Vad har ni för sovsäckar? (Krisberedskap)

Jag tänker att om allt fallerar så skyddar ett hus ändå från vind och väder?

Så sovsäcksalternativet känns förmig lite avlägset så länge jag kan vara inomhus och har tillgång till varma täcken och filtar?
Det beror lite på hur man bor, en lägenhet kan bli snabbare och mer utkyld än ett hus som är byggt för att inte ha konstant värme på. Lägenhet på 8 våningen som exempel är betydligt mycket mer utsatt för nerkylning.
 
Tänker vi krisberedskap som i ifall krig utbryter? För då hade jag tittat på något som håller armestandard och försökt söka och samla information om det. Fi ns ganska många aktörer som inriktar sig på den typen av varor.
 
Tänker vi krisberedskap som i ifall krig utbryter? För då hade jag tittat på något som håller armestandard och försökt söka och samla information om det. Fi ns ganska många aktörer som inriktar sig på den typen av varor.
Här är det lätt att bli blåst skulle jag säga, armé standard är ett extremt vagt begrepp och används snarare för att lura folk att köpa dyra saker.

Oavsett om vi tänker krig eller dåligt väder så behöver man fundera på vad det är man kan tänkas behöva och det är ytterst få som kommer behöva klara sig ute på öppen mark. Det vanligaste är att man stannar kvar i sitt boende eller tar sig till skyddsrum. I ett skyddsrum kan det vara guld värt att ha ett liggunderlag och en normal sovsäck. Någon armestandrad behövs knappast.
 
Här är det lätt att bli blåst skulle jag säga, armé standard är ett extremt vagt begrepp och används snarare för att lura folk att köpa dyra saker.

Oavsett om vi tänker krig eller dåligt väder så behöver man fundera på vad det är man kan tänkas behöva och det är ytterst få som kommer behöva klara sig ute på öppen mark. Det vanligaste är att man stannar kvar i sitt boende eller tar sig till skyddsrum. I ett skyddsrum kan det vara guld värt att ha ett liggunderlag och en normal sovsäck. Någon armestandrad behövs knappast.

Nä, försvarets prylar är gjorda för att hålla för att sova under en gran (eller ett stridsfordon) och väger därefter. Visserligen populära bland folk som gillar att vara ute i alla väder (och relativt billiga jämfört med många andra bra sovsäckar) men fullständigt felprioriterat om man tänker sig att behöva hålla sig varm med tak över huvudet.

Jag hade valt en enklare dunsovsäck i det läget. Dun för att det ger mer värme så länge man kan hålla det torrt. Syntetsovsäckar är billigare, och köper man en bra tål den en hel del fukt (men då är den inte så billig längre), men är känsligare för att ligga ihoppackad.

Oavsett vilket så ska sovsäckar förvaras uppackade och luftigt. Kan man inte lösa det är det bättre att prioritera ett bra täcke som man ändå använder till vardags. Sannolikheten att man faktiskt ska behöva ta med sig sina sovgrejer för någon långväga utrymning är ju så otroligt låg.
 
Nä, försvarets prylar är gjorda för att hålla för att sova under en gran (eller ett stridsfordon) och väger därefter. Visserligen populära bland folk som gillar att vara ute i alla väder (och relativt billiga jämfört med många andra bra sovsäckar) men fullständigt felprioriterat om man tänker sig att behöva hålla sig varm med tak över huvudet.

Jag hade valt en enklare dunsovsäck i det läget. Dun för att det ger mer värme så länge man kan hålla det torrt. Syntetsovsäckar är billigare, och köper man en bra tål den en hel del fukt (men då är den inte så billig längre), men är känsligare för att ligga ihoppackad.

Oavsett vilket så ska sovsäckar förvaras uppackade och luftigt. Kan man inte lösa det är det bättre att prioritera ett bra täcke som man ändå använder till vardags. Sannolikheten att man faktiskt ska behöva ta med sig sina sovgrejer för någon långväga utrymning är ju så otroligt låg.
Försvarets saker, de är bra- saker som säljs med ord som "armé standard " - ofta lurendrejeri. :)
 
Jag bodde en snöig vinter i ett inrett garage. Garaget var visserligen isolerat och hade en värmefläkt men det var också en två centimeters glipa mellan garageporten och golvet. Låg vinden på så hade jag snöflingor i soffan.

Utifrån den erfarenheten så säger jag: kläder, kläder, kläder! Lager på lager av värmande funktionsplagg. Kläder du kan både röra dig i dagtid och sova i nattid. Ett bra underställ, tjocka strumpor och ibland mössa sitter på dygnet runt. Och så byter man de yttre lagren efter aktivitet: täcke och filtar på natten, skor och lager av tjocka byxor och tröjor på dagen.

Jag upplevde egentligen aldrig några problem på nätterna. Att få upp värmen igen efter en dusch var en mardröm. Likaså att försöka jobba längre stunder stillasittande vid dator eller liknande (tunna vantar är inte dumt alls).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Fritid Halloj! Jo, jag fryser om ländryggen ibland när jag är ute, trots bra kläder. Fick en idé om ett typ värmebälte att knäppa/knyta runt...
Svar
18
· Visningar
1 029
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 068
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
21 964
Senast: Otherside
·
Kropp & Själ Vill börja med att säga att den som vet eller har en aning vem jag är får gärna behålla det för sig själv.:) Ska försöka skriva så...
2
Svar
31
· Visningar
4 734

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp