Bukefalos 28 år!

Hjälp....

Black

Trådstartare
Har en häst som har varit lite halt till och från i ca en månad, han är även svullen och varm ibland, vissa dagar är han mer svullen och vissa dagar ingenting. Har haft ut vet som inte har hittat någonting. Vad kan det vara när hältan och svullnaden kommer och går?
Ska jag boka tid på klinik?
Vore tacksam om jag kunde få lite tips och råd.
:confused:
 
Kan det vara Ehrlichios? Det ger ju diffusa hältor bl a. Hur är allmäntillståndet annars då?
 
Men vad sa veterinären då? :confused: Hade h*n inte ens förslag på vad det skulle kunna vara? Hur/var sitter svullnaden, är det samma svullnad som kommer och går, ser den likadan ut? Är det bara ett ben eller flera?
 
Vet trodde att det kunde vara någon inflamation, han har ätit butta två gånger utan något större resultat.
Han är svullen i båda bak (det skiftar) och ett framben. Svullnaden sitter från knät/hasen och ner.
Har aldrig haft feber , har tempat varje dag under tiden, är pigg som en mört, glad och busig. Alltså precis som vanligt...
Visst är det väl lite konstigt...?
 
Det ska jag göra, jag ringer direkt när dom öppnar.
Men visst är det väl skumt att han ibland är som en lyktstolpe och ibland jättefin.
Jag undrar vad som är farligast, en svullnad som alltid är eller en som kommer och går.
Man blir ju orolig...
Tack för hjälpen!
 
Jo, det är lite skumt, och just därför jag tycker klinik. Jag har haft de mest konstiga hältor jag, men då var det erlichios. De vandrade dels runt på olika ben, och var olika olika dagar.

Kan du hitta någon röd tråd hur han är svullen/halt? Om du för dagbok kanske du hittar någon gemensam nämnare? (Rörelse, träning, vädret, utevistelse etc?)
 
Svullnaden sitter från knät/hasen och ner.
Sitter det liksom runt om, eller? :confused: Så att det är jämtjockt? Lymfangit? Det kan väl bli kroniskt? Fast då brukar de inte halta..? :confused: Så kan det också se ut vid erlichias, men jag har bara sett det en gång och då var det alla fyra benen.. När min häst haft ledinflammation (en gång framknäinflammation, två gånger kotleder fram) har det inte varit svullet alls.

Hade det varit senorna som spökade borde vet. sett det.

Det låter definitivt som klinikläge.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 490
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
778
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Sirap
·
Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 194
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp