Bukefalos 28 år!

Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Men du, om du tycker alla snittförspråkare inte skriver sanning så måste du även förstå att väldigt många inte tycker att du själv skriver ngn sanning efetrsom bedövningar inte tar bort precis all smärta samt att bedövningar kan läggas fel så de inte hjälper tex, & detta är inte ovanligt heller.
En epidural funkar tex så att de tar bort topparna av värkarna, vilket ska göra att de tar bort det värsta & inte allt, detta går ju att läsa varsomhelst, det är snarare skrämmande att folk inte har läst på när de kommer till en förlossning & sedan blir chockade för de vet för lite eller fått fel fakta.
Man bör få med all fakta & inte bara solskenshistorierna.
Är inte ute efter att tjaffsa men många av tex dina inlägg är ju som att kasta sten i glashus.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Nu får du lägga av: Sluta sprida skräckpropaganda!

En rätt lagd epiduralbedövning tar bort all smärta.

Jag har läkarutbildning, randutbildning på narkosklinik, har en opererande specialitet och arbetar så gott som dagligen med narkosläkare. Därtill har jag egen erfarenhet av EDA (som gjorde mig helt smärtfri).

Men jag kanske bara hittar på?
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Kanske dags att inse att alla bedövningar inte hjälper?inte alltid?bedövningar kan läggas fel, individer kan reagera olika på en & samma bedövning osv.En sak passar inte alla, jag skulle ju tex inte rekommendera snitt till snitträdda, även om jag själv tycker det är smärtfritt & bästa sättet att få barn på, för alla upplever det inte så.

Jag, liksom flera reagerar också på din eviga "kamp" för att förespråka snitt.
Det är helt okej att vara förlossningsrädd!
Det är helt okej att vara så rädd att snitt är det enda alterantivet!

Däremot fattar jag inte varför du i tråd efter tråd nästan försöker få andra att bli rädda genom att säga att bedövningar inte funkar, att alla/många kvinnor skriker och känner som om de vill dö under förlossningen osv osv. Vad vinner du på det? Vill du att andra ska vara lika rädda som du? :confused:

Apropå bedövningar. Om det nu är så vanligt att bedövningar inte tar (jag vet också att det händer, men det är trots allt väldigt ovanligt) så är väl snitt det man minst av allt ska förespråka. För tänk om bedövningen inte tar ! Hur f-n skulle inte det kännas att skäras med en kniv i magen utan bedövning?


Både
i fallet med vaginal förlossning och vid snitt så skulle ju självklart personalen märka att bedövningen inte tar. Och hjälpa en utifrån det. Om man däremot gör snitt under narkos och inte kan meddela sig med omvärlden (det har ju hänt några få människor att de faktiskt känt när de opererats) så vore det nog för de flesta en långt värre smärta än att föda vaginalt utan bedövning.

//själv snittad med positivt resultat och det var en positiv upplevelse för mig.
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

*KL*

Jag är absolut ingen expert på området men har fött 2 barn vaginalt.

Med första var jag helt inställd på att föda så naturligt som möjligt och helst utan någon smärtlindring. Dock fick jag omvärdera lite eftersom det drog ut på tiden så till slut fick jag EDA och JA, det tog bort all smärta. Så pass att jag till och med kunde sova en stund (med intensivt värkarbete). Till slut fick BM väcka mig, jag var sur och ville sova vidare men BM sa att "nu ska du föra barn" och David kom ut efter ca 40 min krystande.

Ellen som föddes knappt 3 år senare födde jag helt utan smärtlindring och det var häftigt. Kvinnokroppen är helt fantastisk. Visst gör det ont men smärtan är på intet sätt outhärdlig och känner man att man inte fixar smärtan så finns det ju som sagt bra smärtlindringsmetoder idag.

Vad olika människor är förrsten, vissa är livrädda för att föda vaginalt och själv var man totalt livrädd för att behöva bli snittad....

PS. Själv skrek jag ingenting under mina förlossningar. När smärtan kom fokuserade jag istället inåt och andades ut smärtan.... (om någon nu förstår vad jag menar ;) ) Sambon trodde jag skulle skrika och svära som en tok men tji fick han ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Nu får du lägga av: Sluta sprida skräckpropaganda!

En rätt lagd epiduralbedövning tar bort all smärta.

Jag har läkarutbildning, randutbildning på narkosklinik, har en opererande specialitet och arbetar så gott som dagligen med narkosläkare. Därtill har jag egen erfarenhet av EDA (som gjorde mig helt smärtfri).

Men jag kanske bara hittar på?

Jag har fått för mig att man gör vissa operationer med endast EDA. Och jag trodde de var de som man fick vid ett snitt, då känner man väl inte kyla och smärta?
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Man kan operera med EDA, om man kan ha kvar muskelaktiviteten. Om man vill göra snitt på en kvinna som redan har en EDA kan det göras, men man får fylla på den ordentligt.

Det vanligaste är dock spinalbedövning, som även slår ut muskulaturen. Jag vill ju helst inte ha en patient som viftar med benen när jag opererar.
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Hm, undrar vad jag fick... vet faktiskt inte. Ganska snart efter bedövningen var lagd så kunde jag fortfarande röra tårna även fast jag kände mig helt bedövad och sa det till narkosläkaren (en helt underbar kvinna! :love:). - Ja, sa hon, så kan det vara och det kan hända du kan röra på dem under operationen också, men du kommer inte att känna något! Du kan ju prova lyfta benet också!
Jag testade och kom inte en millimeter. Och vi skrattade båda. :D
Någon minut senare kunde jag inte röra tårna heller.
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

VAR nånstans skriver jag att alla endast har snitt som alternativ?Vore kul att veta, för du vet tydligen om saker jag skriver som jag inte skriver.
jag skriver ju endast sånt jag frågat läkare & bm om, jag hittar inte på egna teorier så det snacket kan du skippa direkt.
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Jag har hittills inte träffat ngn som använt epidural som tar bort ALL smärta, men då kanske alla har satt bedövningen fel, vilket verkar vara väldigt vanligt.
Jag träffade en narkosläkare från gbg som berättade att 50 % av alla epiduraler som sätts inte funkar, & hon borde ju haft erfarenhet att veta det, speciellt på ett stort sjukhus som tar emot många på förlossningarna.
Då kanske du vill förklara varför alla säger att epiduralen bara tar bort topparna & varför det står den faktan?
De kanske bara inbillar sig & har fantomsmärtor?
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

VAR nånstans skriver jag att alla endast har snitt som alternativ?Vore kul att veta, för du vet tydligen om saker jag skriver som jag inte skriver.
jag skriver ju endast sånt jag frågat läkare & bm om, jag hittar inte på egna teorier så det snacket kan du skippa direkt.

Du skriver en himla massa som en massa andra läkare och även kvinnor som själva gått igenom flera förlossningar motsäger. Personligen så brukar jag försöka lyssna på fler åsikter än bara från ett håll.

Du skriver inte att snitt är enda alternativet, men du propagerar oftast för att inga kvinnor med "riktig" förlossningsrädsla kan/bör/ska försöka komma över den. Det är som att det vore fullständigt omöjligt i din värld. Att det är omöjligt för vissa, varav du sannolikt är en är en sak. Men det är faktiskt inte omöjligt för alla att bli "botade" från sin fobi/rädsla.

Dessutom så tolkar man ju världen utifrån sitt eget perspektiv; är man rädd så ser man naturligtvis på eventuella förlossningsprogram med helt "andra ögon" än en som INTE är rädd. Det känns som att du mest försöker få någon slags "objektiva" argument till din egen rädsla istället för att inse att det är DIN rädsla det handlar om i första hand. Huvudelen av de problem du ser med vaginalförlossningar kommer faktiskt ur din egen rädsla för detta.

Jag är ju inte ensam om att tolka dig som att du propagerar för snitt så det kanske inte är alla vi andra som är dåliga på att läsa - det kan faktiskt vara så att du uttrycker dig klumpigt i denna fråga. Eller?
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Jag har aldrig skrivit att förlossningsrädda inte bör försöka komma över det-OM det är deras EGEN vilja.
De ska inte försöka sig på vaginala förlossningar pga att alla andra vill det, utan för att de själva vill, likaså som att folk som vill föda vaginalt inte ska försöka övertalas till snitt.
Jag gillar inte övertalningsgrejen, speciellt när det gäller förlossningar.

Förlossningen är en stor händelse som man bör få en chhans att vara nöjd med- många mår dåligt av sina förlossningar & det kan ha lett vidare till depressioner osv.
Vissa mår dåligt för att de tyckte det var en hemsk händelse & andra för att de ville föda vaginalt men blev akutsnittade.

Att faktiskt stötta förlossningsrädda är ngt som ligger mej varmt om hjärtat & jag är noga med att skriva att det finns alternativ, jag har läst om alldeles för många som är skräckslagna men luras av sjukvården att det inte är troligt att de får planerade snitt.
Jag vill hjälpa folk till att kämpa för deras rätt till en mänsklig förlossning.

Det är många som verkligen vill föröka misstolka mina inlägg så de får tjaffsa i några inlägg till om de har lite att göra, sånt slösar med min tid, som jag tidigare skrivit.Bättre att komma med ngt konstruktivt än att göra om MINA meningar till ngt jag faktiskt inte skrivit.
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Det ligger även mig varmt om hjärtat att stötta de som är fullkommligt livrädda, även jag är helt emot tvång/övertalningsförsök...

Klart de som är rädda men vill komma över sin rädsla ska få prova att göra detta, men då är de förmodligen inte de som är allra räddast (de ser ju i alla fall en utväg) jag ser ju ingen utväg alls, utan är som sagt skräckslagen o börjar gråta om någon försöker prata om att jag ska våga prova :(

Jag har lika stor förståelse för de som är rädda för andra saker o skulel aldrig vara en sån som pockar på att folk ska prova om de inte vill.
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Bra skrivet:)

Här finns även de som är snitträdda, & det hade inte heller varit populärt om folk försökte övertala dessa människor till snitt & det gör ju ingen.Men det är tydligen ok att pracka på olika övertalnings & skrämselpropaganda på de som är rädda för vanliga förlossningar eller bara inte känner att det är deras grej.
Inget blir bättre av det, alla bör ju stöttas i deras egna val.
Att jag sedan inte går in & peppar de som vill föda "normalt" är väl för att jag personligen inte har lika stort intresse av det, jag tror att dessa människor kommit långt på vägen & inte skulle behöva så mkt av mitt stöd som de kan få av andra här på forumet som upplevt & kan förmedla sånt.
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Precis, man stöttar ju de i sin grupp liksom...

Faktiskt var det mkt pga crystler som jag vågade bli gravid.. annars hade jag nog dött barnlös, nu vågade jag o är så himla mallig för det!!
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Nu får du lägga av: Sluta sprida skräckpropaganda!

En rätt lagd epiduralbedövning tar bort all smärta.

Jag har läkarutbildning, randutbildning på narkosklinik, har en opererande specialitet och arbetar så gott som dagligen med narkosläkare. Därtill har jag egen erfarenhet av EDA (som gjorde mig helt smärtfri).

Men jag kanske bara hittar på?

Men frågan är om du har följt alla förlossningsprogram lika intensivt som Chrylser har gjort ;) gärna med ljudet avstängt :rofl: Utan dessa ahr du inget att komma med............
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Bra skrivet:)

Här finns även de som är snitträdda, & det hade inte heller varit populärt om folk försökte övertala dessa människor till snitt & det gör ju ingen.Men det är tydligen ok att pracka på olika övertalnings & skrämselpropaganda på de som är rädda för vanliga förlossningar eller bara inte känner att det är deras grej.
Grejen är väl litegrann att oförutsedda saker kan inträffa vid graviditeter och barnaskaffning. Den som är inställd på vaginalförlossning och är rädd för snitt kan faktiskt ändå råka behöva snittas. Samma för den som är rädd för en vaginal förlossning. Är man så rädd att man beviljas snitt så kan det faktiskt i värsta fall vara så att barnet bestämmer sig för att komma ut en vecka före snittdatum. I de flesta fall kan man ju då dock få ett akutsnitt. Men det förutsätter ju att man verkligen hinner till sjukhus också.

Jag tycker liksom att det är ganska världsfrånvänt att inte ens tänka tanken att saker och ting kan bli annorlunda än vad man själv trodde. I värsta fall får man inte ens ett levande barn. :(

(Jag har tex träffat personer som akutsnittades och båda var tydligen helt oförberedda på att det ens skulle kunna bli så. Det medförde att de till viss grad var besvikna över sin förlossning. Det förvånar mig att man aldrig ens tänkt tanken att sånt kan hända).

Jag håller med dig om att den som har en extrem fobi/rädsla mot förlossningar inte ska behöva övertalas att genomgå en vaginalförlossning. Men jag tycker nog att målet ändå borde vara att alla som är rädda för det ändå borde få möjligheten att bli av med denna fobi. Att så många som möjligt ändå vågar försöka sig på vaginalförlossning. Det behöver inte handla om övertygande/övertalning. Det kan handla om att man får all information och inte "bara" kan säga "nej, jag är rädd" och sen ska det vara slutdiskuterat. För det KAN ju faktiskt i vissa fall vara en rädsla som beror på just okunskap och DÅ vore det ju himla onödigt om inte den kunskapen gavs personen och personen sen kanske kan känna sig trygg nog att ändå föda vaginalt.

För de som "inte tycker det är deras grej" så tycker jag inga skäl finns att snitta. Faktiskt.
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Men frågan är om du har följt alla förlossningsprogram lika intensivt som Chrylser har gjort ;) gärna med ljudet avstängt :rofl: Utan dessa ahr du inget att komma med............

Du måste uppenbarligen slå under bältet när du inte har ngt annat att komma med.:grin:
Du kanske tar fler poäng av att bara låta bli att skriva ngt i dessa fall.
Du kanske inte tror att jag kan bedöma att folk har ont genom att bara se et på en skärm, emn det syns klart & tydligt.
jag vet själv hur jag beter mej när jag har riktigt ont & dessa fall är inte ens i närheten kan jag tala om.

Du som påstår att folk inte har ont när de föder barn kanske kan tala om varför de då inte agerar normalt när de är under en förlossning?Varför håller de inte tyst & ler istället?:angel:
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Du som påstår att folk inte har ont när de föder barn kanske kan tala om varför de då inte agerar normalt när de är under en förlossning?Varför håller de inte tyst & ler istället?:angel:

Man kan ju grimasera rätt rejält när man tar i; tex när man lyfter vikter på gymet, stånkar ut en bajskorv (behöver bara titta på min son när han bajsar) mm. Det behöver ju inte betyda att det just gör ont just då.

Men; jo, jag är nog också övertygad om att det generellt gör ont att föda barn. Men det är det mycket som gör. Och jag personligen är inte så rädd för smärta. Är det för jobbigt kan man ju som sagt få bedövningar. Och smärta är ju väldigt subjektivt; hur ont det gör alltså.
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Men har du själv varit på aurorasamtal?där kan jag säga att man inte bara går in & säger "såhär vill jag ha det", man får minsanna argumentera för sin sak ganska ofta.
Om man gått så långt att man fått samtal & går igenom allt som ska gås igenom för att få planerat snitt så är man väldigt målmedveten.

Dessa samtal är även tillför att erbjuda folk att bli av med sin rädsla eller bearbeta den.
& alla kan inte bearbeta, då skulle ju ingen ha fött med planerat snitt av förlossningsrädsla, men det finns de som kan bearbeta det hela oxå.

De jag haft kontakt med som varit förlossningsrädda har verkligen sett alla möjliga omständigheter & olyckor framför sig, många är rädda för det mesta som rör förlossning, ofta är de rädda för snitt oxå, emn det är det alternativet som verkar mest mänskligt för dem & väljer detta.
Jag tycker visst att de flesta numera tänker på att barn kanske inte klarar sig, & att de själva kanske inte klarar sig heller.

Detta med att förlossningen sätter igån av sig själv löser man som du skrev med akutsnitt & det är verkligen inte ofta man inte hinner till sjukhus.På mitt sjukhus har det hänt en enda gång, då har barnet kommit ut i besöksrummet & det är väl bara att gratulera för en smidig förlossning.
Men oftast missar man inte sin egen förlossning;)
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Såna där förklaringar är inget jag behöver få.
Jag hör på folk att de har ont, annars skulle de inte låta eller bete sig som de gör.
& de som till & med skriker att de har ont, där är det riktigt tydligt om jag får säga det själv.

Absolut, alla upplever smärta olika.
Vissa skjuter bort allt med att det minsann finns bedövningar & vissa föder utan bedövning för att de vill ha det så naturligt som möjligt.
Därför går det inte att säga till en annan människa att "det är inget hemskt med en förlossning, JAG hade inte alls så ont", den hör man ofta nämligen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 198
Senast: Enya
·
Övr. Barn Anonymt nick Har ett barn på 13 år som har Social Fobi. Det har kommit smygande och kom starkt för ca 1 år sedan. Orsaken är inte...
2
Svar
28
· Visningar
3 678
Senast: Bapelsin
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 583
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp