Men stallägaren ska ju ändå hålla sig till avtalet! Han kan ju inte komma i efterhand och säga att du får betala mer bara för att du har en hingst. Då skulle han ha sagt det från början.

Och om han nu absolut inte kan tänka sig att betala för en hage, som egentligen är hans ansvar om det står i avtalet, så får han väl finna sig att du tar med dig hagen när du flyttar.
Jag tycker att han verkar vara en snål gubbe som försöker lura till sig en gratis hage. :mad:
Det är ju klart att han har nytta utav den om det kommer fler hingstar sen (när du har flyttat).
Nej, jag tycker att det var mer än generöst, att du kompromissade, trots att det är hans ansvar att se till att det finns hagar till din häst!
Stå på dig! :banana:
 
Var det där till mig?

I så fall så kan jag svara att en stallägare kan säga upp en inackordering med den uppsägningstid som står i kontraktet, oftast en månad. Och sedan så är det fritt att omförhandla kontraktet med nya villkor.

Så han håller sig till avtalet. Man kan ju visst komma i efterhand då ett avtal ju inte gäller för evigt.

Däremot så kan man kanske säga att stallägaren rent moralislkt har brutit ett löfte. Men det är en annan sak.
 
Anledningen till att jag flyttade dit i från fösta början var för att han ringde på MIN annons om jag jag behövde ha box och han har vetat hela tiden att "killen" var hingst och han viste åxå om att det skulle behövas ny hage.

Sen sa han själv att han skulle stå för virket och jag för bygget...å jag tycker man håller sitt ord...oavsett, tyckte nu han att det blev för dyrt så finns där andra alternativ till trähage...som är billigare, vilket jag har lagt fram som förslag också.
 
Han ska premierad, där av håller jag honom som hingst, men kastrera om han inte blir godkänd.
 
PRECIS, i kontraktet så står de att det ingår hage och att om hästen orsakar skada eller blir skadad pga. stallägarens oaktsamhet så ska denna bli ansvarig för ev. kostander som de kan medföra.

JAg tycker inte de är mitt problem att han upptäckt att det blir dyrt, jag har lagt fram alternativ till trähage...dock inte så omtyckte (av någon konstig anledning), han sa själv i samma veva som han sa att han skulle stå för viket att det var bra att ha en hage till hingst även när jag inte stod kvar då det kanske kommer fler hingstar i framtiden.

Blir möte i helgen med honom IGEN och nu får han se till att göra något...annars så sätter jag honom lite på "pottan" ockås då jag har fixat en del kontakter till honom inom byggbranchen....å dom är körda om han fortsätter bråka :angel: :devil:
 
1månad för båda parterna så vida jag sköter min betalning av stallhyran, annars ägs jag upp med omedelbar verkan!..varför?
 
Jo, som jag skrev så kan då stallägaren omförhandla villkoren med en månads varsel. Det är så hyreskontrakt fungerar.

Det fungerar så att han först säger upp det avtal som du har och sedan erbjuder ett nytt. Det är så som lagen ser på det. Stallägaren kan ut-trycka sig som "Om en månad höjer jag stall-hyran för dig" och det är juridiskt korrekt. Stallägaren kan göra just så och på så sätt följa avtalet.

Och det var väl din ursprunliga fråga?
Om stallägaren kan göra så? Svar: Ja.
Och vad kan du göra? Svar: Ingenting, stallägaren följer ju avtalet.
 
Jodå, hon kan visst göra något och det är att flytta när avtalet gått ut och då även ta sina "byggkontakter" med sig. :D Hade hon bott i Sthlm hade jag kunnat tipsa om annat stall som tar emot hingstar. :idea:
 
Jag såg inte att det var ett alternativ som jag behövde föreslå. Stallägaren hade tydligen redan kommit med det förslaget.

Får se om jag kan få fason på gubben , han hade tydligen sagt något i stil med att det både var "bäst och billigast" om jag flyttade *hmf*...men i morgon blir de möte.
Detta uppfattade jag som att frågan endast handlade om hur hon skulle få just den här stallägaren att göra som hon vill. Och mitt svar till det, är att det kan hon inte. Utan stallägaren kan göra som den vill.

Jag tror att stallägaren har egna byggkontakter, och inte behöver hennes. Jag är stallägare och har massor av egna byggkontakter, så jag skulle inte ha nytta av att någom kom till mig med flera. Jag klarar mig bra själv.

Däremot så hade det ju varit bättre att ha sin hingst i ett stall där man är van att ha hingstar, så att det inte blir nya och okända rutiner för de som redan är där.
 
Tyvärr är det ofta nån slags mobbning av hingstägare. Vet inte om det beror på okunskap eller rädsla. Hade själv min hingst hos en tjej som sa att det var OK med hingst men som sedan ångrade sig och det blev en massa problem (fast det inte hade hänt ngt). Har nu kastrerat min pålle och då slipper man alla problem (fast han är ganska lik sig i temperamentet och fortfarande inte kan gå med ston...).
Men ett muntligt avtal gäller ju lika väl som ett skriftligt, både avseende stallhyran och staketet.
mvh Maria
 
Det är ju bra.
För jag håller mig strikt till juridiken i detta fallet, och den gäller ju oavsett vad man tycker.

Och visst gäller muntligt avtal såsom skriftligt, men det var fortfarande 1 månads uppsägning vilket ger stallägaren möjlighet att höja hyran med en månads varsel.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 868
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 203
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 262
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 370
Senast: vildeld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp