Hjälp, vi bor i ett kylskåp!

Kratus

Trådstartare
Ja, sen den senaste stormen (ca 2 veckor) så får vi inte upp värmen i huset. :crazy:
Under hela vintern så har vi haft väldigt bra värme i huset, ibland hela 23 grader. :love:
Men helt plötsligt så blir inte elementen varma när vi eldat i pannan, 11-12 grader inne, och varmvattnet räcker helt plötsligt i mer än 2 dagar i stället för ca 18h. :confused: Vi har under hela säsongen fyllt vatten i systemet regelbundet, ca 1-2 ggr i veckan.
I måndags så fick jag tag i en elementnyckel och luftade elementen och det hjälpte lite grann, några element blev iaf ljumma och vi fick upp temperaturen till ca 17-18 på nedervåningen. Mitt element där emot, som varit det som blivit hetast tidigare, är iskallt. :eek:

Tips någon? Innan jag ringer ut en dyr VVS-snubbe?
 
Sv: Hjälp, vi bor i ett kylskåp!

Fungerar cirkulationspumpen?
Kanske har ni för mycket luft i hela systemet?
Tror nog att ni får lufta ur igen.
Har ni A-tank kanske den har luft i sig.

Inte roligt när det krånglar.
Lycka till!

Jag gjorde så här när jag hade problem.
Eldade upp pannan rätt högt och så fyllde en på vatten i systemet samtidigt som jag luftade det element som var kallast på Ö-våningen
Det gäller att prata med varandra i telefonen ifall man behöver byta till ett annat element och inte fyller på vatten i onödan.
 
Sv: Hjälp, vi bor i ett kylskåp!

Pumpen fungerar vad jag vet som den ska, den går igång flera ggr under tiden man fyller på vatten i systemet och även annars.

Ja, vi har ackumulatortank, kan det ha hänt något med den menar du?

Mysko: Kan man lufta alla element samtidigt? :angel:
Det kommer vatten ur en del av elementen men inte alla efter en stunds luftande, är det normalt eller är det fel? Det har bara hänt med de elementen som fungerade mycket bra innan problemet började.

Om det är luft i A-tanken hur luftar man ur den då?
 
Sv: Hjälp, vi bor i ett kylskåp!

Genom trycket när man fyller på vatten samtidigt i system som man luftar förflyttar sig luften till det element du öppnar.
När luften är ur så kommer det vatten ur elementen - så JA det kommer vatten ur elementen när du öppnar dom=normalt.
Dom element det inte kommer vatten ur så sitter det säkert en propp med luft.
 
Sv: Hjälp, vi bor i ett kylskåp!

Hur ska man lyckas få bort en sån propp med luft? Vi har ett par tre element som har varit kalla hela vintern och som inte låter något när man öppnar ventilen.


Jo, jag glömde nämna att det också tar mycket längre tid att fylla systemet med vatten än innan, faktiskt så lång tid att jag funderade på om det sprungit läck någonstans.
 
Sv: Hjälp, vi bor i ett kylskåp!

Genom att göra som jag skrev innan.
Elda upp - fyll på vatten - lufta samtidigt.

Men om det är en läcka borde systemet fylla på vatten hela tiden och det hörs.
 
Sv: Hjälp, vi bor i ett kylskåp!

Okej, det lugnade mig lite. Ska prova detta och hoppas att det hjälper.
 
Sv: Hjälp, vi bor i ett kylskåp!

Tack!

Ska ta och tända snart så att vi förhoppningsvis får det varmt tills läggdax. :D
 
Sv: Hjälp, vi bor i ett kylskåp!

Vi har under hela säsongen fyllt vatten i systemet regelbundet, ca 1-2 ggr i veckan.
Då är systemet läck, jag fyller på 1ggr-år och då går det i 20-30 liter och jag har ändå 4500 liter vatten i systemet.
 
Sv: Hjälp, vi bor i ett kylskåp!

Det var min tanke med. Antagligen så är det en läcka eller en rejäl bubbla. När vi satte in våra tankar så tog det oss närmare 14 dagar att lufta ut hela systemet. Efter det så fungerade det. Det tar tid att få ut all luft. Bara att lufta 2-3 ggr per dag.
 
Sv: Hjälp, vi bor i ett kylskåp!

Jo, jag pratade med pappsen nyss och han sa att han glömde säga till oss att det behövde luftas ur ordentligt efter att systemet gått på el i nästan två år. :cool:

Men iaf, jag har nu fyllt på med vatten och luftat elementen i flera omgångar och även lyckats få vatten i en kallvattenkran ute i pannrummet som inte fungerat på länge. Luften som kommit ut ur elementen har luktat pecka och vattnet har varit brunt. :crazy:
Tack karindk60 som kom och hjälpte mig!!! :bow: :bow: :bow:

Alla elementen på nedervåningen är nu varma, förrutom de som inte fungerade innan heller. Elementet på toaletten på övervåningen är också varmt, vilket för övrigt var det jag tömde på luft sista gången, blev lite hett om fingrarna. Mitt element som är det som varit varmast tidigare har ännu inte fått upp någon värme.

Jag tänker upprepa proceduren imorgon. :D
 
Sv: Hjälp, vi bor i ett kylskåp!

Eh, ingen aning... :o Det finns en tryckmätare tror jag men om den visar det, inte den blekaste.
 
Sv: Hjälp, vi bor i ett kylskåp!

Ja, det är så skönt! Man verkligen känner hur värmen kommer tillbaka, nu hoppas jag bara att den kommer till övervåningen också. :bump:
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 201
Senast: __sofia__
·
Hemmet Igår låg jag i godan ro på soffan och tittade på "På Spåret" när det plötsligt började lukta rök. Jag trodde att jag inbillade mig...
2
Svar
26
· Visningar
2 823
Senast: bettysmatte
·
Hemmet Köpt hus med oljeuppvärmning. Pannan kan göras med både olja och el. Jag är totalt nybörjare och har aldrig i mitt vuxna liv bott i hus...
Svar
11
· Visningar
856
Senast: vinkelina
·
Hemmet Jag har golvvärme och radiatorer. Varmvattnet som pumpas runt i huset delas så radiatorerna tar vatten först, sedan går slingan vidare...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 178
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Roliga saker som barn säger
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp