M

Milena

Hejsan!

Är något grön här på Buke, men hoppas jag lägger denna tråden i rätt forum.

Jag köpte häst för snart 2år sedan, en fin d-ponny hingst.
Fick flytta nu för 1månad sedan och var och kollade på en del stall , hittade ett som passade utmärkt, stall med 5boxar, fina hagar osv.
Problemet är de att där står två ston i stallet också så vi har fått fixa upp en provesorisk hage till min hingst utom synhåll för stona.
Detta är ju ingen bra lösning utan vi har diskuterat att bygga en ordentlig hingsthage åt honom.
Nu till problemet:

Hagen ska byggas i trä, jag ställer upp med folk som kan hjälpa till att bygga (pappa är snickare och syrran pojkvän också) och han som äger gården sa att han kunde stå för virket som jag stog för folket.

Sen i förra veckan så sa han att han skulle höja min stallhyra till 1500kr i stället för 1200kr för att jag skulle kunna betala av hagen på sikt....men då blir de ju så att jag både står för arbetskraften och virket, det var ju inte avtalat från början.

När jag tackade ja till boxen så visste ju han(stallägaren) om att det var en hingst som kom och jag sa då att vi fick lösa de med hagarna på nått sätt och han gick med på den provisoriska lösningne,men sa själv att det inte skulle hålla i längden.
Tycker det känns lite ruttet att jag ska betala för en hage som han senare kan nyttja om/när jag inte står kvar, och då är det ändå jag som har betalt den.

Vad gör jag?!...pappa sa att han inte var speciellt sugen på att bygga en hage som jag ska betala i slutändan....utan antingen fick "gubben" stå för virek och jag för bygget eller fick han stå för båda och det blir väldigt mycket dyrare ju!!

Vad gör jag?!?
:confused:
//Milena
 
du står för virket och bygget, men ha rätten att ta med dig virket vid flytt.
så har det varit ai andra stall med hingsthagar.
 
Snackade med gubben idag om de här med hagen och han går inte med på att jag tar med hagen sen...men varför ska jag gå å betala för hage som egentligen ska ingå i mitt box pris och som desutom höjs om jag inte får ta med hagen när jag flyttar...skit...jag ger snart upp.
 
Med tanke på att det är en hingst så skulle jag INTE sätta upp en sådan hage överhuvudtaget! Jag skulle använda mig av Franska Elbandet... den bredare modellen. Om du köper banden, så kanske du också kan ta med dem när och om du flyttar...
 
Har kollat upp alternativet, vill också ha de,men tyvärr blir de för dyrt ändå...för hur jag än vrider och vänder påde så blir gubben inte nöjd.

Tycker bara de är så konstigt att han tar in en hingst och han vet om att han behöver ordentlig hage...å sen så står jag å får ta smällen, trots att vi sagt att han skulle stå för viket å jag för bygget!!!
 
Om det ska vara rätt tycker jag att han ska stå för både virke och byggandet, han visste ju att det skulle komma en hingst och då är det ju hans ansvar (anser jag) att fixa med hagar om ni inte kommit övernes om annat.

Om det nu blir så att du betalar för hagen så ska du definitvit se till att få med dig hagen när du flyttar också, alltså stolp och sånt, eller sälja det dyrt till honom då.

Stå på dig annars gör han det!
 
Äsch, det här är ju löjligt! Klart att hagen är din om du står för kostnaden! Stå på dig och säg till gubben att om han inte fixar en hage så har du "inga problem", hästen kan gå med hans ston (om de är hans och inte inackorderade)....Hehehe.... :devil:
 
Får se om jag kan få fason på gubben :devil:, han hade tydligen sagt något i stil med att det både var "bäst och billigast" om jag flyttade *hmf*...men i morgon blir de möte.
 
Behöver inte vara franska elbandet (vist är de bra men dyra) har själv halvblodshingst gående på vanligt 4 cm elband dock har jag tre linor (översta 150 cm) har man bra krydda på strömmen brukar det inte vara några problem (han går dessutom ca 10 meter från stona) med full insyn på dem. Mina är helt vanliga billiga varianten (inköpta på Ekohallen) har hittills trots att jag har 7 hektar hagar innhägnade med dessa haft mycket få skador på dem dock ser jag till att ha en extra skyddande plastbit (vanlig byggplast) mellan band och isolator då det är dessa som tuggar av banden i vinden. Kör du med detta så blir inte hagen så dyr. Sen tycker naturligtvis jag också att du skall få ta ner hagen om det är du som bekostat den, men som sagt blir inte längre förvånad över alla dessa knepiga människor det finns.
 
Att släppa ihop med stona kan vara en dum lösning, det kan ju vara så illa att de sparkar hingsten rejält. Men hota kan man ju alltid göra, fast då blir väl gubben bara glad över att få dem betäckta gratis....
 
Det kostar att ha hingst, och är besvärligt.
Självklart blir det dyrare stallhyra med alla de extra försiktighetsåtgärder som måste till.

I vissa stall så har man uppdelat i valack-hage och sto-hage, och ibland så kan hingstar gå i valack-hagen.

Men jag förstår stall-ägaren.
Varför skall han betala mera för hagar för att du har en hingst?
 
Visserligen är det mer säkerhetsanordningar som ska till, större ansvar mm. MEN den stora frågan är vad som avtalades från början! Sen om uthyraren plötsligt kom på att det blev dyrt att bygga hage kan ju inte hyresgästen lastas för. Det som var sagt från början får nog lov att gälla.
Min stilla undran är ju bara varför man håller sig med en hingst? :confused: Det brukar vara stört omöjligt att hyra in dem hos andra.
Jag har själv hyrt ut till en halvblodshingst på två¨år som senare kastrerades. Det blev inga extra hagbyggen då vi kommit överens om från början, i kontrakt, att hon själv ansvarade för att hagen var säker och det var hennes ansvar om han rymde. Vi hade tre trådar, vanliga eltrådar, med normalt agregat och han repekterade dessa trådar till fullo.
 
Jo, avtalet skall ju gälla.
Men man får nog räkna med att det kostar mera att ha hingst än en vallack.

Personligen så tror jag att stallägaren har ångrat sig och försöker att krypa ur. Men samtidigt har satt ett pris på hur mycket han vill ha för att inte krypa ur.

Stallägaren kan ju alltid säga upp kontraktet. Det innebär att med en månads uppsägningstid, så kan han sedan omförhandla kontraktet. Och då erbjuda en stallplats med andra villkor än i det första kontraktet.
 
Jag tycker det är rimligt att du betalar stallägarens extra kostnader genom en höjd hyra men frågan är vilken kostnad som är rimlig.

Om jag vore stallägaren skulle jag resonera såhär: On någon vill göra en hage som jag har nytta av även om hyresgästen flyttar så slår jag ut kostnaden på vad jag anser vara staketets livslängt kanske 10år. Hyran per månad blir då inte så stor.

Om det är en hage som jag inte anser mig ha nytta av så är det enklaste om hyresgästen bekostar den själv och sen tar med sitt material vid en flytt.

Så vill stallägaren ha betalt för sina kostnader så tycker jag int ehan får ha för kort avskrivningstid.
 
"vad gör jag?"
om det inte är en avelshingst-skär honom.
Annars får du nog dessvärre ta det extra besvär och de kostnader det för med sig att hålla sig med hingst.
Om man inte avlar så ser jag personligen ingen anledning alls till att behålla en hingst som hongst...men det är jag det. :smirk:
 
300:-/månad under uppstallnings-säsongen.

2700:-/år i 10 år = 27 000:-.
Ja det kan nog virket kosta om man köper tryckimpregnerat.
Annars så får man nog räkna på 5 år.

Men sedan så måste man ju ha eltråd också, annars så äter hästen ju upp staketet.
 
När jag läser här på Bukefalos så förvånas jag över hur dyra staket ni gör. Använder ni guldtråd? :confused:
 
Inte jag inte, jag gör billiga staket.

Tryckimpregnerad stolp, spikisolatorer och 10-12mm elband.
Jag köper dock dyra fina elband, för det blir billigast i längden och så slipper jag byta. Inte bara snål, lat också. Jag har 3 band i mina hagar och håller på att komlettera med en extra blanktråd i hagarna för bästa framledning av elen. Jag har nog hägnat in 10ha uppdelat på 12 hagar i olika storlekar. Till det har det gått åt 3 pallar stolp och c:a 2 mil elband. Och jag tror ännu inte att jag är uppe i 30 000:-. De elband som har hållit längst höll i 15 år (franska), de andra är bara 10 år ännu, så där vet jag inte. De som höll sämst klarade en säsong.

Men jag har inte någon trähage alls. För mina hästar skulle både välta och äta upp en sådan.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 869
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 217
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 267
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 370
Senast: vildeld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp