ju svårt att inte jämföra sig med mina vänner, jag måste verkligen Ta tag med att sluta jämföra mig med andra..

Jag vet inte varför jag tycker att gymnasiet känns så viktigt för mig.. Kanske för att jag ser den som en grund för min framtid.. Ang att Sikta högre.. Ibland känns det som att jag är den enda som har sådana drömmar, alltså att man vill nå högt och komma någonstans här i mitt område.. Ibland känner jag mig så dum när jag förklarar detta för någon eftersom det jag drömmer om känns så.. Överdrivet och omöjligt stort. När du Stallmannen säger att man måste drömma större... Jag som trodde jag redan drömde för stort för lilla jag.. :D
Jag vill ju ha ett roligt jobb där jag kan tjäna pengar.. Och jag är villig att jobba stenhårt för det.

Vad finns det för jobb där man reser och kan samtidigt "slå stort"? Jag vill så gärna bevisa för andra, men samtidigt för mig själv att jag kan jag också!
Jag vill göra mig själv stolt!
 
Sv: Hjälp! Vad ska jag välja?

Bra att du är lugnare!

Jag kommer ihåg hur vi blev matade genom hela skolan hur Viktigt det är att få Bra Betyg för att kunna göra någonting annat i framtiden än att supa på en parkbänk typ. Redan i högstadiet blev vi tillsagda att skaffa bra betyg för att det är pinsamt att visa upp dåliga betyg för arbetsgivare..... Alltså jag har aldrig någonsin visat upp några betyg och absolut inte högstadiets.

Visst är det enklare om man får toppbetyg på rätt utbildning men det verkar ha blivit folk även av oss som inte fick det.
 
Sv: Hjälp! Vad ska jag välja?

Och du, snälla tänk inte så mycket på vad du ska bli! Låt dig själv växa upp i fred utan enorma krav och stor press. Koncentrera dig på gymnasiet och gör vad du kan på en linje du vill gå.

Jag har sagt i hela mitt liv att jag absolut inte ska jobba inom vården. Jag hade världens framtidsångest för vad det skulle bli av mig. Sommaren efter gymnasiet jobbade jag för första gången inom vården och kände att jag hittat hem och nu har jag (som sagt) påbörjat en högskoleutbildning efter många om och men :)

Kontentan är att det löser sig! Det kommer gå bra för dig vad du än väljer :) Satsa på att vara ung och mogna, resten kommer av sig själv.
 
Sv: Hjälp! Vad ska jag välja?

Gymnasiet är som högstadiet tre år till men där man faktiskt får välja vilken inriktning man vill ha. Gillar man att rida även om det bara är på hobby nivå så kan man ju gå på ett hästsportsgymnasium ändå om man nu vill det. Men läser ändå samma grundämnen som vilka andra gymnasieutbildningar som helst. Fast läser man på typ naturvetenskapliga programmet läser man nog mer matte, fysik och kemi än vad man gör på andra utbildningar.

Det allra bästa är iaf om du får läsa (och pluggar så du blir godkänd) och får betyg vad som förut hette Matte B. Engelska B och Svenska B (de har nya namn nu) men får du de betygen kan du komma in på nästan vilka högskoleutbildningar som helst.
 
Sv: Hjälp! Vad ska jag välja?

Jag tycker också att du ska ta det lite lugnt :)

När jag var i dina kläder hade jag också panik. Visste inte vad jag skulle välja. Jag hade lättare för samhällsämnena, men jag valde ändå att gå natur då jag tyckte att jag fick en bättre grund då.

Valde först ett gymnasium i min hemstad, men hamnade då i samma klass som många från högstadiet. Under högstadieperioden tävlade vi väldigt mycket. Om betyg, vem som var snyggast, smalast, populärast.. Slutade med att jag inte orkade mer, och flyttade 60 mil för att faktiskt göra det som jag tycker är KUL. Hästar :) Om jag inte hade flyttat hade jag inte klarat gymnasiet. Därav SKA man välja något man tycker är kul. Välj inte något för att det är "rätt", det blir bara så fel då! Att jag sedan fortfarande läste naturvetenskap + häst är en annan sak. Jag visste inte då, efter högstadiet, att jag var såpass mycket bättre på samhällsämnena än naturämnena. Det som är så bra är att man inte måste veta det! Just nu läser jag juridik på universitetet och kunde inte vara gladare. Nu kan jag äntligen slippa matten och fysiken och kemin :)
 
Sv: Hjälp! Vad ska jag välja?

Man behöver inte alls bestämma sig för vad man vill göra resten av sitt liv när man väljer gymnasium. Jag har ett år kvar på universitetet och har fortfarande ingen aning. Däremot är det bra att veta ungefär vilken typ av jobb man är intresserad av. Vill du hålla på med naturvetenskapliga saker eller är du mer intresserad av samhällsvetenskapliga ämnen? Känns det viktigt att läsa mycket språk? Har du ett specialintresse som du vill kombinera med din utbildning (antingen som du vill kunna jobba med eller bara för att göra plugget lite roligare)? Kan du tänka dig att flytta hemifrån?

Har du gjort något test av den här typen? http://www.gymnasieguiden.se/#!/test
Man ska ta det med en nypa salt och gärna göra om testet några gånger och svara olika saker om man inte är stensäker på vad man ska svara på alla frågor, men det kan hjälpa att känna efter vem man är.

Och kom ihåg att utbildning och behörighet går att fixa i efterhand om det visar sig att du valt fel. Det är inte hela världen!
 
Sv: Hjälp! Vad ska jag välja?

Vad finns det för jobb där man reser och kan samtidigt "slå stort"? Jag vill så gärna bevisa för andra, men samtidigt för mig själv att jag kan jag också!
Jag vill göra mig själv stolt!

En sak som jag tror är bra att du inser nu: Det du vill när du är 16 år gammal behöver inte vara det du vill när du är 40, 30, 25, 20 eller ens 18 år gammal. Du kommer att förändras som människa, utvecklas och upptäcka nya drömmar.

Jag ville bli en sak när jag var sex år gammal, en annan när jag var tolv år, en tredje när jag var 15 år, en fjärde när jag var sjutton år, en femte när jag var 19 år, en sjätte när jag var 22 år och först nu när jag är 24 år vet jag vad jag vill GÖRA.
MEN! Oftast har du ett område inom det du är intresserad av. Jag har varit intresserad av en massa olika saker, men det är dessa sju yrken som har varit "det" och alla har varit inom samma område även om yrkena har skiljt sig rejält åt.

Vet inte om jag har funderat för mycket och skrivit för flummigt, men det som du ska tänka på är: Välj det du är intresserad av eftersom om några år kommer du att vilja göra något helt annat ;)


(Det finns säkert de som har haft samma yrkesdröm sedan de var små och hållit fast vid den, men jag skulle nog se dem mer som undantaget än regeln.)
 
Sv: Hjälp! Vad ska jag välja?

Nu har jag inte så jätte bra koll på vilka program som ger akademisk behörighet efter studenten sedan de gjorde om systemet men en sak vet jag. Så länge du har just betyg så att du får studera vidare vid högskola eller universitet så spelar det egentligen inte någon större roll vad du väljer. Jag gick barn- och fritidsprogrammet med pedagogisk och social inriktning men såg till att läsa till engelska b + c, historia a, matte b och så vidare.
Jag valde att läsa vidare vid universitetet redan höstterminen efter studenten (vilket man självklart inte behöver göra!) och har på två år gått från att vilja bli lärare, jobba med didaktig/utbildningsfrågor, bibliotekarie och personalvetare. Har dock nu på femte terminen landat i religionsvetenskapligt kandidatprogram med efterföljande masterprogram i samma område.
Det är aldrig för sent att ändra sig, det gäller bara att räkna eventuella CSN-veckor noggrant :D
 

Liknande trådar

Fritid Tänkte skaffa en sovsäck för hemmabruk i första hand, ifall värmen försvinner. Har aldrig ägt en sovsäck och vet inte vad man ska tänka...
2
Svar
25
· Visningar
803
Senast: Araminta
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 606
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 112
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 434
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp