Bukefalos 28 år!

G

Gaseelll

Jag har velat ha häst så länge jag kan minnas, men inte haft möjlighet till det. Men nu har vi flyttat ut till landet och har nu möjligheter till att skaffa häst. Jag har dock lite pollenallergi och var lite allergis mot pälsdjur som liten, men märker inte av det längre. Det skulle också i stort sett bara vara jag som sköter hästen då resterade av familjen inte direkt är några häst människor. Så det kanske bara är dumt att skaffa häst? Men om det skulle bli så så skulle vi kunna fixa till ett uthus här hemma till ett litet stall med två boxar och så kan vi fixa till så att vi får ca 2-3 st hyfsat stora hagar. Eller så kan vi hyra en stallplats som ligger ungefär en halv kilometer från vårat hus, så det ligger väldigt nära. Då får man även tillgång till ridhus och hage så klart. Vet inte riktigt hur mycket det kostar där än men. Så jag undrar vilket som är "bäst" ? Att ha hästen hemma, eller inackorderad? Vilket är billigast, smidigast osv osv? Är väldigt tacksam över tips och egna erfarenheter.
Tack på förhand ! :D
 
Sv: Hjälp ?

Det beror väldigt mycket på om det är tid eller pengar du har mest av. Har du mycket tid (och kunskap) så är ett eget stall bekvämt på många sätt. Har du inte fullt så mycket tid men är villig att betala mer så är det betydligt mindre arbete att stå inackorderad. Där har du även som sagt tillgång till ridhus, troligen även tränare och annat kunnigt folk att fråga.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp ?

Jag har mer tid än pengar, men inte i överflöd. Jag har som sagt inte haft egen häst innan så jag är ingen expert. Men jag har ridit sen jag var 7 (på ett ungefär) och hjälper till så mycket som möjligt på ridskolan jag går på så jag kan en hel del. (:
 
Sv: Hjälp ?

Jag brukar hjälpa till i ett gårdsstall till vilket jag känner ägarna. Och man kan ju lugnt säga att de har mindre tid för sina hästar än de som har sina inackorderade. I regel. Det är alltid något som måste fixas och donas på gården och jobbar man heltid är det inte sällan ridningen och pysslet med hästarna får stå till sidan för att jobba på gården.
Så för mig räcker det med att veta vilket arbete det är att ha eget stall - jag behöver inte prova. Jag skulle utan tvekan ha hästen inhyrd om det fanns tillgång till ett bra ställe nära hemmet.

Dessutom tycker jag att man ska ha väldigt stor erfarenhet innan man tar på sig vad det innebär att ha häst hemma. Det blir plötsligt väldigt ensamt och få människor att fråga tills råds om det uppstår problem. Dessutom är det mkt annat än bara hästen att tänka på - det ska skaffas hö, strö, stallet ska underhållas osv osv. Jag skulle nog råda dig att skaffa häst och stalla in på anläggningen du bor granne med, när du är varm i kläderna är det ju inget hinder att du flyttar hem hästen? Eller mjukstartar med att ha den hemma på somrar osv och ser hur du tycker att det känns i förhållande till att ha den inackorderad? :)
 
Sv: Hjälp ?

Jag tycker du ska ha hästen uppstallad. Då har du mer tid och i slut
ändan blir det nog billigare. Om du har alergi blir det svårt med hantering av höt. Du ska ha två hästar och kanske hyra in dig i manegen det kostar.
Göra två boxar och hagar det kostar och köpa in hö spån halm och så har
vi hanteringen av avfallet och mycket mycket mera. Lycka till
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 145
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 278
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 092
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 728
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridstrumpor!
  • Ta föl för första gången!!

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp