Bukefalos 28 år!

Joannakalle

Trådstartare
Jag har börjat rida en häst på 23 år. Han är väldigt pigg och allert för sin ålder och är väldigt lyhörd. Hans mamma blev tävlad i svår dressyr till hon blev 28 år och hans pappa blev tävlad i medelsvår hoppning till han var 26. Hästen jag rider har i sina dagar tävlat mycke i både hopp och dressyr. Han har dock alltid haft ett bakben som inte riktigt alltid hänger med men det har inte hindrat honom och veterinär har kollat och det är inga bekymmer. Det som nu är frågan är att han har blivit riden endast 2-3 gånger i veckan nu under ett bra tag och ägaren vill att jag hjälper henne så han kommer igång mycket mer och så han kan börja hoppa lite smått igen. Hur ska jag lägga upp ett schema för honom? Får ju börja försiktigt och rida i ca 35 min och utgå där ifrån. Själv har jag ridit minst 4 dagar i veckan i 17 år. Ägt både ponnysar och hästar men nu på senaste har jag ridit problem och unghästar så har aldrig börjat på en gammal häst som ska musklas upp.
Snälla ge mig lite tips på hur jag ska gå tillväga! Att tilllägga, kommer rida han ca 4 dagar i veckan och ägaren ca 2.
 
När Tant skulle sättas igång som 23 åring så körde vi på följande schema

V1-2 skritt ca 45 min
V3-4 skritt ca 1 tim
V 5-6 skritt minst 1 tim, 5 min trav
V 7-8 skritt minst 1 tim, 10 min trav
V 9-10 skritt minst 1 tim, 10 min trav, 5 min galopp
V 11-12 skritt minst 1 tim, 10 min trav, 10 min galopp
V 13-14 skritt minst 1 tim, 15 min trav, 10 min galopp
V 15-16 skritt minst 1 tim, 15 min trav, 15 min galopp

Sen red jag dom vilken häst som helst, men väldigt noga med minst 20 min uppvärmning i skritt innan jag började jobba henne.
 
När Tant skulle sättas igång som 23 åring så körde vi på följande schema

V1-2 skritt ca 45 min
V3-4 skritt ca 1 tim
V 5-6 skritt minst 1 tim, 5 min trav
V 7-8 skritt minst 1 tim, 10 min trav
V 9-10 skritt minst 1 tim, 10 min trav, 5 min galopp
V 11-12 skritt minst 1 tim, 10 min trav, 10 min galopp
V 13-14 skritt minst 1 tim, 15 min trav, 10 min galopp
V 15-16 skritt minst 1 tim, 15 min trav, 15 min galopp

Sen red jag dom vilken häst som helst, men väldigt noga med minst 20 min uppvärmning i skritt innan jag började jobba henne.
Tack så jätte mycket för tipset! Uppskattar det verkligen!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 191
Senast: Cambrie
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 990
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp