Bukefalos 28 år!

Z

Zonya

Jag har ett litet problem med en unghäst i stallet. Det är så att när jag skall ta in min häst (L) från hagen och jag måste gå efter henne, vill unghästen (J) bita efter mig, om jag säger åt henne vänder J bakändan mot mig. Hon gör ingenting när jag leder L utan bara när jag är "själv" och skall gå efter L. Hoppa ni förstod nu vad jag försökte förklara här.... :smirk:

Det är L som är högst i rang. J är bara ett år

Vad skall jag göra??? :confused:
 
Jag skulle nog ta med ett spö eller rep att hötta med (inte slå den med - såvida det inte kommer till rent självförsvar), så att unghästen får respekt för mig. Tydligen respekterar den inte dig i hagen när du är ensam, eller om den testar i ungdomligt trots om den inte kan få sätta sig på dig åtminstone.

Kanske du kunde be att få träna lite med unghästen om du själv kan tänka dig det, så att den får respekt för dig?
 
Ett alternativ är att vifta med en arm i huvudhöjd på hästen för att mota bort unghästen. Sträck upp kroppen och gå med en *stolt* hållning och kolla om den fortsätter på samma vis. Ibland räcker det med att sträcka upp sig.
 
jo det var det jag gjorde, men då vände hon bakända mot mig och hon skulle ha sparkat om jag inte gått därifrån. Men att gå därifrån är väl detsamma som att understryka att jag är lägre i rang än henne...??? Skall jag "jaga bort" henne med grimskaftet då hon kommer så där? Vad gör jag om hon försöker attakera mig?
 
Jag skulle nog säkert få träna med henne, men jag vet inte om jag riktigt har kunskap, ha nog läst en del böcker och gått nån kurs, men jag är nog inte riktigt säker på vad jag gör alltjämt..... Jag kan ju sända helt fel signaler utan att jag själv lägger märke till det... Då skulle det kanske mer stjälpa än hjälpa.
 
Ja, det är ju alltid risken, kan man tillräckligt för att ta sig an vissa problem? Om det var jag och jag kände mig så pass osäker på den där hästen skulle jag ta ett spö som en förlängning på armen, vilket skulle hjälpa mig att hålla hästen på längre avstånd från mig.

Ibland räcker det ju med att slå med armarna mot sidorna på sig själv och göra ljud - typ "tsch tsch" - så håller hästarna avstånd. Kroppshållningen är ju också viktig som Gumman skrev. Du kan ju fråga ägarna vad de tycker är bästa sättet att hålla den på avstånd, så att ni inte blir osams!
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 784
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 097
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 572
Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
5 090
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp