Bukefalos 28 år!

HJÄLP, Vilket underlag, dränering, stängsel osv i hagen?

Positivehorsepeople

Trådstartare
Hej! som sagt skulle jag vara jätte tacksam om någon som är erfaren eller själv gjort om sina hagar skulle hjälpa mig vad bästa underlaget är och hur ni har gjort era dräneringar.
Även vad ni har haft för staket som funkat bra för er som har haft någon häst som brukar ibland va på rymmen när annan häst går ur hagen :)

Mina hagar är Grymt leriga när det är de årstiderna och stora vattenpölar blir stora isflockar om vintern när det är kallt.

Tacksam för alla slags svar :)
 
Hej! som sagt skulle jag vara jätte tacksam om någon som är erfaren eller själv gjort om sina hagar skulle hjälpa mig vad bästa underlaget är och hur ni har gjort era dräneringar.
Även vad ni har haft för staket som funkat bra för er som har haft någon häst som brukar ibland va på rymmen när annan häst går ur hagen :)

Mina hagar är Grymt leriga när det är de årstiderna och stora vattenpölar blir stora isflockar om vintern när det är kallt.

Tacksam för alla slags svar :)

Har inte nåt bra tips att komma med just nu, vi har varit i exakt samma sits i vårt stall nu under våren, sommaren och hösten.. Så hakar på i tråden i hopp om att få bra tips :)
 
mitt tips är att i första hand leda bort vattnet. Dika ur och dränera om så behövs. Vi har dikat runt hagarna och i vissa fall lagt dränrör tvärs över.
Om vattenståndet är högt så att det inte går att leda bort så är lösningen att höja upp marknivån.
Vid grindöppningar och utfodringsplats så hade jag hårdgjort ytan, med grus/stenmjöl. duk under.
 
Hej! som sagt skulle jag vara jätte tacksam om någon som är erfaren eller själv gjort om sina hagar skulle hjälpa mig vad bästa underlaget är och hur ni har gjort era dräneringar.
Även vad ni har haft för staket som funkat bra för er som har haft någon häst som brukar ibland va på rymmen när annan häst går ur hagen :)

Mina hagar är Grymt leriga när det är de årstiderna och stora vattenpölar blir stora isflockar om vintern när det är kallt.

Tacksam för alla slags svar :)
Vad som funkar beror dels på vad det är för mark, dels hur mycket hast per yta du behöver ha. Jag håller sen en tid tillbaka på att bygga upp en hästgård och det jag tanker göra runt våra uteboxar där marken är ganska vattensjuk är att hårdgära en halvcirkel runt grinden och staketa in den. Vi kör rejäla stolpar och tre-tråding elrep, rejält med effect på elen. Inga rymningar där.

Utanför denna halvcirkel som är dimensionerad för tre hästar, ca en radie av 20 meter, kommer vi att ha en hage som är ca 100*200 m. Normalt ska hästarna få gå på bade gräs och hårdgjord yta, men I särskilt leriga och blöta perioder kan man då stänga av gräset för att undvika att gräset blir söndertrampat. Den hårdgjorda ytan ska jag täcka med sand så den blir bra att gå på. Vi har andra hagar också men ibland är det viktigt att kunna ha våra boxhästar nära stallet. De ska få ett vind/solskydd på den hårdgjorda ytan också.

Men kolla med 'jordfolket' där du bor. Nån grävfirma som anlägger ridbanor t.ex. De har vanligen mycket erfarenhet och hur man går till väga beror ju till stod del på vilken typ av jord man har. Vilket varierar geografiskt.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 470
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 130
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 060
Senast: ako
·
Hästvård Hej! Kommer ev flytta till ett nytt stall där dom har haft stora blodmasken i en vinterhage. Dom fick reda på det i våras. Hagen har...
Svar
6
· Visningar
1 684
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp