Bukefalos 28 år!

Hjälp! :(

KasperTim

Trådstartare
NU har jag försökt allt jag kan komma på men ingenting fungerar och tålamodet och orken börjar liksom försvinna och jag känner mig lite smått desperat..

Jag har haft min amstaff hane sedan han var 9 veckor gammal idag är han 1,5 år, enda från början har han varit väldigt kräsen med mat och nu är det värre än värst. Nu äter han 2 gånger i veckan.

Jag har låtit veterinär undersöka honom 3 gånger, finns inga fel. Avmaskad är han också.

Jag har provat alla möjliga fodersorter allt från coops sortiment, djurmagasinet, veterinärens foder osv. Jag har provat färsk foder, burkmat provat byta foder varje dag, kört på samma foder i flera månader tills han helt enkelt matvägrar.

Just nu äter han ett foder som heter Taste of the wild men nu börjar han även matvägra på det.

Jag har försökt att gömma maten så han kan leta upp den, lagt den i en aktiveringsboll och en massa andra leksaker, jag har gjort ett spår av maten, jag har handmatat honom, ignorerat matstörningen och bara kört på som vanligt, provat att låta bli att ge honom mat, gett han mat så han kan gå och äta när han vill men ja han äter inte mer än 2 gånger i veckan.

Han aktiveras både mentalt och fysiskt, men ju mer han aktiveras desto sämre äter han, han åt som bäst när man enbart gick 10 minuters promenader med honom.

Enda gången han verkligen äter är när han har konkurans om maten, tex när jag har varit hundvakt då äter han upp all mat, inget hetsätande utan han äter lugnt och stilla, jag har funderat på att skaffa en till hund, men ekonomin och tiden säger stopp för det tyvärr. Jag har varit inne på att sälja honom till en familj som har en till hund, men samtidigt så är han väldigt speciell för mig och jag tycker väldigt mycket om honom, men jag vill ju såklart hans bästa.

Han Kanske helt enkelt är en flockhund som behöver ha en till hund för att klara av att fungera?

Men jag provar nu och ser om ni kan ha några extremt bra tips på hur jag kan få vovve att äta utan att sälja och/eller skaffa en till hund?
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! :(

Jag har låtit veterinär undersöka honom 3 gånger, finns inga fel. Avmaskad är han också.

Antar att han inte är undernärd eller mår dåligt om veterinären inte hittar några fel?
I så fall, låt honom äta två gånger i veckan.

Barf = biologiskt anpassad rå föda. Dvs rått kött, köttiga ben, vom, osv. Googla.
 
Sv: Hjälp! :(

Kan man ha det så? Att dom bara äter två gånger i veckan?
Nej han är okej i hullet, skulle inte skada att lägga på honom 2-4 kg till. Men han ser ju inte ut som en grov biffig amstaff, mer som en liten blandras eller nått :P

Jaha alla dessa förkortningar, ja jag har provat med rått kött (pappa är jägare) han äter det gladeligen ett par dagar sen inget mer..
 
Sv: Hjälp! :(

Har du provat allergifoder? Min tik hade ätit dåligt i hela hennes liv när jag tog över henne och jag provade "allt" första året. Tillslut provade jag att tvångsmata henne och då först fick hon i sig så mycket mat att hon fick synliga symtom på allergin

Fine, hon äter inte en som en "normal" hund idag heller. Men nu äter hon minst en gång per dag istället för 1-2 gånger i veckan som tidigare.

Men hon var skråmager, kräktes galla flera gånger i veckan och mådde inte överdrivet bra heller.
 
Sv: Hjälp! :(

Fast med Barf kan du ju ge olika, grönsaker, kyckling, kött osv. Du ska inte ge samma varje dag, det hade kanske passat honom?
 
Sv: Hjälp! :(

skulle det fungera med en katt som sällskap/konkurrens? Eller finns det risk för att det blir en kortlivad kisse?
 
Sv: Hjälp! :(

Kan man ha det så? Att dom bara äter två gånger i veckan?
Nej han är okej i hullet, skulle inte skada att lägga på honom 2-4 kg till. Men han ser ju inte ut som en grov biffig amstaff, mer som en liten blandras eller nått :P

Jaha alla dessa förkortningar, ja jag har provat med rått kött (pappa är jägare) han äter det gladeligen ett par dagar sen inget mer..

Men 2 till 4 kg mer, det är inte lite det på en hund...

Mår hunden dåligt av att byta foder tvärt? Om inte, då hade jag haft några olika sorter hemma och varierat mellan dom. Hellre det, än att han bara äter 2 ggr per vecka.
Finns de som säger krusa inte, men finns faktiskt hundar som är som din. Och då får man krusa, för annars blir det helt enkelt att hunden blir smal och äter endast ibland.
Äter man sällan, kan man må dåligt och sen blir det en ond cirkel..

Är hunden frisk. Hade jag gjort det lätt för mig och låtit hunden få byta mellan några foder...
Skulle den äta om du blandar i något gott? Koka lite buljong?..
Ja, jag är den som krusar om jag ser att hunden låter det gå för långt...
 
Sv: Hjälp! :(

Min sch/bc har varit kräsen i nästan hela sitt liv...det fanns en period då man knappt vågade visa honom för folk. Vändningen kom när jag kastrerade honom ( prostatit) som 8 åring...efter det blev han nästan lite för matglad :)
 
Sv: Hjälp! :(

Hur ofta ger du mat? Våran förra hund fick mat en gång om dagen, enda sättet att få honom att äta ordentligt, visserligen i strid mot rekomendationer men heller en hund som äter än en som får mat två gånger om dagen och inte äter...
 
Sv: Hjälp! :(

nu får han bara 1 gång om dagen, förut fick han morgon och kväll.

finns det ingen butik där man kan ta med hunden och provsmaka foder?
 
Sv: Hjälp! :(

Kan man ha det så? Att dom bara äter två gånger i veckan?


Uppenbarligen. Han har ju blivit 1,5 år och lever fortfarande ;)

Men jag förstår din oro.

Tycker också att du kan testa med barf. Innan du går över helt så kan du ju ge både vanlig hundmat och kompletera med kött och ben.
Det krävs stor kunskap för att barfa på "heltid" så man är säker på att hunden får i sig allt den behöver.
 
Sv: Hjälp! :(

Jag har självt haft samma problem med några av Amstaffarna, och flera av mina valpköpare har upplevt samma sak med sina ensamhundar framför allt. Men även några som gör så trots konkurrens.

Det enda gemensamma som fungerat för alla har varit att hitta ett extremt energitätt foder (Så att dom inte behöver äta enorma mängder för att se okej ut i kroppen) och sen ha det framme så att dom får äta precis när dom vill.
Och där har ALLT provats, och hundarna äter inte bättre hur länge manne svälter dom och plockar undan maten när dom inte äter.

Min ena tog det 2,5 år innan hon började äta varje dag. Detta trots att hon alltid levt i flock om 3-10 st andra hundar som gärna tagit hennes mat om hon lämnat.. Nu kan jag inte ha fri tillgång eftersom dom andra hade ätit det på en gång, så jag fick tyvärr köra på att plocka bort maten ju. Hon fick det mest energitäta jag kunde hitta, och fick i sig en del ibland i alla fall. Till slut så började hon bara äta, efter 2,5 år av plåga för min del och en hund som såg hemsk ut verkligen.
 
Sv: Hjälp! :(

Min dvärgschnauzer matvägrade till och från under ett par års tid och gick ner massor i vikt. Tillslut (efter MASSOR av undersökningar) hittade veterinären att han hade både tonsillit och kronisk magkatarr/akut tarmkatarr.

Han opererade bort tonsillerna, kastrerades och fick börja äta färskfoder, och sen dess har han varit frisk och matglad :bump:!
 
Sv: Hjälp! :(

Min tik äter i perioder. Just nu äter hon dåligt, om en månad kanske hon äter som en häst. Jag har aldrig foder stående framme på dagarna, då går hon och småsnaskar lite då och då och en skål skulle kunna räcka en hel vecka. Tar jag undan den efter en halvtimme för att sedan ställa ner skålen samma tid dagen efter så äter hon bättre. Hon får mat en gång per dag. Det kan ta några dagar/vecka men sedan äter hon. När hon är inne i sina ätarperioder så äter hon två gånger om dagen.
För en del andra fungerar det bättre med en skål som alltid står framme så du får pröva dig fram där. Köp ett foder som är högt på energi så behöver han inte få i sig så mycket.
Nattetid när det är lugnt i huset äter hon bäst. Jag har en kelpie och de är oftast matglada men alla hundar jag har haft har varit anorektiker så jag misstänker att det är jag som har skapat spänningar kring det här med mat. Min nuvarande hund kan matvägra när hon är understimulerad eller missnöjd.

Försök att inte bry dig så mycket även om det är svårt, om vetten har kollat att inget är fel så låt honom göra som han vill med maten och kolla honom igen om han faller ur mer...
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! :(

Hunden matvägrar troligen pga av att den inte är nöjd med något. Den vet att om den inte äter så får han mer uppmärksamhet och kanske något ännu godare att äta. Har vet undersökt honom ua, så skulle jag säga att använ det fodret du har nu. Ge han mat på morgonen, äter han inte så ställ undan maten och prova sedan på kvällen igen. Om han inte äter då heller ställ undan maten igen och fortsätt tills han äter. Han kommer att äta när han är hungrig. Se till att ha får mer motion också, hitta en sele och låt han dra ett däck lite så gör han av med mer energi och blir hungrig snabbare.
Men håll inte på att byta foder och "dalta" med hunden hela tiden för då kommer det bara att fortsätta.

Hoppas det löser sig snart.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! :(

Hunden matvägrar troligen pga av att den inte är nöjd med något. Den vet att om den inte äter så får han mer uppmärksamhet och kanske något ännu godare att äta. Har vet undersökt honom ua, så skulle jag säga att använ det fodret du har nu. Ge han mat på morgonen, äter han inte så ställ undan maten och prova sedan på kvällen igen. Om han inte äter då heller ställ undan maten igen och fortsätt tills han äter. Han kommer att äta när han är hungrig. Se till att ha får mer motion också, hitta en sele och låt han dra ett däck lite så gör han av med mer energi och blir hungrig snabbare.
Men håll inte på att byta foder och "dalta" med hunden hela tiden för då kommer det bara att fortsätta.

Hoppas det löser sig snart.

Det var sådana råd som gjorde att min tik såg ut som ett spjälstaket, inte hade någon energi alls och kräktes galla flera gånger i veckan - under flera års tid.

Visst åt hon, men bara precis så mycket så att hon överlevde.

Det är helt enkelt inte så enkelt med alla hundar. Sjukdomar som ingen veterinär kan upptäcka, avel och individ spelar också in.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 311
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
970
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
953
Senast: annaovega
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 210
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp