Bukefalos 28 år!

Ja, att man inte vill ha sin avels katt ute förstår jag.

Jag är alltid noga med en god kontakt med uppfödaren. Det har gällt både hudar och hästar. Så det är min tanke med kommande katt också. Skulle inte lura till mig en katt.

Jag har inte på något sätt menat att det är grymt att ha katten under ordnade former. Jag tror att jag blir lite missuppfattad här.
Jag är rädd om mina djur. För mig kvittar inköps summan, stamtavlor och allt. De är alla lika värda. Jag försöker ge dem det bästa enligt min åsikt.

För mig är inte hund och katt jämförbara i den aspekten.
Min hund skulle inte vilja springa omkring ute själv, den vill ju vara med flocken, med sin ledare.
Så har dock inte mina tidigare katter varit.
Snarare rovdjur som vill vara ute och speja. Mer eller mindre.

Jag vet inte om jag missuppfattar nu, men är raskatter bara till för den som vill ställa ut och liknande?
Jag menar inte att såra någon eller göra någon upprörd. Bara en fråga.
 
Nej, absolut inte. Men vad Sassy menar med avelskatter som utekatter är ju att det inte går. Okastrerade katter kan inte vara ute utan att para sig.

Om du däremot kastrerar din raskatt kan du låta den testa utelivet.

mandalaki
 
Nu förstår jag inte riktig vad du svara på?
Jag har ju precis skrivit att jag förstår varför avelskatter inte är ute.
Jag förstår att de parar sig om de inte är kastrerade.

Men då dyker det upp en ny fråga, är ras-katter alltid kastrerade om de inte ställs ut och avlas på? Eller varför fick jag intrycket av att INGA ras katter är ute katter?

Jag förstår om allt jag säger låter jätte rörigt, och jag ber om ursäkt för det. Det är inte min mening att vara ohövlig eller något sådant.
Jag vill bara försöka förstå, men det verkar inte vara så lätt. :(
 
Det är nog jag som är otydlig :)... Jag svarade på det här:

Jag vet inte om jag missuppfattar nu, men är raskatter bara till för den som vill ställa ut och liknande?


Men då dyker det upp en ny fråga, är ras-katter alltid kastrerade om de inte ställs ut och avlas på? Eller varför fick jag intrycket av att INGA ras katter är ute katter?

Jodå, det finns raskatter som är ute. Men då är de kastrerade.

Sen skulle jag tippa att nio av tio raskatter är kastrerade, om de inte ställs ut eller avlas på. Varför? Jo, går de ute gör de ungar. Och hålls de inne är okastrerade katter oftast extremt påfrestande. Kissar/strilar, jamar och klagar osv.

Avelshonor kan man ge p-piller mellan kullarna, för att kunna styra när de ska paras. Men p-piller är en lösning under några få år. Honkatter som får p-piller under en längre tid får juvertumörer - deras fortplantningsorgan blir sjuka. Därför är det mycket bättre att kastrera dem när de tas ur avel.

mandalaki
 
Nu förstår jag lite bättre!
Tack för det.
Det är mycket att tänka på, som alltid.

Vi får se hur det blir, jag har ju här på sidan fått tips på hemsidor som varit mycket bra och det är väl där jag kommer söka mig när det blir dax.

Då kommer jag att kunna diskutera fram en lämplig lösning med den uppfödare som blir drabbad... ;)

Tack för alla svar!
 
Ett litet meninglöst inlägg bara... Man kan ställa ut katten även om den är kastrerad. faktum är att de flesta katter blir bättre utställningskatter som kastrater, då de ofta får finare päls, blir lugnare etc. Min blev utställningsstjärna som pensionär, 10 år gammal och numera kastrat (hade alldeles för mycket hormoner för att trivas på utställning när han var i avel :crazy:)
 
Aha!
Men vilken markant skillnad från hund och hund utställning!
Där får du som regel inte ställa ut en kastrerad hund, då man kan dölja egenskaper som har betydelse för avlen.
Och det är ju för avlen som utsällningarna finns.
Inte utställningar för aveln...

Ja du, det är en helt ny värld för mig. Det kommer ta lång tid innan jag förstått en bråk del.
 
Men det är kul :)
Jag köpte min katt som sällskap, var inte ett dugg intresserad av utställning och sånt, utan ville ha en blå katt med gröna ögon, och lekfullt temperament. Det hittade jag hos koraten (och mycket mer därtill :love:) så då fick det bli en sån. Eftersom den jag köpte var en mycket meriterad avelshane fick jag för mig att testa att ställa ut honom... sen var jag fast... :D

Nu ligger mitt stamnamn och väntar på att bli registrerat, och katten är Årets BIV 2003 (i SVERAK, dvs sveriges bästa korat), Årets klubbkatt kastrat, och Årets klubbkatt veteran :D *skryt* :cool:

Hos katterna finns det även avelspris, dvs katten får en titel för att avkommorna vunnit mycket, finns det hos hundar också? Sedan tävlar ju inte fertila katter mot kastrater, så först kan den ta titlar som fertil, och när den kastrerats börjar man om...
 
Har ochså bara haft bonn-katter tidigare, men för ett halvår sen fick jag av en slump en två år gammal perserhane =0)

Hade ingen erfarenhet av perser, men det är verkligen en urmysig ras!
Någon här nämnde pälsvården, och att "persern kräver enorm pälsvård".. sanning med modifikation, skulle jag säga.. min katt kräver en del, kammas ett par ggr i veckan, och bad minst 1 ggn i månaden, medans kvinnan jag fick katten av bara badar sin hona en ggn i månaden, kammar och fönar efter och sen ingenting förräns nästa bad! =) så det verkar vara ganska olika!
rinnande ögon har dom, men det enda som behövs är att torka med lite fuktig bomull en ggn om dagen. dom blir lätt förkylda ochså!
annars e det en lekfull, lugn och mycket vacker ras!
 
Ja, självklart så är det säkert individuella variationer inom rasen ang pälsvårdskrav, men i regel så kräver ju en perser betydligt mer pälsvård än andra kattraser.

För att svara på ett tidigare inlägg: Det FINNS raskatter som går som utekatter, men de bor i sådana fall oftast på landet och är kastrater. Under sådana omständigheter skulle jag kunna tänka mig att ha katt utegående, såvida inga stora vägar eller andra faror finns i närheten.
Min pappas fru födde tidigare upp perser, och så även hennes bror. Han flyttade ut på landet med sina katter (som då var kastrerade allihopa) och de blev utekatter allesammans, vilket fungerade utmärkt.

Men som jag bor nu, och som de allra flesta bor, i tätbebyggelse, så skulle jag aldrig släppa ut mina katter fritt.
 
Det var roligt att höra om din pappas fru med katter!
Ger lite hopp.
Till saken skall sägas att mina planer är att skaffa katt först när jag bor på en gård. Och den ska ligga en bra bit från större vägarna, det är främsta kravet!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 746
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 173
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 608
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 509
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp