Hjälp, vi bor i ett kylskåp!

Sv: Hjälp, vi bor i ett kylskåp!

:D hur har du gjort nu då - som jag skrev eller annat sätt?
Bra att veta :bow:
 
Sv: Hjälp, vi bor i ett kylskåp!

Så bra! När det finns varma i ett element på övervåningen då borde du kunde få varma på resten också.
Bara lufta ut och fylla på.
 
Sv: Hjälp, vi bor i ett kylskåp!

Där är en ventil i panrummet (som inte ligner en ventil), men när vi luftade ut den kom det cirkulation i systemet. Då kunde vi också lufta ut elementen.
 
Sv: Hjälp, vi bor i ett kylskåp!

Jo, vi gjorde nog som du skrev. :D

Först tände jag pannan och så öppnade jag ventilen till vattnet. Efter ungefär hundra år så kom det äntligen från röret som ska tala om att systemet är fullt och då gick vi in och Karin tog ett element som var lite värme i och började med det. Nästan alla element hade massa luft innan det kom vatten. Jag gick ut några gånger och fyllde pannan med ved och kollade vattnet.
Vi luftade alla element två tre gånger. Sen hittade vi någon sorts ventil uppe på ett av rören ute i pannrummet som det kom lite luft ur och sen så skruvade vi på något vred som egentligen reglerar hur mycket värme som ska in i huset och då pös det mer från den ventilen. Sen lät jag en kallvattenkran vara på tills det äntligen kom vatten ur den, brunt äckligt vatten som kom stötvis innan det kom klart i en fin stril. Sen så gick vi runt och luftade en gång till när vi kände att elementen började bli varma.
När Karin åkt hem så kollade jag pannan en gång till och gick sen och luftade en sista gång.

Det är ju tur att man har egen brunn. :D
 
Sv: Hjälp, vi bor i ett kylskåp!

:D ja vatten är dyrt.
Att ha cirkulationspumpen på högsta är oxå en bra sak.
Du får kolla efter ett par timmar igen för det kan bubbla lite till efter ett tag.
Elementen ska vara riktigt varma när du luftar.

Skönt att veta att du inte fryser längre :bow:
 
Sv: Hjälp, vi bor i ett kylskåp!

Ja, det är jätteskönt! Funderar på att sova på nedervåningen iom att mitt element (inget på övervåningen) har kommit igång. :cool:

Jag lär ju behöva upprepa hela proceduren imorgon och kanske även på tisdag. :D
 
Sv: Hjälp, vi bor i ett kylskåp!

Glöm inte att elda upp pannan så mycket du vågar innan du börjar lufta :D
 
Sv: Hjälp, vi bor i ett kylskåp!

Nej då, jag brukar låta pannan komma upp i ca 90 grader innan jag slutar kasta in ved. :D

Så jag hinner väl tända pannan, ge hästarna mat och mocka innan det är så pass att jag kan börja lufta. :p
 
Sv: Hjälp, vi bor i ett kylskåp!

Ja, elementen kallnade fort dock, på måndagmorgon var det redan kalla. Men jag gjorde om proceduren på kvällen och då fick jag värme i några av elementen på övervåningen också! :bump:
Mitt element blev varmt på ovansidan men kallnade helt väldigt fort tyvärr, men innertemperaturen på nedervåningen pendlar mellan 18-21 grader beroende på vilken tid på dygnet det är.

I går morse så var elementen fortfande varma, likadant i dag. Men jag lär behöva fortsätta lufta, det tar lång tid att fylla systemet fortfarande trots att jag gör det varje dag för tillfället.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 200
Senast: __sofia__
·
Hemmet Igår låg jag i godan ro på soffan och tittade på "På Spåret" när det plötsligt började lukta rök. Jag trodde att jag inbillade mig...
2
Svar
26
· Visningar
2 823
Senast: bettysmatte
·
Hemmet Köpt hus med oljeuppvärmning. Pannan kan göras med både olja och el. Jag är totalt nybörjare och har aldrig i mitt vuxna liv bott i hus...
Svar
11
· Visningar
856
Senast: vinkelina
·
Hemmet Jag har golvvärme och radiatorer. Varmvattnet som pumpas runt i huset delas så radiatorerna tar vatten först, sedan går slingan vidare...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 177
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp