Vad har ni för sovsäckar? (Krisberedskap)

Rosett

Trådstartare
Tänkte skaffa en sovsäck för hemmabruk i första hand, ifall värmen försvinner.
Har aldrig ägt en sovsäck och vet inte vad man ska tänka på, vet bara att jag behöver en som är rymlig på bredden.
Fryser inte så lätt så kanske inte en jättevarm utan bättre att välja en lite mindre varm och ha varma kläder och filtar att ha inne i den?
Kan man tvätta dem ifall de blir smutsiga? Vet verkligen inget om sovsäckar.
Min budget är 1500-3000 kr.
Gillar inte fleece.

:)
 
Ska du alltså ha en sovsäck inomhus? Som inte är så varm så att du istället kan ha kläder och filtar i den?

Min fråga är då varför du inte satsar på fler filtar som är varm än en sovsäck?
 
Tänkte skaffa en sovsäck för hemmabruk i första hand, ifall värmen försvinner.
Har aldrig ägt en sovsäck och vet inte vad man ska tänka på, vet bara att jag behöver en som är rymlig på bredden.
Fryser inte så lätt så kanske inte en jättevarm utan bättre att välja en lite mindre varm och ha varma kläder och filtar att ha inne i den?
Kan man tvätta dem ifall de blir smutsiga? Vet verkligen inget om sovsäckar.
Min budget är 1500-3000 kr.
Gillar inte fleece.

:)
Om du bara ha tänkt att den ska fungera hemma inomhus så funkar nog vilken hyfsat billig sovsäck som helst, du kan ju som sagt fylla på med täcken och filtar. :) För runt tusenlappen får du en bra sovsäck. :)
Vi har lite olika varianter hemma eftersom vi har tältat och yngsta barnet har även sovit en del i vindskydd i sin utbildning. Men jag har personligen inte sovsäck som första alternativ utifrån vårt boende. Vi har flera värmekällor som inte är beroende av el. :)
 
Ska du alltså ha en sovsäck inomhus? Som inte är så varm så att du istället kan ha kläder och filtar i den?

Min fråga är då varför du inte satsar på fler filtar som är varm än en sovsäck?
Varma filtar är antingen i ull eller fleece. Ullfiltar är dyra och kan få ohyra. De varma är även tunga.
Fleece blir dammigt så jag får klåda i ögonen + blir svettigt varmt + släpper microplaster i tvätten.
En sovsäck känns mer komplett men det jag menar är att den behöver inte vara så varm att den håller för -35, typ.
Även lättare att ta med sig än att bära på 5-10 filtar ifall man måste evakueras från huset.

Som sagt har jag aldrig haft en sovsäck så vet inte vilken sort jag ska välja. 🤷‍♀️
 
Varma filtar är antingen i ull eller fleece. Ullfiltar är dyra och kan få ohyra. De varma är även tunga.
Fleece blir dammigt så jag får klåda i ögonen + blir svettigt varmt + släpper microplaster i tvätten.
En sovsäck känns mer komplett men det jag menar är att den behöver inte vara så varm att den håller för -35, typ.
Även lättare att ta med sig än att bära på 5-10 filtar ifall man måste evakueras från huset.

Som sagt har jag aldrig haft en sovsäck så vet inte vilken sort jag ska välja. 🤷‍♀️
Men vet du att du gillar att sova i en sovsäck då? Jag tycker att det är en rätt speciell känsla och jag gillar den inte.
 
Om du bara ha tänkt att den ska fungera hemma inomhus så funkar nog vilken hyfsat billig sovsäck som helst, du kan ju som sagt fylla på med täcken och filtar. :) För runt tusenlappen får du en bra sovsäck. :)
Vi har lite olika varianter hemma eftersom vi har tältat och yngsta barnet har även sovit en del i vindskydd i sin utbildning. Men jag har personligen inte sovsäck som första alternativ utifrån vårt boende. Vi har flera värmekällor som inte är beroende av el. :)
Ja det är ju centralvärme här men den försvann ju i Uppsala så kan försvinna här också.
 
Varma filtar är antingen i ull eller fleece. Ullfiltar är dyra och kan få ohyra. De varma är även tunga.
Fleece blir dammigt så jag får klåda i ögonen + blir svettigt varmt + släpper microplaster i tvätten.
En sovsäck känns mer komplett men det jag menar är att den behöver inte vara så varm att den håller för -35, typ.
Även lättare att ta med sig än att bära på 5-10 filtar ifall man måste evakueras från huset.

Som sagt har jag aldrig haft en sovsäck så vet inte vilken sort jag ska välja. 🤷‍♀️
Jag har enkla sovsäckar för 150 kr, de duger nog till det mesta tänker jag.
 
Men vet du att du gillar att sova i en sovsäck då? Jag tycker att det är en rätt speciell känsla och jag gillar den inte.
Om den är rymlig och har dragkedja hela vägen.
Vid en kris får man ju anpassa sig lite.

Jag tänker alltså på scenariot att värmen och elen försvinner i nån vecka eller fyra.
Hade inte tänkt mig att ha en sovsäck för skojs skull bara ...
 
Om den är rymlig och har dragkedja hela vägen.
Vid en kris får man ju anpassa sig lite.

Jag tänker alltså på scenariot att värmen och elen försvinner i nån vecka eller fyra.
Hade inte tänkt mig att ha en sovsäck för skojs skull bara ...
Jo, jag förstår det. Men jag hade alla gånger i veckan mycket hellre haft några extra filtar, för jag vet ju att jag inte tycker om att sova i en sovsäck.
 
Jo, jag förstår det. Men jag hade alla gånger i veckan mycket hellre haft några extra filtar, för jag vet ju att jag inte tycker om att sova i en sovsäck.
Ja jag känner nog själv att det kan vara bekvämare med filtar och täcken om det är hemmavid den ska användas. Annars duger väl vilken sovsäck och liggunderlag som helst ihop med någon filt. Ska den inte användas regelbundet hade jag inte lagt ner många kronor.
 
Vi har redan på tok för många täcken. Duntäcken, tjocka täcken, tunna täcken, dubbeltäcken osv så vi klarar oss utan sovsäck även om vi blir strömlösa.
Jag får panik i sovsäck och lägger mig hellre under en hög av täcken. De kommer göra jobbet lika bra som en sovsäck. Sen får vi väl sova i vardagsrummet som vi kan värma upp med kaminen :)
Vi kan även sova i husvagnen. Solpanelerna gör att vi kan ladda batterierna för två dagar och sen får vi köra på gasol.
 
Om den är rymlig och har dragkedja hela vägen.
Vid en kris får man ju anpassa sig lite.

Jag tänker alltså på scenariot att värmen och elen försvinner i nån vecka eller fyra.
Hade inte tänkt mig att ha en sovsäck för skojs skull bara ...
Jag hade också skaffat en okej sovsäck snarare än att ha massa filtar, just utifall att man måste evakuera/bära med sig grejerna. Filtar tar mkt plats medens en sovsäck är mycket mer kompakt och är lätt att ta med sig.

I kris så spelar det inte så stor roll om man är bekväm eller inte. Det är att vara varm som är det viktiga.
 
Den går ju hela vägen runt kroppen.
Finns säkert fler fördelar. Varför använder campare sovsäck i stället för täcken?
När man inte har tillgång till att vara inomhus och saknar säng så är sovsäck bättre?

Men vid en kris med värme och el är din bostad kanske ändå tillgänglig?

Sovsäcken är nog användbar om du måste bo utomhus? Eller i en gymnasiksal typ?
Men ditt boningshus kanske står kvar även vid en kris?
 
Ja det är ju centralvärme här men den försvann ju i Uppsala så kan försvinna här också.
😁 Vi har kakelugn och köksspis så vi håller värmen, möjligtvis stänger vi av vissa rum. Så utifrån mitt personliga perspektiv så stannar vi i huset in i det längsta.
Men som sagt, för sovsäck för inomhusbruk så kommer du långt på 1000 kr, satsa på ett underlag också så klarar du dig långt. Det finns ju även sovsäckar som går att sätta ihop två och få ännu mer bredd, men man förlorar lite värmekraft med mer att värma upp.
 
Den går ju hela vägen runt kroppen.
Finns säkert fler fördelar. Varför använder campare sovsäck i stället för täcken?

Ner till 7-8 grader använder jag (och många andra vandrare) numera ofta en öppen quilt faktiskt, som ett lättpackat täcke. Om du tänker dig att du ska behöva flytta på dig med sovgrejer är en sovsäck eller quilt absolut ett bra alternativ, men absolut inte nödvändigt "bara för att" som jag ser det.

Är det lite för kallt för den sovsäck man har tar man på sig dunjacka, termobyxor eller vad man nu har för förstärkningsplagg. Det går ju att göra under ett täcke också vid behov.

Om du tänker dig att risken är ett utkylt hus så skulle jag faktiskt prioritera ett liggunderlag. För en hundralapp får du ett som isolerar mot kyla inomhus, man kan lägga det i sängen eller soffan bara för att slippa värma upp hela möbeln med sin kroppsvärme. Om du redan har tex en fårfäll eller renfäll så är det ännu bättre.
 
Jag tänker att om allt fallerar så skyddar ett hus ändå från vind och väder?

Så sovsäcksalternativet känns förmig lite avlägset så länge jag kan vara inomhus och har tillgång till varma täcken och filtar?
 

Liknande trådar

Fritid Halloj! Jo, jag fryser om ländryggen ibland när jag är ute, trots bra kläder. Fick en idé om ett typ värmebälte att knäppa/knyta runt...
Svar
18
· Visningar
1 029
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 068
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
21 963
Senast: Otherside
·
Kropp & Själ Vill börja med att säga att den som vet eller har en aning vem jag är får gärna behålla det för sig själv.:) Ska försöka skriva så...
2
Svar
31
· Visningar
4 734

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp